Nieuw werk 2020

Elk jaar vraagt Theater Na de Dam interessante makers om een nieuwe voorstelling te maken voor ons programma. In 2020 verzorgen URLAND, KONVOOI/Orkater, Jouman Fattal, Lot van Lunteren en Frances Sanders een nieuwe voorstelling. De kaartverkoop is nu gestart.

URLAND HERDENKT

Een beeldende, muzikale en fysieke (zelf)bevraging van tradities en rituelen

Performancecollectief URLAND maakt een reis van het Griekse oertheater via Homerus naar Dante en van de hel van Dante naar Primo Levi’s hel in Auschwitz om uiteindelijk in het nu uit te komen.

URLAND is sinds zijn oprichting bezig om de grote verhalen te hertalen voor moderne tijden. Het collectief werkt voor deze productie samen met een grote groep toneelschoolstudenten en vraagt zich samen met die nieuwe generatie af: hoe verhouden wij ons tot de geschiedenis en traditie?
Spel: URLAND met Studenten Kunstvakopleiding Nederland (o.a. Toneelacademie Maastricht, Academie voor Theater en Dans Amsterdam, Codarts Rotterdam).

Concept en regie: URLAND, sound design: Tomas Loos, muzikale begeleiding & compositie: Annelinde Bruijs, productie: URLAND, coproductie: Theater Na de Dam en Theater Rotterdam

Maandag 4 mei, 20.30 uur in Theater Rotterdam

DE ZAAK JACOB D.

Op 2 juni 1943 werd de Nederlandse handelaar Jacob Dirkmaat in Wenen onthoofd. De formaliteiten werden afgehandeld en twee beulsknechten pakten hem van achter vast. Met hun handen bedekten ze zijn ogen en in looppas werd hij door een gordijn naar de executieruimte gevoerd waar hij om precies 18.00 uur 27 minuten en 25 seconden op de guillotine werd gelegd. Vijf seconden later verklaarde de beul dat het vonnis was voltrokken. Het lijk werd in de daartoe bestemde kist gelegd, een kleine kist. Het hoofd lag tussen de benen, dat scheelde hout. Jacob was de eerste van de 18 mannen die deze avond werden onthoofd. Elke twee à drie minuten één.

Op de overtreding die hem het leven kostte stond destijds in Rotterdam een boete van 3 gulden. Het vonnis van het Weense Sondergericht werd na de oorlog een justitiële moord genoemd. De zaak Jacob D. vertelt wat er kan gebeuren als in een totalitaire staat de rechtspraak een propaganda-instrument en politiek repressiemiddel wordt en de onafhankelijke rechtstaat de-facto is opgeheven.

Jacob Dirkmaat was de grootvader van schrijver/regisseur Frances Sanders (foto). De toneelspelers Sam Ghislaine, Martijn de Rijk en Martijn Nieuwerf reconstrueren het verhaal aan de hand van getuigenverklaringen, processtukken en de persoonlijke brieven van Jacob en zijn geheime Weense geliefde Mimi Wiesnar.

Spel: Sam Ghislaine, Martijn de Rijk en Martijn Nieuwerf, concept en regie: Frances Sanders, productie: Theater Na de Dam

Maandag 4 & dinsdag 5 mei, 21.00 uur in De Balie, Amsterdam

WANNSEE

Op 20 januari 1942 komen vijftien nazikopstukken bijeen in Villa Marlier aan de Wannsee om een definitieve oplossing te vinden voor het jodenvraagstuk. Nog geen twee uur later zijn ze er uit – het resultaat is de best georganiseerde genocide in de geschiedenis van de mens. KONVOOI/Orkater de Nieuwkomers onderzoekt de argumenten van de aanwezigen en probeert stap voor stap hun redenering bloot te leggen.

Op uitnodiging van Theater Na de Dam maakt KONVOOI/Orkater de Nieuwkomers een reconstructie van deze historische vergadering, waarin ze kille ratio afwisselen met olijke close-harmony. WANNSEE is een voorstelling over ontmenselijking, de waan van beschaving en het belang van taal.

Concept, spel en muziek: Victor IJdens, Jacob de Groot en Jasper van Hofwegen, concept en regie: Belle van Heerikhuizen

Zondag 3 (20.30), maandag 4 (21.00), dinsdag 5 (20.30) & woensdag 6 mei (20.30) in Theater Bellevue, Amsterdam

TERUG WEG

Stel, je wilt het verhaal vertellen van twee mensen die terugkeerden uit
de oorlog. Waar moet je dan beginnen? Bij die oorlog? Bij de terugkeer? En hoe eindig je zo’n verhaal? Kun je überhaupt een verhaal tot een einde brengen als dat verhaal nog steeds bezig is, maar dan met andere hoofdrolspelers, en zich in onze ooghoeken, langs de randen van ons blikveld, in talloze onzichtbare en onderhuidse vertakkingen afspeelt?

Een voorstelling van en met Lot van Lunteren.

Maandag 4 (21.00) en dinsdag 5 mei (20.15) in de Verkadefabriek, Den Bosch, dinsdag 6 mei in Theater aan het Spui, Den Haag

VERZWEGEN (werktitel)

De geschiedenis wordt verteld door de winnaars. Dat de winnaars in
onze verhalen vaak wit zijn, is geen louter toeval. Wat zegt dit gegeven
over onze eigen geschiedenis, bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog?
Met deze vraag duiken theatermaker Jouman Fattal (foto) en schrijver
Timen Jan Veenstra in de verhalen van onze zwarte bevrijders, en
richten de aandacht op het lot van de Afro–Amerikaanse soldaten die
werden beschouwd als tweederangsburgers. Verhalen kortom die we
liever wegstoppen. De stille helden die met ons meestreden maar
onzichtbaar zijn gemaakt. Kunnen we de geschiedenis herschrijven
met de kennis die we nu hebben?

Spel: Joy Wielkens, Jouman Fattal, concept: Timen Jan Veenstra & Jouman Fattal, eindregie: Danielle Wagenaar

Maandag 4 mei, 21.00 uur in Frascati, Amsterdam