Ein lied geht um die Welt

Posted by

Als een komeet verschijnt Joseph Schmidt in 1924 aan de hemel. Radio, grammofoon en film, de nieuwe media van die tijd, maken hem tot wereldster. De zanger is slechts anderhalve meter lang maar tovert met zijn stem. Tot de nazi’s Europa in hun greep krijgen. Schmidt moet zwijgen, de ster dooft, maar in de donkere oorlogsjaren vindt het publiek troost bij zijn platen. Zijn boodschap ‘Ik hou van Holland’ laat geen Nederlander zich ontnemen.

In de documentaire-voorstelling ’Zijn lied ging rond de wereld’ vertelt zijn moeder Sara hoe haar zoon uitgroeide van voorzanger in een Oost-Europese synagoge tot de stem van een generatie. Dromend tussen foto’s, filmbeelden en geluidsopnamen roept ze herinneringen op aan jaren van optimisme die eindigden in een drama.

Tussen de Regels

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Zuidoost verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nina Haanappel in de geschiedenis van het Nederlandse Koninkrijk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film Tussen de Regels.

We kennen de bekende vertellingen, maar wat weten we van de verhalen die nog verborgen liggen om nog ontdekt te worden? Een vertelling over verborgen verhalen en de eeuwige waarom-vraag. Waarom jij wel, maar ik niet?

Herdenk, herinner, vergeet niet, geef door. 
Opdat we nooit zullen vergeten.
Jij wel, jij niet, jij wel, jij niet. 
4 mei, 1 juli, 15 augustus. 
Waarom het ene wel en het andere niet?
Wie bepaald welk verhaal er belangrijk is?
Wie bepaalt welke verhalen in onze geschiedenis boeken komen?
Waarom herdenk ik jou, maar jij mij niet?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Doortocht

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film “Doortocht”.

Wat is er precies gebeurd met de Sinti en Roma tijdens de oorlog? Waarom weten we daar zo weinig van? En in hoeverre was Nederland medeverantwoordelijk voor hun lot?

In Doortocht onderzoeken zeven leerlingen van Mavo Centraal en Wolfert ISK deze wirwar aan vragen. Ze volgen de reis van Mädie Franz, bekend van het boek Daar praat ik niet over, via Westerbork, Auschwitz, Ravensbrück en Flossenburg/Wolkenburg en proberen zo een stem te geven aan een verzwegen geschiedenis.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Hoe het was

Posted by

Jongeren uit Amsterdam-Oost verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nilay Ceber in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en de stad in stilstand door het coronavirus. Hun digitale onderzoek vormt de basis voor de theatrale film Hoe het was.

‘Nu is iedereen aardig voor elkaar vanwege het virus, maar over twee jaar is dat weer voorbij omdat iedereen het vergeet. We moeten niet vergeten hoe het was.’

Nu we binnen zitten kunnen we massaal terugkijken. Herdenken. Overdenken. We zijn uit noodzaak tot stilstand gebracht. Herdenken is stilstaan. Herdenken is omkijken. Herdenken is historisch besef.

Vanuit slaapkamers, woonkamers en bezemkasten werden oude verhalen afgestoft, oma’s geïnterviewd en werd er gedanst voor de spiegel. Maar niets is zo luchtig als het lijkt. ‘Angst ruikt naar zand. Je kent de geur wel. Heel naar maar ook wel prettig.’

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Onderweg naar nu

Posted by

Jongeren uit Woerden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sanne Dorrepaal en Lara Wakelkamp in de geschiedenis van Woerden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film Onderweg naar nu.

Hoe onze wegen elkaar kruisen van oost naar west en van toen naar nu. Over wat een individualistische samenleving kan leren uit een gemeenschappelijke geschiedenis

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Op 4 mei vanaf 16 uur is de korte film hier te bekijken.

Schaduw

Posted by

Jongeren uit Hoorn verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lore Koelemeijer en Janna de Lathouder in de geschiedenis van Hoorn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film Schaduw.

Als ik de Tweede Wereldoorlog herdenk dan…

Als ik aan de toekomst denk dan…

Als ik iets in het verleden kon veranderen dan…

Zeven jonge makers vulden deze zinnen aan en zetten dat om in tekst, beweging of muziek. In een korte film plaatsen zij heden en verleden tegenover elkaar. Wie de zon tegemoet treedt, heeft de schaduw achter zich. 

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.