Toekomst van herdenken?

Posted by

De UNESCO Jongerencommissie presenteert een drieluik aan gedichten geschreven door jong en oud op een interactief programma vol dans en muziek.

Ervaren dichters hebben hun kennis en levenservaring met de hoofdvraag ‘Wat betekent vrede voor jou?’ gedeeld met jonge, opbloeiende dichters. We reflecteren op het belang van 4 en 5 mei met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog om aan de toekomst van herdenken te werken: we maken het belang van herdenken duidelijk aan volgende generaties.

Seizoenen van Herinnering

Posted by

Een indrukwekkend muzikaal-theatraal spektakel over de ingrijpende impact van de Tweede Wereldoorlog.
Onderwater Producties en het Dordrecht Philharmonisch Orkest (Phil Good) brengen, samen met inwoners van Dordrecht, een voorstelling over de Tweede Wereldoorlog en 80 jaar bevrijding in de stad.

Een muzikaal en theatraal spektakel over de impact van de Tweede Wereldoorlog. Vier personages – een verzetsstrijdster, een Duitse soldaat, een onderduikster en een bakker – vertellen hun verhaal. Een indrukwekkende voorstelling die geschiedenis tot leven brengt.

Mede mogelijk gemaakt door het Vfonds.

Words on war

Posted by

Het woord is aan de woordkunstenaars! Met woorden en liedjes die ons mee terugnemen naar de jaren ’40/‘45, staan we tijdens Words on War stil bij 80 jaar vrijheid en reflecteren we op strijd en (on)vrijheid in de wereld van vandaag de dag. Tijdens eerdere uitverkochte edities blikten we in tekst en muziek terug op het verwoestende bombardement op de Nijmeegse binnenstad en op de daaropvolgende militaire operatie Market Garden. De komende Words on War editie luisteren we met frisse oren en woorden naar oorlogsliederen.

Line-up: Aafke van Pelt, Moni Zwitserloot, Nora van Dam, Rik Luijmes, Wout Waanders, Daniël van der Duim, Qader Shafiq & presentatie door Thijs Kersten.

“Bij het niet begrijpen in het grensgebied tussen zin en waanzin, is daar de kunst. Dan is er muziek en proberen mensen woorden te vinden en beelden. Dan is er troost en hoop in onderlinge verbondenheid tussen mensen. En dat was voor mij de betekenis van deze avond”

Debby Hertsenberg, Ugenda

Toch kennen dromen ook gevoel voor tijd

Posted by

Vertaler en romancier Maarten Asscher vertaalde onder de titel ‘Toch kennen dromen ook gevoel voor tijd’ een selectie uit de sonnetten die Albrecht Haushofer tijdens de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog schreef in de gevangenis in de Berlijnse wijk Moabit. Met deze als Moabiter Sonetten beroemd geworden gedichtencyclus legt Haushofer verantwoording af over zijn morele worsteling als diplomaat gedurende de jaren van het Derde Rijk en beschouwt hij het verval van de Duitse cultuurnatie. Ze vormen het geestelijke testament van een belezen kosmopoliet, wiens wereld is teruggebracht tot een bestaan waarin de dagelijkse en nachtelijke geallieerde bombardementen het apocalyptische slot van de oorlog inluidden. Een wereld die uiteindelijk gereduceerd wordt tot een Gestapo-gevangeniscel waar verre dromen en dierbare herinneringen het moeten opnemen tegen het rammelen van ketens, het zoemen van een mug of de zwijgende confrontaties met de jonge Oost-Europese boeren die als cipiers dienstdoen.

Uitgeverij HetMoet presenteert op deze avond de gedichten in een nieuwe bloemlezing in hun handgedrukte en handgebonden Singersteek Serie.

Literair theatercollectief Feest der Poëzie presenteert deze bundel met voordracht en muziek. Na een inleiding door vertaler Maarten Asscher brengt voordrachtskunstenaar Simon Mulder een leesvoorstelling over het verhaal van Haushofer, waarin zijn gedichten een grote rol spelen. Componist Henry Kelder heeft voor de gelegenheid drie van de sonnetten getoonzet voor sopraan, viool en cello. Een sterrencast bestaande uit Rosina Fabius (mezzosopraan), Matthias Naegele (cello) en Lis Perry (viool) brengt bijpassende muziek rondom de voordrachten en verzorgt de première van de drie nieuwe liederen.

Voorafgaand aan de voorstelling wordt stilgestaan bij de Joodse oorlogsslachtoffers van omliggende straten van het Pianola Museum, voor wie nog geen Stolpersteine gelegd zijn.

Nacht Na de Dam

Posted by

Tijdens Nacht Na de Dam komen publiek en theatermakers uit alle hoeken van de stad bij Internationaal Theater Amsterdam samen om elkaar te ontmoeten en na te praten aan de hand van de verschillende optredens.

Ook dit jaar is ITA de plek voor theatermakers en publiek om, na afloop van de voorstellingen in het kader van Theater Na de Dam, samen de bijzondere overgang van 4 naar 5 mei te ervaren. Op het toneel van de Grote Zaal rollen we in een intieme setting een programma uit vanaf 23.00 uur.

Het programma bestaat uit de live uitzending van Vuur van de Vrijheid en verschillende live optredens en voordrachten, onder andere Gonny Gaakeer, Nicole Vervloed en de cast van Pianostemmen. Onder andere door de Nachtresidenten van het Amsterdams 4 en 5 mei comite: Adriaan van Dis, Hajar Fargan en Brian Elstak.

Programma
vanaf 22.30 inloop
22:50 – 23:15 Muziek, Welkom door Jaïr Stranders, Nicole Vervloed met tekst uit Indo Go Home, cast Pianostemmen met scène uit Pianostemmen
23:15 – 00:15 Uitzending Vuur van de Vrijheid
00:05 – 00:45 Muziek, Nachtresident Adriaan van Dis, Gonny Gaakeer en Floris van der Vlugt met scène uit Stuk Stoppelman, Video van nachtresident Brian Elstak, Nachtresident Hajar Fargan

Foto’s: Nacht Na de Dam 2023 (© Simon Schoo)

Take My Song

Posted by

Mayn Lid Farnem – Take my song
A poetic-musical program with songs by the Yiddish bard Leibu Levin from the eastern-European “city of the dead poets”

When Romanian and German troops occupied it in 1941, Czernowitz, a town in the Ukrainian part of the Soviet Union, with a little more than 100.000 inhabitants, was home to famous poets of Jewish descent, all of them writing in German.

One of them, Itzik Manger, was in exile, but safe, in England. But Manger’s poetry lingered in the town and had a profound influence on a young man, who was still in Czernowitz at this sinister time: Leibu Levin. He had already made some fame by reciting Manger’s poetry, often singing the poems to his own melodies.

In 1941, Levin was sent to a labor camp and then imprisoned, first by the Nazies, then by the Stalin regime, to be free only 15 years later – but he lived, unlike many of his contemporaries. He settled in Moscow and later in Israel, and continued to work as a reciter, singer, and composer, who throughout his life set to music many of the most beautiful Yiddish poems, finding a different, fitting tone for each.

And so, on this 4th of May we remember and mourn what we’ve lost – amongst the six million were most of the Jews from Czernowitz, as was their vibrant German and Yiddish cultural life. We mourn, while keeping alive what survived: We sing Manger’s poetry in Levin’s wonderful songs and then read on, compose, and improvise music, keeping alive Yiddish literary and musical traditions that were nearly eradicated – so that they can keep nurturing us.

English translation of the Yiddish songs will be provided.

Zwarte Melk

Posted by

Dit jaar staat de Nationale Herdenking op 4 mei bij Academiehuis Grote Kerk in het teken van de indrukwekkende, multidisciplinaire voorstelling Zwarte Melk. Met muziek, woord en beeld reflecteren we op onze gedeelde geschiedenis en kijken we hoopvol uit naar de toekomst.

De joodse schrijver Paul Celan begon zijn gedicht ‘Todesfuge’ met de woorden ‘zwarte melk’. Wat volgt is een treffende en pijnlijke omschrijving van zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Componist Alex Manassen gebruikte deze woorden – gesproken door Celan zelf – om een vierdelige elektronische compositie te maken op basis van muziek van George Enescu. Tijdens de voorstelling zal Israëlische kunstenaar Tali Farchi beeldend reageren op de muziek en kunnen we live ervaren wat de woorden van Celan in haar losmaken.

Naast deze muziek staat ook werk van Bob Hanf centraal. Er is een kleine tentoonstelling van schilderijen van deze joodse in Auschwitz vermoorde componist, beeldend kunstenaar en schrijver en er is aandacht voor zijn muziek. Denys Sukmanovskyi is in 2022 uit Oekraïne naar Zwolle gevlucht en studeert nu aan het ArtEZ Conservatorium. Hij speelt twee pianostukken van Hanf en Eider Armendariz en Almudena Bujanda voeren vioolmuziek van zijn hand uit.

Verder is er een – speciaal voor deze gelegenheid geschreven – gesproken bijdrage van stadsdichter Bauke Vermaas en brengen stemacteurs Edzard Leistra en Gerard Zuyderhoff de Nederlandse vertaling van ‘Todesfuge’ ten gehore, gemaakt door Auke Leistra.

Wie komt morgen met verhalen?

Posted by

Direct na de Dodenherdenking op het Domplein, is er in de Domkerk een optreden van dichter en schrijver Ingmar Heytze met zijn band Asfaltfeeën. Een scenische voordracht op muziek over de toekomst van ons herdenken.

Leo Vroman (1915-2014) dichtte de prachtige regels: ‘Kom vanavond met verhalen / hoe de oorlog is verdwenen, / en herhaal ze honderd malen: / alle malen zal ik wenen.’ 

We naderen langzaam maar zeker een omslagpunt in het herdenken van de Tweede Wereldoorlog – het moment dat er niemand meer in leven is die de oorlog zelf heeft meegemaakt. Vanaf dat moment kunnen we geen nieuwe vragen meer stellen over de oorlog, of tenminste geen nieuwe verhalen uit de eerste hand meer verwachten. Is dat louter een onvermijdelijk, maar toch vooral symbolisch omslagpunt,  de hand?

Dichter Ingmar Heytze kwam er eind vorig jaar pas achter dat zijn vader hem vooral de spannende, jongensboek-achtige verhalen over zijn Tweede Wereldoorlog had verteld, terwijl er ook een verhaal bleek te zijn dat hij niet kon of wilde vertellen. 

Struikelstenen in muziek

Posted by

Na het grote succes van het project Struikelstenen in muziek 2023 zijn we blij om mee te delen dat op 4 mei aanstaande een bewerking van het project opnieuw te zien is.

In Struikelstenen in muziek wordt het verhaal van 6 struikelstenen in onze stad bezongen en vertelt door verschillende Kamper muzikanten en kunstenaars. Naast de liedjes zijn er ook prachtige beelden die de voorstelling ondersteunen en is er een expositie die na de voorstelling te bezoeken is.

De zes locaties die gepresenteerd gaan worden:

  1. Struikelsteen Boven Nieuwstraat 59, ter nagedachtenis aan Heintje Vos – door Remi Mateboer en Daan Kerkhof
  2. Struikelsteen Emmastraat 2, ter nagedachtenis aan Izak van der Horst – door Herman Broers
  3. Struikelstenen Gasthuisstraat 7, ter nagedachtenis aan Familie Goudsmid – door Jonah Bakker en Floris Hulsebos
  4. Struikelstenen Oudestraat 39, ter nagedachtenis aan Familie Boektje – door Iris Boter en Linda Westera
  5. Struikelstenen Hendrik van Viandenstraat 72, ter nagedachtenis aan Familie Vos – door Baruch da Costa
  6. Struikelsteen Van Heutzplein, ter nagedachtenis aan Abraham van Ploeg-door Geert Leurink

Kom vanavond met verhalen

Posted by

Janneke Tanja en Kitty Legtenberg vertellen verhalen over de Tweede Wereldoorlog, afgewisseld met poëzie en muziek.

Het proces

Posted by

Met Theater na de Dam volgt Cuijk het voorbeeld van andere gemeenten die ook langer dan twee minuten willen stilstaan bij de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog en de jaren van vrijheid daarna. Op initiatief van een aantal betrokken Cuijkenaren, van harte ondersteund door de schouwburg.  

Het programma wordt in de loop van het seizoen bekendgemaakt. 

Barak

Posted by

Barak is een muzikale vertelling van en door de schrijvers Marga Kool en Jan Veenstra en de klezmerband Klets, waarin een barak centraal staat. Deze barak is afkomstig van voormalig Kamp Linde (nabij Zuidwolde), dat in ’40 -’45 eerst Jodenwerkkamp was en daarna opvangkamp voor oorlog-evacués. De barak heeft enige jaren geleden als herdenkingsplek een plaats gekregen bij museumboerderij De Wemme in Zuidwolde. De voorstelling vindt plaats in de barak.

In de voorstelling staan de beide vroegere functies van de barak centraal. In verhalen, liederen en gedichten wordt het lot van een jonge Joodse man – op 3 oktober 1942 vanuit Kamp Linde afgevoerd naar Westerbork – verweven met dat van een Rotterdams meisje – dakloos door de bombardementen – dat aan het eind van de oorlog naar Kamp Linde in Drenthe wordt gestuurd.

Voor vragen, stuur een mail naar de Theaterschuur Linde.

Nationale Jongerenherdenking Rotterdam 2024

Posted by

Op 4 mei zijn we twee minuten stil. Twee minuten waarin we samen oorlogsslachtoffers herdenken. In 2017 vond de eerste editie van de Nationale Jongerenherdenking plaats. Een herdenking, als aanvulling op de Nationale Dodenherdenking, voor en door jongeren om op een geheel eigen manier stil te staan bij de oorlogsslachtoffers van alle tijden.

Op 4 mei 2024 vindt de Nationale Jongerenherdenking opnieuw plaats in het nieuwe Luxor Theater, met ook dit jaar weer een programma dóór en vóór jongeren. Theater is bij uitstek de plek om vragen en gedachten over de geschiedenis, oorlog en vrijheid levend, concreet en persoonlijk te maken.

Het programma start om 19.15 uur en wordt gepresenteerd door acteur en muzikant Guido Spek. Na het interactieve gedeelte Samen herdenken zijn we allemaal om 20.00 uur twee minuten stil. Na deze twee minuten stilte is er een voordracht verzorgd door Spraakuhloos. Hierna zie je eerst de voorstelling ANTHEMON van Misiconi gevolgd door Helden 2.0 van Jeugdtheater Hofplein. Rond 22.00 uur sluiten we de avond gezamenlijk af.

Samen herdenken
Om een betere toekomst te creëren voor de volgende generatie is het belangrijk om dichter bij elkaar te komen en meer te luisteren naar elkaar. Tijdens Samen herdenken staan we stil bij het feit dat vrijheid niet voor iedereen vanzelfsprekend is en je jouw vrijheid ook zomaar kunt verliezen.
In deze interactieve herdenking, gemaakt door Eric Magnée, maak je gebruik van je eigen telefoon om een connectie te maken met de mensen om je heen en met elkaar in gesprek te gaan. Wat betekent 4 mei en de twee minuten stilte voor jou? En wat kan jij er zelf aan doen om de wereld weer een klein stukje beter te maken?

Anthemon door Misiconi
Een voorstelling die het publiek meeneemt op een reis door verschillende herdenkingsrituelen. Van verstilde momenten van rouw tot vieringen van hoop en veerkracht, de voorstelling weeft een rijk bloementapijt van emoties en ervaringen.

“Gedanst door een groep die vergeten wordt in de herdenking van de tweede wereldoorlog.”

De Jongeren reiken het publiek verschillende manieren aan om te herdenken. Het stuk verkent niet alleen de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, maar richt zich ook op het thema van verlies en afscheid nemen van de mensen die dicht bij je staan. Met respect voor de verschillende culturele tradities en persoonlijke verhalen, nodigt de voorstelling het publiek uit om te reflecteren op de menselijke ervaring van herinneren, herdenken en eren.

Helden 2.0 door Jeugdtheater Hofplein
We komen aan bij de Stad van Geluk. De plek die betoverende verhalen verspreidt over hoop, mooie mensen, grote gebouwen, kleurrijke billboards, kernwaarden, witte glimlachen en niet te vergeten: helden. Allerlei helden. Speciaal voor jou. Alhoewel, zo gaan die verhalen…

Helden 2.0 laat het leven zien van de inwoners, die tegen heel verschillende uitdagingen aanlopen. Ze hebben één ding gemeen: deze mensen kunnen wel wat hulp gebruiken. Maar wat voor hulp? Van wie? En tegen welke prijs?

B.V. De Heldenfabriek verkoopt hoop, helden én regeert deze stad. Met haar succesformule zijn problemen van het verleden. Men hoeft alleen te volgen. In dit heldenbeleid is geen plek voor vragen, nuance of empathie. Alleen voor geluk en succes!

Wie besluit, en wie volgt?

Als je weet dat er iets niet klopt, zet je dan een stap naar voren?

Blijf je stil in de massa staan, of laat je je stem horen?

Hoe herken je een echte held? Zou er een held bestaan die zorgt dat alles goed komt? En herken je die dan aan een rode cape en indrukwekkende spierballen? Of misschien aan een betoverende stem, die tegen de stroom ingaat?

In Helden 2.0 wordt ook teruggekeken naar de geschiedenis en komen onder andere thema’s als macht, inspelen op wanhoop, zelf blijven nadenken, opstaan tegen onrecht en het behouden van je eigen stem aan bod. Thema’s die van alle tijden zijn, nu ook voor jongeren weer actueel zijn en aansluiten bij het moment van herdenken op 4 mei.

Programma
18:45 uur – Theater open
19:15 uur – Samen herdenken
20:00 uur – Twee minuten stilte
20:02 uur – Voordracht door Spraakuhloos
20:15 uur – ANTHEMON door Misiconi 
21:00 uur – Helden 2.0 door Jeugdtheater Hofplein
22:00 uur – Einde

TR Herdenkt

Posted by

Samen herdenken kan op 4 mei met elkaar bij Theater Rotterdam. Het programma bestaat uit zang, muziek en spoken word. Performancecollectief URLAND maakte in samenwerking met studenten van Codarts een koorstuk.

Op donderdag 4 mei wordt er van 19:45 tot 20:45 bij TR25 Schouwburg een programma georganiseerd om samen stil te staan bij het verleden. Het programma met muziek en spoken word is onder leiding van Milou Adjanga. Spoken word artiest Hasan Gök zal een stuk voordragen met muzikale ondersteuning.

Om 20:00 zullen we met elkaar twee minuten in stilte herdenken.

URLAND Herdenkt
Het programma zal daarna verder gaan in de Grote Zaal. Performancecollectief URLAND maakt een bezwerende, muzikale reis geïnspireerd op het boek ‘Is dit een mens’ van Auschwitz-overlevende Primo Levi. In een hedendaags koorstuk gecomponeerd door Annelinde Bruijs zingen studenten van Codarts de canto van Dante uit De Goddelijke Komedie, die Levi’s redding betekende in het kamp. Het koor lijkt in hun zang collectief te zoeken, zoals Primo Levi zich De Goddelijke Komedie probeerde te herinneren. De betekenis van her-denken en herinneren wordt invoelbaar gemaakt.

URLAND is sinds zijn oprichting bezig om de Grote Verhalen te hertalen in moderne tijden, en vraagt met deze performance af hoe een nieuwe generatie zich tot de geschiedenis en traditie verhoudt.

Het programma start in de Hal van TR25 Schouwburg en voor iedereen gratis toegankelijk.

Muziek in tijden van oorlog

Posted by

Het Vondelpark Openluchttheater presenteert na de dodenherdenking een bijzonder en intiem theaterconcert met muziek en poëzie samengesteld door stadsdichter Ellen Deckwitz, verteller Francis Broekhuijsen en componist Julian Schneemann.

Ellen en Francis nemen je deze avond mee op een muzikale en poëtische reis met Muziek in Tijden van Oorlog. De verschrikkingen van oorlog zijn door verschillende schrijvers en componisten omgezet in troostende muziek, poëzie en proza, waarin het verlangen naar vrede en samenhorigheid doorklinkt. De muzikale omlijsting van de avond wordt verzorgd door het Caravan Ensemble onder leiding van Julian, met muziek en liederen uit het Midden-Oosten, Europa en ver daar buiten.

In 2023 was de eerste editie van dit programma, dit jaar met volledig andere invulling.

Struikelstenen Maastricht

Posted by

Montagevoorstelling waarvoor de interdisciplinair maker Martijn Tullemans zich heeft laten inspireren door de verhalen achter de struikelstenen in Maastricht. Welke personen en verhalen schuilen er achter deze steentjes. Dit wordt duidelijk tijdens deze voorstelling door middel van een lezing/beschrijving van enkele biografieën, muziek, spoken-word en een beeldige presentatie met foto’s van de desbetreffende personen.

Met als gastartiest spoken-word artist Sara Curfs.

Hejre Kati Balkan Klezmer Band

Posted by

Meesterklarinettist/zanger Jaap Mulder was jarenlang de muzikale spil van de succesvolle klezmerband Di Gojim. Die tijd is voorbij. Maar een nieuwe tijd brak aan! In de vorm van de Hejre Kati Balkan Klezmer Band.

Een vijfkoppig topensemble waarmee Jaap opnieuw de juweeltjes uit de klezmer- en zigeurmuziek in de schijnwerpers zet. Op ons verzoek presenteert de Hejre Katie Klezmer Band na de nationale en Velsense dodenherdenking een gelegenheidsconcert van vijf kwartier vol fijnbesnaarde melancholische klezmer. Geleidelijk aan gaat de bezinning en ingetogenheid van de 4e mei over in de warmbloedige Balkanritmes en Slavische klanken die passen bij de viering van de bevrijdingsdag. Maar de kenners weten dat zelfs in die uptempo vrolijkheid de weemoed nooit ontbreekt.

Aan het concert wordt bijzondere medewerking verleend door de Velsense spoken word-artiest Vera de Bruijn, die als lid van het 4 en 5 mei Comité Velsen een korte voordracht zal houden.

Laatste lied

Posted by

In 1948 schreef de vierentachtigjarige Strauss zijn misschien wel meest geliefde compositie, de Vier letzte Lieder. Hij stierf kort na de voltooiing in 1949 en heeft ze dus nooit zelf kunnen horen. Richard Strauss had tijdens de oorlogsjaren een ambivalente verhouding met het nazisme: hij was een groot tegenstander van de oorlog, maar uit pragmatisme toch ook zo af en toe niet. Op het einde van zijn leven heeft hij spijt betuigd en liederen gecomponeerd die wijsheid en een sfeer van berusting uitstralen. De componist neemt afscheid van het leven, en de wereld neemt afscheid van een muzikale taal die nu definitief ‘historisch’ was geworden. Terwijl Strauss deze liederen schreef, was de atonale muziek de kinderschoenen al lang ontgroeid, en in de tweede helft van de twintigste eeuw zou de muziek een radicaal andere richting nemen. De Vier letzte Lieder met alt-mezzo Carina Vinke als een Edith Piaf op de barkruk, in een nieuwe spraakmakend NBE arrangement.

Tijdens dit concert zal dichter Mahat Arab ook drie speciaal voor dit thema geschreven werk voordragen.

Mahat Arab (hij/hem) is een Arnhemse schrijver en dichter die ondertussen in Amsterdam is neergestreken. Een aantal jaar geleden kwam hij via Mensen Zeggen Dingen in contact met de wereld van poëzie en vond hier een nieuwe passie in. Als kind van Somalische vluchtelingen gaan veel van zijn teksten over identiteit, onwennigheid maar ook over de humor die we in ongemak tegen kunnen komen. In 2021 werd zijn verhaal door ILFU bekroond met de winst van hun verhalenwedstrijd en was hij in 2022 onderdeel van de Parijsresidentie van DeBuren. Op dit moment is hij producent bij Poetry Circle en werkt hij als Hoofdredacteur bij Mensen Zeggen Dingen.

TenClub’s House of Poetry

Posted by

De Mayer Manor, het huis van TenClub op Nes 116, was een onderduikadres en de sporen daarvan zijn nog steeds te zien.

Adriaan Roland Holst, die het gedicht op het Monument op de Dam schreef en ooit de Prins der Dichters genoemd werd, schreef ontroerende gedichten ter herdenking van de oorlog, waaronder Eens zullen allen die tussen ons kwamen zijn weggevallen. De componiste Henriëtte Bosmans zette van hem verschillende gedichten op muziek – zij had het als vrouw die op vrouwen viel moeilijk in de toenmalige maatschappij en kwam ook met grote moeite de oorlog door. Zij zette tevens een gedicht van Clara Eggink over het bombardement op Rotterdam op muziek, dat zelden of nooit wordt uitgevoerd: Dodenmars voor Rotterdam, een stuk voor voordracht en piano.

We besluiten met de première van een nieuw lied op een hoopvol gedicht van Roland Holst: Zwerversliefde.

Het is druk op de Dam, dus wees vanaf 19 uur welkom voor een drankje om vanaf 20 uur de plechtigheid op groot scherm mee te kijken.

Om 20:30 uur start een rondleiding door het pand, waarin het verhaal van de Joodse onderduikers geïllustreerd wordt verteld. En van 21:00 tot 21:45 uur speelt deze korte voorstelling:

Adriaan Roland Holst, die het gedicht op het Monument op de Dam schreef en ooit de Prins der Dichters genoemd werd, schreef ontroerende gedichten ter herdenking van de oorlog, waaronder ‘Eens zullen allen die tussen ons kwamen zijn weggevallen’. De componiste Henriëtte Bosmans zette van hem verschillende gedichten op muziek – zij had het als vrouw die op vrouwen viel moeilijk in de toenmalige maatschappij en kwam ook met grote moeite de oorlog door. Zij zette tevens een gedicht van Clara Eggink over het bombardement op Rotterdam op muziek, dat zelden of nooit wordt uitgevoerd: ‘Dodenmars voor Rotterdam’, een stuk voor voordracht en piano. We besluiten met de première van een nieuw lied op een hoopvol gedicht van Roland Holst: ‘Zwerversliefde’ door componist/klarinettist Vincent Martig. De gedichten worden voorgedragen door Simon Mulder en de liederen gebracht door Saskia de Man-Martig (sopraan) en Daan van de Velde (piano).

Kom vanavond met verhalen

Posted by

In Zuidhorn is op zondagavond 4 mei een lokale versie van Theater Na de Dam te zien in de bovenzaal van In ’t Holt 1654. Verschillende Zuidhorners dragen gedichten en verhalen voor of spelen een korte scène. Het Vrouwenkoor Donne Cantabili zingt bijpassende liederen. Dit is de vierde keer dat dit programma plaatsvindt in Zuidhorn onder de titel Kom vanavond met verhalen. Nog meer dan voorgaande jaren staat de voorstelling in het teken van de Tweede Wereldoorlog: herdenking, onderduiken, verzet, concentratiekampen, holocaust en bevrijding.

De avond start om 20.45 uur, de toegang is gratis en alle leeftijden zijn welkom.

Rederijkerskamer Eendracht uit Zuidhorn is initiatiefnemer van deze Zuidhornse variant van Theater Na de Dam.

Ben ik mens genoeg?

Posted by

Montagevoorstelling waarvoor de makers zich hebben laten inspireren voor de verhalen van de Struikelstenen op Schouwen-Duiveland. Welke mensen zitten er achter deze namen? Hun verhaal wordt in deze voorstelling verteld via theater, poëzie, dans en muziek. Deze verhalen van toen worden doorgetrokken naar vandaag, met als rode draad de vraag: ‘Ben ik mens genoeg?’

In het stuk komen thema’s als uitsluiting, vrijheidsbeperking en polarisatie aan bod. Maar ook samenwerking, verbinding en ontmoeting.

We geven het door

Posted by

Op donderdag 4 mei vanaf 21.00 uur presenteren DOX, Theater Utrecht en Stadsschouwburg Utrecht een gezamenlijk programma in het kader van Theater Na de Dam. Hoe werken momenten uit het verleden door in het heden en de toekomst? Utrechtse makers delen deze avond hun visie op vrijheid.

We willen weten waar we van gemaakt zijn en wat ons heeft gevormd. Het verleden wordt herdacht, verhalen verteld, gedichten voorgedragen en de liefde voor muziek gedeeld. Het programma bestaat onder andere uit een panelgesprek over de naschokken van de geschiedenis en hoe deze doorwerken in het heden en de toekomst, een interactieve journey naar vrijheid, muziek van Anne-Fay Kops en optredens van jonge DOX Club-performers. Ook bespreken we vrijheid aan de hand van verschillende tekstfragmenten uit de voorstelling Quake.

“Hoe leed doorwerkt in het nu, maar ook tot iets hoe wij als samenleving zijn geworden, tot wie we zijn en hoe we daar ook weer een nieuw iets tegenover zouden kunnen zetten." – Casper Vandeputte, regisseur en schrijver Quake.

Poeziebar

Posted by

De Poezieboys, dat zijn Jos Nargy en Joep Hendrikx. Samen brengen zij de beste poëzie van dit moment, geïnspireerd op de legendarische avond in 1966 van Simon Vinkenoog in Carré. Iedere Poeziebar nodigen zij verschillende dichters uit, dit keer met als thema de Tweede Wereldoorlog en de herdenking.