HOOP

Posted by

Er hangt een schaduw over de tijd heen.
Als het om ons heen donkerder wordt, groeit het verlangen naar een vergezicht dat licht schijnt.
Een moment van hoop.

Een theatrale audiotour waarin gedichten, persoonlijke verhalen en flarden muziek een brug slaan tussen het heden, verleden en toekomst. De jonge generatie laat horen hoe zij opstaan voor hun idealen. Een intieme ervaring in de grootse Martinikerk. In het kader van Theater na De Dam spelen overal in Nederland voorstellingen om de dodenherdenking van extra betekenis te voorzien. De stemmen van toen klinken voor even in het nu.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Verboden Stemmen

Posted by

Het 4 Mei-Projekt zingt al 44 jaar over onrecht, intolerantie, tegen oorlog en geweld, geïnspireerd door het anti-fascistisch verzet in de Tweede Wereldoorlog. Al die jaren sluit het programma aan op de Stille Tocht en Dodenherdenking in Groningen, ook dit jaar. Dat anti-fascistisch verzet lijkt ook nu weer nodig te zijn.

Dit jaar brengt het 4 Mei-Projekt liederen die niet gezongen mochten worden. Verboden, omdat de machthebbers zich daardoor bedreigd voelden, of nog steeds voelen. De liederen zijn afkomstig uit verschillende windstreken en afkomstig van vier continenten. Op het programma staan liederen van minderheden, zoals de Sami, Roma, Navaho. en ook van groepen die door oorlog en onderdrukking op dit moment de mond worden gesnoerd: Syriërs, Oeigoeren, Iraanse vrouwen.

De liederen worden gezongen door 2 koren: door het traditionele koor en door het nieuwe projectkoor STEK, allebei onder de vlag van het 4 Mei-Projekt. Zo geven we de traditie door aan toekomstige generaties, zodat ook zij zich muzikaal en theatraal in kunnen zetten voor een schone, sociaalrechtvaardige wereld.

Speelt op meer data, klink hier voor meer informatie.

Terug Weg

Posted by

Stel, je wilt het verhaal vertellen van twee mensen die terugkeerden uit de oorlog. Waar moet je dan beginnen? Bij die oorlog? Bij de terugkeer? En hoe eindig je zo’n verhaal?

Kun je überhaupt een verhaal tot een einde brengen als dat verhaal nog steeds bezig is, maar dan met andere hoofdrolspelers, en zich in onze ooghoeken, langs de randen van ons blikveld, in talloze onzichtbare en onderhuidse vertakkingen afspeelt?

In 2021 maakte Lot van Lunteren een solo voor Theater Na de Dam die vanwege de coronamaatregelen alleen besloten is gespeeld. In 2022 kwam Lot terug met Terug Weg in de Verkadefabriek Den Bosch. In 2023 is de voorstelling te zien in Groningen en Amsterdam.

Lees hier het interview met Lot.

Verkeedr Verbonden

Posted by

“Efsjer veln ojch die verter dervartn zich ven ojf dem licht.
Veln in sjo in basjerter tseblien zich umgericht?”

“Misschien zullen ook deze woorden wachten op het licht.
Zullen ze op voorbestemde tijd onverwacht opbloeien?”

Uit: Graankorrels, Avrom Sutzkever (1943), vertaling Eric Sander

De Joodse dichter Avrom Sutzkever wist in 1943 in het getto van Vilnius als lid van de “papierbrigade” een grote hoeveelheid Joods literair erfgoed veilig te stellen. Als één van de weinige bewoners zou hij het getto ook weten te ontvluchten; na de oorlog heeft hij vele geschriften en boeken weer opgegraven. Zo ook het gedicht Graankorrels dat dit proces bijna letterlijk verwoordt, en dat voor het 4 Mei-Projekt op muziek werd gezet door Gerrit Jan Niemeijer.

De kracht van taal staat centraal in het muzikale programma Verkeedr Verbonden waarin naast Graankorrels een tiental werken van zeer uiteenlopende aard wordt uitgevoerd door het 4 Mei-Projekt.
Deze Groningse culturele vereniging staat al sinds 1979 elk jaar op een bijzondere manier stil bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

De afwisselende voorstelling, geregisseerd door theatermaker Niels Smit Duyzentkunst, wordt vakkundig aan elkaar gepraat door de jonge acteurs Raisa en Melchior Riemens, die af en toe verwikkeld raken in een felle en hilarische woordenwisseling met koor en dirigent.

Op het programma staan onder andere 2 wereldpremières:

  • Verzet van Ronald Poelman, op tekst uit het gedicht Iemand stelt de vraag van Remco Campert.
  • De schaduw van woorden van Robert Ramaker op een tekst van Sylvia Dragtstra.
    Verder werken van o.a. Bert Heikema, Benjamin Britten, Toru Takemitsu, Frank Ticheli, Veljo Tormis en Anders Edenroth.

Speelt op meer data, kijk hier voor meer informatie.

Echo

Posted by

ECHO is een nagalm van het leven van Carl von Ossietsky (1889-1938). De Duitse pacifist, journalist en Nobelprijswinnaar was een belangrijk boegbeeld van het verzet tegen Hitler. Zes Groningse jongeren hebben zich zijn levensverhaal eigen gemaakt door in gesprek te gaan met ‘Ossietzky’s van nu’: een journalist met een missie, de dochter van een verzetsvrouw en een man die jarenlang ten onrechte in gevangenschap heeft geleefd. Samen met vier mimespelers uit Kiev en een achtkoppig koor geven zij vorm aan de voortdurende strijd voor rechtvaardigheid, de kwetsbaarheid van vrijheid en machteloze woede. In ECHO laten zij zien hoe het verleden doorklinkt in het heden en hoe een jonge generatie hoopvol kan opstaan voor haar idealen.

ECHO speelt aansluitend aan de Dodenherdenking op 4 mei 2023 om 21.15 uur in De Martinikerk in Groningen. Toegang is gratis.

ECHO is een coproductie van Die Weltbühne met De Noorderlingen, NITE, Kyiv Mime Theatre en Prins Claus Conservatorium in het kader van Theater Na de Dam.

Op 29 april is er een panelgesprek over de relatie tussen oorlog, kunst en media. Hoe vormen de media ons beeld van oorlog? Meer informatie is te vinden via deze link.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Oorlogsvrouwen

Posted by

De voorstelling Oorlogsvrouwen van Karina Holla is gebaseerd op De Oorlog heeft geen Vrouwengezicht van Nobelprijswinnares Svetlana Alexijevitsj. Zij interviewde driehonderd vrouwen uit de voormalige Sovjet-Unie over hun ervaringen als soldaat in de Tweede Wereldoorlog. “Een monument voor lijden en moed in onze tijd”, aldus het Nobelcomité.

Vrouwen in de Tweede Wereldoorlog
Alexijevitsj interviewde driehonderd vrouwen uit de voormalige Sovjet-Unie over hun ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. Russische, Oekraïense, Wit-Russische, Georgische vrouwen die in 1941 de oorlog ingingen om hun land tegen Hitler te verdedigen. Vaak meisjes nog. Schouder aan schouder vochten zij tegen deze invasie: partizanen, piloten van gevechtsvliegtuigen, mecaniciens en scherpschutters. In plaats van bruiden werden ze soldaten. Ze vochten net als de mannen, geweer en bajonet in de aanslag.

“Er is maar één weg, de mens liefhebben. Hem met liefde te begrijpen.”
 – Svetlana Alexijevitsj

Moedig en onverzettelijk
De vrouwen dragen geweren die soms groter zijn dan zijzelf of alsof het geweer een pop is. Ze werden gevangen genomen, gefolterd en gedood. Geconfronteerd met grote wreedheid bleven ze moedig en onverzettelijk. Vrouwen die vier jaar lang geen vrouw mochten zijn. Lang werd er gezwegen. Wat zij meemaakten aan het front was te gruwelijk. Maar ze zijn het niet vergeten. Karina Holla, winnares van de Theo d’Or 2018, vertelt hun verhaal, een verhaal van onvoorstelbaar sterke vrouwen in onvoorstelbare omstandigheden.

“Rustig vertelt theatermaker Karina Holla de gruwelijke, korte verhalen die hoop en weerbaarheid ademen.”
– de Volkskrant ★★★★ 

“Karina Holla glorieert als krachtige oorlogsvrouw (…) In haar grandioze spel komen kwetsbaarheid en onverzettelijkheid schitterend samen.”
– Theaterkrant ★★★★

LastPost

Posted by

Jarig zijn op 4 mei, Dodenherdenking. Al bijna 40 jaar overkomt dit theatermaker Marijke Meems. Ze is niet anders gewend dan dat om 20.00 uur haar verjaardag wordt stilgelegd. En er twee minuten wordt gezwegen en herdacht, maar wat is het nut van herdenken als het toch nooit vrede zal worden?

Als onderzoek voor de voorstelling is Marijke in haar dagboeken gedoken en heeft ze mensen geïnterviewd die ook op 4 mei jarig zijn, waaronder Jan Mulder. Voelen zij zich op hun verjaardag wel of juist helemaal niet verbonden met Dodenherdenking.

Lastpost: een muzikale solovoorstelling over het nut van 4 mei. Er wordt taart gegeten, live muziek gemaakt, verhalen verteld en Marijke speelt de Taptoe.

En… er wordt 2 minuten gezwegen.

Speelt op meerdere data, kijk voor de gehele speellijst op de webiste.

Vlaggen tot de helft (podcast)
Gekoppeld aan deze voorstelling is ook een vierdelige podcast gemaakt genaamd Vlaggen tot de helft. Vanaf 9 april, vier zondagen tot 4 mei hier te beluisteren.

SILENCE.YOUNG.FREEDOM

Posted by

Jongeren van De Noorderlingen Vooropleiding Theater uit Groningen verdiepen zich met theatermaker Sara Scholten in de Tweede Wereldoorlog. Kaatsend tegen de muur van het verleden gaan ze op zoek naar verhalen van nu en werpen een blik op de toekomst. Samen met jongeren van de Internationale Schakelklassen (ISK) onderzoeken ze met elkaar en ouderen de thema’s stilte, jong zijn en vrijheid. Deze ontmoetingen vormen de basis voor de filmpjes SILENCE en YOUNG.FREEDOM.

Should I stand still? Stack layers on top of each other – and look through all those perspectives in different times from different eyes. Should I scream?

De filmreeks wordt gemaakt door verschillende makers en jongeren vanuit de samenwerking Back2Back – startend na de dodenherdenking op 4 mei en eindigend met Keti Koti op 1 juli.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

HERE WE ARE

Posted by

Jongeren uit Groningen maken samen met theatermakers Sara Scholten, Andy Smart en Zola Westerhof een klein monument met verhalen van toen en nu. Een verzameling van taal, muziek en geluid. Over vrijheid, oorlog en familie

Hier staan we. We onderzoeken.

Als het leven op zijn kop staat, kijken we naar wat ons bindt.

We interviewen onszelf en ouderen, duiken in onze (familie)geschiedenis.

Vanuit ons eigen huis, bij jou in de woonkamer.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Beluister hier de podcast.

Theater Na de Dam · HERE WE ARE – De Noorderlingen, jongerenplatform 2 (NNT, Groningen

Geloof, hoop en oorlog

Posted by

Jongeren van De Noorderlingen – Vooropleiding Theater en 2 (voorheen NNTWEE) verdiepten zich onder leiding van theatermaker Karlijn Benthem in de geschiedenis van Groningen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Geloof, hoop en oorlog.

Hoe weet je in wie en wat je moet geloven in ongelooflijke tijden? De Martinikerk, die ondanks het bevel de klokken in te leveren trots bleef luiden, is het decor voor een dapper verhaal.

Tijdens de tiende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 34 voorstellingen gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

De voorspelling speelt wellicht ook op 5 mei. Houd de website in de gaten.

The Revolution will be Televised

Posted by

Beelden, al die beelden
Ik heb het maar verdrongen
Ik ben het maar vergeten
Dan heb ik er in ieder geval
geen last van

…of wel?

Twintig jonge kunstenaars uit Groningen komen in verzet tegen de eigen mentaliteit. Samen met de makers van ZUHAUSE sloten zij zich zes dagen op van de buitenwereld. Iedereen naar binnen, niemand naar buiten. Daar, binnen de muren van hun gecreëerde wereld, spraken zij met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Daardoor geïnspireerd trekken zij als voortdurend verzet, binnen een opborrelende revolutie, ten strijde! And it will be Televised…

The Revolution wil be Televised is onderdeel van de landelijke theatermanifestatie Theater Na de Dam. Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Tijdens de negende editie spelen ook 28 jongerenvoorstellingen. De spelers spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen vormen de basis van de voorstelling. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 28 jongerenvoorstellingen, allen gebaseerd op gesprekken met ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Voorbij het strijklicht

Posted by

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich om 21.00 uur in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Traditiegetrouw lezen de stadsgezelschappen die avond een nieuwe toneeltekst van een Nederlandse toneelauteur. Dit jaar schrijft Rebekka de Wit in opdracht van Theater Na de Dam Voorbij het strijklicht. 

Rebekka de Wit brengt met haar gelaagde, poëtische tekst een nieuw, zoekend perspectief op herdenken. Hoe kunnen we de doden eren als het er te veel zijn? En welke rol kan de kunst hierbij spelen? Haar tekst wordt gelezen in combinatie met delen uit Het Onderzoek van Peter Weiss, de gedramatiseerde weergave van de Auschwitzprocessen. Dit stuk werd in de jaren ’60 elk jaar op 4 mei in de Stadsschouwburg Amsterdam voorgedragen door de acteurs van het Publiekstheater. Noord Nederlands Toneel, Toneelgroep Amsterdam, Theater Utrecht, Toneelgroep Maastricht, Het Nationale Theater i.s.m. Firma MES, makers verbonden aan Theater Rotterdam waaronder van Wunderbaum, Veenfabriek en Tryater (in het Fries) presenteren de tekst gelijktijdig aan het publiek.

 

Leedvermaak

Posted by

Speciaal voor Theater na de Dam 2016 presenteren veelal jonge acteurs van (stads)gezelschappen door het hele land een licht ingekorte versie van Judith Herzbergs toneeltekst Leedvermaak (1982) over verschillende generaties na de oorlog. In de handeling van het stuk, het bruiloftsfeest van Lea, wordt als het ware ‘ingebroken’ met een monoloog die Judith Herzberg onlangs met dit doel heeft geschreven. O.a. De Toneeltroep en het Ro Theater doen mee. In Utrecht heeft Theater Utrecht de eer.

Leedvermaak wordt op deze avond gelezen door een aantal ‘oude bekenden’: Astrid van Eck, Jesse Mensah, Bram Gerrits en Joost Bolt speelden in de lovend ontvangen voorstelling Een soort Hades die dit seizoen vier avonden te zien was in Stadsschouwburg Utrecht. Daan van Bendegem speelde eerder bij Theater Utrecht in Phaedra en maakte onlangs zijn aangrijpende solo De teloorgang van een ongekroonde idealist en Isabelle Houdtzagers is een terugkerende gast bij Theater Utrechts Wild Horses, waar zij met haar column de avond van een satirische noot voorziet.

De Onmisbaren

Posted by

Het onvermijdelijke hangt in de lucht.
Wij dreigen te verdwijnen.
De veilige tafel van dit gezin steunt niet meer op zijn poten.
Maar rust op onze knieën.
Wij houden elkaars handen vast.

De Noorderlingen staat stil bij de gebeurtenissen en slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. In de projecten van Theater Na de Dam interviewen jongeren ouderen over de oorlog in hun stad. Zo krijgen families die verdwenen zijn tijdens de oorlog voor even een gezicht. Deze verhalen uit Groningen vormen de inspiratie voor de voorstelling De Onmisbaren

De Noorderlingen
De Noorderlingen – vooropleiding theater is twee in één: opleiding en productiehuis in Groningen voor talentvolle jongeren tussen 12 en 20 jaar. De Noorderlingen staat al 30 jaar garant voor spelers en makers die een aanwinst zijn voor het landelijke theater- en  lmcircuit.

Met dank aan: Stichting 4 mei herdenking Groningen

Maak het donker in het donker

Posted by

Groningse jongeren brengen waargebeurde verhalen uit de oorlog tot leven in een zwoele en muzikale nachtclub. Onder het motto “Neem een verzetje op z’n tijd!” herleven de liedjes van straatmuzikanten en cabaretiers van toen. Luister stiekem naar Radio Oranje en ervaar hoe muziek in de oorlog werd gebruikt om de draak te steken, te overleven en te verenigen.

 

Maak het donker in het donker is een samenwerking tussen het Noord Nederlands Toneel, NNTWEE, USVA en Theater na de Dam.

In Vrede

Posted by

In opdracht van Theater Na de Dam maakte de jonge schrijver Rik van den Bos een nieuw toneelstuk over de Tweede Wereldoorlog: In Vrede. Tegelijk met de andere stadsgezelschappen in het land presenteren de grootste toneelgezelschappen van ons land in hun eigen stad deze bijzondere nieuwe tekst aan het publiek.

In In Vrede worstelen drie personages, bewust of onbewust, met de sporen van een dood gewaande oorlog. Een man van zestig ontdekt dat zijn ouders niet zijn biologische ouders zijn, maar zijn onderduikouders. Hun gehele leven hebben zij dit voor hem verborgen weten te houden. Zijn echte ouders blijken joods en zijn tijdens de oorlog verraden door de buren. Die buren hadden een dochter die alles gezien heeft. Dit meisje, inmiddels een hoogbejaarde vrouw, heeft zichzelf in haar ouderlijk huis opgesloten en straft zich elke dag voor het verraad van haar ouders. Tussen deze twee personages door zwerft een man van begin dertig, die denkt dat de Tweede Wereldoorlog iets uit de geschiedenisboekjes is, maar ondertussen achterna wordt gezeten door de spoken van de oorspronkelijke bewoners van zijn huis uit die periode.

Drie verhalen die schetsen hoe de littekens die de Tweede Wereldoorlog heeft achtergelaten, ook nu nog hun sporen nalaten in onze samenleving. Hoe de vrede die zeventig jaar geleden uitgeroepen werd, voor veel mensen nog lang geen vrede is. En hoe genadeloos de wapens zijn waarmee wij ons beschermen tegen verlies, verdriet en schuld.

De oorlog is de geschiedenis van iedereen die zijn wortels in West-Europa heeft. De passieve opstelling van de een heeft voor een deel het lot van de ander bepaald. Dat inzicht verliest nooit zijn belang en dat wil ik emotioneel toegankelijk maken voor mensen voor wie dat nog niet het geval is.” – Rik van den Bos

In Vrede is opgedragen aan Ruben Koster en Josua Ossendrijver, die over zijn levensverhaal het boek Verdoezeld Verleden schreef.

Lees op de website van Toneelgroep Amsterdam meer informatie over In Vrede.

4 vragen aan Rik van den Bos

4 en 5 mei Amsterdam interviewt Rik van den Bos

Tegelijk met Toneelgroep Amsterdam presenteren ook onderstaande stadsgezelschappen deze tekst in hun stad:
Theater Utrecht
Ro Theater
Toneelgroep Maastricht
Zuidelijk Toneel
Tryater Leeuwarden
Noord Nederlands Toneel en Moeremans & Sons

Dichterbij 2014: hier komt de nacht

Posted by

Een groep jongeren staat na de Tweede Wereldoorlog aan een nieuw begin. Het is 1946 en vrede. Maar hoe doe je dat, leven in vrede? Nachtenlang zweten in de studentensoos? Bij de padvinderij? Dansen rond de meiboom? En hoe verhoud je je tot je ouders? Ouders die in een kamp, bij de NSB of bij het verzet hebben gezeten? Of ouders die hun mond hielden?

 

‘Hier komt de nacht’ is een voorstelling over de spanning en verbittering na de oorlog en over Het Grote Vergeten. Tijdens Dichterbij 2014 vertellen we deze verloren verhalen van de Groninger jeugd.

 

Het jaarlijks terugkerende project Dichterbij biedt jongeren de unieke kans om in een enorm tempo onder professionele begeleiding een eigen voorstelling te maken en te spelen voor publiek. Dichterbij is een samenwerking tussen het Noord Nederlands Toneel en Theater na de Dam. De deelnemende jongeren zijn tussen de 15 en 20 jaar en afkomstig uit Noord-Nederland. Ze doen mee als acteur, technicus, danser, zanger(es) of muzikant.

 

 

Aan die komen

Posted by

Over de voorstelling

Een voorstelling over jongeren van toen, gespeeld door jongeren van nu.

Ouderen vertelden openhartig hun persoonlijke verhaal over de Tweede Wereldoorlog in Groningen. De synagoge in de Folkingestraat werd bezet door de Duitsers. Een jongen van tien jaar achterop de fiets bij zijn vader leverde zijn radio in bij de sjoel die diende als opslag plek. Een joods meisje van vijf jaar zat met veertien andere kinderen op zolder ondergedoken bij een ‘lieve’ tante. Deze tante wilde haar broertje voor zichzelf hebben, omdat hij met zijn blonde haren op een Arisch jongetje leek. Een jongen van zeven jaar, een straatschoffie, werd over de knie gelegd door een onderofficier. Een jongen van drieëntwintig jaar dook onder op de meelzolder van de bakker en zijn vrouw. De vrouw van de bakker koppelde hem aan het meisje dat iedere dag paardenbrood kwam halen. Op de meelzolder kreeg hij de zoen van zijn leven. Een meisje van negentien jaar leerde tijdens de bezetting tapdansen op een geheim feestje. Bij de bevrijding deed ze dit op de met talkpoeder bedekte stenen van de Vismarkt.

 

Wij vertellen ons verhaal aan degene die na ons komen.De voorstelling ‘Aan die komen’ is een samenwerking van Theater Na de Dam en het Noord Nederlands Toneel en wordt gespeeld door jongeren uit de stad Groningen en omgeving.

 

Locatie

De voorstelling is een theatrale wandeling door en rondom de Folkingestraat, de oude Joodse buurt van de stad Groningen. De start is in de synagoge (Folkingestraat 60).

 

Persoonlijke uitnodiging