Voorbij het strijklicht

Posted by

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich om 21.00 uur in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Traditiegetrouw lezen de stadsgezelschappen die avond een nieuwe toneeltekst van een Nederlandse toneelauteur. Dit jaar schrijft Rebekka de Wit in opdracht van Theater Na de Dam Voorbij het strijklicht. 

Rebekka de Wit brengt met haar gelaagde, poëtische tekst een nieuw, zoekend perspectief op herdenken. Hoe kunnen we de doden eren als het er te veel zijn? En welke rol kan de kunst hierbij spelen? Haar tekst wordt gelezen in combinatie met delen uit Het Onderzoek van Peter Weiss, de gedramatiseerde weergave van de Auschwitzprocessen. Dit stuk werd in de jaren ’60 elk jaar op 4 mei in de Stadsschouwburg Amsterdam voorgedragen door de acteurs van het Publiekstheater. Noord Nederlands Toneel, Toneelgroep Amsterdam, Theater Utrecht, Toneelgroep Maastricht, Het Nationale Theater i.s.m. Firma MES, makers verbonden aan Theater Rotterdam waaronder van Wunderbaum, Veenfabriek en Tryater (in het Fries) presenteren de tekst gelijktijdig aan het publiek.

 

Buiten Bereik

Posted by

Vandaag de dag zijn nieuwsberichten van over de hele wereld binnen enkele tellen te lezen op je smartphone. Maar dat was tijdens de Tweede Wereldoorlog natuurlijk wel anders. Via de krant, affiches op straat, de radio of de buurvrouw van een paar huizen verder hoorde je in die tijd allerlei verhalen. Maar welk nieuws was er eigenlijk te vertrouwen? En wat deden die berichten met jou en jouw blik op de wereld? Deze en vele andere vragen stelden Utrechtse jongeren aan ouderen die de oorlog mee hebben gemaakt. Een aantal van hen woonde destijds in Utrecht, anderen woonden op verschillende plekken in Marokko en op Curaçao. Op basis van de gesprekken tussen jong en oud is de theatrale route Buiten Bereik tot stand gekomen. Deze loopt van de Stadsschouwburg Utrecht, door de wijk Wittevouwen.

Bent u slecht ter been? Neem dan van te voren contactmet ons op, dan kijken we welke route het beste bij u past.

Deze voorstelling speelt ook op 5 mei om 14:30

Zie ook
• Theater Kikker presenteert ‘Waar ik straks was’ van Sam Ghilane in de Hekmanfoyer / 19.00 uur
‘Voorbij het Strijklicht’ – voordracht nieuwe toneeltekst van Rebekka de Wit door Theater Utrecht / 21.00 uur

Zie je, ik ben je niet vergeten

Posted by

Verhalen van ouderen die jong waren tijdens de Tweede Wereldoorlog vormen de inspiratiebron voor de voorstelling Zie je, ik ben je niet vergeten over families die uit Utrecht verdwenen tijdens de oorlog. Jongeren uit Utrecht bezochten het stadsarchief en spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gebaseerd op de beluisterde en gevonden verhalen wordt een theatrale route gemaakt door de gangen, kleedkamers en zalen van de Stadsschouwburg Utrecht.

Hoe is het om ineens iemand te missen?
Hoe voelt het om niet te weten waar iemand gebleven is?
Hoe zorg je ervoor dat je niet vergeet?

Op 4 mei klinken in de Stadsschouwburg weer voor even de namen. Van het klasgenootje, de schooljuffrouw, de winkelier, de buurman. Van de vader, de zoon en het zusje. De namen van de mensen die verdwenen. Maar niet vergeten.

Deze voorstelling speelt ook op 5 mei om 11.00u in de Stadsschouwburg Utrecht.

 

 

Leedvermaak

Posted by

Speciaal voor Theater na de Dam 2016 presenteren veelal jonge acteurs van (stads)gezelschappen door het hele land een licht ingekorte versie van Judith Herzbergs toneeltekst Leedvermaak (1982) over verschillende generaties na de oorlog. In de handeling van het stuk, het bruiloftsfeest van Lea, wordt als het ware ‘ingebroken’ met een monoloog die Judith Herzberg onlangs met dit doel heeft geschreven. O.a. De Toneeltroep en het Ro Theater doen mee. In Utrecht heeft Theater Utrecht de eer.

Leedvermaak wordt op deze avond gelezen door een aantal ‘oude bekenden’: Astrid van Eck, Jesse Mensah, Bram Gerrits en Joost Bolt speelden in de lovend ontvangen voorstelling Een soort Hades die dit seizoen vier avonden te zien was in Stadsschouwburg Utrecht. Daan van Bendegem speelde eerder bij Theater Utrecht in Phaedra en maakte onlangs zijn aangrijpende solo De teloorgang van een ongekroonde idealist en Isabelle Houdtzagers is een terugkerende gast bij Theater Utrechts Wild Horses, waar zij met haar column de avond van een satirische noot voorziet.

Als we wakker worden

Posted by

Onder leiding van een professionele theatermaker maken 10 tot 15 jongeren in een maand tijd een montagevoorstelling over hun stad in de Tweede Wereldoorlog. Wijk C en haar bewoners zijn de inspiratiebron. Hoe was het 70 jaar geleden op de plekken waar wij nu dagelijks komen? Hoe was het om toen zo oud te zijn als nu? Wat nemen deze jongeren daarvan mee? Door middel van interviews, verhalen en dagboekfragmenten komt de voorstelling tot stand.

In Vrede

Posted by

In opdracht van Theater Na de Dam maakte de jonge schrijver Rik van den Bos een nieuw toneelstuk over de Tweede Wereldoorlog: In Vrede. Tegelijk met de andere stadsgezelschappen in het land presenteren de grootste toneelgezelschappen van ons land in hun eigen stad deze bijzondere nieuwe tekst aan het publiek.

In In Vrede worstelen drie personages, bewust of onbewust, met de sporen van een dood gewaande oorlog. Een man van zestig ontdekt dat zijn ouders niet zijn biologische ouders zijn, maar zijn onderduikouders. Hun gehele leven hebben zij dit voor hem verborgen weten te houden. Zijn echte ouders blijken joods en zijn tijdens de oorlog verraden door de buren. Die buren hadden een dochter die alles gezien heeft. Dit meisje, inmiddels een hoogbejaarde vrouw, heeft zichzelf in haar ouderlijk huis opgesloten en straft zich elke dag voor het verraad van haar ouders. Tussen deze twee personages door zwerft een man van begin dertig, die denkt dat de Tweede Wereldoorlog iets uit de geschiedenisboekjes is, maar ondertussen achterna wordt gezeten door de spoken van de oorspronkelijke bewoners van zijn huis uit die periode.

Drie verhalen die schetsen hoe de littekens die de Tweede Wereldoorlog heeft achtergelaten, ook nu nog hun sporen nalaten in onze samenleving. Hoe de vrede die zeventig jaar geleden uitgeroepen werd, voor veel mensen nog lang geen vrede is. En hoe genadeloos de wapens zijn waarmee wij ons beschermen tegen verlies, verdriet en schuld.

De oorlog is de geschiedenis van iedereen die zijn wortels in West-Europa heeft. De passieve opstelling van de een heeft voor een deel het lot van de ander bepaald. Dat inzicht verliest nooit zijn belang en dat wil ik emotioneel toegankelijk maken voor mensen voor wie dat nog niet het geval is.” – Rik van den Bos

In Vrede is opgedragen aan Ruben Koster en Josua Ossendrijver, die over zijn levensverhaal het boek Verdoezeld Verleden schreef.

Lees op de website van Toneelgroep Amsterdam meer informatie over In Vrede.

4 vragen aan Rik van den Bos

4 en 5 mei Amsterdam interviewt Rik van den Bos

Tegelijk met Toneelgroep Amsterdam presenteren ook onderstaande stadsgezelschappen deze tekst in hun stad:
Theater Utrecht
Ro Theater
Toneelgroep Maastricht
Zuidelijk Toneel
Tryater Leeuwarden
Noord Nederlands Toneel en Moeremans & Sons

Zolang ik adem, hoop ik

Posted by

In de vroege ochtend van 10 mei 1940 werd Utrecht wakker van het ronkende geluid van vliegtuigmotoren. Spannende dagen volgden maar de ongelijke strijd dwong Nederland tot een spoedige capitulatie. Op 14 mei was de Duitse overwinning een feit, het begin van een vijf jaar durende bezetting. Het leven in Utrecht veranderde hierdoor. Aanvankelijk leken de gevolgen van de bezetting mee te vallen. Maar gaandeweg kregen steeds meer Utrechters te maken met de donkere keerzijde van het leven in oorlogstijd.

 

In zolang ik adem, hoop ik maken jongeren uit Utrecht een voorstelling waarin hoop en dromen centraal staan. Jongeren duiken in dit roerige verleden waar de verhalen van hoop en dromen van onder andere Willem Dudok, het Gele Kasteel en Daniël de Moulin inspiratiebronnen zijn.
Samen gaan ze op zoek naar dat kleine lichtpuntje, de reden om te vechten En te worden wie ze willen zijn. Want dromen doe je altijd.

 

Building conversation

Posted by

We nodigen je uit voor een gesprek. Lotte van den Berg organiseert twee performatieve gesprekken direct na afloop van de Dodenherdenking op het Domplein. Twee groepen deelnemers vertrekken naar speciaal voor de gesprekken ingerichte locaties. Je kan deelnemen aan een gesprek over de vraag of je daders ook mag herdenken. En voor de mensen die de twee minuten stilte graag voortzetten, is er het gesprek zonder woorden.

 

“Ik nodig je uit als deelnemer. En dat is niet zonder gevolgen. Als ik jou vraag mee te doen, zal ik dat zelf ook moeten doen. We kunnen beiden, zo lijkt het, niet aan de zijlijn blijven staan. De projecten die ik voorstel zijn als ruimtes; ruimtes waarin we elkaar tegen kunnen komen. Het zijn tijdelijk publieke ruimtes, waarin we ondervinden wat het is om naar elkaar te kijken en met elkaar te spreken.

 

In Building Conversation – Theater Na de Dam maken we van het gesprek een performance, een ritueel, uitgevoerd door de deelnemers zelf: door ons. Niet wat we zeggen maar hoe we spreken, bepaalt de waarde van onze woorden. Geïnspireerd op gesprekstechnieken van o.a. de kwantumfysicus David Bohm, Inuit-stamhoofden en de filosoof Socrates onderzoeken we samen met jou het gezamenlijk spreken.”

 

Building Conversation gaat in première op 16 juni tijdens het Oerol festival op Terschelling. De komende maanden organiseren wij proefopstellingen waarin speciaal voor dit project gesprekstechnieken ontwikkeld en uitgeprobeerd worden.