Jewish Jazz

Posted by

In Jiddische Jazz neemt Mirjam van Dam je mee naar de Joodse shtetls (stadjes) in het vooroorlogse oude Europa, om daarna met de boot over te steken naar New York. Van Odessa naar de Lower Eastside waar de joodse muziek op Tin Pan Alley veranderde in Jazz en Jiddisch theater veranderde in Broadway- en Hollywood-entertainment!

Joodse componisten en tekstschrijvers gingen, geheel tegen de regels in, samenwerken met Afro-Amerikaanse jazzmusici.

Daarmee is Jiddische Jazz een onverwacht prachtige uitkomst van een gewelddadige voorgeschiedenis, en zeker in deze tijd een lichtend voorbeeld van samenwerking en creativiteit.

Mirjam van Dam en band spelen heerlijke nostalgische muziek, swingend en met nesjomme!

Met verhalen over o.a. Gebirtig, Gershwin, Irving Berlin, Louis Armstrong, Mezz Mezrow, Sophie Tucker en vele anderen.

Bevrijd, en nu?

Posted by

Op 5 mei 2025 is het 80 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. Een mooie gelegenheid om daar met elkaar bij stil te staan. Na de bevrijding waren niet meteen alle problemen uit de oorlog opgelost. En wat betekent het vandaag de dag om in vrijheid te leven? Doen we het een beetje goed met elkaar of valt er nog wat te leren van de oorlog en de bevrijding?

Productiehuis Alphen neemt u in een voorstelling vol spel, dans en muziek mee in deze zoektocht.

Die grenze | De grens: Oorlog in Roermond

Posted by

Remunj, Roermond, maart 1945. Geen ronddraaiende beelden om 12 uur ’s middags op de toren van het stadhuis aan de Markt, geen Pierre Cuypersmonument op het Munsterplein, geen gezellige roezemoezende terrassen, niks. De stad is verlaten en ligt in puin na de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hebben de toren van de kathedraal opgeblazen en de geallieerde bevrijders hebben zware beschietingen en bombardementen uitgevoerd om Roermond in handen te krijgen.

Wat heeft er zich in het grensgebied rondom Roermond afgespeeld? We vertellen en zingen over het leven onder de Duitse bezetting, het lot van de Roermondse Joden en over mensen die zich verborgen in de kelders onder het oude centrum.

Cabaretier en schrijver Vincent Bijlo vertolkt het verhaal. De bekende zangeres en multi-instrumentaliste Fay Lovsky brengt persoonlijke en herkenbare songs. De composities en arrangementen van de Duitse Konrad Koselleck samen met 9 musici van de bigband geven het verhaal met muziek en geluid lading en vleugels.

Nu, 80 jaar later, realiseren we ons dat de vrijheid die wij hebben zeer kostbaar is en dat we, in een tijd waarin oorlog steeds dichterbij komt, die vrijheid moeten bewaken.

Verzet begint niet met grote woorden

Posted by

Met Theater Na de Dam volgt Cuijk het voorbeeld van andere gemeenten die ook langer dan twee minuten willen stilstaan bij de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog en de jaren van vrijheid daarna. Op initiatief van een aantal betrokken Cuijkenaren, van harte ondersteund door de schouwburg.  

Op het perron staat een oude man. Aarzelend. Angstig. Hij wil met de trein naar Assen, maar hij durft niet. Hij durft sowieso niet met de trein. Al heel lang niet meer. Maar dit keer stapt hij wel in. Hij zoekt steun bij een jonge vrouw die ook naar Assen gaat. Voorzichtig komt er een gesprek op gang tussen die twee.

Kritisch denken
Met deze scène begint de voorstelling in het kader van Theater na de Dam. Dit jaar is het thema ‘kritisch denken en de zoektocht naar gedeelde waarheid’. In de extreem gepolariseerde wereld waarin we nu leven, waar informatieoorlogen met fake news worden uitgevochten, is het thema actueler dan ooit.

Het gesprek in de trein wordt afgewisseld met scènes op basis van teksten die door jongeren geschreven zijn en vertaald werden naar teksten voor volwassenen. Over wat je zelf zou doen, als het oorlog was. Over desinformatie. Over in verzet komen. Of juist jezelf verstoppen. Soms worden de teksten voorgedragen, soms gespeeld in korte scènes. Daarnaast speelt muziek een belangrijke rol, zowel instrumentaal als zang.

De voorstelling wordt gespeeld door twaalf acteurs en twee muzikanten uit het Land van Cuijk.

Uitzending
Voor wie dat wil, is het mogelijk om vóór de voorstelling op een groot scherm in de schouwburg de Nationale Dodenherdenking op de Dam te zien.

Die mame!

Posted by

In het avondvullende muziekprogramma Die mame!, neemt Anouk Dorfmann u op eigenzinnige wijze mee in haar verhaal. Een verhaal over een zoektocht naar haar Joodse identiteit.

Begeleid door contrabassist/gitarist Gerard Schoren, accordeonist Bart Lelivelt en violiste Anneke Frankenberg, danst, zingt en vertelt Anouk over haar leven en haar familie. Zij laat u kennismaken met een breed scala aan klezmerstijlen, en gebruikt daarvoor de talen die in haar mond wonen: Jiddisch, Hebreeuws, Ladino, Frans en natuurlijk Nederlands.

Van kwetsbare en intieme slaapliedjes langs expressieve melodieën tot aan de meest uitbundige feestmuziek. Dit alles met als groot voorbeeld, Mamie, haar Joods-Algerijnse oma en een ECHTE Yiddishe mame. Anouk had geen Joodse moeder, maar werd er wel een.

Terwijl u luistert, zingt, wiegt en drinkt, neemt de band u mee terug naar die trouwerij waar u op de tafel stond te dansen of die vrijdagavond waarop uw moeder u neuriënd naar bed bracht.

Stil(te) Stil

Posted by

In fiZi wordt op 4 mei in een samenwerkingsverband met Cultuurhuis ZierikC een uniek programma gebracht dat speciaal voor voor 4 mei is gemaakt in het kader van Theater Na de Dam.Op 4 mei, om 20:00 uur, is iedereen stil. Behalve de vogels. Zij leren ons hoe mooi stilte kan zijn. Maar ook dat het zelden écht stil is. Dat er vaak iets is wat haar verstoort. Een onderlinge spanning, die niet benoemd wordt. Een diepgevoeld verdriet, dat er altijd een beetje is. Een ingehouden frustratie. Dat de stilte te stil is. In STIL(TE)STIL zoeken vier volwassenen naar stilte. In het herdenken en in het alledaagse. En dat is ongemakkelijk, spannend, ontroerend en humoristisch. Stilte is immers een zoektocht. Eentje die de moeite waard is.

Dodenherdenking in Studio de Bakkerij

Posted by

Op 4 mei staan we samen stil bij de Nationale Herdenking. We herdenken alle burgers en militairen die waar ook ter wereld zijn omgekomen.

Vanaf 19:00 uur ben je welkom om aan te schuiven voor een lichte maaltijd en met elkaar in gesprek te gaan. Daarna verplaatsen we ons naar de zaal voor een bijzonder live-optreden van Tete2Tete & Thom Stout gevolgd door de livestream van de Nationale Herdenking op de Dam en de twee minuten stilte.

Na de herdenking is er kort ruimte om na te praten of een drankje te halen, waarna we de avond afsluiten met de indrukwekkende film The Zone of Interest. Een beklemmend oorlogsdrama over een SS-officier die een idyllisch leven leidt met zijn gezin net buiten de muren van Auschwitz, terwijl de gruwelen van het kamp om de hoek plaatsvinden. De film biedt een indringende blik op de banaliteit van het kwaad.

Seizoenen van Herinnering

Posted by

Een indrukwekkend muzikaal-theatraal spektakel over de ingrijpende impact van de Tweede Wereldoorlog.
Onderwater Producties en het Dordrecht Philharmonisch Orkest (Phil Good) brengen, samen met inwoners van Dordrecht, een voorstelling over de Tweede Wereldoorlog en 80 jaar bevrijding in de stad.

Een muzikaal en theatraal spektakel over de impact van de Tweede Wereldoorlog. Vier personages – een verzetsstrijdster, een Duitse soldaat, een onderduikster en een bakker – vertellen hun verhaal. Een indrukwekkende voorstelling die geschiedenis tot leven brengt.

Mede mogelijk gemaakt door het Vfonds.

Oog om oog

Posted by

‘Oog om oog’ gaat over strijd en kameraadschap. Op wat voor manier kijk je naar elkaar? Wat blijft er van een conflict over als we ons inlevingsvermogen maximaal inzetten? Zoomen wij in op de motivatie en houding van de ander en proberen te begrijpen wat voor impact het handelen en gedrag kan hebben?

We zien groepen tegenover elkaar staan; groepen die samen strijden; lichamen die uitgeput raken; we horen een lange opgebouwde compositie passend bij de choreografie; we zien een danser met een bodycam, zoals soldaten tegenwoordig met bodycam een conflictsituatie in gaan.
Tegelijkertijd is het een voorstelling die hoop, reflectie en troost moet bieden in deze
(soms) roerige tijden.

Theatermakers Dionne Zwennicker-Norton en Freek den Hartogh werken samen aan een fysieke en muzikale voorstelling op maat voor de groep performers in de leeftijd van 12 tot 22 jaar. Dionne is als choreograaf en Freek als componist betrokken. Samen met de jongeren maken ze een choreografie en compositie op maat waarin de focus op het landelijke thema: gedeelde waarheid vanuit verschillende perspectieven ligt.

De ontmoeting met Rotterdammers op Zuid die hun een oorlogsverhaal delen is cruciaal voor het maakproces. Deze gesprekken geven inzichten en inspiratie voor de dans en muziek.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

80 jaar Vrijheid: De Kunst van de Vrijheid

Posted by

Al 80 jaar genieten we van onze vrijheid, één van belangrijkste waarden in de westerse beschaving. Tegelijk staat de vrijheid onder druk. Met oorlogen in het oosten van Europa, gebroken vriendschappen in het westen overzee en constante geopolitieke verschuivingen lijken we af te stevenen op een toekomst waarin niks zeker is. En als er iets is dat een gevoel van vrijheid bedreigt dan is het onzekerheid, angst en wantrouwen. 

Met het programma 80 jaar Vrijheid: De kunst van het vrij zijn leggen we onze focus op de verantwoordelijkheid die in de vrijheid besloten ligt. Want, we kunnen vrij zijn en moeten er ook zeker van genieten, maar vrij blijven kunnen we slechts volhouden zolang we deze waarde doorgronden en naar haar plichten luisteren.

Om dit in de vingers te krijgen, hebben Bert Woudstra, Ingrid Kleinsma, Machteld van Bronkhorst, Roza Herwig en het Wilminktheater voor Theater Na de Dam een programma samengesteld dat zich toelegt op de kunst van het vrij zijn. 

Eerst kijken we de documentaire van Inge Kleinsma over Bert Woudstra (15 minuten). Daarna wisselen kritieken op en methoden van de vrijheid zich af met operaliederen van de productie van Machteld van Bronkhorst en Roza Herwig (gesteund door Nederlandse ReisOpera). Dit deels interactieve programma is geïnspireerd op het leven van Bert Woudstra. 

Rachel Denneboom is de dagvoorzitter. Zij neemt ons mee door het programma, van de film tot en met het laatste gezongen lied.

Come on, Oblivion

Posted by

Dit gaat over wat er achterblijft.

Na liefde. Na zwaarte.

Over wat blijft plakken.

Vergeten momenten, opgesloten in een verdrongen herinnering.

Over de dingen die ergens blijven hangen als een post-it aan een muur.

Over dat,

wat achterblijft.

COME ON, OBLIVION voert je mee in herinneringen, gevat in een muzikale soundtrack. 
Deuntjes die voor altijd in je gedachten spelen en bewegingen die je nooit vergeet.
Zodra de muziek klinkt, volgt het lichaam vanzelf; ze weet de pasjes nog precies.

Kaatsend tegen de muur van het verleden zoekend naar verhalen en muziek van toen.
‘Opdat we nooit vergeten’ herdenken we samen met Theater Na de Dam. Vanuit het nu staan we stil bij dat wat ooit was. De spelers van De Noorderlingen en muzikanten van Noordpool Troupe maken onder regie van Mirthe Labree een partituur voor de toekomst.
Vechtend tegen de vergetelheid.

Deze voorstelling is gratis toegankelijk en vindt aansluitend plaats op de herdenking om 20.00 uur. Reserveren is niet nodig.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Club Kristall

Posted by

Duik onder in het bruisende uitgaansleven van 1939. Kom mee feesten, drinken en lachen.
Artiesten in theaters en clubs verlichten de nacht met tedere liefdesliedjes, malle sketches
en theatermonologen.
Maar dan brengt de bezetter een dilemma met zich mee: moet je in oorlogstijd wel
doorgaan met spelen? Mag je het straks nog wel? En mag ík er straks überhaupt nog zijn, als
homoseksuele acteur, joodse zangeres of opstandige jazzmuzikant? 

Club Kristall is een muzikale voorstelling met de waargebeurde verhalen van artiesten in
Nederland in oorlogstijd. Veel van hen speelden door, ook na waarschuwingen en zelfs na
deportatie. Omdat dat ze op de been hield.

Theatermaakster/zangeres Quirine Smit en cabaretier Robbert Jan Proos herontdekken
vergeten werken.

Geholpen door het onderzoek van cabaretarchivaris Richard van Bilsen
(zwartekat.nl), zochten, vonden en vertellen zijn hun verhalen. Want de show gaat door!

Het lied dat zij zongen

Posted by

‘Hoe klonken de muziek in de oorlogsjaren? Wat was de betekenis achter deze nummers? En wie waren de mensen verscholen achter die bekende radiofragmenten?’

Arnhemse jongeren en volwassenen creëren deze voorstelling over muziek, radio en propaganda in de Tweede Wereldoorlog. Met nummers uit die tijd en zelfgemaakte muziek nemen ze je mee in de waarde en noodzaak van muziek van 80 jaar geleden!
“Via de radio werd de invasie aangekondigd en via de radio hoorden ze van de bevrijding.”

Onder leiding van Hanna de Jager en Ilse Bakker.

Deze voorstelling is gratis, graag wel even reserveren (via de knop ‘Meer info & reserveren’). De voorstelling is ook te zien op 13 en 14 mei, als double bill met de voorstelling Nelly’s Locket. Meer informatie daarover is hier te vinden.

Ter info: De voorstelling is aangemerkt als geschikt voor mensen met een visuele beperking omdat het een muzikale voorstelling betreft.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Doorspelen

Posted by

Samen met de Grote Kerk van Schermerhorn, Artiance, Theater na de Dam en verschillende lokale partners uit Alkmaar hebben we een veelzijdig programma samengesteld, bestaande uit een theatervoorstelling, een expositie en diverse concerten. In deze samenwerking komen kunst, muziek en verhalen samen, waarbij jong en oud op een inspirerende manier stilstaan bij het verleden en dit een nieuwe betekenis geven.

“Doorspelen”
Spelen terwijl de wereld in brand staat.
Doorspelen omdat stoppen geen optie is.
Doorspelen om te herinneren, te eren – en om verhalen levend te houden.

Jongeren gingen in gesprek met (familie van) ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog. Hun verhalen vormen de basis voor deze persoonlijke en muzikale voorstelling vol vragen, moed en verbinding.
Ze luisterden – Ze vroegen door – En ze speelden door.
Want sommige verhalen mogen nooit verstommen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Soldaat van Oranje

Posted by

Als de Duitsers in 1940 Nederland binnenvallen, heeft de Leidse student Erik Hazelhoff Roelfzema met zijn vrienden een onbezorgd studentenleven. De dan ongeveer 23-jarige jongens realiseren zich als donderslag bij heldere hemel dat niets meer hetzelfde is. Vriendschap en liefde zijn niet langer vanzelfsprekend. De oorlog zet alles op zijn kop, alle verhoudingen staan op scherp. Iedereen moet zijn eigen keuzes maken…: Ga je vechten voor Vrijheid, Volk, Vaderland? Steek je je kop in het zand en studeer je door? Of kies je doelbewust voor de vijand?

Soldaat van Oranje – De Musical is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van één van de grootste verzetsstrijders uit onze vaderlandse geschiedenis: Erik Hazelhoff Roelfzema. Aan het begin van de oorlog ontsnapt Erik naar Engeland van waaruit hij zendapparatuur naar Nederland smokkelt en als piloot betrokken is bij bombardementen op Duitsland. Hij wordt adjudant van Koningin Wilhelmina en ontvangt voor zijn verzetswerk al tijdens de oorlog de Militaire Willemsorde, de hoogste Koninklijke onderscheiding.

Soldaat van Oranje – De Musical ging op 30 oktober 2010 in première in een voor deze voorstelling gecreëerd theater. Het publiek beleeft de voorstelling, met inmiddels meer dan 3,7 miljoen bezoekers, in een 360 graden draaiende theaterzaal en wordt zo het waarachtige verhaal ingetrokken.

Sinds 31 december 2013 is Soldaat van Oranje – De Musical de langstlopende voorstelling uit de Nederlandse theatergeschiedenis en op 27 november 2015 heeft de productie ook het laatste te verbreken theaterrecord op haar naam gezet, de meeste bezoekers ooit!

Permanent in verzet

Posted by

Oorlog in De Weere – je hoort er misschien niet vaak over, alsof er niets is gebeurd. Maar juist in die stille plekken vonden onderduikers een veilige schuilplaats. In De Weere bood vrijwel iedereen onderdak aan onderduikers, en hoewel men het van elkaar wist, werd er gezwegen.

Zo ook bij de familie Langedijk. Stichting Uit de Klei ging in gesprek met mevrouw Langedijk-Laan, die zeven jaar oud was toen de oorlog begon. Haar vader was kapper en molenaar, maar volgens elf jongeren uit de gemeente Opmeer vooral een held. De jongeren spraken met haar om herinneringen op te halen: het verschil tussen wonen in een dorp en een stad, de vele mensen die om eten kwamen vragen, de Joodse man die in het donker werd geknipt, terwijl overdag Duitse soldaten werden geschoren.

Elf jonge acteurs brengen haar verhalen tot leven in een muzikale voorstelling, onder leiding van Puck de Weerd en Jeroen Wals. De voorstelling vindt plaats in een voormalig bankgebouw in De Weere, dat in de oorlog diende als commandocentrum van het verzet.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Over Leven

Posted by

In het zachte licht van hoge glas in lood ramen vertellen zes jonge vrouwen verhalen die niet vergeten mogen worden. Verhalen over moed, angst en opgroeien in een tijd van oorlog. Verhalen over keuzes, over vechten of vluchten en over helpen of toekijken. Over geloof, hoop en de kracht van medemenselijkheid.

In Over Leven verweven we echte getuigenissen uit de Tweede Wereldoorlog met de vragen van nu. Want oorlog lijkt iets van toen, maar kun je je voorbereiden op wat misschien komen gaat?

Een indringende, actuele voorstelling over de dunne lijn tussen leven en overleven.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Words on war

Posted by

Het woord is aan de woordkunstenaars! Met woorden en liedjes die ons mee terugnemen naar de jaren ’40/‘45, staan we tijdens Words on War stil bij 80 jaar vrijheid en reflecteren we op strijd en (on)vrijheid in de wereld van vandaag de dag. Tijdens eerdere uitverkochte edities blikten we in tekst en muziek terug op het verwoestende bombardement op de Nijmeegse binnenstad en op de daaropvolgende militaire operatie Market Garden. De komende Words on War editie luisteren we met frisse oren en woorden naar oorlogsliederen.

Line-up: Aafke van Pelt, Moni Zwitserloot, Nora van Dam, Rik Luijmes, Wout Waanders, Daniël van der Duim, Qader Shafiq & presentatie door Thijs Kersten.

“Bij het niet begrijpen in het grensgebied tussen zin en waanzin, is daar de kunst. Dan is er muziek en proberen mensen woorden te vinden en beelden. Dan is er troost en hoop in onderlinge verbondenheid tussen mensen. En dat was voor mij de betekenis van deze avond”

Debby Hertsenberg, Ugenda

Westerbork serenade

Posted by

Westerbork Serenade vertelt in een muzikaal-documentaire voorstelling het verhaal over het Joodse muzikantenduo Johnny and Jones, dat in de meest erbarmelijke omstandigheden van de Tweede Wereldoorlog met hun liedjes en muziek de moed hoog wist te houden en daarmee voor saamhorigheid wist te zorgen.

De twee jongens uit Amsterdam waren voortrekkers van de swingmuziek in Nederland en maakten vanaf 1937 furore met hun Nederlandstalige, jazzy liedjes die voorzien waren van actuele teksten. Hun populariteit heeft niet kunnen voorkomen dat ze in de Tweede Wereldoorlog door de bezetter werden opgepakt en via Kamp Westerbork werden afgevoerd naar Bergen-Belsen, waar ze in het zicht van de Bevrijding van uitputting stierven.

Ook vandaag de dag schrijven muzikanten in oorlogsgebieden liederen die troost en hoop geven. Westerbork Serenade brengt aan de hand van documentair verteller en journalist Roland Vonk bijgestaan door muzikale vertolkers Peter de Koning, Ted Koninkx en Pieter Ubbels (Trio de Flamingo’s) die de geweldige, bijna tijdloze liedjes van het duo laten herleven. Westerbork Serenade wordt daarmee een swingende muzikale geschiedenisles die op een lichte en toegankelijke manier de verhalen van toen en nu verbindt, waardoor het een geschikte familievoorstelling is voor iedereen vanaf 12 jaar.

Van de makers van De Razzia van ‘44 Bezongen.
Geschikt voor iedereen van 12+

80 jaar vrijheid & mijn familie

Posted by

Vrijheid is niet vanzelfsprekend, daar moeten we samen moeite voor doen. Dat hiervoor acceptatie van de ander, ook als deze anders is dan wij, een belangrijke voorwaarde is benadrukken we in de voorstelling ’80 jaar Vrijheid en onze familie’.

Briza vertelt haar eigen familie verhalen: van een Marokkaanse oom die vocht in het Franse leger, van een oma die joods was en met haar familie werd gedeporteerd, van een Roma-tante, van een moeder die in een Jappenkamp zat, van een vader/violist die moest onderduiken vanwege zijn NEE tegen de Kulturkammer, en van de verzetsstrijders Ru Paré, George Maduro (Madurodam) en Anton de Kom. Dit afgewisseld met bijpassende muziek en liedjes van o.a. Willy Derby en Lou Bandy, ondersteund door video-animatie.

Zeer

Posted by

Muzikale en scherpe blik in cabaret na oorlog en bezetting met medewerking van cabaretiers en zangers Rob van de Meeberg, Erik Brey, Jenny Arean, Gerrie van der Klei en Wilma Bakker.

Met cabaret, teksten en liedjes die gemaakt zijn na de oorlogsjaren – 1940-1945. Cabaret en kleinkunst kijken terug op de oorlogsjaren en hoe de oorlog werd verwerkt in dit speciale muzikale programma.

De Koninklijke Wachtkamer in het Centraal Station te Amsterdam opent dit jaar wederom haar deuren van de Koninklijke poort via de ingang op het Stationsplein op 2 en 3 mei en tijdens de herdenking in het kader van Theater na de Dam op 4 mei en tijdens de viering van bevrijdingsdag op 5 mei.

Zing en wees gelukkig

Posted by

Zing en Wees Gelukkig is een intieme en muzikale voorstelling met een vrouwelijke cast over de verzetsvrouw Diet Kloos. In deze tijden van (dreigende) oorlog stellen we ons de vraag: durven we ons te verzetten als het nodig is en tegen welke prijs? Hoe solidair zijn we met elkaar in tijden van rampspoed?

Aan de hand van het levensverhaal van de Dordtse verzetsheld Diet Kloos vertelt de voorstelling over de moed om je leven op het spel te zetten voor een groter belang.
Spel: Dieke de Vries. Cello: Nina Hitz.

Project parallel truths

Posted by

Project Parallel Truths is een intens emotionele en audiovisuele ervaring waarin gebruik gemaakt wordt van speciaal geselecteerde en bewerkte beelden uit de NSDAP-Propagandafilm ‘Triumph des Willens’ (uit 1935, van Leni Riefenstahl) met muziek van Sjostakovitsj en Korngold. 

Beide componisten schreven een strijkkwartet waarin zij hun leed van de Tweede Wereldoorlog verwerkten (Korngold: Strijkkwartet no.3 in D groot, Opus 35 en Sjostakovitsj: Strijkkwartet no.8 in C klein, Opus 110). De muziek is op deze manier in feite een aanklacht tegen de beelden die Riefenstahl neerzet en symboliseert de kennis van nu. De muziek wordt gespeeld door het beroemde Alma Quartet. De musici zijn allen lid van het Koninklijk Concertgebouworkest. 

Voorafgaand aan het concert Project Parallel Truths wordt een korte introductie-documentaire getoond waarin cineaste Jessica Gorter het gevaar van propaganda toelicht en violist/componist Kilian van Rooij de diverse muziekthema’s van de composities.

Project Parallel Truths vestigt de aandacht op het thema propaganda en de gevaren van valse of eenzijdige informatie. Het doel is om te laten zien, horen en voelen hoe essentieel het is om informatie, verhalen en nieuws vanuit alle perspectieven te belichten. In een tijd waarin iedereen via sociale media toegang heeft tot een constante informatiestroom en polarisatie steeds extremere vormen aanneemt, is dit relevanter dan ooit.

Toch kennen dromen ook gevoel voor tijd

Posted by

Vertaler en romancier Maarten Asscher vertaalde onder de titel ‘Toch kennen dromen ook gevoel voor tijd’ een selectie uit de sonnetten die Albrecht Haushofer tijdens de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog schreef in de gevangenis in de Berlijnse wijk Moabit. Met deze als Moabiter Sonetten beroemd geworden gedichtencyclus legt Haushofer verantwoording af over zijn morele worsteling als diplomaat gedurende de jaren van het Derde Rijk en beschouwt hij het verval van de Duitse cultuurnatie. Ze vormen het geestelijke testament van een belezen kosmopoliet, wiens wereld is teruggebracht tot een bestaan waarin de dagelijkse en nachtelijke geallieerde bombardementen het apocalyptische slot van de oorlog inluidden. Een wereld die uiteindelijk gereduceerd wordt tot een Gestapo-gevangeniscel waar verre dromen en dierbare herinneringen het moeten opnemen tegen het rammelen van ketens, het zoemen van een mug of de zwijgende confrontaties met de jonge Oost-Europese boeren die als cipiers dienstdoen.

Uitgeverij HetMoet presenteert op deze avond de gedichten in een nieuwe bloemlezing in hun handgedrukte en handgebonden Singersteek Serie.

Literair theatercollectief Feest der Poëzie presenteert deze bundel met voordracht en muziek. Na een inleiding door vertaler Maarten Asscher brengt voordrachtskunstenaar Simon Mulder een leesvoorstelling over het verhaal van Haushofer, waarin zijn gedichten een grote rol spelen. Componist Henry Kelder heeft voor de gelegenheid drie van de sonnetten getoonzet voor sopraan, viool en cello. Een sterrencast bestaande uit Rosina Fabius (mezzosopraan), Matthias Naegele (cello) en Lis Perry (viool) brengt bijpassende muziek rondom de voordrachten en verzorgt de première van de drie nieuwe liederen.

Voorafgaand aan de voorstelling wordt stilgestaan bij de Joodse oorlogsslachtoffers van omliggende straten van het Pianola Museum, voor wie nog geen Stolpersteine gelegd zijn.

Getuigenissen

Posted by

Speciaal voor DeLaMar creëert Niki Jacobs deze muzikale vertelling ter ere van 80 jaar vrijheid. Tijdens deze avond draagt Jacobs de verhalen van mensen over die het ondenkbare hebben meegemaakt, met getuigenissen uit onder andere Babi Yar, Bij ons in Auschwitz, Amor Fati en De Keuze. Deze aangrijpende getuigenissen worden omlijst door liederen uit de ghetto’s en kampen van voor en tijdens de oorlog, gecombineerd met hedendaagse composities, speciaal geschreven voor deze avond. Jacobs leent haar stem aan hen die niet meer kunnen spreken, en geeft ze door middel van muziek en verhaal opnieuw een stem en gezicht in het hier en nu.

URLAND Her-denkt

Posted by

We hertellen, herinneren en herdenken. Een ritueel in een ritueel in een ritueel.

Performancecollectief URLAND maakt een bezwerende, muzikale reis geïnspireerd op het boek ‘Is dit een mens’ van Auschwitz-overlevende Primo Levi. In een hedendaags koorstuk, gecomponeerd door Annelinde Bruijs, zingen 30 studenten van Codarts Rotterdam de canto van Dante uit De Goddelijke Komedie. Het koor lijkt in hun zang collectief te zoeken, zoals Primo Levi zich De Goddelijke Komedie probeerde te herinneren. Zo wordt de betekenis van her-denken en herinneren voelbaar.

75 jaar geleden kwam de joods-Italiaanse scheikundige Primo Levi als een van de weinigen levend terug uit Auschwitz. Over de ontmenselijking en gruwelijkheden in het kamp schreef hij het boek ‘Is dit een mens?’. Levi vertelt hoe hij voor een medegevangene probeert een canto uit De Goddelijke Komedie van Dante te vertalen. Het is de canto over de dood van Odysseus, die in een middeleeuwse variant op de klassieke mythe probeert naar het rijk der doden te varen en als straf voor deze eigenwijsheid wordt verslonden door de zee. Het metrum en de poëzie van Dante zijn zo dwingend en stuwend dat het herinneren Levi dag en nacht bezighoudt, staande houdt zelfs. Dichterbij de reddende kracht van kunst lijken we niet te kunnen komen. De canto eindigt met de beschrijving van het schip dat ondergaat: ‘de punt/ dook onder, zo ’t een Ander heeft behaagd,/ tot boven ons de zee werd gesloten.’ Levi concludeert: zo is mijn lot verbonden met dat van Odysseus. Ik zit hier aangezien het een Ander behaagt.

Levi plaatst zichzelf in de traditie van het vertellen van verhalen. Levi hertelt Dante, Dante hertelt Odysseus. En URLAND hertelt nu Levi.

URLAND space: Putselaan 174, Rotterdam
Deuren open vanaf 14:30 uur.

Duizend dochters

Posted by

Izzie’s moeder heeft zichzelf opgesloten. Nu de buitenwereld onrustiger is geworden dan haar eigen hoofd, blijft ze liever binnen. Haar dappere dochter durft wel. Izzie gaat op zoek naar alle redenen om naar buiten te durven en hoop te houden in een wereld die steeds verder verdeeld raakt. Zij zoekt raad onder de boom van haar grootmoeder Aliza.

Aliza overleefde als enige van haar familie de Holocaust. Welke lessen kunnen we trekken uit het verleden? Izzie verdwaalt in de tijd en vindt in haar eigen geschiedenis steeds meer redenen om nog naar buiten te durven. Dankzij het verleden van oma Aliza en dankzij haar eigen verbeeldingskracht.

Deze 4de mei is de voorstelling voor iedereen van 8 tot 80 jaar.

Mariana Aparicio speelt de voorstelling Duizend dochters, een tekst van Melissa Knollenburg in een regie van Nina Spijkers. Met live muziek van Maat Saxophone Quartet.

Scherven en flitsen

Posted by

Twee van mijn vier grootouders leven nog. Onlangs zijn er twee gestorven. Allemaal zijn ze opgegroeid in de Tweede Wereldoorlog. Twee van hen in Nederlands-Indië en twee van hen in Nederland. Uiteindelijk bracht de oorlog hen allemaal naar Den Haag. De stad waar ikzelf ook ben opgegroeid en waar ik woon. Via een reconstructie van hun levensbepalende jaren als puber tijdens en na de oorlog doe ik een ultieme poging ze beter te leren kennen. Ze beter te begrijpen. Ze nog één keer de vragen te stellen over de oorlogstijd die ik nooit heb durven stellen. Voordat het te laat is en dat onmogelijk zal zijn. Maar moet je wel willen weten wat nooit verteld wordt?

“Deze nieuwe theatertekst is helder, goed opgebouwd en ontroerend. Billy de Walle vertelt beeldend en hij maakt muziek met gitarist en pianist (en broer) Moos. Billy toont hoe diep mensen hun oorlogservaringen kunnen wegstoppen” aldus Volkskrant over Scherven en flitsen.

Over Billy de Walle
Billy de Walle (1995) is acteur en muzikant, afgestudeerd aan de HKU (2019). Hij speelde daarna in voorstellingen van onder andere HNT Jong, de Veenfabriek en Bellevue Lunchtheater. In 2022 speelde Billy de titelrol in Erik of Het Klein Insectenboek bij Het Nationale Theater. Billy speelde eerder met zijn broer Moos in Dierenverhalen en Archipelago bij Het Nationale Theater. Verder speelde hij in tv-series als Divorce en Flikken Maastricht en speelde hij een rol in de film Lost Transport. Billy is genomineerd voor de Piket Kunstprijzen 2020 en 2022 in de categorie Toneel, de prijs voor veelbelovende jonge, professionele kunstenaars.

Koffer vol geheimen

Posted by

Wat vertel je aan je kinderen als je een oorlog hebt meegemaakt? In 1945 hielden de meeste mensen die koffer vol geheimen liever dicht. Zo gaat het nu nog. Vluchtelingen komen naar Nederland met hun eigen koffers. Ook zij houden die liever dicht. Maar weten wat oorlog is, helpt de vrede te vieren.

In de nieuwe muzikale voorstelling van het Groningse 4 Mei-Projekt-koor en STEK (de jonge loot van het 4 Mei-Projekt) gaat de koffer open met verhalen én liederen over hoop en zwijgen, wegkijken, over helden en daders. Dichteres en koorlid Sylvia Dragstra schreef speciaal voor deze voorstelling het gedicht ‘Hese stenen’. De jonge Groningse componist Karel Stegeman zette het op muziek. De verhalen in de voorstelling zijn gebaseerd op persoonlijke- en familiegeschiedenissen van koorleden, musici en spelers.

We’ll Meet Again!

Posted by

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking zetten theaters zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Aan de Slinger organiseert deze voorstelling samen met het 4/5 mei Comité Houten.

Zangtrio The Forces Sweethearts staat stil bij 80 jaar vrijheid in Nederland. Herinneringen worden tot leven gebracht dankzij muziek uit de jaren 30, 40 en 50, afgewisseld met gedichten en anekdotes uit de tijd rondom de Tweede Wereldoorlog. Bekende hits van onder anderen Vera Lynn, Doris Day en The Andrews Sisters komen voorbij. Liedjes als Bei mir bist du schön, Rum and coca cola, Those were the days en natuurlijk We’ll meet again. Met hun prachtige driestemmigheid, swingende danspassen en stijlvolle outfits zorgen de ‘sweethearts’ voor een feest der herkenning.