We geven het door

Posted by

Op donderdag 4 mei vanaf 21.00 uur presenteren DOX, Theater Utrecht en Stadsschouwburg Utrecht een gezamenlijk programma in het kader van Theater Na de Dam. Hoe werken momenten uit het verleden door in het heden en de toekomst? Utrechtse makers delen deze avond hun visie op vrijheid.

We willen weten waar we van gemaakt zijn en wat ons heeft gevormd. Het verleden wordt herdacht, verhalen verteld, gedichten voorgedragen en de liefde voor muziek gedeeld. Het programma bestaat onder andere uit een panelgesprek over de naschokken van de geschiedenis en hoe deze doorwerken in het heden en de toekomst, een interactieve journey naar vrijheid, muziek van Anne-Fay Kops en optredens van jonge DOX Club-performers. Ook bespreken we vrijheid aan de hand van verschillende tekstfragmenten uit de voorstelling Quake.

“Hoe leed doorwerkt in het nu, maar ook tot iets hoe wij als samenleving zijn geworden, tot wie we zijn en hoe we daar ook weer een nieuw iets tegenover zouden kunnen zetten." – Casper Vandeputte, regisseur en schrijver Quake.

Sjiwwe voor Sobibor

Posted by

Van 23 maart tot 6 juli spelen jonge theatermakers de voorstellingenreeks Sjiwwe voor Sobibor. In zeven voorstellingen onderzoeken zeven jongeren nieuwe manieren van herdenken, tachtig jaar na de transporten vanuit Nederland naar vernietigingskamp Sobibor.

In 1943 vertrokken er negentien treinen vanuit kamp Westerbork met als eindbestemming Sobibor. De 34.313 gedeporteerde Joodse Nederlanders en vluchtelingen werden bijna allemaal vrijwel direct bij aankomst vermoord. Van hen wisten slechts achttien te overleven.

Bij het maken van de voorstellingen onderzoeken jongeren van Roestvrij theater uit Dwingeloo het systeem achter de deportaties, de persoonlijke verhalen van de slachtoffers en ontwikkelen zij nieuwe rituelen om te herdenken en te rouwen. Sjiwwe is de zevendaagse rouwperiode in de Joodse traditie, maar betekent ook ‘zitten’ en is het woord voor het getal zeven in Jiddisj.

De zeven korte voorstellingen hebben elk een uniek karakter en worden meerdere keren uitgevoerd op de datum van een transport. De voorstelling van 8 juni wordt tevens in het Vondelpark Amsterdam (1 juni) en Nationaal Monument Kamp Vught (4 juni) gespeeld.

1 juni 2023 16:00 Vondelpark, Amsterdam
> ingang van het Vondelpark aan de Van Eeghenstraat 78

4 juni 2023 15:00 Nationaal Monument Kamp Vught
> meer informatie

Titus Brandsma – Sterk in zwakheid

Posted by

Een voorstelling over Titus Brandsma; vrijheid, menswaardigheid en naastenliefde.
Ontmoet Titus Brandsma vanuit het perspectief van de mensen om hem heen, zoals zijn leerling Godfried Bomans.

Een samenwerking tussen toneel en verteltheater.

Nooit Meer

Posted by

Blond & Blauw Theater i.s.m NS presenteert Nooit Meer van 2 t/m 5 mei in de Koninklijke Wachtkamer van CS te Amsterdam, kijk hier voor alle data.

De oorlogsjaren in een programma met cabaret, liederen, verhalen, overdenkingen, protest en spot.

Het verhaal van Opa Bram

Posted by

Abraham Zwaaf brengt zijn vrouw en dochtertje, een baby nog, in de onderduik. Hij wordt verraden door zijn buurman en gearresteerd als hij uit zijn huis vergeten papieren op wil halen. Hij overleeft Auschwitz, de hel op aarde.

“Zeg opa, wat is dat nummer op je arm?
Dat is m’n telefoonnummer.
Niet waar. Dat is niet je telefoonnummer opa. Je telefoonnummer is 446351 en dat staat daar niet!
Ja schatje, dit is mijn vorige telefoonnummer.
Ook niet handig opa…”

Op dat moment begrijpt Daniella als zevenjarige dat er iets is. Maar ze begrijpt ook dat ze niet verder mag vragen.

Daniella vertelt ons het verhaal, dat opa nooit kon vertellen.

Vergeten Helden

Posted by

Op 4 mei, na de Nationale Dodenherdeking, zie je in De Kleine Komedie een prachtige voorstelling in het kader van Theater na de Dam: Vergeten Helden. Muziek, theater en herdenking op een steenworp afstand van het Nationale Monument. En dat met een absolute sterrencast: Birgit Schuurman, Monique Klemann, Jeangu Macrooy, Sjors van der Panne en Shirma Rouse.

De Tweede Wereldoorlog kende talloze verzetshelden wiens namen niet in de geschiedenisboeken te vinden zijn. Ze kwamen uit de voormalige Nederlandse koloniën en vochten zij aan zij met Nederlandse verzetsstrijders tegen het Naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze hielpen joden om onder te duiken en moesten dat soms met hun leven bekopen. Wat ze niet kregen was erkenning en waardering. George Maduro, Evy Poetiray, Albert Wittenberg, Boy Ecury… Voor de meeste Nederlanders onbekende namen. Niet zo bekend als Hannie Schaft, Erik Hazelhof Roelfzema of Gerrit Jan van der Veen. Anders dan bij de Nederlandse verzetshelden bleven hun daden onbekend en haalden de geschiedenisboeken niet. In deze prachtige muzikale voorstelling worden ze alsnog geëerd. Zo maakt Vergeten Helden van deze verzetsstrijders Herinnerde Helden.

Kamp

Posted by

Een enorme maquette van Auschwitz-Birkenau vult het podium.

Overvolle barakken, duizenden poppetjes in concentratiekampkleding, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Met Kamp geeft Hotel Modern vorm aan het onvoorstelbare: de grootste massamoord in de geschiedenis, in een speciaal opgezette vernietigingsstad.

Als oorlogsverslaggevers dwalen de spelers met minicamera’s door de maquette. Ze filmen de gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.

Kamp ging in 2005 in première in Theater Rotterdam en was al te zien in Europa, Australië, Japan, de Verenigde Staten en Canada. De voorstelling maakt overal de tongen los.

Kamp speelt op meerdere data, zie hier de gehele speellijst.

Bokkensprongen

Posted by

In navolging van de succesvolle voorstelling Toffe Jongens! is er heel een nieuwe productie over de Tweede Wereldoorlog in en om Heerenveen geschreven.

Dit avondvullend toneelstuk, Bokkensprongen, gaat o.a. over de jongens van de Bokploeg. Een verzetsgroep van 6 mannen, betrokken bij de wapendroppings en in het Katlijker Schar, droppingsveld Haskerhorne en droppingsveld Rotstergaast, die zich schuil hielden in een woonbok in de Oldelaamster polder.

We volgen de vier bemanningsleden van Sara Jane, die na een noodlanding bijna een jaar ondergedoken hebben gezeten bij Grote Bertus in de kruiskerk aan de Burgermeester Falkenaweg in Heerenveen en in dit verhaal zien we meer van de “Toffe Meiden”, die er ook zijn geweest en die door het vervoeren van hun speciale post hun levens waagden voor de goede zaak.

In de Schaduw van het Achterhuis

Posted by

Een muzikale voorstelling en persoonlijk familieverhaal vóór, in en na de oorlog.
De voorstelling vertelt het verhaal van de grootouders van violiste Sandra Kox, hoe hun vriendschap ontstaat met de ouders van Anne Frank, Otto en Edith Frank en met Miep en Jan Gies, de helpers van de familie Frank in het Achterhuis.

Centraal in de voorstelling staan de passages in het dagboek van Anne Frank, waarin Anne de geboorte van Sandra’s moeder beschrijft, over Sandra’s opa en zelfs over de hond van de familie.
Het gaat ook over de Rivierenbuurt in Amsterdam waar zij allen woonden en over het leven van de mensen dat, ondanks de verschrikkingen van de oorlog, toch gewoon doorging. Het trieste verhaal van de familie Frank die moet onderduiken in het Achterhuis en de gebeurtenissen van de helpers en vrienden van de familie die daarbuiten moeten overleven. Zoals Miep Gies het verwoordde: ‘mijn verhaal is het verhaal van heel gewone mensen in een buitengewoon verschrikkelijke tijd.’ Na de oorlog keert Otto Frank alleen terug naar zijn oude buurt, de Rivierenbuurt.

De verhalen en scenes worden afgewisseld met liederen en instrumentale muziek.

Tegen het vergeten (Against forgetting)

Posted by

‘Tegen het vergeten’ (Against forgetting) is a theatrical route performed by four youngsters from Amsterdam, leading you along forgotten stories. During a walk of thirty minutes, they will take you from Wertheim Plantsoen to the National Holocaust Name Monument. On the way they will tell the stories behind some names through music. We will observe David Sealtiel painting in his souterrain on Waterlooplein, how the twins Duizend say goodbye to their classmate on the tram, how the girl with the headscarf looks out the window of the train and how Betje holds up in the kitchen of the concentration camp. The scenarios were written by the youngsters, trying to answer the question: why do we keep forgetting?

Road 19

Posted by

We Are Memory: Road 19 is a play directed by Tamara Pomoriški, Art Director of the Memory of Nations Theatre, which is produced annually in cooperation with Theater Na de Dam in the Netherlands. This year marks the fifth edition of the performance. Each edition has its own theme and unique environment. This year, it is the Romani Holocaust, which is interpreted through the artistic medium of dance and motion theatre.

The true stories of witnesses are told by 14 final-year students from the Prague Conservatoire, and their artistic medium is solely dance and the voice of the performer Ridina Ahmed. The artists decided to present the bitter subject of the Romani Holocaust in a gallery exhibition hall open to the public. Thus, the dancers themselves become exhibits, bidding viewers to give thought on their own perception of racism and the extent to which this issue is still current in society. The abstract sounds and environment do not distract the viewers’ attention, allowing them to consider whether they, too, might not be dividing society into “us” and “them”.

The script draws directly from the testimonies of historical witnesses. In previous years, young people welcomed the witnesses in Post Bellum’s offices. For this year, on 19 November the students headed outside of Prague for the first time. Their meetings were hosted by the Museum of Romani Culture in Brno and the Holocaust Memorial in Hodonín u Kunštátu. The students also explored the institutions’ exhibitions, which present this tragic aspect of our modern history. In Brno, the students met with Rudolf Murka (1959) and Antonín Lagryn (1947). Both of them are second-generation witnesses – their parents survived the concentration camps in Auschwitz and Ravensbrück. Mr Murka’s mother found asylum in Slovakia, which saved her from being deported. The memorial in Hodonín u Kunštátu commemorates the time when whole Romani families were interned there. Day-to-day operations of the camp were also observed by then-10-year-old František Němec (1932). Even 80 years later, he still has vivid memories of the humiliating arrival process, the inhuman work conditions, and the typhus epidemic that decimated the inhabitants of the camp, especially the children.

Tuschinski

Posted by

Succesvoorstelling over het leven van Abraham Tuschinski in de eerste vier decennia van de 20e eeuw. Een tijd van twee wereldoorlogen, een tijd van crisis. Maar ook een tijd van lichtheid en nieuwe wonderen: de opkomst van het medium film.

Het is ook de tijd waarin Tuschinski samen met twee zwagers de entertainmentwereld van Rotterdam en Amsterdam compleet verandert. Ze zetten film op de kaart. Ze transformeren bioscopen van kale achterafzaaltjes naar warme theaters met pluche en rode lopers.

Alles lijkt de mannen voor de wind te gaan. Tot Tuschinski verliefd wordt op de vrouw van zijn compagnon… Tot Rotterdam wordt gebombardeerd en ze alles kwijt raken. Behalve elkaar?

Speelt ook op andere data, kijk voor meer informatie op de website van Toetssteen.

Ondergedoken Verhalen

Posted by

De verhalen over de oorlog zijn er niet alleen in films, boeken en theater.
Oorlog is onderdeel van wat wij een beschaving noemen. 
De verhalen, hoe vers of hoe oud ook, leven onder ons. Het zijn niet de verhalen die altijd van de daken worden geschreeuwd. Natuurlijk zien we de pijn en verdriet op het nieuws maar daar moet het vooral ook blijven. Uiteraard kennen we verhalen van vorige generaties maar het zijn geen dingen die makkelijk worden gedeeld. Je moet er voor open staan, je moet er zelf moeite in stoppen, je moet er zelf naar op zoek. 
Onze verhalen zitten op 4 mei ook ondergedoken. Jongeren schreven eigen monoloog over of gerelateerd aan oorlog. Ze zijn te vinden in de Stadsschouwburg Utrecht. Maar enkel voor hen die goed kunnen en willen zoeken. Wie weet zitten ze op het podium maar wellicht ook in een kleedkamer, in de toiletten of in een hoekje waar je het bestaan niet van kende. 
Durf verder te gaan dan de oppervlakte die je kent en ontdek onze ondergedoken verhalen.

Waterman

Posted by

Waterman is de elfde solovoorstelling van acteur, regisseur en schrijver Helmert Woudenberg. De voorstelling vertelt het aangrijpende, waargebeurde onderduikverhaal van de joodse Hatty (Hartog) Waterman. Hatty Waterman is de vierde in een gezin met 14 kinderen. Op 10 november 1942 slaat het noodlot toe. Het gezin wordt afgevoerd naar Auschwitz, waar ze allen de dood zullen vinden. Maar Hatty, die op het moment van de deportatie 21 jaar is, staat wonderwel niet op de lijst. Verslagen blijft hij achter, in zijn eentje.

Dan begint een van de meest bizarre en aangrijpende verhalen die tijdens de bezetting heeft plaatsgevonden. Door voortdurend van adres te veranderend, weet Hatty zijn noodlot te ontlopen. Op die tocht van schuilplaats naar schuilplaats ontmoet hij markante figuren als zijn heldhaftige Tante Dora en de grimmige Jodenverraadster Ans van Dijk.

Strijders!

Posted by

Jongeren uit Amsterdam-west verdiepten zich onder leiding van theatermaker Anne Goedhart in de geschiedenis van Amsterdam-west ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Strijders!

Een van de ouderen die zij spraken zei: ‘Je moet altijd blijven strijden  voor een vrij land!!’ Wij hebben onze vrijheid te danken aan al die mensen die zijn blijven strijden tijdens de Tweede wereld oorlog. Buitenlandse krachten, Nederlandse soldaten, maar ook het verzet. Er is altijd veel aandacht gegaan naar de mannen die hun leven waagden binnen het verzet. Waarom kent niemand de namen van de vrouwen? Omdàt het vrouwen zijn? In hun onderzoek naar vrouwen binnen het verzet kwamen deze jongeren een bijzondere en krachtige vrouw tegen: Jacoba van Tongeren. Samen proberen ze haar de waardering te geven die ze verdient.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Aanmelden voor de voorstelling kan door een mail te sturen naar jong@meervaart.nl + uw naam, dag en tijdstip van de voorstelling.

Vrouwen in verzet

Posted by

Negen Utrechtse studenten verdiepen zich onder leiding van Frédérique Donker en Anna Huizing in de verhalen van verzetsvrouwen Truus en Trui van Lier. Truus was 22 jaar oud toen zij een Utrechtse NSB’er doodschoot. Haar nicht, Trui van Lier onderbrak haar studie om samen met Jet Berdenis van Berlekom de crèche Kindjeshaven op te richten waar zij 150 Joodse kinderen in veiligheid wisten te brengen. Truus en Trui van Lier waren beiden, net als de negen spelers, studenten in Utrecht. Hoe was het om student te zijn in tijden van oorlog? Hoe was het voor een vrouw om in verzet te gaan? Zouden zij het zelfde hebben gedurfd? Geïnspireerd door deze verhalen maken zij in het kader van Theater Na de Dam een theatrale audiotour door Utrecht.

Het enige wat je zelf mee moet nemen is een telefoon met internet, een koptelefoon en stevige wandelschoenen. De routekaart en audio audiofragmenten, vind je op onze website. Vrouwen in Verzet is gratis.

Meer info en aanmelden voor de tour kan via www.vrouweninverzet.nl

TRUUS

Posted by

De jeugdtheatervoorstelling TRUUS vertelt het waargebeurde verhaal van de 22-jarige rechtenstudent Truus van Lier die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het gewapende verzet koos. En voor haar verzetsdaden betaalde ze met haar leven.

Een voorstelling die we graag aan jongeren (en volwassenen) laten zien, omdat vrijheid en democratie nooit een gegeven zijn. Tijdens de voorstelling worden kinderen (en volwassenen) aangezet om na te denken over thema’s als onverdraagzaamheid, uitsluiting en pesten.

Het is moedig om je uit te spreken als er onrecht wordt gedaan, ook als het ‘klein onrecht’ is zoals pesten op school. Als je ziet dat mensen als Truus zich durfden uit te spreken, dan kun jij dat ook.

Goed doen is een besluit. De wereld wordt niet vanzelf beter, mensen maken de wereld beter.

Dienstplicht

Posted by

Jongeren die in het verleden hebben deelgenomen aan verschillende jongerenprojecten van Theater Na de Dam vormen nu de online redactie en community History Connects. Daarmee zorgen zij ook na 4 mei voor meer verbinding tussen de jongerenprojecten en nemen zij je mee op een indringende reis door verhalen over onderdrukking, vrijheid & verzet, ter reflectie op de wereld van nu.

Voor 4 mei maken zij een reflecterende korte film over dienstplicht in tijden van de Tweede Wereldoorlog en nu. Een film over de betekenis van vrije keuze en wat dat betekent in het verleden, heden en de toekomst. De film kwam tot stand naar aanleiding van door de jongeren zelf gevonden voorwerpen, onderzoek en discussies.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 32 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Ik zie zie wat jij niet ziet

Posted by

Jongeren uit Zoetermeer verdiepten zich onder leiding van theatermaker Raygin Fullinck in de geschiedenis van Zoetermeer ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Ik zie ik zie wat jij niet ziet.

In 2022 neemt het Stadstheater voor het eerst deel aan de jongerenprojecten van Theater Na de Dam. 

Dertien jongeren uit Zoetermeer zijn op zoek gegaan naar de geschiedenis van Zoetermeer. Hoe zag hun stad eruit tijdens de Tweede Wereldoorlog? Wat is er gebeurd? En hoe was het om toen te leven? De antwoorden op deze vragen en gesprekken met ooggetuigen zijn uitgewerkt in een toneelvoorstelling waarin de jongeren zelf spelen.  
Een voorstelling over het verleden, maar ook over het heden en de toekomst. En de blik van jongeren op de geschiedenis.  

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Wat ik niet weet

Posted by

Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbing in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Wat ik niet weet.

Een persoonlijke, hedendaagse montagevoorstelling over anders zijn.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 32 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Hoop

Posted by

Jongeren uit Alkmaar verdiepten zich onder leiding van kunstdocenten Lisa Templon en Leon Kemp in wat ons troost kan bieden in onzekere tijden: ten tijde van oorlog, corona of gewoon een slechte dag. Zij spraken met ouderen, historici, vluchtelingen, militairen in opleiding, familie en vrienden over hoe zij troost vinden wanneer de omstandigheden steeds moeilijker voelen.

Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis voor de expositie: HOOP Spel, Dans, Performance, Beeld en Tekst

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

To be free

Posted by

Jongeren uit Amsterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Kyra-Nerys Kemble en Sona Abelakh in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling To be free.

Wat als jij niks meer te zeggen hebt en jouw mening dus niet meetelt? Wat als het enige wat jij kan doen toekijken is? Toekijken hoe iemand anders jouw leven bepaalt. Je vrijheid wordt afgenomen en jij kan er niks tot weinig aan doen. Hoe houd je jezelf dan staande? Hoe zorg je ervoor dat je de touwtjes over je eigen leven weer in handen krijgt in een tijd waarin dat onmogelijk lijkt?

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Oorlog in mij

Posted by

Negen kinderen en jongeren uit Rotterdam verdiepten zich, onder leiding van theatermaker Pamela Schaap, in de beleving van mensen die oorlog hebben meegemaakt. Zij spraken met Wim Lauwen over hoe het was jong te zijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar ook met Amal Shaban over haar ervaringen met de hedendaagse oorlog in Syrië. De jongeren onderzoeken het gevoel van angst en daarmee de oorlog in henzelf. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Oorlog in mij (10+).

De voorstelling wordt gespeeld langs een looproute door de stad, met verschillende scènes op verschillende plekken. Ook de film Now. You see me! van Misiconi Dance Company is onderdeel van de route. De voorstelling begint en eindigt gezamenlijk in het Maaspodium.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

MO-Nu-MENT

Posted by

7 Jongeren uit Eindhoven verdiepten zich, onder leiding van de theatermakers van Wildpark, in de geschiedenis van hun voorouders ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met hun eigen reflecties, beweging en Spoken Word, de basis van de performance MO-NU-MENT.

Op 4 mei zijn we stil. We staan stil. We pakken een hand. We fluisteren iets. We delen. We herinneren ons iets dat we niet hebben meegemaakt, maar wat in ons voortleeft. 7 Jongeren maken samen met het publiek een Monument van de voetstappen uit het verleden. 

Een performance waarin we het herdenken voortzetten en waar jonge mensen u meenemen en laten voelen wat hen beweegt.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Beeld Buis

Posted by

Jongeren uit Amsterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Eva Benjamins, Rosa van Zonneveld en Christoff Henken in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Beeld Buis.

Twee kinderen kijken nietsvermoedend tv. Onderuit gezakt en verveeld stuiten ze op de herdenking op de Dam. Saai! En ze zappen door. En door. En door en door en door, tot dat…GLITCH…

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Gemist

Posted by

Jongeren uit Leiden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Oukje den Hollander en Rian Evers  in de geschiedenis van Leiden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Gemist.

Op 10 december 1944 mist een Brits bombardement zijn doel: treinstation het Spoortje aan de Heerensingel in Leiden. De opzet om de Duitsers tegen te werken in het verplaatsen van hun raketten mislukt. In plaats daarvan raken de bommen de Sophiastraat, de Prinsenstraat en de Alexanderstraat in Leiden Noord. Negen mensen komen om het leven.

In de theatervoorstelling Gemist gaan jongeren van Studio Moio en PS| jong onder begeleiding van Stadsgezelschap PS|theater op zoek naar wat er in de wijk verscholen ligt. Hoe kan het dat dit verhaal zo lang onbekend is geweest?

In gesprek met ouderen uit Leiden Noord halen de jongeren de verloren verhalen op en worden zij de vertellers. Op 4 mei staan zij klaar om het publiek met woorden te raken.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 32 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Vrijheidsdrieluik

Posted by

Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sandy Pieterse, Aristo Mijnals en Fiona Kelatow in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland en Indonesië en het slavernijverleden. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Vrijheidsdrieluik.

Je leeft je in, je spreekt je uit, je herkent je grens, staat op en slaat van je af. Wie weerbaar is kan veel aan, maar juist als de nood het hoogst is, is het vaak moeilijk om weerbaar te blijven. In de serie Vrijheidsdrieluik duiken tien kinderen in het slavernijverleden en de Tweede Wereldoorlog. In een zoektocht naar achtergrond en identiteit is er één ding dat hen allemaal verbindt: weerbaarheid.

Onder leiding van theatermakers Aristo Mijnals, Fiona Kelatow en Sandy Pieterse wordt het thema weerbaarheid per aflevering vanuit een andere invalshoek belicht; De Tweede Wereldoorlog in Nederland en Indonesië en het slavernijverleden. Hoe verhouden de kinderen zich tot hun geschiedenis? Wat betekent weerbaarheid voor hen persoonlijk? En wat voor rol speelt weerbaarheid in de geschiedenis?

In de driedelige filmserie smelten fictie en documentaire samen tot een kunstzinnig, filosofisch vrijheidsdocument. Daarnaast wordt er per dag een speciale live performance gegeven, aangepast op de herdenking van die dag. Het Vrijheidsdrieluik wordt op herdenkingsdagen 4 & 5 mei, Keti Koti (1 juli) en de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 getoond voor publiek.

Bekijk hier deel 1 van het drieluik, over 4 & 5 mei:

https://youtu.be/8uSlb58tJOo

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Achter(ge)laten

Posted by

Jongeren uit Sittard verdiepten zich onder leiding van theatermaker Dönci Bánki in de geschiedenis van Sittard ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Achter(ge)laten.

Op 25 augustus 1942 verzamelde zich een groep Joden op de markt in Sittard, na een oproep te hebben ontvangen om ‘te gaan werken’. Toen ze in de bus stapte die hen ophaalde, bepakt met koffer en al, werden ze uitgezwaaid door de omstanders. Niemand wist destijds nog precies welke gruwelijkheden hen te wachten stond.

Één ding weten we inmiddels wel: ze zijn nooit teruggekeerd. Wat namen deze Joodse mensen mee in hun koffer, wat lieten ze achter? Welke herinneringen zijn op dat verlaten plein achtergelaten?

En nu, 80 jaar later, zijn er nog steeds mensen die halsoverkop dingen moeten achterlaten door onveilige situaties. Tijdens Theater Na De Dam op 4 mei om 21:00 kijkt theatermaker Dönci Bànki met zijn jonge spelers niet alleen terug op de Tweede Wereldoorlog, maar wordt er ook gekeken naar de gebeurtenissen van vandaag. Beklijvend bewegingstheater óp locatie dat, met de oorlogssituatie in Oekraïne, helaas actueler is dan ooit.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Mijn pop huilt ’s nachts

Posted by

De ervaringen van kinderen van nu in oorlogssituaties, zijn even ingrijpend als die van kinderen in bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog. Daarom is het belangrijk die verhalen te blijven vertellen. Niet alleen omdat in 2020 het 75 jaar geleden was dat de Tweede Wereldoorlog eindigde, maar ook omdat onverdraagzaamheid en uitsluiting opnieuw groeiende zijn. Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door Gelderland Herdenkt. 

Eric Borrias neemt je mee naar juni 1943. Vanuit Kamp Vught werden zo’n 1300 kinderen met de zogenaamde kindertransporten weggevoerd naar vernietigingskamp Sobibor. Slechts een enkeling wist te ontkomen aan deze gruweldaad. Dit is het verhaal van twee van hen.
De voorstelling kwam tot stand in opdracht van Nationaal Monument Kamp Vught en met de welwillende medewerking van George en Ursula Levi. George en Ursula Levi, twee joodse kinderen in Duitsland. Ze worden vlak voor de Tweede Wereldoorlog begint, door hun ouders naar Nederland gestuurd in de hoop dat ze daar veilig zijn. Met niet meer dan een koffertje en elkaar. Maar ook in Nederland zijn ze niet veilig. Ze wonen op allerlei plekken voor ze in Kamp Vught terecht komen. Ze hebben niemand meer, behalve elkaar en de pop van Ursula. De pop die troost als je huilt, de pop die ruikt naar thuis, veilig. De pop die altijd bij je blijft. Toch?

Mijn Pop Huilt ’s Nachts is geen specifieke jeugdvoorstelling maar wel geschikt vanaf 9 jaar. Neem je (klein)kind mee op 4 mei,  er kunnen namelijk gratis kaarten bijgeboekt worden voor kinderen van  9 t/m 16 jaar. De voorstelling begint na de uitzending van de Nationale Herdenking op de dam, die live wordt uitgezonden in het theater vanaf 19.00 u.

Artis in oorlogstijd

Posted by

Maarten Frankenhuis is voormalig directeur van Artis en vertelt over de dierentuin in de oorlogstijd.

De dierentuin bleef open voor bezetter en bezoek. En bovenal als veilige vluchthaven voor de talloze bedreigde stadgenoten. Ondanks alle terreur, vervolging, honger en gebrek aan vrijwel alles hield Artis stand! Zelfs in de hongerwinter lukte het om het dierbestand redelijk op peil te houden.

De lezing (met historisch beeldmateriaal) geeft een concreet beeld van wat oorlog kan doen met ons ‘gewone’ leven.