Jong
Sinds 2012 presenteert Theater Na de Dam jongerenvoorstellingen in zijn programmering om 4 mei van extra betekenis te voorzien. Ook in 2023 waren er verspreid over het land 43 voorstellingen, gespeeld en gemaakt door ruim 350 jongeren van 10 tot 20 jaar, begeleid door professionele makers. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klonken voor even de stemmen van toen in het nu.
Jaarlijks maken jongeren een voorstelling in hun eigen stad op basis van gesprekken die zij voeren met (familie van) ooggetuigen. Daarmee worden de verhalen gehoord en krijgen ze nieuw leven in de vorm waarin de jongeren ze doorgeven. Jongeren zijn de volgende generatie besluitvormers, spelen nu al een cruciale rol in het overbrengen van onze gedeelde geschiedenis naar een breder (jong) publiek en in het voorkomen van verdwijning van erfgoed. Zo leren we elkaar, elkaars verhalen en onze gedeelde geschiedenis beter kennen.
Uit een impactonderzoek onder jongeren die meededen aan jongerenvoorstellingen is gebleken dat de impact van deelname groot is. Het inlevingsvermogen van de jonge deelnemers was significant toegenomen.
Theatre of Remembrance
Sinds 2018 zijn er op 27 januari (International Holocaust Remembrance Day) jongerenvoorstellingen met Europese partners en herdenken we met theater over de grens, ook in de coronajaren. Er waren projecten in Duitsland, Denemarken, Italië, Hongarije, Oekraïne, Slowakije, Tsjechië, Polen, Spanje. België, Litouwen en Nederland. Deze landen-overstijgende theatermanifestatie noemen we Theatre of Remembrance. Op de dag dat in 1945 Auschwitz werd bevrijd, staan we stil en reflecteren we op onze gedeelde geschiedenis in Europa.
Jongeren en de Holocaust
Het nieuws over Holocaustontkenning, over onwetendheid en desinteresse onder jongeren is verontrustend. Des te belangrijker om de Holocaust en de oorlog met jongeren te herdenken, onder andere door theater.
Hoe zorg je ervoor dat educatie over de Holocaust relevant is voor jonge mensen die in deze ingewikkelde tijd leven? Jaïr Stranders: “Door het te verbinden aan hun eigen leefwereld en te laten zien dat het over hen gaat, zodat het betekenisvol wordt. Het herdenken en de geschiedenislessen moeten over toen gaan, maar het moet betekenis hebben voor het nu. Als je als jongere wilt dat mensen zich in jouw geschiedenis verdiepen, dan helpt het als je ook interesse hebt in de geschiedenis van iemand anders.”
Educatieplatform Atelier van Herinnering
Op ons educatieplatform Atelier van Herinnering plaatsen wij lessen waarin wij via het onderwijs jonge mensen verleiden zich te verdiepen in onze gedeelde geschiedenis in relatie tot hun eigen leefwereld. Ateliervanherinnering.nl
Lees hier het interview met Andrada Maria Şimo, coördinator van de jongerenprojecten.