Ondergedoken

Posted by

Ondergedoken vertelt het verhaal van twee kinderen, vijf jongeren en vier volwassenen die gedurende drie jaar lang, samen ondergedoken zaten. Zo’n lange tijd samen doorbrengen in een kleine ruimte zorgt natuurlijk voor spanningen. Het is een verhaal vol vriendschap, hoop en liefde. Maar ook een verhaal vol verdriet. Zullen ze de bevrijding nog meemaken?

Stil op Souder

Posted by

It is 1944. Sjoerd groeit op yn ‘e oarloch mei syn heit en mem mar de tiden binne dreech.

Heit kin opsichter wurde by de molkfabryk en mem… Mem docht somtiden as bestiet de oarloch hielendal net. As Sjoerd opgroeid ta jongfeint, kriget er fragen. Wêrom wurdt it hâlden en dragen fan minsken yn oarlochstiid oars en wêrom kriget hy dêr de skuld fan?

Troch dy ferrekte oarloch slute de minsken hjoeddedei de eagen, wylst Sjoerd net fuort sjen wol foar de wierheid. Hy sjocht werom op syn jierren as lytse jonge en ûnderfynt dat de oarloch út it lân, mar nea út it hert is. Komt de oarloch in oantal jier nei de befrijing dan dochs noch mei ferrassingen? Of bliuwt it noch altyd stil op souder…

Vertaald naar het Nederlands

Het is 1944. Sjoerd groeit tijdens de oorlog op met zijn vader en moeder, maar het zijn moeilijke tijden.

Vader kan opzichter worden op de zuivelfabriek en moeder… Moeder doet soms alsof de oorlog helemaal niet bestaat. Als Sjoerd opgroeit tot een jonge man, krijgt hij vragen. Waarom verandert het gedrag van mensen in oorlogstijd en waarom krijgt hij daar de schuld van?

Door die verdomde oorlog sluiten mensen tegenwoordig de ogen, terwijl Sjoerd de waarheid niet wil wegkijken. Hij kijkt terug op zijn jaren als kleine jongen en ervaart dat de oorlog het land uit is, maar nooit uit het hart. Brengt de oorlog een aantal jaren na de bevrijding nog verrassingen met zich mee? Of is het nog stil op zolder…

Naar de Oost

Posted by

Tijdens het schoonmaken bij haar opa en oma vindt Zola een brief van Rie: haar overgrootmoeder. Rie woonde vroeger in Nederlands-Indië met haar man Eildert en haar 3 kinderen: Ans, Dickie en Harry.

Meer brieven volgen en er ontvouwt zich een verhaal over Rie en haar leven in Nederlands-Indië. Over haar zware tijd in de jappenkampen ‘Poeloe Brayan’ en ‘Aik Pamienke’ op Sumatra. En over haar dochter Ans die voor haar kleine broertjes zorgt.

Naar de Oost is een podcast gebaseerd op ware gebeurtenissen waar veel moeders en kinderen in Nederlands-Indië mee te maken hebben gehad.

Kom vanavond met verhalen 2

Posted by

Op 4 mei verzorgt de rederijkerskamer Eendracht in het Groningse Zuidhorn een geheel eigen versie van Theater Na de Dam.

Na de herdenking bij het monument aan de Wilhelminalaan start om 20.45 uur in de bovenzaal van In ’t Holt 1654 een avond met verhalen, gedichten, liederen en muziek rondom de thema’s herdenken, bevrijding, oorlog en vrede. Naast Eendrachtleden doen ook andere dorpsgenoten en mogelijk Oekraïense gasten mee aan deze avond.

Vorig jaar was de eerste editie van deze sfeervolle en indrukwekkende theatervoorstelling die we graag willen voortzetten.

Verzwegen en Vergeten

Posted by

Het verhaal van een lange en spannende zoektocht naar de geschiedenis van een vleugel; een aangrijpend verhaal dat verteld moet blijven worden.

Filmconcertverhaal door pianist Yvo Verschoor met persoonlijke verhalen, verbonden door een vleugel en bijzondere plekken. Yvo vertelt over zijn haast obsessieve liefde voor zijn reisvleugel Frau Blüthner en over de gevolgen daarvan: de toevallige vondst van nog een Blüthner, verweesd achtergebleven in een verlaten ziekenhuis in Berlin-Buch. Een jarenlange zoektocht naar haar verleden leidt tot aangrijpende ontdekkingen. Zij was getuige van het afschuwelijke lot van vele duizenden patiënten en gehandicapten. Allemaal werden ze het slachtoffer van de geraffineerde moordmachine van het naziregime. Hoe heeft dat kunnen gebeuren en waarom werd er na de oorlog decennia lang in de DDR niet over gesproken?

In deze voorstelling, die grotendeels gebaseerd is op 25 jaar onderzoek van Rosemarie Pumb (Berlin-Buch 1932) naar het lot van vergeten mensen, komen persoonlijke verhalen uit heden en verleden via de oude concertvleugel bij elkaar; onvoorstelbare verhalen over uitsluiting, ‘raszuiverheid’ en antisemitisme, over de gruwelen van het nazi-regime.
Verhalen die verteld moeten blijven worden opdat het niet weer gebeurt. Aktion T4 verwijst naar afspraken die in de villa aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn zijn gemaakt over het zo efficiënt mogelijk uitmoorden van mensen met een handicap en/of erfelijke ziekte, en kostte tussen 1939 en 1945 het leven aan ruim 300.000 patiënten door heel nazi-Duitsland.

Reserveren kan via de mail of telefoon: 06 20 97 29 33.

Ben ik mens genoeg?

Posted by

Montagevoorstelling waarvoor de makers zich hebben laten inspireren voor de verhalen van de Struikelstenen op Schouwen-Duiveland. Welke mensen zitten er achter deze namen? Hun verhaal wordt in deze voorstelling verteld via theater, poëzie, dans en muziek. Deze verhalen van toen worden doorgetrokken naar vandaag, met als rode draad de vraag: ‘Ben ik mens genoeg?’

In het stuk komen thema’s als uitsluiting, vrijheidsbeperking en polarisatie aan bod. Maar ook samenwerking, verbinding en ontmoeting.

Verzet langs het spoor

Posted by

De afstand tot de Tweede Wereldoorlog wordt ieder jaar groter, maar bijna iedere Nederlander kent, van overlevering op overlevering verhalen uit de Tweede Wereldoorlog.

Het is belangrijk dat generaties verhalen doorgeven. Dit is vaak een bijzondere manier voor de verwerking en een manier om kinderen, kleinkinderen, buren, jou of u te waarschuwen voor het gevaar van oorlog.

De angst, de pijn, het verdriet en verlies wat verbonden is aan oorlog wens je niemand toe. Daar tegenover staat de veerkracht en strijd om het hoofd boven water te houden en om te dromen en te geloven in vrede. 

In 2023 brengt Theater voor Iedereen het aangrijpende verhaal van Wim en Sien Sprenger. Henk van Kerkhof van de Historische Vereniging Moordrecht, heeft onderzoek verricht en ontdekte waardevolle verhalen. Een bron van informatie over Wim Sprenger, die gesteund door zijn vrouw, in de oorlog in Moordrecht een heel belangrijke rol hebben gespeeld. Theater voor Iedereen speelt een aantal scenes uit het leven van Wim en Sien Sprenger. Deze scenes spelen zich met name af op en rondom het spoor. 

Wij hopen u op 4 mei te mogen ontmoeten en wat denkt u…
‘komt Chaim veilig op zijn onderduikadres aan?’
‘komt het paard veilig aan?’
‘en de bonkaarten, komen die veilig aan?’

En toen was het klaar…

Posted by

Jongeren uit Woerden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sanne Dorrepaal en Niek Dekker in de geschiedenis van Woerden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “En toen was het klaar…”

5 mei 1945. Het einde van de Tweede Wereldoorlog. Vijf jaar lang onzekerheid en onveiligheid. Een periode van haat en verraad, maar ook van verbroedering.  

En toen was het klaar… 

In deze editie willen theatermakers Sanne Dorrepaal en Niek Dekker met de groep jongeren onderzoeken wat er gebeurde na dat moment van de bevrijding. Wat hebben de mensen die de oorlog hebben meegemaakt meegegeven aan hun kinderen. Er wordt ingezoomd op enkele verhalen van mensen in Woerden. Hoe is het als kind van een verzetsheld? Worden oorlogstrauma’s doorgegeven? Wat betekent het als de oorlog vooral wordt doodgezwegen? 

Want het was nog niet klaar… 

Op theatrale wijze wordt duidelijk hoe verschillende gezinnen met de oorlog zijn omgegaan. De basis hiervoor zijn interviews en gesprekken met mensen die dit hebben gemaakt. Waar mogelijk wordt de link gelegd met de actuele situatie. Want ook nu stopt het niet als het klaar is.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu. 

De Kinderen van de Hollandse Schouwburg

Posted by

De Kinderen van de Hollandse Schouwburg is een muziektheatervoorstelling over de geheime reddingsoperatie van honderden kinderen uit de Hollandse Schouwburg in Amsterdam. Het is een spannend, waargebeurd oorlogsverhaal dat speelt in een verschrikkelijke tijd. De Hollandse Schouwburg werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers misbruikt als verzamel- en deportatieplaats van Amsterdamse Joden. Hoe is het mogelijk dat kinderen aan de Nazi’s wisten te ontsnappen? Daar kom je wel achter!

Deze interactieve voorstelling – bedoeld voor kinderen vanaf 9 jaar – wordt gespeeld door twee acteurs en een muzikant. De toeschouwers krijgen de kans om mee te doen in een aantal scenes. Er worden vragen gesteld als: ‘Wat zou jij doen?’ en; ‘Hoe bewaren we de vrede?’. Op die manier worden kinderen uitgedaagd hierover na te denken. ‘Kinderen van de Hollandse Schouwburg’ wordt gespeeld in Theater de Cameleon. De voorstelling kan vanaf april 2023 tot eind 2024 ook geboekt worden door basisscholen.

Het verhaal van Opa Bram

Posted by

Abraham Zwaaf brengt zijn vrouw en dochtertje, een baby nog, in de onderduik. Hij wordt verraden door zijn buurman en gearresteerd als hij uit zijn huis vergeten papieren op wil halen. Hij overleeft Auschwitz, de hel op aarde.

“Zeg opa, wat is dat nummer op je arm?
Dat is m’n telefoonnummer.
Niet waar. Dat is niet je telefoonnummer opa. Je telefoonnummer is 446351 en dat staat daar niet!
Ja schatje, dit is mijn vorige telefoonnummer.
Ook niet handig opa…”

Op dat moment begrijpt Daniella als zevenjarige dat er iets is. Maar ze begrijpt ook dat ze niet verder mag vragen.

Daniella vertelt ons het verhaal, dat opa nooit kon vertellen.

De Trein

Posted by

Een ouder echtpaar reist met de trein. De reis gaat niet alleen naar Zwolle maar ook terug naar toen…

De Trein is een aangrijpend verhaal, geschreven door Carl Slotboom, over de liefde tussen twee mensen en de verschrikkingen van de oorlog.

In de Schaduw van het Achterhuis

Posted by

Een muzikale voorstelling en persoonlijk familieverhaal vóór, in en na de oorlog.
De voorstelling vertelt het verhaal van de grootouders van violiste Sandra Kox, hoe hun vriendschap ontstaat met de ouders van Anne Frank, Otto en Edith Frank en met Miep en Jan Gies, de helpers van de familie Frank in het Achterhuis.

Centraal in de voorstelling staan de passages in het dagboek van Anne Frank, waarin Anne de geboorte van Sandra’s moeder beschrijft, over Sandra’s opa en zelfs over de hond van de familie.
Het gaat ook over de Rivierenbuurt in Amsterdam waar zij allen woonden en over het leven van de mensen dat, ondanks de verschrikkingen van de oorlog, toch gewoon doorging. Het trieste verhaal van de familie Frank die moet onderduiken in het Achterhuis en de gebeurtenissen van de helpers en vrienden van de familie die daarbuiten moeten overleven. Zoals Miep Gies het verwoordde: ‘mijn verhaal is het verhaal van heel gewone mensen in een buitengewoon verschrikkelijke tijd.’ Na de oorlog keert Otto Frank alleen terug naar zijn oude buurt, de Rivierenbuurt.

De verhalen en scenes worden afgewisseld met liederen en instrumentale muziek.

The unforgettable story

Posted by

We would like to invite you to the performance of a group acting within the Theatre of Remembrance project – a series of etudes based on conversations between young people involved in the project and senior citizens – witnesses of the Second World War.

The stories of Mrs. Ela, Mrs. Basia, Mr. Bolesław and Mr. Eugeniusz – personal, moving, unusual, sometimes surprising – were an inspiration and starting point for the group to reflect and find analogies between the past and present times. What kind of world do we want to live in and what kind we don’t want to live in? What problems do young people think are important in today’s world? What do we have to face up to so that what the witnesses of history experienced never happens?

This will be a showing of the movie of last years performance that will be accessable online.

Shelters and escapes

Posted by

How we can deal with the history through the 2nd World War? How we can get in touch with stories of our grandparents? Do we know enough about history? In ‘Shelters and escapes’ youngsters from Slovakia tell five stories, chosen from the online archive of Post Bellum. Five stories that are connected with their hometown, Nitra. The protagonists lived here or were hidden here. The performers imagine their lifes and feelings. What did they think when they were the same age as the performing youngsters are now?

What about tomorrow?

Posted by

The performance ‘What about tomorrow?’ will compare two different times, two ways of being young and waiting for the future, with fears, hopes, uncertainties and dreams.

“And what about tomorrow?” asks a boy in 1943, leaving his city under the bombs as a refugee.

“And what about tomorrow?” a girl asks herself in 2023, while tomorrow has become today, the bombs are still ringing and great is the uncertainty about the future.

The characteristics of these different times emerge both in the interviews with witnesses and in the dreams of today’s young people.

What was and what could be the reaction to the war, or to other collective events that upset daily life, subvert habits and priorities? There’s a sense of helplessness but also new resources, inventions and unexpected situations.

Tomorrow will come, dreaming it better will help build it.

Tegen het vergeten (Against forgetting)

Posted by

‘Tegen het vergeten’ (Against forgetting) is a theatrical route performed by four youngsters from Amsterdam, leading you along forgotten stories. During a walk of thirty minutes, they will take you from Wertheim Plantsoen to the National Holocaust Name Monument. On the way they will tell the stories behind some names through music. We will observe David Sealtiel painting in his souterrain on Waterlooplein, how the twins Duizend say goodbye to their classmate on the tram, how the girl with the headscarf looks out the window of the train and how Betje holds up in the kitchen of the concentration camp. The scenarios were written by the youngsters, trying to answer the question: why do we keep forgetting?

Road 19

Posted by

We Are Memory: Road 19 is a play directed by Tamara Pomoriški, Art Director of the Memory of Nations Theatre, which is produced annually in cooperation with Theater Na de Dam in the Netherlands. This year marks the fifth edition of the performance. Each edition has its own theme and unique environment. This year, it is the Romani Holocaust, which is interpreted through the artistic medium of dance and motion theatre.

The true stories of witnesses are told by 14 final-year students from the Prague Conservatoire, and their artistic medium is solely dance and the voice of the performer Ridina Ahmed. The artists decided to present the bitter subject of the Romani Holocaust in a gallery exhibition hall open to the public. Thus, the dancers themselves become exhibits, bidding viewers to give thought on their own perception of racism and the extent to which this issue is still current in society. The abstract sounds and environment do not distract the viewers’ attention, allowing them to consider whether they, too, might not be dividing society into “us” and “them”.

The script draws directly from the testimonies of historical witnesses. In previous years, young people welcomed the witnesses in Post Bellum’s offices. For this year, on 19 November the students headed outside of Prague for the first time. Their meetings were hosted by the Museum of Romani Culture in Brno and the Holocaust Memorial in Hodonín u Kunštátu. The students also explored the institutions’ exhibitions, which present this tragic aspect of our modern history. In Brno, the students met with Rudolf Murka (1959) and Antonín Lagryn (1947). Both of them are second-generation witnesses – their parents survived the concentration camps in Auschwitz and Ravensbrück. Mr Murka’s mother found asylum in Slovakia, which saved her from being deported. The memorial in Hodonín u Kunštátu commemorates the time when whole Romani families were interned there. Day-to-day operations of the camp were also observed by then-10-year-old František Němec (1932). Even 80 years later, he still has vivid memories of the humiliating arrival process, the inhuman work conditions, and the typhus epidemic that decimated the inhabitants of the camp, especially the children.

Truus

Posted by

De jeugdtheatervoorstelling TRUUS vertelt het waargebeurde verhaal van de 22-jarige rechtenstudent Truus van Lier die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het gewapende verzet koos. En voor haar verzetsdaden betaalde ze met haar leven.

Een voorstelling die we graag aan jongeren (en volwassenen) laten zien, omdat vrijheid en democratie nooit een gegeven zijn. Tijdens de voorstelling worden kinderen (en volwassenen) aangezet om na te denken over thema’s als onverdraagzaamheid, uitsluiting en pesten.

Het is moedig om je uit te spreken als er onrecht wordt gedaan, ook als het ‘klein onrecht’ is zoals pesten op school. Als je ziet dat mensen als Truus zich durfden uit te spreken, dan kun jij dat ook.

Goed doen is een besluit. De wereld wordt niet vanzelf beter, mensen maken de wereld beter.

Anne Frank

Posted by

“Anne Frank – een dagboek vol geschiedenis” is een montagevoorstelling over het leven van Anne Frank, door de ogen van jongeren van nu. Wat doet het met je als je vrijheid ingeperkt wordt tot een zolderkamer? Wat maakt dat je iemand verraadt en hoe vieren we de vrijheid nu? Hoe is het om te schuilen voor bominslagen? Naast het dagboek wordt ook ander documentair materiaal gebruikt, zoals fragmenten van Radio Oranje en de Nationale Dodenherdenking.

De voorstelling is een geactualiseerde reprise uit 2017, met linken naar de oorlog in Oekraïne.

Oorlog in mij

Posted by

Negen kinderen en jongeren uit Rotterdam verdiepten zich, onder leiding van theatermaker Pamela Schaap, in de beleving van mensen die oorlog hebben meegemaakt. Zij spraken met Wim Lauwen over hoe het was jong te zijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar ook met Amal Shaban over haar ervaringen met de hedendaagse oorlog in Syrië. De jongeren onderzoeken het gevoel van angst en daarmee de oorlog in henzelf. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Oorlog in mij (10+).

De voorstelling wordt gespeeld langs een looproute door de stad, met verschillende scènes op verschillende plekken. Ook de film Now. You see me! van Misiconi Dance Company is onderdeel van de route. De voorstelling begint en eindigt gezamenlijk in het Maaspodium.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Beeld Buis

Posted by

Jongeren uit Amsterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Eva Benjamins, Rosa van Zonneveld en Christoff Henken in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Beeld Buis.

Twee kinderen kijken nietsvermoedend tv. Onderuit gezakt en verveeld stuiten ze op de herdenking op de Dam. Saai! En ze zappen door. En door. En door en door en door, tot dat…GLITCH…

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Mijn pop huilt ’s nachts

Posted by

De ervaringen van kinderen van nu in oorlogssituaties, zijn even ingrijpend als die van kinderen in bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog. Daarom is het belangrijk die verhalen te blijven vertellen. Niet alleen omdat in 2020 het 75 jaar geleden was dat de Tweede Wereldoorlog eindigde, maar ook omdat onverdraagzaamheid en uitsluiting opnieuw groeiende zijn. Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door Gelderland Herdenkt. 

Eric Borrias neemt je mee naar juni 1943. Vanuit Kamp Vught werden zo’n 1300 kinderen met de zogenaamde kindertransporten weggevoerd naar vernietigingskamp Sobibor. Slechts een enkeling wist te ontkomen aan deze gruweldaad. Dit is het verhaal van twee van hen.
De voorstelling kwam tot stand in opdracht van Nationaal Monument Kamp Vught en met de welwillende medewerking van George en Ursula Levi. George en Ursula Levi, twee joodse kinderen in Duitsland. Ze worden vlak voor de Tweede Wereldoorlog begint, door hun ouders naar Nederland gestuurd in de hoop dat ze daar veilig zijn. Met niet meer dan een koffertje en elkaar. Maar ook in Nederland zijn ze niet veilig. Ze wonen op allerlei plekken voor ze in Kamp Vught terecht komen. Ze hebben niemand meer, behalve elkaar en de pop van Ursula. De pop die troost als je huilt, de pop die ruikt naar thuis, veilig. De pop die altijd bij je blijft. Toch?

Mijn Pop Huilt ’s Nachts is geen specifieke jeugdvoorstelling maar wel geschikt vanaf 9 jaar. Neem je (klein)kind mee op 4 mei,  er kunnen namelijk gratis kaarten bijgeboekt worden voor kinderen van  9 t/m 16 jaar. De voorstelling begint na de uitzending van de Nationale Herdenking op de dam, die live wordt uitgezonden in het theater vanaf 19.00 u.

Tegen het vergeten

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Oost verdiepen zich onder leiding van theatermaker Femke Heskes in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Hun bezoek aan het Nationale Holocaust Namenmonument op de Weesperstraat vormt de basis voor de muzikale voorstelling ‘Tegen het vergeten’, dat op 4 en 5 mei gespeeld zal worden in het Plein Theater.

Je vergeet je sleutels, je vergeet de verjaardag van een vriend. Je vergeet de was uit de droger te halen, je vergeet iemand gedag te zeggen.

Iedereen vergeet wel eens iets. Iets kleins. Iets van praktische aard, vaak duurt het maar een paar uur voordat je er aan herinnerd word. Een klein briefje op de koelkast, een blik in je agenda. Ohja!

Maar we vergeten ook de grote dingen. Hele geschiedenissen. De oorlog en de mensen die daarbij zijn omgekomen. Mensen die hun leven hebben gegeven op dat wij nu in vrijheid kunnen leven. Waarom vergeten we steeds?

Een plaatje in een boek, een monument, een nationale herdenking. Ze helpen ons herinneren. Maar dat zijn korte momenten in een mensenleven. Waarom vergeten we steeds?

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

We zeggen alvast sorry

Posted by

Jongeren uit Tilburg verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lotte van Oudheusden en Isabel Schoonbeek in de geschiedenis van Tilburg ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling We zeggen alvast sorry.

Vijf eigenwijze jongeren nemen je graag mee op ontdekkingstocht binnen hun eigen herdenkingsritueel waarin nieuwe verhalen, hoofdpersonages, kleuren en muziek de boventoon voeren. Want deze jongeren hebben behoefte aan een ander ritueel dan “dat” op de Dam.

En daarvoor zeggen ze alvast sorry.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Als de oorlog je pad kruist

Posted by

Jongeren uit Delft verdiepten zich onder leiding van theatermakers Alexa van der Velde en Remko Weijers in de geschiedenis van Delft ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “Als de oorlog je pad kruist”.

Voor de vijfde editie van de Theater Na de Dam in Delft nemen zij je mee terug de tijd in, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Met de stad als decor volgen zij de paden van de Joodse inwoners van Delft.

Een locatievoorstelling met als thema de Struikelstenen en 142 Joodse stadsgenoten die het leven lieten. De spelers nemen je mee de Olofsbuurt in en vertellen je de verhalen achter een aantal Struikelstenen. Het Joodse meisje Betty Springer uit Amsterdam, dat zich schuilhield aan De Spoorsingel 28 bij de Haagsche verzetsgroep rond Kees Chardon. De familie Schnitzler met hun zeven kinderen, die woonden aan De Laan van Overvest. Salomon van der Stam de reiziger die nooit terugkeerde naar Delft. We nemen je mee naar de huizen waar zij woonden, leefden en droomden. Loop met ons mee in de voetstappen van het verleden.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Now. You See Me!

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Joop Oonk in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Now. You see me! gaat over het zichtbaar maken van een doelgroep die in de tweede wereldoorlog veel leed is aangedaan, maar waar tot op heden nog weinig aandacht voor is. De persoon met een beperking. Door middel van workshops op mytylschool de brug te rotterdam en aansluitend een repetitie zullen eerste en tweedeklassers toewerken naar een gezamenlijke dans (Now. You see me.). Spoken word artiest Mariëm Zian zal de ‘happening’ starten. Deze bestaat verder uit een gezamenlijke dans met als doel de verscheidenheid die van mensen uit kan gaan zichtbaar te maken en de collectieve kracht te vieren die daarvan uitgaat. Van het project zal een film worden gemaakt die te bewonderen zal zijn op 4 en 5 mei via de social media kanalen van Theater na de Dam en Misiconi. Vanaf 4 mei om 11 uur is de film hier te zien.

In Now. You see me vieren we de eigenheid en verscheidenheid en stimuleren zelf expressie bij een groep mensen die daar niet automatisch toe uitgenodigd wordt. In de film nemen de jongeren publieke ruimte in, dragen uit wie ze zijn en eisen voor even de aandacht op met hun unieke, zelf vormgegeven groepsdans. Een collectieve happening, een monument in de tijd om te vieren dat we er zijn en gezien mogen worden en om hen te eren die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het oog onttrokken werden.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Ondergronds

Posted by

Jongeren uit Diever verdiepten zich onder leiding van theatermakers Leander Breen, Welina Ensing en Dorien Folkers  in de geschiedenis van Diever ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Ondergronds.

Wat zou jij doen als je verplicht in het leger moet strijden voor de Nazi’s, maar liever verzetswerk tegen hen verricht? 

Zes jongens in Diever gingen letterlijk ondergronds door het graven van een groot hol om uit handen van de Nazi’s te blijven. 
Hoelang hou je dat vol? Je moet wel eten en af en toe schone kleren krijgen… 
Hoelang blijft zo’n hol geheim?

Zes spelers vertellen het verhaal van zes dappere jonge mannen die ondergronds gaan om in het duister tegen de vijand te vechten.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Josefien

Posted by

Josefien maakte de oorlog mee en die jaren bepaalden de rest van haar leven. Een voorstelling over verkleurde herinneringen, weggedrukte ervaringen en het verlangen gezien te worden.
Het verhaal is geïnspireerd op de bekentenis van Atie Ridder-Visser, die op 96-jarige leeftijd opbiechtte Felix Guljé na de oorlog te hebben vermoord.

Josefien wordt gespeeld door acht spelers van Lens Theatermakers. Zij schreven de tekst zelf, onder leiding van regisseur Susan Rooijmans-Grelling.

De Jas 10+

Posted by

Wat kan één meisje betekenen in de donkerste momenten van de Tweede Wereldoorlog? Alles! Zolang ze maar over genoeg verbeeldingskracht beschikt. De Jas is een voorstelling over kleine mensen die grootse daden verrichten. Over hoop en wanhoop. Over licht in de duisternis. En over een geschiedenis die actueler is dan ooit.

De tweede wereldoorlog is zware kost. Maar onmisbaar in de opvoeding van een kind. Hoe zorg je ervoor dat je dit soort verhalen toch kunt delen met kinderen? Dat was een van de vragen die theatermaker Meike van den Akker zich stelde. Juist poppentheater leent zich voor het vertalen van grote thema’s. Poppen kunnen het groteske verbeelden, zonder dat het te schokkend wordt. Ellende wordt poëzie. Maar het verhaal wordt wel degelijk verteld.

Perron 1

Posted by

Familievoorstelling waarin jongeren oorlog de wereld uit helpen Familievoorstelling (10+)

Hoe bijzonder is het eigenlijk dat we in Nederland al 73 jaar in vrijheid leven? We hopen allemaal geen oorlog mee te maken en staan daarom ieder jaar op 4 mei twee minuten stil om de slachtoffers uit oorlogssituaties te herdenken. Maar wat doen die twee stille minuten nu écht?

Op perron 1, in het oude stationsgebouw in Roosendaal, nemen 15 jongeren je mee op een missie: de oorlog de wereld uit helpen. Door middel van zang, dans, en spel laten zij zien op hoeveel manieren mensen met elkaar in strijd zijn. En onderzoeken zij hoe strijdlustigheid de wereld mooier kan maken. Om dit verhaal kun je niet heen, zelfs de treinreiziger niet.

Reis op perron 1 mee naar het verleden en denk mee over een kleurrijke toekomst. Sluit jij je aan bij de massa of durf je er pal tegenover te gaan staan? Ervaar het zelf tijdens het interactieve deel waarmee deze bijzondere locatievoorstelling wordt afgesloten.