Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbeng in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Verdwenen Families.
Het thema is de Jodenvervolging en de Razzia’s in Nijmegen. Een groep jongeren probeert al die slachtoffers, over wie we te weinig horen een verhaal, gezicht, en hun naam terug te geven in een beeldenroute door het park.
Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.
Waterman is de elfde solovoorstelling van acteur, regisseur en schrijver Helmert Woudenberg. De voorstelling vertelt het aangrijpende, waargebeurde onderduikverhaal van de joodse Hatty (Hartog) Waterman. Hatty Waterman is de vierde in een gezin met 14 kinderen. Op 10 november 1942 slaat het noodlot toe. Het gezin wordt afgevoerd naar Auschwitz, waar ze allen de dood zullen vinden. Maar Hatty, die op het moment van de deportatie 21 jaar is, staat wonderwel niet op de lijst. Verslagen blijft hij achter, in zijn eentje.
Dan begint een van de meest bizarre en aangrijpende verhalen die tijdens de bezetting heeft plaatsgevonden. Door voortdurend van adres te veranderend, weet Hatty zijn noodlot te ontlopen. Op die tocht van schuilplaats naar schuilplaats ontmoet hij markante figuren als zijn heldhaftige Tante Dora en de grimmige Jodenverraadster Ans van Dijk.
Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbing in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Wat ik niet weet.
Een persoonlijke, hedendaagse montagevoorstelling over anders zijn.
Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 32 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.
In de documentaire-film Alles in mij interviewt theatermaker en journalist Khadija Massaoudi, in het kader van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog, vier vrouwen met verschillende achtergronden over hoe de Nederlandse geschiedenis hun familie en henzelf getekend heeft en over het meedragen van trauma’s die van generatie op generatie overgedragen zijn.
Massaoudi maakte ‘Alles in Mij’ tijdens de lockdown in 2021. Alles in Mij werd goed ontvangen en kreeg een lovende recensie in de Theaterkrant. De verhalen en de krachtige woorden van de geïnterviewde vrouwen waren herkenbaar, on point en voor altijd actueel. Het is dan ook een waar genoegen om de film twee jaar later te kunnen vertonen en dit keer wel met de aanwezigheid van publiek. De film met nagesprek is te zien in Theater Van Deyssel. Een dependance van Frascati Theater in Amsterdam Nieuw-West.
Het is voor iemand als ik, een heel eigenaardige gewaarwording om in een dagboek te schrijven. Niet alleen dat ik nog nooit geschreven heb, maar het komt me zo voor dat later noch ik, noch iemand anders in de ontboezemingen van een dertienjarig schoolmeisje belang zal stellen.
Anne Frank
Dit verhaal begint niet met ‘Er was eens’ en eindigt ook niet met ‘Ze leefden nog lang en gelukkig’. Dit verhaal is geen sprookje, dit verhaal is echt. Dit is het verhaal van Anne Frank. Een verhaal over vooroordelen en discriminatie, over dromen najagen en leven in angst, over er niet mogen zijn en je stem willen laten horen. Omdat verhalen verteld moeten blijven worden, omdat wij kunnen en moeten leren van de geschiedenis.
In deze voorstelling wordt het verhaal van Anne Frank verteld. Met haar woorden, door middel van theater en dans. Het is een verhaal dat raakt en een voorstelling die het publiek niet onberoerd laat. En dat is de bedoeling. Dat we erover praten en nadenken, dat we zien wat ze heeft meegemaakt daar achter die draaiende boekenkast, bijna 80 jaar geleden.
Het kleinetheaterpact staat garant voor elke week een voorstelling in één van de kleine theaters van Nijmegen! Het pact is een samenwerking tussen Thiemeloods, Kunst & Cultuurplein De Verspiegeling en Meneer Otis, mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Nijmegen.
Over de makers
Tamara gaat letterlijk en figuurlijk dansend door het leven! Tamara studeerde in 2015 af aan de academie voor danseducatie te Tilburg. Sinds haar afstuderen geeft Tamara binnen- en buitenschoolse danslessen bij verschillende culture instellingen. Daarnaast werkt zij samen met Fiona als combinatiefunctionaris cultuur waar het idee voor ‘Over Anne’ ontstond.
Fiona is in 2015 afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg als theatermaker en docent. Sindsdien is zij onder andere werkzaam als theaterdocent bij het Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland, actrice bij Theaterbureau de Rode Loper, regisseur bij Toneelgroep Pionier en cultuurcoördinator bij de Talent Academy. Als het maar met theater te maken heeft! Daarnaast schrijft, maakt en speelt zij haar eigen voorstellingen, zo is ook ‘Over Anne’ tot stand gekomen.
Wat zou jij doen als oorlog je overvalt? Wil je sterven voor je idealen? Of overkomt het je? Wat maak je mee? Wat maak je door?
In ‘Zij zagen Oorlog’ beleeft de in Kharkov (Oost-Oekraïne) geboren Ksenia Marasanova oorlog via vijf ooggetuigen. Ze neemt je mee in hun verhaal en zingt hun liederen.
Zij zagen Oorlog gaat over hoop en vrees. Over ambitie en goede bedoelingen. Over lijden en vergiffenis.
Zij zagen Oorlog is aandoenlijk en confronterend. Er is genoeg om voor te sterven, maar nog meer om voor te leven.
De voorstelling is opgedragen aan Ksenia’s oma’s. Haar Joodse oma uit Kharkov, die tot haar dood het Duits niet kon horen. En haar Russische oma, die 900 vreselijke dagen in Leningrad overleefde, maar het grootste mededogen met de Duitsers heeft.
Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbeng in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de live voorstelling (via Zoom), Vertel nog eens over De Oorlog.
Op 17 november 1942 werden tijdens een grootschalige Razzia 196 van de 334 Nijmeegse Joden opgepakt en op transport gezet. Voor de ZOOM-voorstelling die Jong GRAS dit jaar maakt kiezen we de razzia en Jodenvervolging in Nijmegen als thema, geïnspireerd door filosofielessen, geschiedenis, gesprekken met ooggetuigen en door eigen werk maken we een eclectische montage waar je, hetzij digitaal, live bij bent.
Je koopt een ticket van € 14,-, daarna ontvang je een Zoomlink. Je kunt met meerdere mensen via 1 ticket kijken. We nodigen iedereen die met meer dan 1 iemand kijkt uit om een extra donatie van 7,- te doen. De ticketopbrengst komt ten goede aan Theatergroep GRAS, en dat is in deze moeilijke Coronatijd extra welkom.
Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven
Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbeng in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de podcast Vertel nog eens over De Oorlog 2020.
Je alleen voelen. Alleen staan. Alleen zijn.
Vandaag en tijdens de Tweede Wereldoorlog belangrijke thema’s. Jong GRAS gaat dit jaar op dezelfde manier te werk als voorheen, alleen is het resultaat totaal anders. Luister jij onze podcast?
Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.
Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbeng in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Vertel nog eens over De Oorlog.
De Tweede Wereldoorlog. De inval, De Jodenvervolging, het bombardement, Market Garden, de Frontstadperiode, het verzet en de bevrijding. Maar de oorlog in Nederland, en in Nijmegen in het bijzonder is zo veel meer. Ook in 2019 gaan jongeren het gesprek aan met ouderen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Deze persoonlijke verhalen vormen de basis voor de voorstelling. Nieuw dit jaar is dat de voorstelling niet in de theaterzaal, maar als theaterroute dwars door de stad gespeeld wordt. We starten op het Schouwburgplein.
Tijdens de tiende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 34 voorstellingen gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.
Jeruzalem, ten tijde van de Kruisridders
Kurt, een jonge dappere Kruisridder, redt op een nacht Recha, de mooie dochter van de Joodse koopman Nathan, uit een brandend huis. Ze worden verliefd en onbedoeld het middelpunt van een strijd tussen een sultan, een bisschop en een Joodse koopman. Inzet van de strijd is de vraag welk geloof het ware is: de islam, het Jodendom of het christendom. De Parabel van de drie Ringen biedt uitkomst.
Nathans kinderen is een prachtige bewerking van het theaterstuk Nathan der Weise dat Lessing ruim 230 jaar geleden schreef en dat nog steeds niet aan actualiteit heeft ingeboet. De schrijver Ulrich Hub brengt de geschiedenis terug tot de tijdsduur van een nacht en stelt daarbij twee jonge mensen centraal: Recha & Kurt. Regisseur Josee Hussaarts vertaalde de versie van Hub en maakte er een sprankelende, eigentijdse voorstelling van.
Over Nathans kinderen
In 2012 maakte Theatergroep Kwatta de voorstelling Nathans kinderen. Deze voorstelling was te zien op middelbare scholen in de provincie Gelderland en bij de synagoge in Enschede.
In het voorjaar van 2014 herneemt Kwatta deze voorstelling. Kwatta komt met haar eigen theatertrailer naar het theater om Nathans kinderen te spelen voor iedereen vanaf 12 jaar. Het rijdende theater biedt plaats aan 60 personen.
De pers over Nathans kinderen
‘Theater voor jongeren maakt strijd tussen religies zichtbaar.’ (De Gelderlander, 11 mei 2012).
‘Een sultan, een bisschop en een jood. En een kruisridder en een mooi meisje. Een uur om je te realiseren dat het ene geloof niet beter is dan het andere.’ (De Gelderlander, 11 mei 2012).
‘De vijf acteurs van Kwatta brengen het verhaal snel en ludiek.’ **** (De Volkskrant, 21 mei 2012)
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.