Na de Dodenherdenking

Posted by

Theatergroep Suburbia, Black Pencil, het Bos der Onverzettelijken en Omroep Flevoland staan samen stil bij de Dodenherdenking op 4 mei. In een programma van muziek, getuigenissen, gedichten en rap verbinden Suburbia en Black Pencil verschillende verhalen en mensen met elkaar. In samenwerking met Omroep Flevoland wordt de voordracht om 20.30 uur live uitgezonden.

Bijzonder is de samenwerking met de Oekraïense componist Alfred Momotenko. Speciaal voor deze avond componeert Momotenko een nieuw stuk, uitgevoerd door Black Pencil. De Almeerse rapper Dyon Wilkens (21) zal een door hem nieuw geschreven rap ten gehore brengen. Verder dragen Suburbia-acteurs Hanne Arendzen en Ali-Ben Horsting getuigenissen uit de Tweede Wereldoorlog voor en gedichten van onder anderen Remco Campert en Marieke Lucas Rijneveld. Suburbia in de Buurt-speler Netty Veltman (76) leest een fragment uit het dagboek van Anne Frank.

Dit programma is onderdeel van de volledige herdenking in het Nationaal Verzetsmonument, het Bos der Onverzettelijken in Almere. De voordracht start om 20.30 uur en wordt live uitgezonden door Omroep Flevoland.

Firma Weijland en Consorten

Posted by

Firma Weijland en Consorten spelen voor Theater Na de Dam melancholische liedjes uit hun prachtig repertoire voor het zachtjes aanblazen van de troost zoals zij dat kunnen.

Wees welkom voor het meemaken met:
Maurits Boreel, viool | Dries Bijlsma, gitaar | Willem de Jongh, drums | Lucy Legeland, stem | Reinder van Raalte, piano | Jack Weijkamp, stem en verhaal

Tegen het vergeten

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Oost verdiepen zich onder leiding van theatermaker Femke Heskes in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Hun bezoek aan het Nationale Holocaust Namenmonument op de Weesperstraat vormt de basis voor de muzikale voorstelling ‘Tegen het vergeten’, dat op 4 en 5 mei gespeeld zal worden in het Plein Theater.

Je vergeet je sleutels, je vergeet de verjaardag van een vriend. Je vergeet de was uit de droger te halen, je vergeet iemand gedag te zeggen.

Iedereen vergeet wel eens iets. Iets kleins. Iets van praktische aard, vaak duurt het maar een paar uur voordat je er aan herinnerd word. Een klein briefje op de koelkast, een blik in je agenda. Ohja!

Maar we vergeten ook de grote dingen. Hele geschiedenissen. De oorlog en de mensen die daarbij zijn omgekomen. Mensen die hun leven hebben gegeven op dat wij nu in vrijheid kunnen leven. Waarom vergeten we steeds?

Een plaatje in een boek, een monument, een nationale herdenking. Ze helpen ons herinneren. Maar dat zijn korte momenten in een mensenleven. Waarom vergeten we steeds?

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Eva van Manen

Posted by

Theater na de Dam vroeg singer-songwriter Eva van Manen om in het kader van de nationale dodenherdenking een voorstelling te maken. Sinds Eva zich kan herinneren wordt de Tweede Wereldoorlog bij ons ingeprent als het voorbeeld van misdaad tegen de menselijkheid. “Dit nooit weer, nooit meer oorlog.” Samen met haar band maakte ze speciaal voor Theater Na de Dam dit concert waarin Eva reflecteert op hoe die lessen zich tot het huidige politieke klimaat verhouden. Als mens, als vrouw, als buurvrouw in een flat in de stad, in een wijk die enkel het nieuws haalt als er iets negatiefs te melden valt. Eva zoekt in haar muziek naar waar politiek en liefde elkaar in het vaarwater treffen als een diepgravende dialoog. Met zichzelf en met de wereld om zich heen. Een concert dat je laat nadenken en ontroert met nummers van haar eerste album Politiek & Liefde, haar tweede album De Diepte In én gloednieuwe songs.

Eva van Manen is zangeres, songwriter en muziekproducer. Op haar debuutalbum Politiek en Liefde (2018) overbrugt Eva stijlen als rap, elektronica en gitaarpop met een fluïde, persoonlijke invalshoek en onderzoekt waar de politiek en liefde elkaar raken. Op haar tweede album De Diepte In (2021) duikt Eva de diepte in van een gevoelswereld en zoekt ze een stromende sensitiviteit op, waarvoor ze met verschillende pop-en jazzmuzikanten samenwerkte, waaronder Rory Ronde en Floris van der Vlugt. Haar nummer ‘Omdat we Verdergaan’ werd in 2021 genomineerd voor de Annie M.G. Schmidtprijs.

Zwanenzang

Posted by

Hoe verzacht je oude pijn met nieuwe woorden? Hoe breng je een boodschap over, sprekend of zingend. Of sprekend én zingend?

In dit herdenkingsprogramma brengt het Nederlands Bach Consort muziek vol troost en hoop. Het NBC heeft componist Toon Hagen gevraagd een nieuwe compositie te maken op een tekst van spoken word artiest Amara van der Elst: Wat de stilte ons zegt. Met deze tekst maakte zij afgelopen jaar grote indruk op heel Nederland tijdens de Nationale dodenherdenking op de Dam. Deze wereldpremière van Toon en een nieuwe performance van Amara vormen het middelpunt van dit concert.

Verder zal er muziek klinken van Schubert, Elgar, Mealor en uiteraard: Bach.

Obnimajoe – Ik omhels je

Posted by

Voor iedereen die na de herdenking op 4 mei samen wil komen voor een programma met verhalen en muziek, is er Theater Na de Dam. Je bent van harte uitgenodigd om vanaf 21.00 uur naar ‘Obnimajoe – ik omhels je’ in het Zaantheater te komen. Joost Spijkers, Daphne Groot, Sam Eggenhuizen en Liekje Welten zingen mooie en ontroerende nummers. Auteur Hans Kuyper verzamelde verhalen over bewonderenswaardige Zaankanters. De toegang is gratis.

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag extra betekenis te geven. Tijdens Theater Na de Dam spelen gelijktijdig meer dan honderd voorstellingen, die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog. Ook het Zaantheater doet mee.

De afgelopen twee jaar vond Theater na de Dam grotendeels online plaats. Juist nu blijkt dat vrijheid en vrede niet vanzelfsprekend zijn, is het fijn dat we weer echt samen mogen komen. De Russische invasie in Oekraïne heeft ons op harde wijze duidelijk gemaakt dat oorlog in Europa niet louter tot het verleden behoort.

Muziek en verhalen
Om troost te bieden en een stem te geven aan mensen ver weg en heel dichtbij vindt er vanaf 21.00 uur in het Zaantheater een speciaal programma plaats. Joost Spijkers, Daphne Groot, Sam Eggenhuizen en Liekje Welten zingen mooie nummers over oorlog, vrede, vrijheid, verlangen en herdenken. Prachtige muziek en teksten van o.a. Willem Wilmink, Sanne Wallis de Vries en Peer Wittebols. Zij worden daarbij begeleid door Rob Stoop op piano en accordeon en Fred Snel op bas.

Hans Kuyper verzamelt speciaal voor deze avond verhalen van Zaankanters die niet bij de pakken neer gaan zitten, maar denken; Wat kan ik doen? Kan ik posters ophangen tegen oorlog? Kan ik helpen in de weggeefwinkel? Of stel dat ik op zolder ga slapen, kan ik dan plek voor hen maken in mijn huis?

Samen uit
Voor wie alleen komt, maar wel graag samen deze avond beleeft, is Angelique Finkers, directeur van het Zaantheater deze avond aanwezig. Zij ontvangt u graag vanaf 20.15 uur aan de Samen Uit-tafel in de foyer.

Gratis kaarten reserveren
Theater Na de Dam is van 21.00 tot 22.30 uur in het Zaantheater. Op deze pagina kun je een gratis kaartje reserveren. Op de avond zelf binnenlopen kan ook. Een bijdrage op de avond zelf wordt op prijs gesteld. De foyer is vanaf 20.15 uur geopend. Mocht je later komen, dan ben je ook na 21.00 uur van harte welkom. Theater Na de Dam wordt georganiseerd in samenwerking met het 4 en 5 mei Comité Zaanstad.

Frieda Belinfante – De Spektakelmusical

Posted by

Laat je onderdompelen in deze ode aan één van de meest formidabele vrouwen uit de Amsterdamse geschiedenis.

FRIEDA BELINFANTE – De Spektakelmusical vertelt het waanzinnige levensverhaal van Frieda Belinfante: verzetsheld, cellist, vrouwenverslinder en de eerste vrouw die ooit haar eigen symfonieorkest dirigeerde. Ervaar hoe al je zintuigen worden geprikkeld in een verhaal vol spanning, actie, avontuur en romantiek.

Esther Lindenbergh speelt, zingt, musiceert, aromatiseert, manipuleert, animeert,
condenseert en kwinkeleert in dit ambitieuze solospektakel van internationale allure, waarvan gefluisterd wordt dat het, wanneer in 2056 niet meer wordt verlengd, Soldaat van Oranje zal opvolgen.

Vergeten Helden

Posted by

Rudy Jansz, Evy Poetiray, Rachmad Koesoemobroto, Elisabeth Bergen, Leo Lashley, Boy Ecury, Luis Lannoy, Tirso Sprockel… ken jij ze? Waarschijnlijk niet. Niet zoals Hannie Schaft, Erik Hazelhof Roelfzema of Gerrit Jan van der Veen.

Toch zijn dit ook onze verzetshelden. Ze kwamen uit de voormalige Nederlandse koloniën en vochten zij aan zij met Nederlandse verzetsstrijders tegen het Naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze hielpen joden om onder te duiken, pleegden aanslagen en moesten dat soms met hun leven bekopen. Wat ze niet kregen was erkenning en waardering. Anders dan bij de Nederlandse verzetshelden bleven hun daden onbekend en haalden de geschiedenisboeken niet. In deze prachtige muzikale voorstelling, met een waar sterrenensemble, worden ze alsnog geëerd. Zo maakt Vergeten Helden van deze verzetsstrijders Herinnerde Helden.

Boekman

Posted by

In het hart van wat ooit de Joodse buurt was, duiken acteur  Harpert  Michielsen en muzikant Erik van der Horst in het leven en werk van de markante wethouder die het denken over kunst in Nederland voorgoed veranderde. Vorig jaar was deze voorstelling online te zien; dit jaar wordt ze live gespeeld.

15 Mei 1940 Nederland geeft zich over en Duitse troepen bezetten het land. Op een Amsterdamse slaapkamer kijken de Joodse wethouder Emanuel Boekman en zijn vrouw Jansje elkaar aan. Van een bevriende huisarts hebben ze middelen gekregen; ze besluiten hun lot niet af te wachten.

Mei 2022: In Amsterdam zijn er een stichting, een straat, een school en een zaal die de naam van Boekman dragen, maar wie weet nog wie hij was en wat hij heeft betekend voor de stad en ons land?

In de Boekmanzaal, in het hart van wat ooit de Joodse buurt was, duiken acteur  Harpert  Michielsen en muzikant Erik van der Horst in het leven en werk van de markante wethouder die het denken over kunst in Nederland voorgoed veranderde. In woorden, klanken en beelden nemen ze je mee in de laatste dagen van de man die het schopte van ongeschoolde arbeider tot wethouder met een doctorstitel, de man die zonder persoonlijke artistieke aspiraties een hartstochtelijk pleitbezorger werd voor de kunst in zijn stad, de man die met zijn vrouw uit het leven stapte om vervolging door de Nazi’s te ontlopen. 

Deze voorstelling toont Emanuel Boekman tegen de achtergrond van het vooroorlogse Amsterdam, de politiek, de kunstwereld en het Joodse leven dat tijdens de Tweede Wereldoorlog vernietigd werd. Een muzikaal verhaal over kunst, politiek en idealen, waarin een verloren Amsterdam weer even tot leven komt.

Locatie
De voorstelling begint bij de hoofdingang van Nationale Opera & Ballet, bij de stenen ring voor het stadhuis. Daarna wordt het publiek door een van de artiesten mee naar binnen genomen, naar de Boekmanzaal, alwaar de voorstelling verder gaat.

Slecht ter been?
Bent u slecht ter been dan kunt u zeer zeker wel naar de voorstelling komen, maar neem dan van te voren contact op met de Kassa (020-6255455) opdat wij hier rekening mee houden.

Over de makers
De Nationale Opera creëert en voert muziekdramatische kunst op, daarbij de focus leggend op kwaliteit, diversiteit en innovatie. Dit uit zich in een nieuwe benadering van operaklassiekers, het herontdekken van zelden gespeeld repertoire en het creëren van nieuwe opera’s. Laat u inspireren! We heten u van harte welkom in ons theater.

Voorstelling speelt ook op 2 mei, zie hier voor kaarten.

Maar wat er ook gebeurt er klinkt muziek

Posted by

Maar wat er ook gebeurt er klinkt muziek is het refrein van ‘Wintertenen, luizen en eczeem, de typhus en de kanker en de griep’ van Ischa Meijer, Olga’s lievelingslied. Het werd de titel van dit programma van Olga Zuiderhoek over muziek uit haar 20e eeuw. Ze wilde Gerard Bouwhuis voor de muziek, waar het om draait: Bartók, Antheil, Andriessen, Breuker, Gershwin, Johnny & Jones en natuurlijk Stravinsky. Ze laten de doden meespelen: Gerard speelt met Breuker, Olga zingt met Ischa.

Totaaltheater op 5 vierkante meter: tekst, muziek en beeld, vaak grappig, soms woestmakend droevig, maar hoe dan ook: er klinkt muziek! Gerard speelt en Olga vertelt waarom: “De 20e eeuw telt twee wereldoorlogen, ik heb ze beide misgelopen, hoeveel mazzel kan je hebben.”

Kees Prins tekent voor de regie.

Omdat ze Joods waren…

Posted by

Op de viool van zijn vader speelt en vertelt Robert Duizend op woensdagavond 4 mei in de Synagoge te Delft het spannende, maar ook tragische verhaal van zijn Joodse ouders die de Holocaust hebben overleefd. Robert wordt muzikaal bijgestaan (klarinet, viool en cello) door drie leden van het Residentie Orkest Den Haag.

‘De indringende muziek voert je mee het verhaal in, alsof je in een film stapt. Dit helpt om het verhaal van mijn ouders zo goed mogelijk door te geven aan volgende generaties. Wat zij hebben meegemaakt, laat zien waar antisemitisme, uitsluiting en discriminatie toe kunnen leiden. Ook nu nog.’

Robert Duizend

Antisemitisme, uitsluiting en discriminatie
Robert heeft zijn persoonlijke verhaal met behulp van een professionele theatermaker ontwikkeld in tekst, spel, vorm en beeld. Voor de voorstelling ging hij met leden van het Residentie Orkest aan de slag met een extra uitgebreide muzikale bewerking. Bob Zimmerman en Dave Herman schreven de compositie en het arrangement voor de voorstelling.

Na afloop van zijn verhaal zal Robert met het publiek in gesprek gaan over thema’s als tolerantie, menselijke kracht en dilemma’s tijdens WO2.

Graven

Posted by

Theatermaker Greg Nottrot en pianiste Maxime Snaterse spelen een intiem duet voor vleugel en kleinkind. Over een zeventienjarig meisje dat verliefd wordt op een Duitse soldaat. Over een eenentwintigjarige jonge vrouw die haar liefde verliest aan de oorlog. Over een demente vrouw van vijfennegentig die ongewild de naam prevelt die ze een leven lang wilde verzwijgen…

Graven is een geschiedenis die schuurt. Een voorstelling over de vraag van wie de geschiedenis is. Over het belang van herdenken en het recht om te vergeten. Over of liefde fout kan zijn, muziek gevaarlijk, en schoonheid giftig.

De Rechtvaardigen

Posted by

Met De Rechtvaardigen, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jan Brokken (1949), brengen we het verhaal van de Nederlandse consul Jan Zwartendijk, die zijn leven op het spel zette voor de vrijheid van anderen. Zwartendijk is redder van duizenden levens, van Pools Joodse mannen, vrouwen en kinderen die naar Litouwen vluchtten en wanhopig een manier zochten om Europa te verlaten. Hij verstrekte visa waarmee Joden, met de Trans-Siberië Express, van Litouwen door de Sovjet-Unie naar Vladivostok, verder naar Japan en door naar Amerika, Shanghai en andere landen reisden en zo werden gered van de Holocaust.

Een indrukwekkend verhaal dat ook zal ingaan op de geredde Leo Adler en zijn vrouw Bella Hamburg die na een zesjarige vlucht New York bereikten, maar heimwee hielden naar hun oorspronkelijke continent en taal.

Middels voordracht van Jan Brokken, ingevlochten in muziek voor koor en saxofoonkwartet, maken we in dit doorgecomponeerde concert mee hoe goede daden van één mens duizenden mensenlevens kunnen redden.

Speelt op 4 mei in de Nieuwe Kerk Den Haag. Daarna nog op verschillende plekken in het land, voor de gehele speellijst zie de website van Cappella Amsterdam.

Niki Jacobs Zingt Theodorakis’ Mauthausen Cyclus

Posted by

De Mauthausen Cyclus is een hartverwarmende voorstelling waarin de beroemde Mauthausen-liederencyclus van componist Mikis Theodorakis en dichter Lakovos Kambanellis centraal staat.

Niki Jacobs, internationaal gezien als een van de beste vertolkers van het Europese Jiddische lied, plaatste de cyclus in een breder verhaal. Tussen de grote Joodse migratiegolf aan het einde van de 19e eeuw en de revival van de Joodse cultuur in de Verenigde Staten. Daardoor is het verhaal groter dan een ode aan onze vrijheid en eindigt de voorstelling zelfs uitbundig en vrolijk. Want Niki onthaalt haar publiek tot slot op twee door haar bewerkte popjuweeltjes: ‘Sjlachtbrider’ (‘Brothers in Arms’ van Mark Knopfler) en ‘Lib Mikh Tsartlekh’ (Elvis Presley’s ‘Love Me Tender’). En bij wijze van vast herkenningspunt zingt ze ook nog ‘Blondzjendiker Fremder’ (‘Wayfaring Stranger’), een Amerikaans volksliedje dat op poëtische wijze de levensweg verklankt en zelf ook al een heel leven vol veranderingen achter de rug heeft.