Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermaker Timo Lourens in de geschiedenis van Almere ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Niemands-land.
Vier jongeren vertellen de verhalen door van drie generaties oorlog en vrijheid: die van toen, die van nu en van die nog zullen volgen. Op locatie en met theatrale en muzikale middelen onderzoeken zij hoe je in oorlogstijd en op nieuw land een thuis kan creëren.
Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.
Het artikel De buit in de Baarnse Bossen in de Panorama van augustus 1960 gaat over een in Nederland veroordeelde oorlogsmisdadiger, SS’er Willi Kulla, die Nederland nooit meer in mag, maar die toch stiekem terugkomt om een schat op te graven. Alleen kan hij hem niet vinden, want de drie bomen die hij in 1945 gebruikt had als markeringspunt waren weg.
Filmmaker, muzikant maar vooral geboren verteller Leon Giesen kan als geen ander stilstaan bij zaken waar de meeste mensen, op het eerste gezicht totaal terecht, straal aan voorbij lopen. Hij gaat op onderzoek en ontdekt de wonderlijkste dingen. Zo ook in deze merkwaardige geschiedenis.
Een vergeten moord, helemaal aan het eind van de oorlog. De moord op Arnold / Aäron Loterijman, waar niks over bekend is en niks aan herinnert. Beide zaken zocht hij uit, waarbij hij onder andere een peloton van de genie het stuk bos waar dit alles zich afspeelde uit liet kammen. Ligt er inderdaad oorlogsbuit begraven? Waar is Loterijman precies doodgeschoten? En wat is daar gebeurd? Wie was hij?
Theatergroep Suburbia, Black Pencil, het Bos der Onverzettelijken en Omroep Flevoland staan samen stil bij de Dodenherdenking op 4 mei. In een programma van muziek, getuigenissen, gedichten en rap verbinden Suburbia en Black Pencil verschillende verhalen en mensen met elkaar. In samenwerking met Omroep Flevoland wordt de voordracht om 20.30 uur live uitgezonden.
Bijzonder is de samenwerking met de Oekraïense componist Alfred Momotenko. Speciaal voor deze avond componeert Momotenko een nieuw stuk, uitgevoerd door Black Pencil. De Almeerse rapper Dyon Wilkens (21) zal een door hem nieuw geschreven rap ten gehore brengen. Verder dragen Suburbia-acteurs Hanne Arendzen en Ali-Ben Horsting getuigenissen uit de Tweede Wereldoorlog voor en gedichten van onder anderen Remco Campert en Marieke Lucas Rijneveld. Suburbia in de Buurt-speler Netty Veltman (76) leest een fragment uit het dagboek van Anne Frank.
Dit programma is onderdeel van de volledige herdenking in het Nationaal Verzetsmonument, het Bos der Onverzettelijken in Almere. De voordracht start om 20.30 uur en wordt live uitgezonden door Omroep Flevoland.
Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sandy Pieterse, Aristo Mijnals en Fiona Kelatow in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland en Indonesië en het slavernijverleden. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Vrijheidsdrieluik.
Je leeft je in, je spreekt je uit, je herkent je grens, staat op en slaat van je af. Wie weerbaar is kan veel aan, maar juist als de nood het hoogst is, is het vaak moeilijk om weerbaar te blijven. In de serie Vrijheidsdrieluik duiken tien kinderen in het slavernijverleden en de Tweede Wereldoorlog. In een zoektocht naar achtergrond en identiteit is er één ding dat hen allemaal verbindt: weerbaarheid.
Onder leiding van theatermakers Aristo Mijnals, Fiona Kelatow en Sandy Pieterse wordt het thema weerbaarheid per aflevering vanuit een andere invalshoek belicht; De Tweede Wereldoorlog in Nederland en Indonesië en het slavernijverleden. Hoe verhouden de kinderen zich tot hun geschiedenis? Wat betekent weerbaarheid voor hen persoonlijk? En wat voor rol speelt weerbaarheid in de geschiedenis?
In de driedelige filmserie smelten fictie en documentaire samen tot een kunstzinnig, filosofisch vrijheidsdocument. Daarnaast wordt er per dag een speciale live performance gegeven, aangepast op de herdenking van die dag. Het Vrijheidsdrieluik wordt op herdenkingsdagen 4 & 5 mei, Keti Koti (1 juli) en de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 getoond voor publiek.
Bekijk hier deel 1 van het drieluik, over 4 & 5 mei:
Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.
Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermaker Esther Bolte in de geschiedenis van Almere ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de uitvoering van: Hoe smaakt vrijheid?
Ook de acteurs van Theatergroep SubSub gaan in gesprek met ouderen en stellen hen onder andere de vraag: “Hoe smaakt vrijheid?”. Vanuit die antwoorden kiezen zij een gerecht en maken dat klaar. Dit gerecht brengen ze op 3 en 4 mei langs bij mensen, die wel een hart onder de riem kunnen gebruiken in deze tijd van lockdown en beperkende maatregelen. Bij het gerecht serveren ze theatrale performances (dans, spoken words, gedichten, etc.). Deze worden vooraf opgenomen (te scannen met QR-code) en waar mogelijk live aan de deur uitgevoerd.
Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.
Het proces van het project van Theatergroep SubSub is binnenkort terug te zien op hun social media.
In het kader van Theater na de Dam staat ook Theatergroep Suburbia stil bij 75 jaar bevrijding. Op 4 mei leest het Almeerse gezelschap online het boek Wij Overleefden van Sytze van der Zee. Hierin komen de laatste ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog aan het woord. Persoonlijke verhalen van mensen die de oorlog overleefd hebben. Het boek biedt een breed beeld van het leven van de Nederlanders en vluchtelingen tijdens de oorlog.
Toneelschrijver Yvo Nafzger maakte speciaal voor Suburbia een bewerking van het boek. Het gezelschap zou de tekst op 4 mei eerst live in het theater hebben gelezen. Nu lezen medewerkers van Suburbia en jongerengezelschap SubSub de tekst online. De lezing is te zien via de website en socials van Suburbia.
Tekst: Sytze van der Zee, bewerking: Yvo Nafzger, regie: Albert Lubbers.
Online lezing van Wij Overleefden is hieronder te zien op maandag 4 mei om 21.00 uur.
Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lisa Groothof en Sandy Pieterse in de geschiedenis van Almere ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de podcast Meiden van 13.
Meiden van 13 is een theatrale documentaire podcastserie waarin vijf tienermeiden op filosofische wijze invulling geven aan het begrip Vrijheid. Tijdens het maken van een theatervoorstelling over 75 jaar vrijheid werd ineens hun eigen vrijheid beperkt door het coronavirus. Hoe denken zij hier over 75 jaar aan terug? En hebben ze nu nog meer empathie voor de mensen die 75 jaar geleden de oorlog hebben meegemaakt?
Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.
We nodigen je graag uit om samen de podcast te komen luisteren!
Op verzoek van Theater Na de Dam schreef Arnon Grunberg een nieuw toneelstuk dat op 4 mei gelijktijdig door alle grote toneelgezelschappen in het hele land wordt gepresenteerd. De Tweede Wereldoorlog eindigt vandaag is een tragikomedie over een holocaust overlevende in het #metoo tijdperk. Over de macht van het slachtoffer, over schuldgevoel en zelfvernietiging, over het verleden als chantagemiddel.
“Herdenken is net als democratie een theatrale aangelegenheid, vandaar dat ik een stuk schrijf voor Theater Na de Dam” – Arnon Grunberg
Het laten schrijven van een nieuwe toneeltekst vormt sinds een paar jaar een vast onderdeel van Theater Na de Dam. Eerdere auteurs waren Rik van den Bos, Judith Herzberg en Rebekka de Wit. Deelnemende gezelschappen zijn Theater Utrecht, Toneelgroep Amsterdam, Toneelgroep Maastricht, Noord Nederlands Toneel, Het Nationale Theater, Toneelgroep Oostpool, Tryater, Theater Rotterdam, Theatergroep Suburbia, Het Zuidelijk Toneel en Toneelschuur Haarlem.
FULLers gaan in gesprek met ouderen van Almere. Deze ouderen hebben de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en zijn na die periode verhuisd naar het toenmalige nieuwe Almere. Aan de hand van gesprekken tussen jongeren van nu en jongeren van toen maakt men kennis met een andere tijdsgeest en wordt Almere op een hele andere manier geschetst. Hoe was het om jong te zijn en in de oorlog te leven? Het antwoord vormt de basis voor deze voorstelling. Geïnspireerd door deze verhalen wordt er een voorstelling gemaakt rondom het thema de Tweede Wereldoorlog.
Een informatieve en confronterend voorstelling gemaakt door jongeren onder regie van Ilrish Kensenhuis.
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.