Zij zagen oorlog

Posted by

Wat zou jij doen als oorlog je overvalt? Wil je sterven voor je idealen? Of overkomt het je? Wat maak je mee? Wat maak je door?

In ‘Zij zagen Oorlog’ beleeft de in Kharkov (Oost-Oekraïne) geboren Ksenia Marasanova oorlog via vijf ooggetuigen. Ze neemt je mee in hun verhaal en zingt hun liederen.

Zij zagen Oorlog gaat over hoop en vrees. Over ambitie en goede bedoelingen. Over lijden en vergiffenis.

Zij zagen Oorlog is aandoenlijk en confronterend. Er is genoeg om voor te sterven, maar nog meer om voor te leven.

De voorstelling is opgedragen aan Ksenia’s oma’s. Haar Joodse oma uit Kharkov, die tot haar dood het Duits niet kon horen. En haar Russische oma, die 900 vreselijke dagen in Leningrad overleefde, maar het grootste mededogen met de Duitsers heeft.

Dat Onverwoestbare In Mij

Posted by

Ruim vijfenzeventig jaar na de Tweede Wereldoorlog is het gedachtegoed van Etty Hillesum (1914-1943) nog altijd actueel. Haar indrukwekkende dagboeken en brieven- genadeloos eerlijk, poëtisch en vol zelfspot- spreken wereldwijd tot de verbeelding.

Vanuit haar kamertje met uitzicht op het Museumplein in Amsterdam schreef Etty Hillesum (1914-1943) haar indrukwekkende dagboeken in een ontwrichte wereld met steeds meer vrijheidsbeperkingen en onderdrukking. Paradoxaal genoeg doet Etty in die donkere tijd verslag van een bevrijdend proces in zichzelf. Haar teksten zijn genadeloos eerlijk, poëtisch en vol zelfspot en spreken wereldwijd nog altijd tot de verbeelding. Meer dan ooit vinden nieuwe generaties inspiratie in Etty’s zoektocht naar zichzelf en haar plek in een ontwrichte wereld.

Eén ding is wel zeker: men moet de voorraden liefde op deze aarde helpen vergroten. Ieder beetje haat aan deze wereld toegevoegd, maakt haar onherbergzamer dan ze al is.

‘De levenslust verliet Etty Hillesum niet, ook al waren de omstandigheden schrijnend. Dat laat Marijn mooi zien in haar voorstelling… Julika Marijn speelt Etty en Julia zeer overtuigend: afwisselend gedragen, licht, lyrisch, nuchter.’

Parool

In ‘Dat Onverwoestbare In Mij’ wekt Julika de schrijfster tot leven. Zij deed dat eerder in haar veelgeprezen voorstelling ‘In duizend zoete armen’. Bij herlezing naar aanleiding van 75 jaar vrijheid werd Julika opnieuw geraakt door de manier waarop Etty omgaat met het lijden en ondanks alles de schoonheid van het leven kan blijven zien. Met een hernieuwde blik richt Julika spelend en zingend een ontroerend monument op voor een krachtige vrouw die zelfs in de diepste duisternis licht zag branden.

Bekijk hier de trailer.

STEFFA

Posted by

In STEFFA kruipt flamenco-ster Manuel Liñán in de huid van de Nederlandse danseres en balletpedagoge Steffa Wine. Steffa Wine maakte voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog furore als flamencodanseres en was in heel Nederland tot in 1944 op tournee met haar Spaansche Dansavonden. Dat werd haar na de oorlog niet door iedereen in dank afgenomen. STEFFA is een re-enactment van haar controversiële voorstellingen die in WOII in de stadsschouwburgen plaatsvonden.

Manuel Liñán danst de worsteling van Steffa Wine met haar verleden en eerzucht, en spiegelt deze aan zijn eigen zoektocht als mannelijke danser in de conservatieve flamencowereld. Twee enerverende uiteenlopende levens kruisen elkaar imaginair in deze re-enscenering en caleidoscopische voorstelling in een opmerkelijk decor van bijzonder archiefmateriaal in een originele soundscape met live flamencozang en -gitaar.

Manuel Liñán maakt internationaal furore met zijn prikkelende gender-overstijgende shows, hij verbeeldt in deze voorstelling het roerige leven van een markante schippersdochter uit Groningen. Wat maakt iemands identiteit? En hoe ver ga je, in je wens naar roem, om jezelf vorm te geven in een bedreigende omgeving? Manuel Liñán onderzoekt aan de hand van Steffa Wine’s biografie het ontplooien van de menselijke identiteit.

Hallo Bandoeng

Posted by

Radio Kootwijk vormde sinds 1929 de basis voor gesprekken met geliefden aan de andere kant van de wereld. Mensen die dachten hun dierbare nooit meer te zullen horen, hadden plots rechtstreeks contact met Nederlands-Indië. Twee werelden, zo verschillend, werden in enkele minuten verbonden door de lucht, in golven en trillingen die 12.000 km moesten overbruggen. Maar wat als de berichten door een oorlog worden verstoord? Radiostilte. Onbeantwoorde vragen blijven over.

In een vergeten ruimte tracht een telefoniste al 40 jaar lang oude verdwaalde berichten uit de ether op te vangen. Jarenlang verbindt zij de lijnen. Op zoek naar antwoorden, want de tijd dringt. Ze ontvangt flarden van gesprekken van mensen die er niet meer zijn en die nooit zijn gehoord. De berichten halen het oude Indië terug waar ze zo weinig van weet, want de enige overlevende die haar wat zou kunnen vertellen is haar vader. Maar hij is oud en zwijgt.

‘Ik heb een korte proeve kunnen maken op de locatie van Radio Kootwijk, waar de eerste telefonische contacten met Nederlands-Indië hebben plaatsgevonden. Deze plek inspireerde mij tot het creëren van een treffende vorm om mijn persoonlijke verhaal te kunnen vertellen.’

Loulou Rhemrev

De laatste jaren is er binnen de herdenking steeds meer aandacht voor Nederlands-Indië. Nieuwe generaties theatermakers vinden een eigentijdse manier om dat verhaal te blijven vertellen. Met de insteek van de beroemde radioverbinding tussen Radio Kootwijk en Nederlands-Indië weet Loulou Rhemrev met een originele invalshoek een bijzonder verhaal te vertellen.

Een botsing met het verleden

Posted by

Voor Een botsing met het verleden werkt De Vlammende Eend samen met schrijfster Chaja Polak. Wij hebben een bewerking gemaakt van haar boek De man die geen hekel had aan Joden.

We onderzoeken in de voorstelling gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog: in hoeverre kun je begrijpen wat er is gebeurd, en welke keuzes mensen hebben gemaakt? En wanneer verandert ‘proberen te begrijpen’ in ‘goedpraten’?

Naar aanleiding van het persoonlijke verhaal van Chaja Polak kijken we naar daders en slachtoffers. Hun verhalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze verhalen zijn ook onderdeel van ons collectief geheugen. Maar wat weten we eigenlijk wel en wat niet?

Bekijk de trailer op de webiste van De Vlammende Eend.

De Jas 10+

Posted by

Wat kan één meisje betekenen in de donkerste momenten van de Tweede Wereldoorlog? Alles! Zolang ze maar over genoeg verbeeldingskracht beschikt. De Jas is een voorstelling over kleine mensen die grootse daden verrichten. Over hoop en wanhoop. Over licht in de duisternis. En over een geschiedenis die actueler is dan ooit.

De tweede wereldoorlog is zware kost. Maar onmisbaar in de opvoeding van een kind. Hoe zorg je ervoor dat je dit soort verhalen toch kunt delen met kinderen? Dat was een van de vragen die theatermaker Meike van den Akker zich stelde. Juist poppentheater leent zich voor het vertalen van grote thema’s. Poppen kunnen het groteske verbeelden, zonder dat het te schokkend wordt. Ellende wordt poëzie. Maar het verhaal wordt wel degelijk verteld.

Dolle Dinsdag

Posted by

Op maandag 4 september 1944 sprak minister-president Gerbrandy vanuit Engeland de Nederlandse bevolking toe. In zijn speech verwisselde hij één woordje, wat grote gevolgen zou hebben de volgende dag. Feitelijk stond in zijn tekst “de grens genaderd”, maar Gerbrandy maakte daarvan “de grens overschreden” en creëerde zo een fake news moment. Iedereen dacht namelijk dat hij bedoelde dat de oorlog nu eindelijk ten einde was. De dag erna, op Dolle Dinsdag, werd er gedanst, ging de vlag uit en wachtte men in hun mooiste kleding en met bloemen langs de kant van de weg op de bevrijders – inclusief de tot dan toe verborgen gebleven onderduikers. Niet wetende dat het échte moment van de bevrijding nog acht maanden en een hongerwinter op zich zou laten wachten.

Deze gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog trekt in de theatervoorstelling Dolle Dinsdag een parallel tussen toen en nu. Ook nu blijkt nieuws dat we aannemen als de waarheid even later opeens fake news te zijn. We leven in vrijheid en dat betekent dat je mag twijfelen, mag geloven en kritisch mag zijn. Hoe zit dat met jou? Wanneer vertrouw jij iemand wel of niet? Dik je de waarheid ook wel eens aan, of laat je dingen weg die de waarheid beïnvloeden?

De voorstelling Dolle Dinsdag gaat over geloven wat je wilt dat waar is en laat zien hoe beïnvloedbaar mensen zijn. Is de waarheid voor iedereen eigenlijk wel hetzelfde? En hoe kunnen waarheden die tegengesteld lijken te zijn toch samenkomen in een groter geheel? Hoe word je eigenlijk een zelfdenkend, kritische burger?

Voorstelling speelt ook op andere data, kijk voor meer informatie op de website van Walhalla.

Ein lied geht um die Welt

Posted by

Als een komeet verschijnt Joseph Schmidt in 1924 aan de hemel. Radio, grammofoon en film, de nieuwe media van die tijd, maken hem tot wereldster. De zanger is slechts anderhalve meter lang maar tovert met zijn stem. Tot de nazi’s Europa in hun greep krijgen. Schmidt moet zwijgen, de ster dooft, maar in de donkere oorlogsjaren vindt het publiek troost bij zijn platen. Zijn boodschap ‘Ik hou van Holland’ laat geen Nederlander zich ontnemen.

In de documentaire-voorstelling ’Zijn lied ging rond de wereld’ vertelt zijn moeder Sara hoe haar zoon uitgroeide van voorzanger in een Oost-Europese synagoge tot de stem van een generatie. Dromend tussen foto’s, filmbeelden en geluidsopnamen roept ze herinneringen op aan jaren van optimisme die eindigden in een drama.

De brieven van Mia / 9+

Posted by

Wanneer het Syrische meisje Laila voor een vrijwilligersproject van school moet opruimen op de zolder bij de oude Joodse meneer Isa Cohen, stuit zij op een stapel oude brieven. De brieven blijken afkomstig van Mia, de in de Tweede Wereldoorlog verdwenen jeugdliefde van meneer Cohen. Vastberaden besluit Laila om het mysterie rondom de brievenschrijfster te ontrafelen. Samen met meneer Cohen komt ze terecht in een spannende speurtocht door het verleden naar het lot van Mia. Wie was die Mia en wat is er met haar gebeurd? En zou het kunnen zijn dat ze de oorlog heeft overleefd?

De Brieven van Mia is een spannende, poëtische en muzikale voorstelling over een onwaarschijnlijke vriendschap tussen twee mensen uit twee verschillende werelden. Het is een verhaal waarin heden en verleden elkaar ontmoeten. Een verhaal over hoop en troost, over liefde en haat, over een nieuw begin na een pijnlijk geschiedenis. De Brieven van Mia is geïnspireerd op het gelijknamige en succesvolle boek van Astrid Sy.

Van de makers van Woestijnjasmijntjes die in 2018 werd genomineerd voor de Zapp Theaterprijs en de Taalunie Toneelschrijfprijs. De voorstelling is op 3 mei te zien in Carré (première), Amsterdam en op 4 mei in de Verkadefabriek, Den Bosch. Daarna toert de voorstelling door het land.

Gare de Lyon

Posted by

Een Nederlands stuk over de kracht van een verloren liefde die zich na dertig jaar opnieuw doet gelden.

Gare de Lyon is gebaseerd op een ware gebeurtenis en vertelt het verhaal van Rachel en Gerard, twee jonge gelieven in het Parijs van 1942. Als de Duitsers de stad bezetten, verandert hun leven radicaal: Rachel moet als Jodin de stad ontvluchten en Gerard gaat bij het verzet. Pas dertig jaar later ontmoeten zij elkaar opnieuw en vertellen hun levensverhalen.

Speelt ook op andere data, voor meer informatie zie de website van Gare de Lyon.

De Maliebaanmonologen

Posted by

De Maliebaan was de spannendste straat tijdens de Tweede Wereldoorlog. De statige panden huisvesten zo’n beetje alle partijen die een rol speelden; van het hoofdkantoor van de NSB tot de geheime drukkerij van Vrij Nederland, van de Nederlandse SS tot het aartsbisschoppelijk paleis en van de Joodsche Raad tot aan het verzet.

Ad van Liempt schreef er het boek Aan de Maliebaan over. Geïnspireerd op dat boek, schreef Erik Snel zes monologen over zes bewoners van de Maliebaan. Dappere mensen, slechte mensen en gewone mensen, die een ding met elkaar gemeen hebben: De keuzes die ze maakten als individu hebben gevolgen voor vele anderen.

Maak kennis met de Utrechtse helden en schurken van de Tweede Wereldoorlog in hun eigen huis of kantoor. Aartsbisschop de Jong, NSB-Leider Mussert, SS-Voorman Feldmeijer, Verzetsheldin Dr. Max, secretaresse van de Sicherheitspolizei, Erna Boomsma en Frits Elzas van de Joodsche Raad spreken tot u aan de Maliebaan.

Als u de voorstelling niet in het theater kunt bezoeken, dan zijn De Maliebaanmonologen ook te zien via NPOStart.

Kamp

Posted by

Een enorme maquette van Auschwitz-Birkenau vult het podium. Overvolle barakken, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Op het toneel wordt de miniatuurversie van het kamp tot leven gewekt: duizenden geknutselde poppetjes van acht centimeter verbeelden de gevangenen en hun beulen. Als reusachtige oorlogsverslaggevers dwalen de drie spelers met minicamera’s door het kamp, filmen de gruwelijke gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.

Kamp ging in 2005 in première en was te zien in theaters en op festivals in Europa, Australië, Japan, de Verenigde Staten, Rusland en Canada. De voorstelling wordt nog steeds elk jaar gespeeld.

NB de voorstelling bevat geen gesproken tekst, dus ‘language no problem’.

Uit de pers:

‘Dappere en geslaagde verbeelding van het onbegrijpelijke’

Historisch Nieuwsblad

‘Indrukwekkend, droef en beklemmend, maar ook waarachtig’

Volkskrant

‘Individuelles Leiden wird von Hotel Modern nicht in den Vordergrund gestellt, man zwingt die Zuschauer eher in die Distanz. Verstörend ist das Stück dennoch. Die Performer wollen, dass die Opfer und Täter trotz aller Verkleinerung als Menschen erkennbar bleiben. Das gelingt ihnen’

ORF

‘Les micros-caméras entrent dans les dortoirs des baraquements, dans les valises où traînent encore les effets personnels des déportés, dans les miradors, dans la chambre à gaz. Elles s’attardent sur les visages muets, empreints d’incompréhension face à l’impensable’

Le Monde

L’obiettivo degli ideatori è perpetuare la memoria’

Corriere della sera

‘Kamp reminds us that the unthinkable can come to pass whenever humanity turns its back on the values upon which its own sanity and security rest’

LA Times

Om In De Overwinning Te Geloven

Posted by

Thirsa van Til maakte een voorstelling over Truus Menger-Oversteegen en Traudl Junge; twee vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een keuze maakten die de rest van hun verdere leven heeft bepaald. Truus Menger voegde zich in 1942 samen met haar jongere zusje bij het Haarlems Verzet. Traudl Junge werd in 1942 aangenomen als de persoonlijke secretaresse van Adolf Hitler.

“Zowel Truus als Traudl zaten in de kern van hun strijdmacht, hadden alle informatie tot hun beschikking en bleven tot het eind toe strijden voor hun idealen. Of idealen ook idealen blijven als het een manier van overleven wordt, is nog maar de vraag; kan iets waar je ‘zomaar’ in terecht komt (niemand zit te wachten op een oorlog) verworden tot een ideaal, een hoger doel en vervolgens weer verworden tot een noodzakelijk doel, een noodzakelijk geloof, om te overleven?

Na de oorlog is Traudl Junge een hoop vergeldingsacties bespaard gebleven omdat er werd gezegd dat zij ten tijde van de indiensttreding bij Adolf Hitler met haar 22 jaar te jong was om te kunnen weten waar ze aan begon. Truus en haar jongere zus Freddie Oversteegen waren zo’n 17 en 15 jaar toen zij zich bij het georganiseerde verzet voegden. Waren zij ook te jong om te weten waar ze aan begonnen?”

De voorstelling ‘Om in de overwinning te geloven’ is gebaseerd op interviews met beide vrouwen en hun autobiografieën. Truus Menger schreef ‘Toen niet, nu niet, nooit’. Traudl Junge schreef ‘Tot het laatste uur’; op dit boek is ook de film ‘Der Untergang’ van Oliver Hirschbiegel gebaseerd.

Speelt ook op andere data, kijk voor meer informatie op de website van Thirsa van Til.

De Rechtvaardigen

Posted by

Met De Rechtvaardigen, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Brokken (1949), brengen we het verhaal van de Nederlandse consul Jan Zwartendijk, die zijn leven op het spel zette voor de vrijheid van anderen. Zwartendijk is redder van duizenden levens, van Pools Joodse mannen, vrouwen en kinderen die naar Litouwen vluchtten en wanhopig een manier zochten om Europa te verlaten. Hij verstrekte visa waarmee Joden, met de Trans-Siberië Express, van Litouwen door de Sovjet-Unie naar Vladivostok, verder naar Japan en door naar Amerika, Shanghai en andere landen reisden en zo werden gered van de Holocaust.

Een indrukwekkend verhaal dat ook zal ingaan op de geredde Leo Adler en zijn vrouw Bella Hamburg die na een zesjarige vlucht New York bereikten, maar heimwee hielden naar hun oorspronkelijke continent en taal.

Middels voordracht van Jan Brokken, ingevlochten in muziek voor koor en saxofoonkwartet, maken we in dit doorgecomponeerde concert mee hoe goede daden van één mens duizenden mensenlevens kunnen redden.

Speelt op 4 mei in de Nieuwe Kerk Den Haag. Daarna nog op verschillende plekken in het land, voor de gehele speellijst zie de website van Cappella Amsterdam.

Dagboek 44 45

Posted by

Om de emoties van die periode weer te geven is tekst niet nodig.

Dansvoorstelling Dagboek 44 45 vertelt het waargebeurde verhaal van de 19-jarige verzetsvrouw Hetty van der Togt. In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog werd zij opgepakt wegens het verspreiden van kranten van het Parool. Zij heeft haar belevenissen in de gevangenissen, tijdens transporten en in het werkkamp nabij Dachau op allerlei kleine notitiebriefjes bijgehouden. Ze schreef op alles wat ze vond; stukjes karton, behang en zelfs wc-papier. Ze droeg ze een jaar lang mee op haar lichaam langs de plekken waar zij naartoe getransporteerd werd. Na haar overlijden zijn de dagboeknotities pas door haar kinderen gevonden en gered voor het nageslacht om het verhaal te vertellen.

Choreograaf Haya Maëla en de dansers van Dansgroep Haarlem zijn in Dagboek 44 45 op zoek gegaan naar de mensen achter de namen in het dagboek. Hoe hebben zij zich staande weten te houden onder de erbarmelijke omstandigheden? Wat betekent vriendschap en wanneer kies je voor jezelf? En hoe pak je je leven weer op als je het hebt overleefd?

“27 april ’45. Mams is jarig, de dag van ‘t transport, maar tevens het verlaten van ‘t concentratiekamp, buiten ‘t prikkeldraad! Om drie uur gewekt. Vertrek in de regen. ‘t Gaan was erg vermoeiend. Erge spierpijn. Prachtige natuur, maar de vermoeidheid bedierf ‘t mooie van de natuur. Onderweg uitvoerig alle mogelijkheden besproken. Om ‘m te smeren. Hoogstwaarschijnlijk is de tocht 150 km.”

Voorstelling is ook te zien in het Oranjehotel in Den Haag. Voor meer informatie zie de website van Danshuis Haarlem.

Steeds Lichter

Posted by

Een man ruimt het overvolle huis van zijn oude moeder op. Ze kon nooit iets weggooien en verstopte geld op de raarste plekken. Als hij haar spullen en kleding door zijn handen laat gaan, komt zijn moeder als vanzelf weer tot leven. Dwingend als altijd. Omdat het moet, helpt hij haar nog een keer in haar beste mantelpakje. Met koffie, gebak en kippensoep komen ook scherven van herinneringen op tafel: ‘Dat waren lieve mensen in de Achterhoek. Ik heb echt geluk gehad. En toen kreeg ik jou…na de oorlog kreeg ik jou. Je was een raar jongetje’. Na een dansje met moeder op een wals van Chopin is het tijd om afscheid te nemen.

Over een sterke moeder en haar zoon die het eigenlijk nooit goed genoeg kan doen. En altijd de aanwezige sluier van de oorlog.

Servaes Nelissen is een veelgeprezen theatermaker voor de jeugd en volwassenen. Hij speelde op diverse festival in binnen en buitenland. In zijn vaak beeldende voorstellingen liggen humor en tragiek dicht bij elkaar. In 2011 won hij de VSCD Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie. Zijn laatste voorstelling ‘beefteefjes’ werd genomineerd voor de VSCD Mimeprijs. Meer info: www.servaesnelissen.nl

Eva Goudsmit studeerde cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en studeerde daarna af als docerend theatermaker aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Zij is werkzaam als theatermaker en docent en maakte voorstellingen voornamelijk voor en met jongeren voor o.a. het Amsterdamse Rrreuring festival en festival Boulevard.

Theodorakis’ Mauthausen Cyclus

Posted by

De Mauthausen Cyclus is een hartverwarmende voorstelling waarin de beroemde Mauthausen-liederencyclus van componist Mikis Theodorakis en dichter Lakovos Kambanellis centraal staat.

Niki Jacobs, internationaal gezien als een van de beste vertolkers van het Europese Jiddische lied, plaatste de cyclus in een breder verhaal. Tussen de grote Joodse migratiegolf aan het einde van de 19e eeuw en de revival van de Joodse cultuur in de Verenigde Staten. Daardoor is het verhaal groter dan een ode aan onze vrijheid en eindigt de voorstelling zelfs uitbundig en vrolijk. Want Niki onthaalt haar publiek tot slot op twee door haar bewerkte popjuweeltjes: ‘Sjlachtbrider’ (‘Brothers in Arms’ van Mark Knopfler) en ‘Lib Mikh Tsartlekh’ (Elvis Presley’s ‘Love Me Tender’). En bij wijze van vast herkenningspunt zingt ze ook nog ‘Blondzjendiker Fremder’ (‘Wayfaring Stranger’), een Amerikaans volksliedje dat op poëtische wijze de levensweg verklankt en zelf ook al een heel leven vol veranderingen achter de rug heeft.

Wannsee

Posted by

Middels een hoorspel vertelt KONVOOI het verhaal Wannsee.

Op 20 januari 1942 komen 15 nazikopstukken bijeen in Villa Marlier aan de Wannsee om een definitieve oplossing te vinden voor het jodenvraagstuk. Nog geen twee uur later zijn ze er uit – het resultaat is de best georganiseerde genocide in de geschiedenis van de mens. KONVOOI onderzoekt de argumenten van de aanwezigen en probeert stap voor stap hun redenering bloot te leggen.

Orkater-Nieuwkomer KONVOOI maakte op uitnodiging van Theater Na de Dam in 2020 een reconstructie van deze historische vergadering die nu, in 2021, opnieuw te horen is. Kille ratio afwisselen ze af met olijke close-harmony. Gebruikmakend van 8D-sound pellen de makers de conferentie af tot de essentie, en waan je je als luisteraar op de huid van de werkelijke hoofdpersoon: het gesprek.

Wannsee is een hoorspel over ontmenselijking, de waan van beschaving en de kracht van taal.

Nacht Na de Dam 2021

Posted by

Ook dit jaar brengen op 4 mei diverse zangers en acteurs van naam in het Internationaal Theater Amsterdam een programma rondom het thema oorlog en 4 mei. De NOS registreert het programma van Theater na de Dam dat onder leiding staat van ITA-directeur Ivo van Hove en waarin wordt samengewerkt met Sven Figee (leider van Sven Hammond Soul). De artiesten en acteurs maken in het programma duidelijk wat we herdenken en waarom. De presentatie is in handen van Winfried Baijens.

Onder de artiesten zijn het ITA-ensemble, Wende Snijders, Froukje, Milow, Huub van der Lubbe, Gabriel Rios, en Shary-An. Ze brengen hun muziek en teksten op een leeg toneel en in een lege zaal met als decor fotoprojecties van beelden uit de Tweede Wereldoorlog. Soms een groots moment, soms juist een veelbetekenend detail. Er zijn hoofdfiguren, maar ook omstanders. Wat gaat er door hun hoofd?  Columnist Sheila Sitalsing en schrijver David Van Reybrouck schreven tekstbijdragen speciaal voor dit moment.

Klik hier om terug te kijken.

Bijltjesdag

Posted by

De hele oorlog lang had menig Nederlander gewacht op de dag des oordeels. Met de bevrijding door de geallieerden, op 5 mei 1945, werd Bijltjesdag een feit. Iedereen die met de bezetter had samengewerkt, werd opgepakt en publiekelijk vernederd. Ineens had Nederland er miljoenen rechters bij die met een botte bijl en zonder wetboek tekeer gingen.

Acht jongeren zijn samen met twee jonge regisseurs in het thema bijltjesdag gedoken.
Het resultaat is 4 mei om 21 uur uur te zien via: https://herdenkenindriebergen.nl
Aansluitend is er een nagesprek via zoom.us/join en voer als code in: 864 8502 5865

Via deze link kunt u vanaf een week van tevoren de film zien.

Tussen de Regels

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Zuidoost verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nina Haanappel in de geschiedenis van het Nederlandse Koninkrijk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film Tussen de Regels.

We kennen de bekende vertellingen, maar wat weten we van de verhalen die nog verborgen liggen om nog ontdekt te worden? Een vertelling over verborgen verhalen en de eeuwige waarom-vraag. Waarom jij wel, maar ik niet?

Herdenk, herinner, vergeet niet, geef door. 
Opdat we nooit zullen vergeten.
Jij wel, jij niet, jij wel, jij niet. 
4 mei, 1 juli, 15 augustus. 
Waarom het ene wel en het andere niet?
Wie bepaald welk verhaal er belangrijk is?
Wie bepaalt welke verhalen in onze geschiedenis boeken komen?
Waarom herdenk ik jou, maar jij mij niet?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Op de Valreep

Posted by
Jongeren uit de omgeving van Apeldoorn verdiepten zich onder leiding van theatermakers Hilde Tuinstra en Tijmen Dokter in de verhalen van het Nationaal Ereveld Loenen. Hun onderzoek vormt de basis voor een gefilmde theatrale performance die onderdeel is van de Dodenherdenking op het Ereveld op 4 mei en die Omroep Gelderland uitzendt. De spelers bewegen over het Ereveld, terwijl ze hardop nadenken over slachtoffers die vlak voor en net na de Bevrijding zijn gevallen. Bevrijd zijn, dat ben je niet in één dag en het was niet voor iedereen feest.
Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.
De theatrale performance wordt professioneel gefilmd en is op 4 mei onderdeel van de Dodenherdenking vanaf het Ereveld, die Omroep Gelderland uitzendt.

Loenen, 3 mei 2021
Bloemlegging op Nationaal Ereveld Loenen voorafgaand aan 4 mei herdenking

Loenen, 3 mei 2021
Bloemlegging op Nationaal Ereveld Loenen voorafgaand aan 4 mei herdenking

Loenen, 3 mei 2021
Bloemlegging op Nationaal Ereveld Loenen voorafgaand aan 4 mei herdenking

Loenen, 3 mei 2021
Bloemlegging op Nationaal Ereveld Loenen voorafgaand aan 4 mei herdenking

(her)denken voor de deur

Posted by

Jongeren uit Utrecht verdiepten zich onder leiding van theatermaker Linda Bosch in de geschiedenis van Utrecht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de voorstelling (her)denken voor de deur.

Op 3 en 4 mei trekken de spelers van Theaterschool Utrecht door de stad met verhalen, gedachten en verzamelde herinneringen over de Tweede Wereldoorlog. Omdat de theaters dicht zijn, komen ze naar de mensen thuis en spelen ze korte scenes voor de deur. Over wat ze hoorden van hen die het meemaakten. Over de overeenkomsten van die verhalen, maar ook de verschillen. Over vroeger en over nu.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Voor deze voorstelling werken we met tijdsloten. Reserveer uw kaartje op tijd. Wij geven op de dag zelf een indicatie hoe laat we voor uw deur zullen staan. Wij houden bij dit alles de coronaregels in acht.

3 mei
14:00 – 17:00
18:00 – 21:00

4 mei
12:00 – 15:00
16:00 – 19:00

TelefoonTheater

Posted by

Jeugdtheaterschool Utrecht merkt dat veel jongeren vol zitten met creativiteit maar die op dit moment nergens kwijt kunnen. Tijdens TelefoonTheater staat de kracht van het verhaal centraal. Jeugdtheaterschool Utrecht biedt jongeren ondersteuning bij het ontwikkelen van hun eigen monoloog: Hoe breng je tekst krachtig over met alleen het gebruik van je stem? Hoe dramatiseer je een idee en zorg je dat het een heldere tekst blijft? Het publiek luistert aan de andere kant van de lijn naar wat deze jongeren te vertellen hebben.
Speciaal voor Theater Na de Dam schrijven vijf jongeren een nieuwe monoloog die over de Tweede Wereldoorlog en of herdenken gaat. Ben jij het luisterend oor?

De monologen worden in tijdsloten gespeeld. Je koopt een ticket voor een bepaald tijdslot. Vanaf 20.15 is er elke 10 minuten een nieuw tijdslot. Bij aanvang van jouw gekozen tijdslot word je gebeld door een anoniem nummer. Dit is van een van de deelnemende jongeren die klaar is om zijn of haar monoloog voor jou te spelen. Je krijgt 1 monoloog op het opgegeven nummer te horen. Wil je verschillende monologen horen, koop dan kaartjes voor verschillende tijdslots.

HEEN

Posted by

Zwolse theaters en Theatergroep De Jonge Honden presenteren online theaterproductie HEEN op 4 mei.

Op vrijdag 2 oktober 1942 werden minstens 84 Joodse Zwollenaren door de bezetter bijeengebracht in de gymnastiekzaal van het toenmalige Celeanum aan de Veerallee. Vrouwen en kinderen van circa 60 Zwolse Joodse mannen die sinds de zomer van dat jaar gedwongen te werk waren gesteld in Nederlandse werkkampen. Op zaterdag 3 oktober werd de vrouwen en kinderen onder het mom van gezinshereniging naar het doorgangskamp Westerbork gedeporteerd. Vanuit daar werden de mannen, vrouwen en kinderen naar de vernietigingskampen in het Oosten gedeporteerd. Slechts één van hen overleefde.

Twintig jongeren lopen op dinsdag 4 mei 2021 HEEN, de route die Joodse Zwollenaren op vrijdag 2 oktober 1942 liepen. Vanuit hun voormalige woonadressen in Zwolle, te voet richting het Celeanum aan de Veerallee. Met grote lichtobjecten werpen we licht op de gelopen routes in 1942 en delen we in woord en muziek de verhalen van deze Zwollenaren. De routes met verhalen en livemuziek worden gevolgd door camera’s en zijn via een stream en RTV Oost live te volgen.

Jongeren uit Zwolle gaan samen met theatermakers Jolmer Versteeg en Lieke van der Vegt in aanloop naar dinsdag 4 mei onderzoek doen naar deze geschiedenis van Zwolle. De jongeren bewandelen met grote lichtobjecten, vanaf verschillende ‘Stolpersteine’, de route naar het Celeanum en vertellen onderweg de verhalen van deze mensen. Vanaf het Celeanum zorgen onder andere BrotherTill en Colored Monkeys voor livemuziek en stadsdichter Sarah Lucassen voor spoken word.

HEEN is een project van Theatergroep De Jonge Honden en Zwolse theaters. In samenwerking met en met dank aan Gemeente Zwolle, Delta Wonen, Bevrijdingsfestival Overijssel, Stichting Stolpersteine Zwolle, Hervormd Weeshuis Zwolle, Werkplaats Zwolse theaters, Rotary Zwolle, Hanzestrohm en Provincie Overijssel.

HEEN is onderdeel van Theater Na de Dam.

Marjan?

Posted by

Jongeren uit Alkmaar verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lia Rood en Lisa Templon in de geschiedenis van Alkmaar ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de drie hoorspelen en een animatiefilm “Marjan?”.

In dit verhaal staat het Alkmaarse meisje Marjan Drukker centraal. Vermoord op 14 jarige leeftijd in Auschwitz. Gecombineerd met de verhalen die jongeren zelf hebben gevonden van Alkmaarse families die de oorlog hebben meegemaakt. De verhalen worden verwerkt in drie hoorspelen en een animatiefilm. ‘Marjan?’ is twee maanden gratis te horen en zien.
Klik op 4 mei om 20:30 uur op deze link en kijk & luister naar ‘Marjan?’

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Open Deur

Posted by

Jongeren uit Roosendaal verdiepten zich onder leiding van theatermakers Romy Rockx en Sofie Habets in de geschiedenis van Roosendaal ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de EP over verhalen uit Roosendaal.

Tijdens de herdenking van 4 mei buigt een groep jongeren uit Roosendaal over de angst voor het onbekende. Over grenzen; van een land en van jezelf. Zit jouw voordeur op slot, blijft hij op een voorzichtig kiertje of staat hij wagenwijd open? Samen nemen we een EP op met zelfgemaakte teksten, liedjes en covers die zomaar op jouw deurmat kan vallen.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Vertel nog eens over De Oorlog

Posted by

Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbeng in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de live voorstelling (via Zoom), Vertel nog eens over De Oorlog.

Op 17 november 1942 werden tijdens een grootschalige Razzia 196 van de 334 Nijmeegse Joden opgepakt en op transport gezet. Voor de ZOOM-voorstelling die Jong GRAS dit jaar maakt kiezen we de razzia en Jodenvervolging in Nijmegen als thema, geïnspireerd door filosofielessen, geschiedenis, gesprekken met ooggetuigen en door eigen werk maken we een eclectische montage waar je, hetzij digitaal, live bij bent.

Je koopt een ticket van € 14,-, daarna ontvang je een Zoomlink. Je kunt met meerdere mensen via 1 ticket kijken. We nodigen iedereen die met meer dan 1 iemand kijkt uit om een extra donatie van 7,- te doen. De ticketopbrengst komt ten goede aan Theatergroep GRAS, en dat is in deze moeilijke Coronatijd extra welkom.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven

 

Stille parade van het verzet

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Nieuw-west verdiepten zich onder leiding van theatermaker Femke Heskes in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de wandelvoorstelling: Stille parade van het verzet.

Toen, deed hij wat moest
Nu, is hij de held
Wist hij toen, wie hij nu zou zijn?

Deze voorstelling is een onderzoek naar de romantiek rondom heldendom van verzetsstrijders uit de Tweede Wereldoorlog. We paraderen met andermans heldenacties, maar maakt dat ons een solidair mens?

Praktische informatie
04 mei 2021 20:10 – 21:00 uur
05 mei 2021 13:00 – 16:00 uur
Verschillende starttijden

Startpunt: Glazenhuis, Plein 40-45
Duur: 45-60 minuten per voorstelling
Maximaal: 2 personen of 1 huishouden per starttijd

Lees hier het online magazine

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

SILENCE.YOUNG.FREEDOM

Posted by

Jongeren van De Noorderlingen Vooropleiding Theater uit Groningen verdiepen zich met theatermaker Sara Scholten in de Tweede Wereldoorlog. Kaatsend tegen de muur van het verleden gaan ze op zoek naar verhalen van nu en werpen een blik op de toekomst. Samen met jongeren van de Internationale Schakelklassen (ISK) onderzoeken ze met elkaar en ouderen de thema’s stilte, jong zijn en vrijheid. Deze ontmoetingen vormen de basis voor de filmpjes SILENCE en YOUNG.FREEDOM.

Should I stand still? Stack layers on top of each other – and look through all those perspectives in different times from different eyes. Should I scream?

De filmreeks wordt gemaakt door verschillende makers en jongeren vanuit de samenwerking Back2Back – startend na de dodenherdenking op 4 mei en eindigend met Keti Koti op 1 juli.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.