SILENCE.YOUNG.FREEDOM

Posted by

Jongeren van De Noorderlingen Vooropleiding Theater uit Groningen verdiepen zich met theatermaker Sara Scholten in de Tweede Wereldoorlog. Kaatsend tegen de muur van het verleden gaan ze op zoek naar verhalen van nu en werpen een blik op de toekomst. Samen met jongeren van de Internationale Schakelklassen (ISK) onderzoeken ze met elkaar en ouderen de thema’s stilte, jong zijn en vrijheid. Deze ontmoetingen vormen de basis voor de filmpjes SILENCE en YOUNG.FREEDOM.

Should I stand still? Stack layers on top of each other – and look through all those perspectives in different times from different eyes. Should I scream?

De filmreeks wordt gemaakt door verschillende makers en jongeren vanuit de samenwerking Back2Back – startend na de dodenherdenking op 4 mei en eindigend met Keti Koti op 1 juli.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

HERE WE ARE

Posted by

Jongeren uit Groningen maken samen met theatermakers Sara Scholten, Andy Smart en Zola Westerhof een klein monument met verhalen van toen en nu. Een verzameling van taal, muziek en geluid. Over vrijheid, oorlog en familie

Hier staan we. We onderzoeken.

Als het leven op zijn kop staat, kijken we naar wat ons bindt.

We interviewen onszelf en ouderen, duiken in onze (familie)geschiedenis.

Vanuit ons eigen huis, bij jou in de woonkamer.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Beluister hier de podcast.

Theater Na de Dam · HERE WE ARE – De Noorderlingen, jongerenplatform 2 (NNT, Groningen

The Revolution will be Televised

Posted by

Beelden, al die beelden
Ik heb het maar verdrongen
Ik ben het maar vergeten
Dan heb ik er in ieder geval
geen last van

…of wel?

Twintig jonge kunstenaars uit Groningen komen in verzet tegen de eigen mentaliteit. Samen met de makers van ZUHAUSE sloten zij zich zes dagen op van de buitenwereld. Iedereen naar binnen, niemand naar buiten. Daar, binnen de muren van hun gecreëerde wereld, spraken zij met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Daardoor geïnspireerd trekken zij als voortdurend verzet, binnen een opborrelende revolutie, ten strijde! And it will be Televised…

The Revolution wil be Televised is onderdeel van de landelijke theatermanifestatie Theater Na de Dam. Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Tijdens de negende editie spelen ook 28 jongerenvoorstellingen. De spelers spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen vormen de basis van de voorstelling. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 28 jongerenvoorstellingen, allen gebaseerd op gesprekken met ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Voorbij het strijklicht

Posted by

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich om 21.00 uur in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Traditiegetrouw lezen de stadsgezelschappen die avond een nieuwe toneeltekst van een Nederlandse toneelauteur. Dit jaar schrijft Rebekka de Wit in opdracht van Theater Na de Dam Voorbij het strijklicht. 

Rebekka de Wit brengt met haar gelaagde, poëtische tekst een nieuw, zoekend perspectief op herdenken. Hoe kunnen we de doden eren als het er te veel zijn? En welke rol kan de kunst hierbij spelen? Haar tekst wordt gelezen in combinatie met delen uit Het Onderzoek van Peter Weiss, de gedramatiseerde weergave van de Auschwitzprocessen. Dit stuk werd in de jaren ’60 elk jaar op 4 mei in de Stadsschouwburg Amsterdam voorgedragen door de acteurs van het Publiekstheater. Noord Nederlands Toneel, Toneelgroep Amsterdam, Theater Utrecht, Toneelgroep Maastricht, Het Nationale Theater i.s.m. Firma MES, makers verbonden aan Theater Rotterdam waaronder van Wunderbaum, Veenfabriek en Tryater (in het Fries) presenteren de tekst gelijktijdig aan het publiek.

 

Leedvermaak

Posted by

Speciaal voor Theater na de Dam 2016 presenteren veelal jonge acteurs van (stads)gezelschappen door het hele land een licht ingekorte versie van Judith Herzbergs toneeltekst Leedvermaak (1982) over verschillende generaties na de oorlog. In de handeling van het stuk, het bruiloftsfeest van Lea, wordt als het ware ‘ingebroken’ met een monoloog die Judith Herzberg onlangs met dit doel heeft geschreven. O.a. De Toneeltroep en het Ro Theater doen mee. In Utrecht heeft Theater Utrecht de eer.

Leedvermaak wordt op deze avond gelezen door een aantal ‘oude bekenden’: Astrid van Eck, Jesse Mensah, Bram Gerrits en Joost Bolt speelden in de lovend ontvangen voorstelling Een soort Hades die dit seizoen vier avonden te zien was in Stadsschouwburg Utrecht. Daan van Bendegem speelde eerder bij Theater Utrecht in Phaedra en maakte onlangs zijn aangrijpende solo De teloorgang van een ongekroonde idealist en Isabelle Houdtzagers is een terugkerende gast bij Theater Utrechts Wild Horses, waar zij met haar column de avond van een satirische noot voorziet.

Maak het donker in het donker

Posted by

Groningse jongeren brengen waargebeurde verhalen uit de oorlog tot leven in een zwoele en muzikale nachtclub. Onder het motto “Neem een verzetje op z’n tijd!” herleven de liedjes van straatmuzikanten en cabaretiers van toen. Luister stiekem naar Radio Oranje en ervaar hoe muziek in de oorlog werd gebruikt om de draak te steken, te overleven en te verenigen.

 

Maak het donker in het donker is een samenwerking tussen het Noord Nederlands Toneel, NNTWEE, USVA en Theater na de Dam.

In Vrede

Posted by

In opdracht van Theater Na de Dam maakte de jonge schrijver Rik van den Bos een nieuw toneelstuk over de Tweede Wereldoorlog: In Vrede. Tegelijk met de andere stadsgezelschappen in het land presenteren de grootste toneelgezelschappen van ons land in hun eigen stad deze bijzondere nieuwe tekst aan het publiek.

In In Vrede worstelen drie personages, bewust of onbewust, met de sporen van een dood gewaande oorlog. Een man van zestig ontdekt dat zijn ouders niet zijn biologische ouders zijn, maar zijn onderduikouders. Hun gehele leven hebben zij dit voor hem verborgen weten te houden. Zijn echte ouders blijken joods en zijn tijdens de oorlog verraden door de buren. Die buren hadden een dochter die alles gezien heeft. Dit meisje, inmiddels een hoogbejaarde vrouw, heeft zichzelf in haar ouderlijk huis opgesloten en straft zich elke dag voor het verraad van haar ouders. Tussen deze twee personages door zwerft een man van begin dertig, die denkt dat de Tweede Wereldoorlog iets uit de geschiedenisboekjes is, maar ondertussen achterna wordt gezeten door de spoken van de oorspronkelijke bewoners van zijn huis uit die periode.

Drie verhalen die schetsen hoe de littekens die de Tweede Wereldoorlog heeft achtergelaten, ook nu nog hun sporen nalaten in onze samenleving. Hoe de vrede die zeventig jaar geleden uitgeroepen werd, voor veel mensen nog lang geen vrede is. En hoe genadeloos de wapens zijn waarmee wij ons beschermen tegen verlies, verdriet en schuld.

De oorlog is de geschiedenis van iedereen die zijn wortels in West-Europa heeft. De passieve opstelling van de een heeft voor een deel het lot van de ander bepaald. Dat inzicht verliest nooit zijn belang en dat wil ik emotioneel toegankelijk maken voor mensen voor wie dat nog niet het geval is.” – Rik van den Bos

In Vrede is opgedragen aan Ruben Koster en Josua Ossendrijver, die over zijn levensverhaal het boek Verdoezeld Verleden schreef.

Lees op de website van Toneelgroep Amsterdam meer informatie over In Vrede.

4 vragen aan Rik van den Bos

4 en 5 mei Amsterdam interviewt Rik van den Bos

Tegelijk met Toneelgroep Amsterdam presenteren ook onderstaande stadsgezelschappen deze tekst in hun stad:
Theater Utrecht
Ro Theater
Toneelgroep Maastricht
Zuidelijk Toneel
Tryater Leeuwarden
Noord Nederlands Toneel en Moeremans & Sons

Dichterbij 2014: hier komt de nacht

Posted by

Een groep jongeren staat na de Tweede Wereldoorlog aan een nieuw begin. Het is 1946 en vrede. Maar hoe doe je dat, leven in vrede? Nachtenlang zweten in de studentensoos? Bij de padvinderij? Dansen rond de meiboom? En hoe verhoud je je tot je ouders? Ouders die in een kamp, bij de NSB of bij het verzet hebben gezeten? Of ouders die hun mond hielden?

 

‘Hier komt de nacht’ is een voorstelling over de spanning en verbittering na de oorlog en over Het Grote Vergeten. Tijdens Dichterbij 2014 vertellen we deze verloren verhalen van de Groninger jeugd.

 

Het jaarlijks terugkerende project Dichterbij biedt jongeren de unieke kans om in een enorm tempo onder professionele begeleiding een eigen voorstelling te maken en te spelen voor publiek. Dichterbij is een samenwerking tussen het Noord Nederlands Toneel en Theater na de Dam. De deelnemende jongeren zijn tussen de 15 en 20 jaar en afkomstig uit Noord-Nederland. Ze doen mee als acteur, technicus, danser, zanger(es) of muzikant.

 

 

Aan die komen – UITVERKOCHT

Posted by

Over de voorstelling

Een voorstelling over jongeren van toen, gespeeld door jongeren van nu.

Ouderen vertelden openhartig hun persoonlijke verhaal over de Tweede Wereldoorlog in Groningen. De synagoge in de Folkingestraat werd bezet door de Duitsers. Een jongen van tien jaar achterop de fiets bij zijn vader leverde zijn radio in bij de sjoel die diende als opslag plek. Een joods meisje van vijf jaar zat met veertien andere kinderen op zolder ondergedoken bij een ‘lieve’ tante. Deze tante wilde haar broertje voor zichzelf hebben, omdat hij met zijn blonde haren op een Arisch jongetje leek. Een jongen van zeven jaar, een straatschoffie, werd over de knie gelegd door een onderofficier. Een jongen van drieëntwintig jaar dook onder op de meelzolder van de bakker en zijn vrouw. De vrouw van de bakker koppelde hem aan het meisje dat iedere dag paardenbrood kwam halen. Op de meelzolder kreeg hij de zoen van zijn leven. Een meisje van negentien jaar leerde tijdens de bezetting tapdansen op een geheim feestje. Bij de bevrijding deed ze dit op de met talkpoeder bedekte stenen van de Vismarkt.

 

Wij vertellen ons verhaal aan degene die na ons komen.De voorstelling ‘Aan die komen’ is een samenwerking van Theater Na de Dam en het Noord Nederlands Toneel en wordt gespeeld door jongeren uit de stad Groningen en omgeving.

 

Locatie

De voorstelling is een theatrale wandeling door en rondom de Folkingestraat, de oude Joodse buurt van de stad Groningen. De start is in de synagoge (Folkingestraat 60).

 

Persoonlijke uitnodiging