Column #1 Dichter bij het vuur
We gaan naar buiten! De achtste editie van de jaarlijkse televisie-uitzending van Theater Na de Dam wordt buiten opgenomen en live uitgezonden. En we gaan na zeven jaar Amsterdamse Stadsschouwburg naar Hotel de Wereld in Wageningen. Dichter bij het vuur dus…
Nacht Na de Dam
Deze traditie begon ooit in de schouwburg. Inmiddels was Theater Na de Dam steeds groter aan het worden en verspreid over stad en land. We bedachten een soort na-programma voor makers en publiek. Rond een uur of elf, als iedereen klaar was in zijn eigen theater, kwam men bij elkaar op het podium van de Amsterdamse schouwburg om een fragment, lied of gedicht voor te dragen uit hun voorstelling. Iedereen kwam, met een wijntje, samen op het toneel om deze 4 mei het met elkaar af te sluiten. Dat was mooi en intiem.
Iets meer mee
We dachten, misschien moet hier iets meer mee. De NOS was geïnteresseerd en wilde het in 2015 uitzenden. Dat betekende best wel wat. Van een paar stoeltjes op een podium werd het een serieus programma met 60 man televisie- en theatercrew. En een volle zaal fysiek publiek, want daar deden we het nog steeds voor. We proberen wel die sfeer te houden van het oorspronkelijke idee.
400.000 man
Er keken voor de Corona-uitzendingen zo’n 400.000 man live mee; zo bijzonder dat we al jaren zoveel mensen hebben bereikt. Onze missie, stilstaan bij het oorlogsverleden in het theater, is een mooie traditie, en met die televisie-uitzending trekken we dat nog breder. We maken een aantrekkelijk theaterprogramma met muziek en korte teksten voor een groter publiek. Zo is er voor de mensen die niet naar het theater gaan toch de mogelijkheid meer verdieping te geven aan de twee minuten stilte.
De context ligt op straat
In 2022 gaan we dus naar buiten, we laten de veilige muren van het theater los. Dat vind ik spannend, maar het doel is dat het daarmee beter wordt. Onze locatie is het plein voor Hotel de Wereld, dat is een betekenisvolle plek omdat daar op 5 mei 1945 de besprekingen zijn gevoerd over de capitulatie. Een iconische plek. Ik vind het interessant om daar met ons programma historische context en betekenis aan te geven. Wat is er precies gebeurd op die plek en waarom is die zo belangrijk? Die context ligt gewoon op straat. Een kleine moeite voor heel veel verdieping.
Rock ‘n roll
Dit programma is waanzinnig om te mogen maken. Inhoudelijk is het een uitdaging. Uit alle voorstellingen van Theater Na de Dam kijken we wat er geschikt is voor het grote publiek en wat haalbaar is. Met elkaar kijken we dan hoe dat een mooi gevarieerd programma wordt. En om er daadwerkelijk ook live televisie van te maken is best rock ’n roll: locatie, het geluid, het licht, de camera’s, de artiesten, de stilte, het verhaal, alles moet samenkomen. Met regisseur Ivo van Hove werkten we in 2020 en 2021 twee jaar zonder publiek vanwege corona. We misten het publiek, maar het gaf ons de kans om met makers en artiesten te werken die normaal niet beschikbaar zijn. Daarmee hebben we wel een mooie inhoudelijke slag gemaakt.
Cluppie
De laatste weken voor 4 mei proberen we overal repetities te zien, doorlopen te bekijken, debatten bij te wonen, in programma’s terecht te komen voor de exposure. Ons team werkt het hele jaar nauw samen, maar op 4 mei zijn wij allemaal ergens anders. We zijn op zoveel schaakborden tegelijk aan het spelen om deze manifestatie voor elkaar te krijgen. Des te fijner dat na alle voorstellingen om 21:00 uur ons hele cluppie samenkomt in de Nacht. En als die dan ook voorbij is… dan gaan we proosten in de whiskybar.
Inger Stam is hoofdproducent van Theater Na de Dam. Ze coördineert en begeleidt nieuwe makers en produceert elk jaar de televisie-uitzending van Theater Na de Dam. De editie van 2022 is haar tiende!