Om Weg Te Komen Om Terug Te Gaan

Posted by

Jongeren uit Utrecht en Laren verdiepten zich onder leiding van Celestine van Rijswijk en Ruben Bosch in de geschiedenis van bewoners uit het Rosa Spier Huis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met het verhaal van Rosa Spier en de eigen beleving van de spelers de basis van “Om weg te Komen Om Terug te Gaan”.

Het Rosa Spier Huis in Laren is een woon- en werkgemeenschap van oudere kunstenaars en wetenschappers. Dit jaar werkt het Rosa Spier Huis samen met Theater Na de Dam om de verhalen van bewoners uit alle windstreken een podium te geven op 4 en 5 mei.

Het publiek vertrekt vanaf de zaal van het Rosa Spier Huis op een tocht over het terrein om uiteindelijk weer terug te keren in deze lege zaal. Onderweg stuiten we op vluchtpogingen, verzetsbrieven, boterhammen met kaas en nog veel meer. We vragen ons af wie helden waren van toen, wie van nu en of we de mensheid in staat is om te leren van het verleden. Aanmelden voor de voorstelling kan door een mail te sturen naar: receptie@rosaspierhuis.nl

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu

In Flarden

Posted by

Jongeren uit Purmerend verdiepten zich onder leiding van theatermaker Tim Schuitvlot in de geschiedenis van Purmerend ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling In Flarden.

Ria en Jan. De een uit Purmerend en de ander uit Amsterdam Noord. De een ondergedoken in de Beemster, de ander aanschouwde de bombardementen in Noord. Allebei in de oorlog en allebei kind. Aan de hand van een gesprek waarin flarden van deze kindertijd voorbij kwamen, maakten 17 leerlingen van de NKT Theaterschool een voorstelling: ‘In flarden’. Een voorstelling over oorlog. Maar vooral over opgroeien in een wereld die in de war is. Een lichte voorstelling over een zwaar onderwerp in het kader van Theater na de Dam.

Een eigen voorstelling maken over de Tweede Wereld Oorlog, terwijl je zelf na 2004 geboren bent? Dat is een bijzondere opdracht. Theatermaker en regisseur Tim Schuitvlot begeleidde 17 NKT leerlingen in de leeftijd van 12 – 19 jaar bij de realisatie van hun Theater na de Dam-productie: ‘In flarden’. Na een oproep stroomden de verhalen van overlevenden van de Tweede Wereld Oorlog binnen. Twee van hen, de tachtigers Ria de Wolf en Jan Bosman, gingen persoonlijk in gesprek met de jonge theatermakers. Hun verhalen worden niet één op één naar het theater vertaald, maar vormden de inspiratie voor een intieme, eigen voorstelling over het leven in oorlogstijd.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu

Er hoeft er maar een de eerste te zijn

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermaker en choreograaf Irene Kriek en Sassan Saghar Yaghmai in de geschiedenis van de April-meistaking ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “ER HOEFT ER MAAR EEN DE EERSTE TE ZIJN”

Op 29 april 1943 breekt er een massaal protest uit in Nederland tegen de gedwongen Arbeitseinsatz tijdens de Tweede Wereldoorlog. De oproep dat 300.000 Nederlandse oud militairen zich moeten melden om in Duitsland gedwongen aan het werk te gaan is de aanleiding voor de grootste staking uit de Nederlandse geschiedenis. De staking begint bij Stork in Hengelo en verspreidt zich snel over het hele land. Maar liefst 500.000 dappere mensen leggen hun werk neer. De nazi’s reageren meedogenloos op dit massale protest. Tweehonderd Nederlanders sterven voor het vuurpeloton of in strafkampen. Na deze harde wraakmaatregelen groeit het aantal Nederlanders dat zich actief verzet of onderduikers in huis neemt. Deze staking markeert een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog.
Er hoeft er maar één de eerste te zijn is een voorstelling over solidariteit in tijden van verdeeldheid.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu. 

HannaH

Posted by

HannaH (De belofte voorbij) is een theatervoorstelling van Venmans Productions over de verwoestende invloed van oorlog op levens van mensen, ook voor generaties die volgen. Het stuk met een prachtige hoofdrol voor theatercoryfee Jette van der Meij, is gebaseerd op een verhaal van schrijfster Wies Venmans en werd geregisseerd door Brigitte Odett. Hannah wordt in de periode april-mei gespeeld in Nederlandse theaters en is op 4 mei onderdeel van de landelijke ‘Theater Na De Dam’ programmering. De voorstelling gaat op 3 mei in Amstelveen officieel in première.

Jette van der Meij draagt het indringende psychologische drama over een moeder en haar twee volwassen kinderen. Wanneer een zorgvuldig bewaard geheim van Hannah uit de Tweede Wereldoorlog plotseling bekend dreigt te worden, realiseert zij zich dat ze open kaart moet spelen met haar kinderen voor het te laat is.

Bijrollen worden op overtuigende wijze vertolkt door Miriam Venema (Soldaat van Oranje, Love Story, War Horse) en Bas Maassen. Jette van der Meij volgde conservatorium Jazz en Geïmproviseerde muziek en Academie voor Kleinkunst waar ze samenwerkte met Ad de Bont. Dit resulteerde in muziektheaterproducties waarvoor ze verschillende prijzen ontving. Samen met Bartho Braat vertolkte ze de hoofdrol in het muziektheaterstuk Gare de Lyon. Vanaf het begin (1990) speelt ze Laura in Goede Tijden, Slechte Tijden.

Wies Venmans schreef eerder het muziektheaterstuk Gare de Lyon, eveneens een herdenkingsvoorstelling die de afgelopen 4 seizoenen met succes in de Nederlandse theaters stond. Met Hannah biedt ze het publiek opnieuw een artistieke, toegankelijke en leerzame manier om stil te staan bij de verstrekkende en wanstaltige gevolgen van het fenomeen oorlog. Los van de herdenkingsthematiek is Hannah een interessant psychologisch familiedrama over een gebroken gezin met vragen over identiteit, onvoorwaardelijke liefde en familiebanden.

Ondergedoken

Posted by

Ondergedoken vertelt het verhaal van twee kinderen, vijf jongeren en vier volwassenen die gedurende drie jaar lang, samen ondergedoken zaten. Zo’n lange tijd samen doorbrengen in een kleine ruimte zorgt natuurlijk voor spanningen. Het is een verhaal vol vriendschap, hoop en liefde. Maar ook een verhaal vol verdriet. Zullen ze de bevrijding nog meemaken?

Stil op Souder

Posted by

It is 1944. Sjoerd groeit op yn ‘e oarloch mei syn heit en mem mar de tiden binne dreech.

Heit kin opsichter wurde by de molkfabryk en mem… Mem docht somtiden as bestiet de oarloch hielendal net. As Sjoerd opgroeid ta jongfeint, kriget er fragen. Wêrom wurdt it hâlden en dragen fan minsken yn oarlochstiid oars en wêrom kriget hy dêr de skuld fan?

Troch dy ferrekte oarloch slute de minsken hjoeddedei de eagen, wylst Sjoerd net fuort sjen wol foar de wierheid. Hy sjocht werom op syn jierren as lytse jonge en ûnderfynt dat de oarloch út it lân, mar nea út it hert is. Komt de oarloch in oantal jier nei de befrijing dan dochs noch mei ferrassingen? Of bliuwt it noch altyd stil op souder…

Vertaald naar het Nederlands

Het is 1944. Sjoerd groeit tijdens de oorlog op met zijn vader en moeder, maar het zijn moeilijke tijden.

Vader kan opzichter worden op de zuivelfabriek en moeder… Moeder doet soms alsof de oorlog helemaal niet bestaat. Als Sjoerd opgroeit tot een jonge man, krijgt hij vragen. Waarom verandert het gedrag van mensen in oorlogstijd en waarom krijgt hij daar de schuld van?

Door die verdomde oorlog sluiten mensen tegenwoordig de ogen, terwijl Sjoerd de waarheid niet wil wegkijken. Hij kijkt terug op zijn jaren als kleine jongen en ervaart dat de oorlog het land uit is, maar nooit uit het hart. Brengt de oorlog een aantal jaren na de bevrijding nog verrassingen met zich mee? Of is het nog stil op zolder…

Esther van Dijk

Posted by

Mezzosopraan Esther van Dijk uit Groningen brengt in de kerk van Garnwerd liederen over verzet, strijd, wanhoop en liefde.

Van het Hooglied uit de Mauthausen-cyslus tot Les chemins de l’ amour van Poulenc. Van Sabbath morning van Elgar tot We’ll meet again.

Esther van Dijk treedt op in binnen- en buitenland. Met haar muziek en performance raakt ze haar publiek tot in de ziel.

Begeleiding op piano.

Kinderen van foute ouders

Posted by

“Ik was jarig en werd acht. Ik mocht een paar vriendinnetjes uitnodigen. Ik zat in de tuin op ze te wachten. Het werd drie uur, vier uur, en om vijf uur begreep ik dat er niemand zou komen.”

Een fragmentarische documentairevoorstelling van Theatergroep De Jonge Honden, uitgevoerd door 15 jongeren, over kinderen die de pech hadden geboren te worden in een gezin dat aan de foute kant stond tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In Kinderen van foute ouders geven we deze kinderen een stem en delen we hun verhalen over de oorlog, de bevrijding en de “schuld” die zij droegen na de oorlog. Een voorstelling over wraak en angst in een periode waarin werd gezocht naar rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid.

Naar de Oost

Posted by

Tijdens het schoonmaken bij haar opa en oma vindt Zola een brief van Rie: haar overgrootmoeder. Rie woonde vroeger in Nederlands-Indië met haar man Eildert en haar 3 kinderen: Ans, Dickie en Harry.

Meer brieven volgen en er ontvouwt zich een verhaal over Rie en haar leven in Nederlands-Indië. Over haar zware tijd in de jappenkampen ‘Poeloe Brayan’ en ‘Aik Pamienke’ op Sumatra. En over haar dochter Ans die voor haar kleine broertjes zorgt.

Naar de Oost is een podcast gebaseerd op ware gebeurtenissen waar veel moeders en kinderen in Nederlands-Indië mee te maken hebben gehad.

Nagasaki

Posted by

Nagasaki, 9 augustus 1945. De atoombom heeft de stad verwoest. Tienduizenden mensen zijn dood. Tussen de ruïnes zoekt Franka haar vriendin. Kan ze haar vinden voor de straling haar fataal wordt?

“Nagasaki vertelt op spectaculaire wijze een verhaal over een zoektocht door het puin van een kernramp.”
en
“Een betoverend geheel”
NRC

Nagasaki is een beeldloze film van 35 minuten, een WO II-thriller voor je oren, een spoken word opera vol beats en Japanse hichiriki-fluit over liefde in tijden van de atoombom.

“Aangrijpend en meeslepend”
VPRO Gids

Zal ook op 5 mei te zien zijn in De Vlucht

Het Vergissingsbombardement

Posted by

In mei 2023 presenteerde De Stokerij Schiedam de voorstelling Het Vergissingsbombardement, tachtig jaar na het vergissingsbombardement van 31 maart 1943. Deze locatievoorstelling speelde op het terrein van het Wilton-Fijenoord Museum zoals op de foto’s te zien is. Dit jaar wordt de voorstelling hernomen in Theater aan de Schie.

De bommen die voor de Duitse bezetters bedoeld waren vielen op een woonwijk’. In Nederland zijn er tijdens de Tweede Wereldoorlog meerdere ‘vergissingsbombardementen’ geweest in steden als Nijmegen, Den Haag en ook Schiedam. Tachtig jaar later gaat theatermaker Anne Rats het gemeentearchief van Schiedam in om onderzoek te doen naar deze vergissingsbombardementen. Gedreven door de persoonlijke belevingen van haar overleden vader (die de Tweede Wereldoorlog als achtjarige jongen meemaakte), duikt Rats opnieuw het verleden in voor een bloedstollend oorlogsverhaal voor iedereen vanaf 12 jaar.

Wat mij fascineerde was dat ik bij bombardementen in oorlogen vooral veel lees over de materiële schade en de aantallen doden. Over de overlevenden, de nabestaanden, de achterblijvers is er maar weinig te vinden

Anne Rats

In Het Vergissingsbombardement combineert Rats de voor haar bekende flarden van het oorlogsverleden van haar vader met de verhalen van twee jonge Schiedammers (gespeeld door de Jonge Stokerij). Hun levens raken elkaar op dramatische en fatale wijze. De Schiedamse Emma verliest haar hele familie tijdens het vergissingsbombardement in Schiedam op 31 maart 1943. Henry, de veel te jonge Amerikaanse piloot, gooit de betreffende bommen op het verkeerde gebied. Kun je als jong mens ‘doorleven’ tijdens een oorlog en hoe leeft die oorlog in jou voort nadat hij is afgelopen? Kun je na zo’n wereldgrote gebeurtenis de stukken van je hart oprapen en doorleven?

Kom vanavond met verhalen 3

Posted by

Op zaterdagavond 4 mei brengt Eendracht samen met andere Zuidhorners en streekgenoten om 20.45 uur weer een eigen versie van Theater Na de Dam op de planken van het toneel in de bovenzaal van In ’t Holt 1654 te Zuidhorn.

Dit is de derde keer dat deze voorstelling plaatsvindt in Zuidhorn, de titel is dan ook. Net als vorige jaren staat de avond in het teken van verhalen, gedichten en muziek rondom herdenken, bevrijding, oorlog en vrede. Het verleden maar ook de actualiteit speelt hierin weer een rol.

De avond wordt gelardeerd met muziek van het Boreas Duo: stemmige cello- en gitaarmuziek uit Oostum. Bekijk hier de editie ‘Kom vanavond met verhalen’ van 2022 en hier de foto’s van 2023.

Verzwegen en Vergeten

Posted by

Het verhaal van een lange en spannende zoektocht naar de geschiedenis van een vleugel; een aangrijpend verhaal dat verteld moet blijven worden.

Filmconcertverhaal door pianist Yvo Verschoor met persoonlijke verhalen, verbonden door een vleugel en bijzondere plekken. Yvo vertelt over zijn haast obsessieve liefde voor zijn reisvleugel Frau Blüthner en over de gevolgen daarvan: de toevallige vondst van nog een Blüthner, verweesd achtergebleven in een verlaten ziekenhuis in Berlin-Buch. Een jarenlange zoektocht naar haar verleden leidt tot aangrijpende ontdekkingen. Zij was getuige van het afschuwelijke lot van vele duizenden patiënten en gehandicapten. Allemaal werden ze het slachtoffer van de geraffineerde moordmachine van het naziregime. Hoe heeft dat kunnen gebeuren en waarom werd er na de oorlog decennia lang in de DDR niet over gesproken?

In deze voorstelling, die grotendeels gebaseerd is op 25 jaar onderzoek van Rosemarie Pumb (Berlin-Buch 1932) naar het lot van vergeten mensen, komen persoonlijke verhalen uit heden en verleden via de oude concertvleugel bij elkaar; onvoorstelbare verhalen over uitsluiting, ‘raszuiverheid’ en antisemitisme, over de gruwelen van het nazi-regime.
Verhalen die verteld moeten blijven worden opdat het niet weer gebeurt. Aktion T4 verwijst naar afspraken die in de villa aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn zijn gemaakt over het zo efficiënt mogelijk uitmoorden van mensen met een handicap en/of erfelijke ziekte, en kostte tussen 1939 en 1945 het leven aan ruim 300.000 patiënten door heel nazi-Duitsland.

Reserveren kan via de mail of telefoon: 06 20 97 29 33.

Ben ik mens genoeg?

Posted by

Montagevoorstelling waarvoor de makers zich hebben laten inspireren voor de verhalen van de Struikelstenen op Schouwen-Duiveland. Welke mensen zitten er achter deze namen? Hun verhaal wordt in deze voorstelling verteld via theater, poëzie, dans en muziek. Deze verhalen van toen worden doorgetrokken naar vandaag, met als rode draad de vraag: ‘Ben ik mens genoeg?’

In het stuk komen thema’s als uitsluiting, vrijheidsbeperking en polarisatie aan bod. Maar ook samenwerking, verbinding en ontmoeting.

Een uurtje gelukkig te zijn

Posted by

Een swingend jazzorkest van acht muzikanten en een zanger/verteller laten de heerlijke Nederlandstalige muziek uit de jaren ’30 en ’40 van (Joodse) artiesten opnieuw klinken tegen de achtergrond van een tijd waarin de angst regeerde en niets zeker was. Met evergreens van Bob Scholte, Johnny & Jones en Max Tak tot aan We zien elkaar weer (We’ll meet again) van Jetje van Radio Oranje.

Wat betekende deze muziek destijds in het leven van de gewone man en vrouw? En hoe zing je over onschuldige zonnetjes terwijl je leven als Joodse artiest op het spel staat? Waar vinden wijzelf moed en hoop in onze zorgelijke tijd, met opnieuw oorlog in Europa, opkomend extreem rechts en een wankel klimaat?

Over radio’s, soldatenliefjes, een bloeiende Betuwe en … zonnetjes.

Verzet langs het spoor

Posted by

De afstand tot de Tweede Wereldoorlog wordt ieder jaar groter, maar bijna iedere Nederlander kent, van overlevering op overlevering verhalen uit de Tweede Wereldoorlog.

Het is belangrijk dat generaties verhalen doorgeven. Dit is vaak een bijzondere manier voor de verwerking en een manier om kinderen, kleinkinderen, buren, jou of u te waarschuwen voor het gevaar van oorlog.

De angst, de pijn, het verdriet en verlies wat verbonden is aan oorlog wens je niemand toe. Daar tegenover staat de veerkracht en strijd om het hoofd boven water te houden en om te dromen en te geloven in vrede. 

In 2023 brengt Theater voor Iedereen het aangrijpende verhaal van Wim en Sien Sprenger. Henk van Kerkhof van de Historische Vereniging Moordrecht, heeft onderzoek verricht en ontdekte waardevolle verhalen. Een bron van informatie over Wim Sprenger, die gesteund door zijn vrouw, in de oorlog in Moordrecht een heel belangrijke rol hebben gespeeld. Theater voor Iedereen speelt een aantal scenes uit het leven van Wim en Sien Sprenger. Deze scenes spelen zich met name af op en rondom het spoor. 

Wij hopen u op 4 mei te mogen ontmoeten en wat denkt u…
‘komt Chaim veilig op zijn onderduikadres aan?’
‘komt het paard veilig aan?’
‘en de bonkaarten, komen die veilig aan?’

En toen was het klaar…

Posted by

Jongeren uit Woerden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sanne Dorrepaal en Niek Dekker in de geschiedenis van Woerden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “En toen was het klaar…”

5 mei 1945. Het einde van de Tweede Wereldoorlog. Vijf jaar lang onzekerheid en onveiligheid. Een periode van haat en verraad, maar ook van verbroedering.  

En toen was het klaar… 

In deze editie willen theatermakers Sanne Dorrepaal en Niek Dekker met de groep jongeren onderzoeken wat er gebeurde na dat moment van de bevrijding. Wat hebben de mensen die de oorlog hebben meegemaakt meegegeven aan hun kinderen. Er wordt ingezoomd op enkele verhalen van mensen in Woerden. Hoe is het als kind van een verzetsheld? Worden oorlogstrauma’s doorgegeven? Wat betekent het als de oorlog vooral wordt doodgezwegen? 

Want het was nog niet klaar… 

Op theatrale wijze wordt duidelijk hoe verschillende gezinnen met de oorlog zijn omgegaan. De basis hiervoor zijn interviews en gesprekken met mensen die dit hebben gemaakt. Waar mogelijk wordt de link gelegd met de actuele situatie. Want ook nu stopt het niet als het klaar is.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu. 

We geven het door

Posted by

Op donderdag 4 mei vanaf 21.00 uur presenteren DOX, Theater Utrecht en Stadsschouwburg Utrecht een gezamenlijk programma in het kader van Theater Na de Dam. Hoe werken momenten uit het verleden door in het heden en de toekomst? Utrechtse makers delen deze avond hun visie op vrijheid.

We willen weten waar we van gemaakt zijn en wat ons heeft gevormd. Het verleden wordt herdacht, verhalen verteld, gedichten voorgedragen en de liefde voor muziek gedeeld. Het programma bestaat onder andere uit een panelgesprek over de naschokken van de geschiedenis en hoe deze doorwerken in het heden en de toekomst, een interactieve journey naar vrijheid, muziek van Anne-Fay Kops en optredens van jonge DOX Club-performers. Ook bespreken we vrijheid aan de hand van verschillende tekstfragmenten uit de voorstelling Quake.

“Hoe leed doorwerkt in het nu, maar ook tot iets hoe wij als samenleving zijn geworden, tot wie we zijn en hoe we daar ook weer een nieuw iets tegenover zouden kunnen zetten." – Casper Vandeputte, regisseur en schrijver Quake.

Sjiwwe voor Sobibor

Posted by

Van 23 maart tot 6 juli spelen jonge theatermakers de voorstellingenreeks Sjiwwe voor Sobibor. In zeven voorstellingen onderzoeken zeven jongeren nieuwe manieren van herdenken, tachtig jaar na de transporten vanuit Nederland naar vernietigingskamp Sobibor.

In 1943 vertrokken er negentien treinen vanuit kamp Westerbork met als eindbestemming Sobibor. De 34.313 gedeporteerde Joodse Nederlanders en vluchtelingen werden bijna allemaal vrijwel direct bij aankomst vermoord. Van hen wisten slechts achttien te overleven.

Bij het maken van de voorstellingen onderzoeken jongeren van Roestvrij theater uit Dwingeloo het systeem achter de deportaties, de persoonlijke verhalen van de slachtoffers en ontwikkelen zij nieuwe rituelen om te herdenken en te rouwen. Sjiwwe is de zevendaagse rouwperiode in de Joodse traditie, maar betekent ook ‘zitten’ en is het woord voor het getal zeven in Jiddisj.

De zeven korte voorstellingen hebben elk een uniek karakter en worden meerdere keren uitgevoerd op de datum van een transport. De voorstelling van 8 juni wordt tevens in het Vondelpark Amsterdam (1 juni) en Nationaal Monument Kamp Vught (4 juni) gespeeld.

1 juni 2023 16:00 Vondelpark, Amsterdam
> ingang van het Vondelpark aan de Van Eeghenstraat 78

4 juni 2023 15:00 Nationaal Monument Kamp Vught
> meer informatie

Titus Brandsma – Sterk in zwakheid

Posted by

Een voorstelling over Titus Brandsma; vrijheid, menswaardigheid en naastenliefde.
Ontmoet Titus Brandsma vanuit het perspectief van de mensen om hem heen, zoals zijn leerling Godfried Bomans.

Een samenwerking tussen toneel en verteltheater.

Nooit Meer

Posted by

Blond & Blauw Theater i.s.m NS presenteert Nooit Meer van 2 t/m 5 mei in de Koninklijke Wachtkamer van CS te Amsterdam, kijk hier voor alle data.

De oorlogsjaren in een programma met cabaret, liederen, verhalen, overdenkingen, protest en spot.

Het verhaal van Opa Bram

Posted by

Abraham Zwaaf brengt zijn vrouw en dochtertje, een baby nog, in de onderduik. Hij wordt verraden door zijn buurman en gearresteerd als hij uit zijn huis vergeten papieren op wil halen. Hij overleeft Auschwitz, de hel op aarde.

“Zeg opa, wat is dat nummer op je arm?
Dat is m’n telefoonnummer.
Niet waar. Dat is niet je telefoonnummer opa. Je telefoonnummer is 446351 en dat staat daar niet!
Ja schatje, dit is mijn vorige telefoonnummer.
Ook niet handig opa…”

Op dat moment begrijpt Daniella als zevenjarige dat er iets is. Maar ze begrijpt ook dat ze niet verder mag vragen.

Daniella vertelt ons het verhaal, dat opa nooit kon vertellen.

Vergeten Helden

Posted by

Op 4 mei, na de Nationale Dodenherdeking, zie je in De Kleine Komedie een prachtige voorstelling in het kader van Theater na de Dam: Vergeten Helden. Muziek, theater en herdenking op een steenworp afstand van het Nationale Monument. En dat met een absolute sterrencast: Birgit Schuurman, Monique Klemann, Jeangu Macrooy, Sjors van der Panne en Shirma Rouse.

De Tweede Wereldoorlog kende talloze verzetshelden wiens namen niet in de geschiedenisboeken te vinden zijn. Ze kwamen uit de voormalige Nederlandse koloniën en vochten zij aan zij met Nederlandse verzetsstrijders tegen het Naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze hielpen joden om onder te duiken en moesten dat soms met hun leven bekopen. Wat ze niet kregen was erkenning en waardering. George Maduro, Evy Poetiray, Albert Wittenberg, Boy Ecury… Voor de meeste Nederlanders onbekende namen. Niet zo bekend als Hannie Schaft, Erik Hazelhof Roelfzema of Gerrit Jan van der Veen. Anders dan bij de Nederlandse verzetshelden bleven hun daden onbekend en haalden de geschiedenisboeken niet. In deze prachtige muzikale voorstelling worden ze alsnog geëerd. Zo maakt Vergeten Helden van deze verzetsstrijders Herinnerde Helden.

Bokkensprongen

Posted by

In navolging van de succesvolle voorstelling Toffe Jongens! is er heel een nieuwe productie over de Tweede Wereldoorlog in en om Heerenveen geschreven.

Dit avondvullend toneelstuk, Bokkensprongen, gaat o.a. over de jongens van de Bokploeg. Een verzetsgroep van 6 mannen, betrokken bij de wapendroppings en in het Katlijker Schar, droppingsveld Haskerhorne en droppingsveld Rotstergaast, die zich schuil hielden in een woonbok in de Oldelaamster polder.

We volgen de vier bemanningsleden van Sara Jane, die na een noodlanding bijna een jaar ondergedoken hebben gezeten bij Grote Bertus in de kruiskerk aan de Burgermeester Falkenaweg in Heerenveen en in dit verhaal zien we meer van de “Toffe Meiden”, die er ook zijn geweest en die door het vervoeren van hun speciale post hun levens waagden voor de goede zaak.

In de Schaduw van het Achterhuis

Posted by

Een muzikale voorstelling en persoonlijk familieverhaal vóór, in en na de oorlog.
De voorstelling vertelt het verhaal van de grootouders van violiste Sandra Kox, hoe hun vriendschap ontstaat met de ouders van Anne Frank, Otto en Edith Frank en met Miep en Jan Gies, de helpers van de familie Frank in het Achterhuis.

Centraal in de voorstelling staan de passages in het dagboek van Anne Frank, waarin Anne de geboorte van Sandra’s moeder beschrijft, over Sandra’s opa en zelfs over de hond van de familie.
Het gaat ook over de Rivierenbuurt in Amsterdam waar zij allen woonden en over het leven van de mensen dat, ondanks de verschrikkingen van de oorlog, toch gewoon doorging. Het trieste verhaal van de familie Frank die moet onderduiken in het Achterhuis en de gebeurtenissen van de helpers en vrienden van de familie die daarbuiten moeten overleven. Zoals Miep Gies het verwoordde: ‘mijn verhaal is het verhaal van heel gewone mensen in een buitengewoon verschrikkelijke tijd.’ Na de oorlog keert Otto Frank alleen terug naar zijn oude buurt, de Rivierenbuurt.

De verhalen en scenes worden afgewisseld met liederen en instrumentale muziek.

Tegen het vergeten (Against forgetting)

Posted by

‘Tegen het vergeten’ (Against forgetting) is a theatrical route performed by four youngsters from Amsterdam, leading you along forgotten stories. During a walk of thirty minutes, they will take you from Wertheim Plantsoen to the National Holocaust Name Monument. On the way they will tell the stories behind some names through music. We will observe David Sealtiel painting in his souterrain on Waterlooplein, how the twins Duizend say goodbye to their classmate on the tram, how the girl with the headscarf looks out the window of the train and how Betje holds up in the kitchen of the concentration camp. The scenarios were written by the youngsters, trying to answer the question: why do we keep forgetting?

Road 19

Posted by

We Are Memory: Road 19 is a play directed by Tamara Pomoriški, Art Director of the Memory of Nations Theatre, which is produced annually in cooperation with Theater Na de Dam in the Netherlands. This year marks the fifth edition of the performance. Each edition has its own theme and unique environment. This year, it is the Romani Holocaust, which is interpreted through the artistic medium of dance and motion theatre.

The true stories of witnesses are told by 14 final-year students from the Prague Conservatoire, and their artistic medium is solely dance and the voice of the performer Ridina Ahmed. The artists decided to present the bitter subject of the Romani Holocaust in a gallery exhibition hall open to the public. Thus, the dancers themselves become exhibits, bidding viewers to give thought on their own perception of racism and the extent to which this issue is still current in society. The abstract sounds and environment do not distract the viewers’ attention, allowing them to consider whether they, too, might not be dividing society into “us” and “them”.

The script draws directly from the testimonies of historical witnesses. In previous years, young people welcomed the witnesses in Post Bellum’s offices. For this year, on 19 November the students headed outside of Prague for the first time. Their meetings were hosted by the Museum of Romani Culture in Brno and the Holocaust Memorial in Hodonín u Kunštátu. The students also explored the institutions’ exhibitions, which present this tragic aspect of our modern history. In Brno, the students met with Rudolf Murka (1959) and Antonín Lagryn (1947). Both of them are second-generation witnesses – their parents survived the concentration camps in Auschwitz and Ravensbrück. Mr Murka’s mother found asylum in Slovakia, which saved her from being deported. The memorial in Hodonín u Kunštátu commemorates the time when whole Romani families were interned there. Day-to-day operations of the camp were also observed by then-10-year-old František Němec (1932). Even 80 years later, he still has vivid memories of the humiliating arrival process, the inhuman work conditions, and the typhus epidemic that decimated the inhabitants of the camp, especially the children.

Tuschinski

Posted by

Succesvoorstelling over het leven van Abraham Tuschinski in de eerste vier decennia van de 20e eeuw. Een tijd van twee wereldoorlogen, een tijd van crisis. Maar ook een tijd van lichtheid en nieuwe wonderen: de opkomst van het medium film.

Het is ook de tijd waarin Tuschinski samen met twee zwagers de entertainmentwereld van Rotterdam en Amsterdam compleet verandert. Ze zetten film op de kaart. Ze transformeren bioscopen van kale achterafzaaltjes naar warme theaters met pluche en rode lopers.

Alles lijkt de mannen voor de wind te gaan. Tot Tuschinski verliefd wordt op de vrouw van zijn compagnon… Tot Rotterdam wordt gebombardeerd en ze alles kwijt raken. Behalve elkaar?

Speelt ook op andere data, kijk voor meer informatie op de website van Toetssteen.

Ondergedoken Verhalen

Posted by

De verhalen over de oorlog zijn er niet alleen in films, boeken en theater.
Oorlog is onderdeel van wat wij een beschaving noemen. 
De verhalen, hoe vers of hoe oud ook, leven onder ons. Het zijn niet de verhalen die altijd van de daken worden geschreeuwd. Natuurlijk zien we de pijn en verdriet op het nieuws maar daar moet het vooral ook blijven. Uiteraard kennen we verhalen van vorige generaties maar het zijn geen dingen die makkelijk worden gedeeld. Je moet er voor open staan, je moet er zelf moeite in stoppen, je moet er zelf naar op zoek. 
Onze verhalen zitten op 4 mei ook ondergedoken. Jongeren schreven eigen monoloog over of gerelateerd aan oorlog. Ze zijn te vinden in de Stadsschouwburg Utrecht. Maar enkel voor hen die goed kunnen en willen zoeken. Wie weet zitten ze op het podium maar wellicht ook in een kleedkamer, in de toiletten of in een hoekje waar je het bestaan niet van kende. 
Durf verder te gaan dan de oppervlakte die je kent en ontdek onze ondergedoken verhalen.

Waterman

Posted by

Waterman is de elfde solovoorstelling van acteur, regisseur en schrijver Helmert Woudenberg. De voorstelling vertelt het aangrijpende, waargebeurde onderduikverhaal van de joodse Hatty (Hartog) Waterman. Hatty Waterman is de vierde in een gezin met 14 kinderen. Op 10 november 1942 slaat het noodlot toe. Het gezin wordt afgevoerd naar Auschwitz, waar ze allen de dood zullen vinden. Maar Hatty, die op het moment van de deportatie 21 jaar is, staat wonderwel niet op de lijst. Verslagen blijft hij achter, in zijn eentje.

Dan begint een van de meest bizarre en aangrijpende verhalen die tijdens de bezetting heeft plaatsgevonden. Door voortdurend van adres te veranderend, weet Hatty zijn noodlot te ontlopen. Op die tocht van schuilplaats naar schuilplaats ontmoet hij markante figuren als zijn heldhaftige Tante Dora en de grimmige Jodenverraadster Ans van Dijk.