Theater Na de Dam in de media 2024

Op televisie
> Jaïr Stranders bij Buitenhof over Theater Na de Dam met Sinan Can.
> Gonny Gaakeer en Hugo Heymans over Stuk Stoppelman bij Op1.
> Jaïr Stranders over Theater Na de Dam bij AT5 bij Schuldig landschap.

Op de radio
> Malou Gorter bij NPO Radio 5 NCRV Volgspot over Schuldig landschap (vanaf 1:04).
> Gonny Gaakeer bij EO Langs de Lijn en omstreken over Stuk Stoppelman (vanaf 00:49).
> Nathan Vecht bij NPO Radio 1 Taalstaat over Schuldig landschap.
> Abdel Daoudi bij NPO Radio 1 Goedingelichte Kringen over Schuldig landschap (vanaf 0:33). Idem Annette Embrechts over Gharib (vanaf 0:44).
> Annette Embrechts over Stuk Stoppelman bij NPO radio 4 (vanaf 1:12).
> Soof den Boer bij Salto over Bestond (vanaf 2:27).
> Gilles op RTV Utrecht over Het kind is niet meer (vanaf 0:15).

Recensies
“Het ingenieuze aan Schuldig Landschap is dat de makers het heden ook tot onderwerp van gesprek maken. (…) Zo tonen de makers van Schuldig landschap scherp de ruimte voor dialoog en wederzijds respect die het theater kan bieden, en waaraan het rondom de Nationale Dodenherdenking dit jaar ontbrak” NRC over Schuldig landschap.

“Dat je als toeschouwer voortdurend heen en weer wordt geslingerd tussen tijden en omstandigheden, maakt Schuldig landschap buitengewoon ingenieus” (…) In de laatste scène neemt De Bode, heel verrassend, het woord. Ze zingt dan een ijzingwekkend mooie versie van David Bowies Heroes” Volkskrant over Schuldig landschap.

“Een mooie en noodzakelijke bijdrage vormden de muziek van Maarten Ornstein (klarinet) en Johan van Iersel (cello). Zij verklankten wat de woorden  en het spel uiteindelijk niet goed meer wisten uit te drukken, namelijk: beklemming” Theaterkrant over Schuldig landschap.

“Zo maakt deze ruimte heel mooi en delicaat de gezamenlijke ervaring van een monument invoelbaar. We delen op een plek, in het bijzijn van andere lichamen, onze eigen associaties en herinneringen, en die van anderen nemen we in ons op. Sommige herinneringen blijven tijden later nog dik omrand staan, andere vervagen omdat er handen of voeten overheen strijken. Maar zolang we er samen staan en durven te leunen op elkaar, zal zo’n plek betekenis dragen” Volkskrant over Monument.

“Deze nieuwe theatertekst is helder, goed opgebouwd en ontroerend. Billy de Walle vertelt beeldend en hij maakt muziek met gitarist en pianist (en broer) Moos” Volkskrant over Scherven en flitsen.

“Het beneemt je de adem wanneer Gaakeer haar roze vest als kindje voor zich houdt, wetend dat ze deze zuigeling een middel toe moet dienen met de dood tot gevolg. We voelen de angst, de onmacht” Theaterkrant over Stuk Stoppelman.

“Knap is hoe de voorstelling de toenemende dreiging van de jaren dertig en de oorlogsjaren laat voelen. Mensen die opeens verdwijnen, de angst om opgepakt te worden, de voorbereidingen voor de aanslag, hoe Arondéus werd opgepakt en hoe de executie verliep” Theaterkrant over Frieda Belinfante.

“Regisseur Madeleine Matzer heeft gekozen voor een sobere uitvoering van de toneeltekst, juist het contrast tussen de kinderlijke onschuld en de afschuwelijke oorlog vergroot de  lading. Daar is geen stemverheffing voor nodig, ook geen vijandig geluid van buitenaf” Theaterkrant over De Steen in mijn mond.

“Meest tekenend daarin is de manifest-achtige monoloog waarin Schulz-Köhn alles beschrijft wat jazz is, en daarmee ironisch genoeg zijn nazi-gedachtegoed ondermijnt, zonder dat zelf door te hebben: jazz kleurt buiten de lijntjes, schopt tegen de heersende Duitse idealen, breekt de regels, is rebels, staat voor vrijheid en verbinding” Theaterkrant over Dr. Jazz.

“In theatraal opzicht is Stilte of Storm veelzeggend door de bescheidenheid. Het familieverhaal over de overgrootvader, de stedentrip naar de Franse hoofdstad die botst met de zwarte werkelijkheid van nu en de ode aan Warschau vullen elkaar aan, geven elkaar diepte en reliëf. Met dien verstande dat het optreden van Chojecka écht indrukwekkend is, mede door de eenvoud” Theaterkrant over Stilte of Storm.

“Dans Dans Revolutie is een waardevolle metafoor voor hoe wij vandaag de dag een oorlog beleven” Theaterkrant over Dans Dans Revolutie.

“Deze hele voorstelling is in al zijn bescheiden omvang een monument voor een aspect van het naziregime dat nog steeds geen aandacht krijgt in de officiële herdenkingen die gewijd worden aan de slachtoffers ervan. ‘Weemoed’ was het passende woord dat een van de toeschouwers na afloop in de foyer bezigde” Theaterkrant over For a look of touch.

Interviews in de krant
> Gonny Gaakeer in Trouw;
> Billy de Walle in Telegraaf;
> Nathan Vecht en Malou Gorter in de Volkskrant;
> Jaïr Stranders in NRC;
> Nathan Vecht in Parool.