Firma Weijland en Consorten

Posted by

Firma Weijland en Consorten spelen voor Theater Na de Dam melancholische liedjes uit hun prachtig repertoire voor het zachtjes aanblazen van de troost zoals zij dat kunnen.

Wees welkom voor het meemaken met:
Maurits Boreel, viool | Dries Bijlsma, gitaar | Willem de Jongh, drums | Lucy Legeland, stem | Reinder van Raalte, piano | Jack Weijkamp, stem en verhaal

Oost, West, Thuis Weg

Posted by

Jongeren uit Zwolle verdiepten zich onder leiding van theatermakers Demi Kleinmeulenman en Marije de Haan in de geschiedenis van Zwolle ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Oost, West, Thuis Weg.

OOST, WEST, THUIS WEG is een theatrale route door de binnenstad van Zwolle. Een voorstelling over hoop en troost, maar ook over verlies en over hoe een oorlog nog jaren kan doorwerken in het hier en nu. 

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Eva van Manen

Posted by

Theater na de Dam vroeg singer-songwriter Eva van Manen om in het kader van de nationale dodenherdenking een voorstelling te maken. Sinds Eva zich kan herinneren wordt de Tweede Wereldoorlog bij ons ingeprent als het voorbeeld van misdaad tegen de menselijkheid. “Dit nooit weer, nooit meer oorlog.” Samen met haar band maakte ze speciaal voor Theater Na de Dam dit concert waarin Eva reflecteert op hoe die lessen zich tot het huidige politieke klimaat verhouden. Als mens, als vrouw, als buurvrouw in een flat in de stad, in een wijk die enkel het nieuws haalt als er iets negatiefs te melden valt. Eva zoekt in haar muziek naar waar politiek en liefde elkaar in het vaarwater treffen als een diepgravende dialoog. Met zichzelf en met de wereld om zich heen. Een concert dat je laat nadenken en ontroert met nummers van haar eerste album Politiek & Liefde, haar tweede album De Diepte In én gloednieuwe songs.

Eva van Manen is zangeres, songwriter en muziekproducer. Op haar debuutalbum Politiek en Liefde (2018) overbrugt Eva stijlen als rap, elektronica en gitaarpop met een fluïde, persoonlijke invalshoek en onderzoekt waar de politiek en liefde elkaar raken. Op haar tweede album De Diepte In (2021) duikt Eva de diepte in van een gevoelswereld en zoekt ze een stromende sensitiviteit op, waarvoor ze met verschillende pop-en jazzmuzikanten samenwerkte, waaronder Rory Ronde en Floris van der Vlugt. Haar nummer ‘Omdat we Verdergaan’ werd in 2021 genomineerd voor de Annie M.G. Schmidtprijs.

Zwanenzang

Posted by

Hoe verzacht je oude pijn met nieuwe woorden? Hoe breng je een boodschap over, sprekend of zingend. Of sprekend én zingend?

In dit herdenkingsprogramma brengt het Nederlands Bach Consort muziek vol troost en hoop. Het NBC heeft componist Toon Hagen gevraagd een nieuwe compositie te maken op een tekst van spoken word artiest Amara van der Elst: Wat de stilte ons zegt. Met deze tekst maakte zij afgelopen jaar grote indruk op heel Nederland tijdens de Nationale dodenherdenking op de Dam. Deze wereldpremière van Toon en een nieuwe performance van Amara vormen het middelpunt van dit concert.

Verder zal er muziek klinken van Schubert, Elgar, Mealor en uiteraard: Bach.

Schrijven aan een dode?

Posted by

Tekstschrijver Janne IJmker en actrice Wendi Koster namen als basis voor het verhaal de geschiedenis van hun Drentse oma (Engeltien in de voorstelling) die het flink te stellen had met opa (Egbert).
Hij kwam weliswaar fysiek gezond, maar mentaal zwaar beschadigd terug uit de strijd om de Grebbeberg in mei 1940.
Het is een stuk dat vertelt hoe iemand naast een geliefde-met-een-trauma overleeft. Dat overstijgt de wereld van militairen of WOII.

Met deze eigen geschiedenis is het een intieme en persoonlijke voorstelling geworden.
Musicus Richard Jansen voorzag de scènes van effectieve muziekfragmenten, die je vloeiend meenemen van de ene naar de andere episode en die het verhaal transformeren naar een geheel waarmee het drama een universele waarde krijgt.

Bekijk hier de teaser.

Een vrouw zegt in mei 1940: ‘…moet ik schrijven aan een dode?’.
Ze wacht vol spanning op een teken van leven van haar man, die betrokken is bij de strijd om de Grebbeberg.
En dan komt hij terug, maar niet zoals hij was.
Engel pakt het leven met Egbert zo goed en zo kwaad als dat kan weer op, tot President Truman in 1950 de derde wereldoorlog aankondigt.
Dan belandt hij in een heftige psychose…