Er hoeft er maar een de eerste te zijn

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermaker en choreograaf Irene Kriek en Sassan Saghar Yaghmai in de geschiedenis van de April-meistaking ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “ER HOEFT ER MAAR EEN DE EERSTE TE ZIJN”

Op 29 april 1943 breekt er een massaal protest uit in Nederland tegen de gedwongen Arbeitseinsatz tijdens de Tweede Wereldoorlog. De oproep dat 300.000 Nederlandse oud militairen zich moeten melden om in Duitsland gedwongen aan het werk te gaan is de aanleiding voor de grootste staking uit de Nederlandse geschiedenis. De staking begint bij Stork in Hengelo en verspreidt zich snel over het hele land. Maar liefst 500.000 dappere mensen leggen hun werk neer. De nazi’s reageren meedogenloos op dit massale protest. Tweehonderd Nederlanders sterven voor het vuurpeloton of in strafkampen. Na deze harde wraakmaatregelen groeit het aantal Nederlanders dat zich actief verzet of onderduikers in huis neemt. Deze staking markeert een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog.
Er hoeft er maar één de eerste te zijn is een voorstelling over solidariteit in tijden van verdeeldheid.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu. 

Nasi sudah menjadi bubur

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Irene Kriek in de geschiedenis van Zutphen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “Nasi sudah menjadi bubur”.

De voorstelling is gemaakt vanuit gesprekken die jonge spelers met Indische ouderen voerden over de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië en de overgang naar de gewelddadige onafhankelijkheidsstrijd die daarop volgde.

Nasi sudah menjadi bubur is een voorstelling die begint met een klein Indonesisch maal. De geur brengt ons terug naar onze oudste herinneringen…

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Onbekend en onbemind

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermakers Irene Kriek & Jantien Fick in de geschiedenis van Zutphen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de video en muziek, “Onbekend en onbemind”.

Vanuit het landelijke Theater Na de Dam maakt Woest Oost dit jaar, in samenwerking met de Muzehof, een drieluik als voorstelling: een beeldende, muzikale video en een voorstelling met een gespreks-geschenk bij het publiek thuis aan de deur.

Op 16 mei 1944 vond in Zutphen de razzia plaats die alle Sinti en Roma oppakte om deze vervolgens naar kamp Westerbork te deporteren. Het was niet de Duitse- maar de Nederlandse politie die deze mensen arresteerden. Zoni Weisz overleefde op bijzondere wijze deze Razzia. Jongeren uit Zutphen reflecteren op zijn verhaal en ervaringen. Onder leiding van theatermakers Irene Kriek en Jantien Fick maken deze jongeren de voorstelling: ‘Onbekend en onbemind’. Hoe komt het dat wij zo weinig van deze geschiedenis weten? Wat betekent het om ‘anders’ te zijn en waarom zijn mensen zo bang voor mensen die anders leven dan zijzelf?

Negen jongeren uit Zutphen gaan op zoek naar antwoorden, de geschiedenis van hun stad en naar hoe wij willen omgaan met het onbekende. Wat kunnen wij leren van deze verhalen opdat dit nooit meer zal gebeuren?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Het kwam via de achtertuin

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jantien Fick en Irene Kriek in de geschiedenis van Zutphen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de luistervoorstelling Het kwam via de achtertuin.

Het kwam via de achtertuin is een luistervoorstelling over de bevrijding van Zutphen die meer dan een week in beslag nam. Een einde, op zoek naar een nieuw begin in één van de meest gehavende steden na de oorlog. Deze oorlogsjaren staan gegrift in de herinnering van onze vertellers en er gaat geen dag voorbij dat ze er niet aan denken. Wat betekent vrijheid? Hoe kan je je vrij voelen in een situatie die niet vrij is? 

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Beluister hier de podcast.

Theater Na de Dam · Het kwam via de achtertuin – WOEST OOST, Muzehof Centrum voor de Kunsten

Nog niet eens zo lang geleden op dezelfde plek

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jantien Fick en Irene Kriek in de geschiedenis van Zutphen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Nog niet eens zo lang geleden op dezelfde plek.

Hoe zag de stad er tijdens de oorlog uit? In deze voorstelling gaan we opzoek naar dat wat geweest is op de plek waar wij nu zijn. Over verbinding vinden in een afgesloten stad.

Tijdens de tiende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 34 voorstellingen gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.