Ondergedoken verhalen

Posted by

Op 4 mei staat Stadschouwburg Utrecht samen met veel theaters in het land in het teken van Theater Na de Dam. We delen verhalen over de Tweede Wereldoorlog om te herinneren en te herdenken. Bij Ondergedoken verhalen van Jeugdtheaterschool Utrecht vind je deze verhalen niet in de theaterzalen, maar moet je ze op andere plekken zoeken en ontdekken.

In deze derde editie van Ondergedoken Verhalen draait alles om perspectief. Welke route kies jij? Vanuit welk oogpunt bekijk jij de geschiedenis – en wat zie je dan in het licht van vandaag? 

Deze voorstelling is een onderdeel van ons 4/5 mei programma. Bekijk hier ons hele programma. 

Samen met jonge talenten ontwikkelden Jeugdtheaterschool Utrecht en Stadsschouwburg Utrecht deze bijzondere productie voor Theater Na de Dam. Op plekken waar je normaal niet mag komen, bots je op scènes en monologen over oorlog, vrijheid, hoop, angst, begrip en onbegrip. Onze jongeren baseerden hun teksten op verhalen van mensen die het echt hebben meegemaakt.

Geschiedenis moet je niet alleen doorgeven, je moet haar opgraven. Luisteren. Aanraken. Meenemen. Tijdens deze zoektocht langs verborgen scènes staat steeds opnieuw één vraag centraal: vanuit welk perspectief?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

RIPPLES

Posted by

Waarom?
Ik wil graag weten waarom.
Waarom deed je wat je deed en doe je wat je doet?

In deze locatie voorstelling, proberen wij met alle generaties voor en na ons aan tafel te zitten en de moeilijke gesprekken te voeren.
Wie jij nu bent is niet de persoon die je voor altijd wilt blijven,

Toch?

In RIPPLES stellen we vragen. Gaan we de gesprekken aan. Luisteren we. Luister je mee?

Voor deze voorstelling kunt u een plek reserveren door te mailen naar srabhelakh@gmail.com.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Familieschriften

Posted by

Op 2, 3 en 4 mei wordt ‘Familieschriften’ opgevoerd. Dit is een vertelvoorstelling door Ina Schrama en Cor van Heerwaarden over Texelaars in oorlogstijd. Boeren, vissers, onderduikers, Amsterdammertjes, de mannen die naar Assen moesten om dwangarbeid te doen, de beschieting van Den Burg, het vliegveld, de Mok en andere gebeurtenissen komen voorbij.

Aanmelden kan door een mail te sturen.

Als het ware

Posted by

“De waarheid wordt verdronken en het water staat ons steeds hoger aan de lippen. Geen zorgen, met een diepe duik kom je vanzelf weer boven”.

De waarheid blijkt soms moeilijk te vinden en wanneer we die vinden is dat ook vaak niet geruststellend. Met verhalen uit de periode rond de Tweede Wereldoorlog kunnen de verhalen van nu beter op waarde geschat worden. Een gezamenlijke waarheid is het belangrijkste ingrediënt van een samenleving. Meningen over die waarheid kunnen uiteraard verschillen. Wat kunnen we geloven en hoeveel keuze hebben we daarin? Door vragen te stellen met een focus op vertrouwen, hoop en de waarde van waarheid reflecteren de makers en de jongeren op het verleden en onderzoeken en bevragen ze tegelijkertijd het heden.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Het is tijd dat het tijd was

Posted by

De Maliebaan, kroonjuweel van Utrecht:
Een prachtige, brede laan van precies een kilometer lang, met aan beide kanten fraaie herenhuizen en stadspaleizen. Het is een van de meest geliefde plekken van Utrecht, maar ook een plek met een weerbarstige geschiedenis.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte de Nederlandse ‘Unter den Linden’ als een magneet op de Duitse bezetter en de NSB. Musserts hoofdkwartier was er al in 1937 gevestigd, na 1940 volgden nog zeker vijftien nazi-instituten. Er vonden parades plaats, hooggeplaatste nazi’s maakten er hun opwachting, er werd vergaderd, gespioneerd, geroddeld en samengezworen.

Maar pal naast de gevreesde verhoorkamers van de Sicherhetspolizei woonde Dr. Max, ofwel Marie-Anne Tellegen, een spilfiguur in het verzet. En schuin tegenover Mussert resideerde ferm anti-Duitse rooms-katholieke aartsbisschop Jan de Jong, die zijn rug rechthield tegenover het nazi-geweld.

Tegelijkertijd ging het gewone leven door: er werden kinderen geboren, er gingen mensen dood, er werden spelletjes gespeeld. Behalve de prominente figuren duiken 18 jongeren uit het tussenjaar van de Theaterschool Utrecht samen met regisseur Gilles Groot in de wereld van diverse andere bewoners aan de Maliebaan.

Wat deed de rancune die zich tentoonspreiden op de Maliebaan met de gezinnen die er woonde? Werd de rechts-nationalistische krant Volk en Vaderland uit angst gelezen? Wie was er op de hoogte van de verzetskrant Vrij Nederland die onder Garage Grund op nummer 71 werd gedrukt?

Het is tijd dat het tijd was stelt vragen over hoe wij waakzaam en kritisch kunnen blijven in tijden van haat en desinformatie.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Stil(te) Stil

Posted by

In fiZi wordt op 4 mei in een samenwerkingsverband met Cultuurhuis ZierikC een uniek programma gebracht dat speciaal voor voor 4 mei is gemaakt in het kader van Theater Na de Dam.Op 4 mei, om 20:00 uur, is iedereen stil. Behalve de vogels. Zij leren ons hoe mooi stilte kan zijn. Maar ook dat het zelden écht stil is. Dat er vaak iets is wat haar verstoort. Een onderlinge spanning, die niet benoemd wordt. Een diepgevoeld verdriet, dat er altijd een beetje is. Een ingehouden frustratie. Dat de stilte te stil is. In STIL(TE)STIL zoeken vier volwassenen naar stilte. In het herdenken en in het alledaagse. En dat is ongemakkelijk, spannend, ontroerend en humoristisch. Stilte is immers een zoektocht. Eentje die de moeite waard is.

Seizoenen van Herinnering

Posted by

Een indrukwekkend muzikaal-theatraal spektakel over de ingrijpende impact van de Tweede Wereldoorlog.
Onderwater Producties en het Dordrecht Philharmonisch Orkest (Phil Good) brengen, samen met inwoners van Dordrecht, een voorstelling over de Tweede Wereldoorlog en 80 jaar bevrijding in de stad.

Een muzikaal en theatraal spektakel over de impact van de Tweede Wereldoorlog. Vier personages – een verzetsstrijdster, een Duitse soldaat, een onderduikster en een bakker – vertellen hun verhaal. Een indrukwekkende voorstelling die geschiedenis tot leven brengt.

Mede mogelijk gemaakt door het Vfonds.

Streamin’ Echoes

Posted by

Sinds 2020 werken Misiconi en de dansers van Mytylschool De Brug samen aan de jongerenprojecten van Theater Na de Dam. Want herdenken doe je niet alleen. Een gedeeld verleden vraagt om een gezamenlijke stem. Dit jaar bundelen we opnieuw de krachten met Codarts-studenten en maken we een voorstelling die actueler is dan ooit.
Onder leiding van Minoe Bossink is in acht repetities gewerkt aan Streamin’ Echoes. Een krachtige performance over kritisch denken en waakzaamheid in een tijd van desinformatie en propaganda. Hoe onderscheiden we feit van fictie? Hoe blijven we scherp en geven we de toekomst een stem? Dans en spoken word samen tot een strijdbaar en hoopvol statement.

Over Misiconi
Misiconi is een gemixt dansgezelschap waarin dansers met en zonder beperking samen een choreografisch experiment aangaan. Misiconi is kleurrijk, eigenzinnig, interdisciplinair en divers. In plaats van te denken in labels, gelooft Misiconi in een wereld waarin inclusie de norm is. Het Rotterdamse gezelschap is een artistiek platform onder leiding van artistiek directeur en choreografe Joop Oonk. De choreografieën onderzoeken voortdurend onbekende aspecten van mobiliteit, met fictieve en technologische uitbreidingen van het lichaam en de geleefde ervaringen van de innerlijke werelden van de dansers. In 2021 werd Joop Oonk genomineerd voor de Innovatieprijs van de Nederlandse Dansdagen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Oog om oog

Posted by

‘Oog om oog’ gaat over strijd en kameraadschap. Op wat voor manier kijk je naar elkaar? Wat blijft er van een conflict over als we ons inlevingsvermogen maximaal inzetten? Zoomen wij in op de motivatie en houding van de ander en proberen te begrijpen wat voor impact het handelen en gedrag kan hebben?

We zien groepen tegenover elkaar staan; groepen die samen strijden; lichamen die uitgeput raken; we horen een lange opgebouwde compositie passend bij de choreografie; we zien een danser met een bodycam, zoals soldaten tegenwoordig met bodycam een conflictsituatie in gaan.
Tegelijkertijd is het een voorstelling die hoop, reflectie en troost moet bieden in deze
(soms) roerige tijden.

Theatermakers Dionne Zwennicker-Norton en Freek den Hartogh werken samen aan een fysieke en muzikale voorstelling op maat voor de groep performers in de leeftijd van 12 tot 22 jaar. Dionne is als choreograaf en Freek als componist betrokken. Samen met de jongeren maken ze een choreografie en compositie op maat waarin de focus op het landelijke thema: gedeelde waarheid vanuit verschillende perspectieven ligt.

De ontmoeting met Rotterdammers op Zuid die hun een oorlogsverhaal delen is cruciaal voor het maakproces. Deze gesprekken geven inzichten en inspiratie voor de dans en muziek.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

#detijdisnu

Posted by

In deze actuele en persoonlijke productie onderzoeken Rijswijkse jongeren hoe snel desinformatie zich kan verspreiden, de gevaren van nieuws in een digitale wereld, en hoe je je moet voorbereiden op een oorlog. Twee tijdlijnen – 1944 en 2024 – lopen parallel in het Huis van de Stad. Twee verhalen, verbonden door politieke strijd, corruptie en de kracht van samenkomende burgers.

Ga mee op ontdekkingstocht naar 1944 en 2024, naar een verhaal gemaakt en geschreven door de jongeren zelf, onder begeleiding van (lied)schrijver, vertaler en artiest Orihana Calcines. Theater Na de Dam is een eigen productie van de Rijswijkse Schouwburg en wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rijswijk. Geef herdenken betekenis. Kom kijken op 4 mei bij #detijdisnu in het Huis van de Stad.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Stilte boven ons

Posted by

“Stilte boven ons” neemt je mee op een indringende reis door de straten van het historische Dordrecht, waar het verleden en het heden elkaar raken. Deze theatervoorstelling is geïnspireerd op ware oorlogsverhalen van echte mensen. Door middel van krachtige beelden en persoonlijke getuigenissen worden de echo’s van de geschiedenis tot leven gebracht.

De theatervoorstelling wordt gemaakt door Clara Peeters (regie), Natasha de Geus (dans), Mila Claassen (dans), Kiki Luitwieler (zang) en Lisa Dammiaans (regieondersteuning).

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Versus

Posted by

VERSUS is een locatietheater-voorstelling over populisme, moed en meelopen met de meute. Vier acteurs nemen je mee door een doolhof van (des)informatie, pittige stellingen en het water. Loop je mee? Of durf je er tegenin?

Om 19:30u is er, voorafgaand aan de voorstelling, een gezamenlijke herdenking.

Regie in handen van Timo Lourens.
Te zien bij StrandLAB in Almere.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Lou

Posted by

De muziektheatervoorstelling Lou is gebaseerd op het gelijknamige boek van Armand Houben. Dat vertelt over wat die grote-mensen-oorlog van 1940 –1945 doet met het kleine leven van de zesjarige Lou Wijngaard, een joods jongetje uit Zuid-Limburg.

Eerst was alles gewoon: wonen in een huis. Met een moeder die ik ook moeder noem. En een vader van wie ik elke zaterdag zoethout en trekdrop krijg op de markt van Maastricht. Tot ik op een dag onder een laken lig, op een kast in een kamer boven een café in Brussel. Moeder onder het bed. Waar vader is? Er stampt iemand met zware legerlaarzen de trap op. 

In de voorstelling zien we een kleine Lou en een grote Lou, die over veel vragen heeft nagedacht: heb je in een oorlog alleen maar vrienden en vijanden? Blijven vrienden altijd vrienden? Kunnen vrienden ook vreemden worden? En vreemden vrienden? Er zijn er die hun leven voor je op het spel zetten. Zouden wij dat durven en doen voor de grote en kleine Lou’s van nu?

Onbestemd

Posted by

Meestal, als je de deur uit stapt, weet je waar je naartoe gaat.
Je weet welke weg je gaat nemen, waar je terechtkomt, en vaak ook met wie je daar zult zijn. En je weet dat je daarna weer naar huis terugkeert.

Maar stel je eens voor dat je, de volgende keer dat je je huis verlaat, dat allemaal niet weet. Dat je geen idee hebt hoe lang je weg zult zijn. Dat je van plek naar plek wordt gebracht, zonder te weten waar je precies bent. Omringd door mensen die je niet kent. En dat je niet weet of je ooit nog thuiskomt – of je wel een bestemming hebt.

Hoe zou dat voelen, onbestemd zijn?

Een groep van twaalf jongeren heeft, onder begeleiding van twee theatermakers, verhalen onderzocht van mensen die niet alleen gevangen zaten in Kamp Amersfoort, maar ook van daaruit naar andere kampen zijn overgebracht.
De verhalen vonden ze in het museum van Nationaal Monument Kamp Amersfoort en in gesprekken met nabestaanden van gevangenen die later zijn doorgevoerd. Deze gesprekken, dit onderzoek, deze verhalen brengen de jongeren tot leven in een locatievoorstelling die zij zelf spelen op het terrein van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort.

Op 3, 4 en 18 mei nodigen we jullie uit om samen met ons deze verhalen te beleven en te herdenken.

NB: De voorstelling bestaat uit een wandeling door en rondom het kamp. Mocht je slecht ter been zijn, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Verkeerd verbonden

Posted by

Het nieuws komt op vele manieren tot onze hersenen. Het reist via kabels, schermen en flarden van gesprekken. Via beelden, berichten en meningen – en meningen over meningen. Ons brein legt verbindingen. Het probeert ruis weg te filteren en informatie aan elkaar te koppelen.
Maar wat als de verbinding niet klopt?
Als de boodschap vervormd is, verdraaid, vermomd als feit?
Wie spreekt er, en wie luistert er nog?
Een groep jonge spelers gaat op zoek. Tussen de lijnen, langs de knopen in de kabels,
op zoek naar iets wat lijkt op waarheid. Of in elk geval: een gesprek.

De voorstelling is gratis toegankelijk, wel graag even reserveren. De voorstelling duurt ongeveer 25 minuten, daarna lopen we gezamenlijk naar de herdenking bij het Joods Monument achter de Schuur.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Oog in Oog

Posted by

Fotograaf/verzetsman Cas Oorthuys was in het laatste jaar van de oorlog aangesloten bij ‘De Ondergedoken Camera’. Dat was een goed georganiseerde groep fotografen die – veelal vanuit de illegaliteit- de oorlog documenteerden. In mei dit jaar wordt deze collectie onderdeel van het Unesco Werelderfgoed.

Met een verborgen Rolleiflex legde Oorthuys stiekem vast hoe Amsterdam eruitzag tijdens de Tweede Wereldoorlog: met gevaar voor eigen leven fotografeerde hij de bezetting, het georganiseerde verzet en het leed van de Hongerwinter. Ook vervalste Oorthuys persoonsbewijzen en had hij thuis onderduikers. Wat gaf hem de moed om zich zo actief te verzetten en om te blijven fotograferen? Hoe kan zijn werk ons leren om goed te blijven kijken naar de mensen om ons heen? ‘Oog in oog’ vertelt het persoonlijke verhaal van een fotograaf, vader en echtgenoot ten tijden van oorlog en nodigt je uit om oog te hebben voor de ander.

Van 17 april t/m 26 mei is de expositie ‘Cas Oorthuys – De Ondergedoken Camera’ te zien in het PleinTheater in het kader van 80 jaar vrede. Het betreft foto’s dat Cas Oorthuys maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoofd Techniek van het PleinTheater, zijn zoon Frank Oorthuys, stelt de foto’s tentoon in de foyer.

Na de voorstelling is er soep (inbegrepen bij de ticketprijs).

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Come on, Oblivion

Posted by

Dit gaat over wat er achterblijft.

Na liefde. Na zwaarte.

Over wat blijft plakken.

Vergeten momenten, opgesloten in een verdrongen herinnering.

Over de dingen die ergens blijven hangen als een post-it aan een muur.

Over dat,

wat achterblijft.

COME ON, OBLIVION voert je mee in herinneringen, gevat in een muzikale soundtrack. 
Deuntjes die voor altijd in je gedachten spelen en bewegingen die je nooit vergeet.
Zodra de muziek klinkt, volgt het lichaam vanzelf; ze weet de pasjes nog precies.

Kaatsend tegen de muur van het verleden zoekend naar verhalen en muziek van toen.
‘Opdat we nooit vergeten’ herdenken we samen met Theater Na de Dam. Vanuit het nu staan we stil bij dat wat ooit was. De spelers van De Noorderlingen en muzikanten van Noordpool Troupe maken onder regie van Mirthe Labree een partituur voor de toekomst.
Vechtend tegen de vergetelheid.

Deze voorstelling is gratis toegankelijk en vindt aansluitend plaats op de herdenking om 20.00 uur. Reserveren is niet nodig.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Club Kristall

Posted by

Duik onder in het bruisende uitgaansleven van 1939. Kom mee feesten, drinken en lachen.
Artiesten in theaters en clubs verlichten de nacht met tedere liefdesliedjes, malle sketches
en theatermonologen.
Maar dan brengt de bezetter een dilemma met zich mee: moet je in oorlogstijd wel
doorgaan met spelen? Mag je het straks nog wel? En mag ík er straks überhaupt nog zijn, als
homoseksuele acteur, joodse zangeres of opstandige jazzmuzikant? 

Club Kristall is een muzikale voorstelling met de waargebeurde verhalen van artiesten in
Nederland in oorlogstijd. Veel van hen speelden door, ook na waarschuwingen en zelfs na
deportatie. Omdat dat ze op de been hield.

Theatermaakster/zangeres Quirine Smit en cabaretier Robbert Jan Proos herontdekken
vergeten werken.

Geholpen door het onderzoek van cabaretarchivaris Richard van Bilsen
(zwartekat.nl), zochten, vonden en vertellen zijn hun verhalen. Want de show gaat door!

Het lied dat zij zongen

Posted by

‘Hoe klonken de muziek in de oorlogsjaren? Wat was de betekenis achter deze nummers? En wie waren de mensen verscholen achter die bekende radiofragmenten?’

Arnhemse jongeren en volwassene creëren deze voorstelling over muziek, radio en propaganda in de Tweede Wereldoorlog. Met nummers uit die tijd en zelfgemaakte muziek nemen ze je mee in de waarde en noodzaak van muziek van 80 jaar geleden!
“Via de radio werd de invasie aangekondigd en via de radio hoorden ze van de bevrijding.”

Onder leiding van Hanna de Jager en Ilse Bakker.

Deze voorstelling is gratis, graag wel even reserveren (via de knop ‘Meer info & reserveren’).

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

De deur was per toeval nog open

Posted by

Op de historische grond van de Academie voor Theater en Dans, waar vroeger het bruisende bioscooptheater ‘het Tip Top Theater’ stond, hoor je de adembenemende gebeurtenissen die filmoperateur en verzetsman Piet Wessendorp er heeft meegemaakt. Het theater is letterlijk van levensbelang geweest voor haar publiek en haar buurtbewoners tijdens de Tweede Wereldoorlog. De grote vraag is: waarom weet niemand op de Academie wat zich op deze grond heeft afgespeeld?

‘De deur was per toeval nog open’ is een filosofische, onthullende getuigenis op historische grond.
Hoe navigeren we op een moreel kompas dat afgesteld is op ons verleden?

  • Over de makers –
    Acteur en theatermaker Stijn Schootstra (1999) studeerde in 2024 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. In zijn eerste jaar op de opleiding ontdekte hij het bijzondere verhaal van deze historische grond, waar niemand van op de hoogte leek te zijn. Hij is de archieven ingedoken en samen met producent Tessel van Ruitenbeek (1999) is hij vastberaden dit verhaal te delen en tot leven te brengen. Ze sloegen daarbij de handen ineen met scenografen Mickey Gantz en Luka Viool om een blijvend monument achter te laten voor het Tip Top Theater. Dit monument wordt tijdens de voorstelling onthuld.

Doorspelen

Posted by

Samen met de Grote Kerk van Schermerhorn, Artiance, Theater na de Dam en verschillende lokale partners uit Alkmaar hebben we een veelzijdig programma samengesteld, bestaande uit een theatervoorstelling, een expositie en diverse concerten. In deze samenwerking komen kunst, muziek en verhalen samen, waarbij jong en oud op een inspirerende manier stilstaan bij het verleden en dit een nieuwe betekenis geven.

“Doorspelen”
Spelen terwijl de wereld in brand staat.
Doorspelen omdat stoppen geen optie is.
Doorspelen om te herinneren, te eren – en om verhalen levend te houden.

Jongeren gingen in gesprek met (familie van) ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog. Hun verhalen vormen de basis voor deze persoonlijke en muzikale voorstelling vol vragen, moed en verbinding.
Ze luisterden – Ze vroegen door – En ze speelden door.
Want sommige verhalen mogen nooit verstommen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Onder voorbehoud

Posted by

Hoe weet je wat waar is? Kan je vertrouwen op je eigen waarneming? Wie kan je geloven? En wat als vragen stellen gevaarlijk is?

De inwoners van een klein dorpje aan zee luisteren al jaren naar de goede raad van hun orakel, tot op een dag de antwoorden alleen maar meer vragen oproepen en iedereen de weg kwijt raakt.

Geïnspireerd door echte verhalen over de Tweede Wereldoorlog in Beverwijk, maken en spelen getalenteerde jongeren uit de omgeving “Onder voorbehoud”, een voorstelling over het gevaar van te duidelijke antwoorden en de vrijheid om te blijven bevragen.

“Onder voorbehoud” is een samenwerking van het Centrum voor de Kunsten Beverwijk en de Bibliotheek IJmond Noord. De voorstelling is gratis toegankelijk en aanmelden is niet nodig.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

De tijdloze tragedie

Posted by

Kunnen jongeren van vandaag de dag nog gewoon kind zijn? Of worden ze al te veel geconfronteerd met de problemen van de wereld die ook zij ooit onder ogen moeten gaan zien? In De Tijdloze Tragedie blikken onze jongeren terug op de Tweede Wereldoorlog. Wat voor invloed heeft dat nog op hen en hoe staat het in verbinding met vandaag de dag? Kunnen zij op deze leeftijd ook echt iets doen of zijn ze enkel bijstanders? Hand in hand met het verleden, het heden en de toekomst zoeken ze samen naar een oplossing. Maar is die ook te vinden? En is dat hun verantwoordelijkheid?

Verzamelen om 20:30u bij de ingang van het Meervaart Theater, vanaf daar lopen we gezamenlijk naar de speellocatie. Reserveren is niet nodig.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Ik wist dat er iets was

Posted by

Je weet dat je ouders niet eerlijk zijn. Je ziet het aan hoe ze naar elkaar kijken als ze denken dat je niet oplet. Aan hoe het stil valt als jij de kamer binnenkomt. Aan de woorden ‘dat vertel ik later nog wel een keer’.

Een voorstelling over het onderbuikgevoel dat er iets niet klopt. Over het gevoel dat je iets niet verteld wordt, maar je weet niet wat.

“Ik wist dat er iets was. Iets wat niet goed was.”

Op 4 mei volgen we vanaf 19:45u via een groot scherm in Theater De Krakeling de herdenking op de Dam. Daarna begint de voorstelling. 

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Permanent in verzet

Posted by

Oorlog in De Weere – je hoort er misschien niet vaak over, alsof er niets is gebeurd. Maar juist in die stille plekken vonden onderduikers een veilige schuilplaats. In De Weere bood vrijwel iedereen onderdak aan onderduikers, en hoewel men het van elkaar wist, werd er gezwegen.

Zo ook bij de familie Langedijk. Stichting Uit de Klei ging in gesprek met mevrouw Langedijk-Laan, die zeven jaar oud was toen de oorlog begon. Haar vader was kapper en molenaar, maar volgens elf jongeren uit de gemeente Opmeer vooral een held. De jongeren spraken met haar om herinneringen op te halen: het verschil tussen wonen in een dorp en een stad, de vele mensen die om eten kwamen vragen, de Joodse man die in het donker werd geknipt, terwijl overdag Duitse soldaten werden geschoren.

Elf jonge acteurs brengen haar verhalen tot leven in een muzikale voorstelling, onder leiding van Puck de Weerd en Jeroen Wals. De voorstelling vindt plaats in een voormalig bankgebouw in De Weere, dat in de oorlog diende als commandocentrum van het verzet.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Over Leven

Posted by

In het zachte licht van hoge glas in lood ramen vertellen zes jonge vrouwen verhalen die niet vergeten mogen worden. Verhalen over moed, angst en opgroeien in een tijd van oorlog. Verhalen over keuzes, over vechten of vluchten en over helpen of toekijken. Over geloof, hoop en de kracht van medemenselijkheid.

In Over Leven verweven we echte getuigenissen uit de Tweede Wereldoorlog met de vragen van nu. Want oorlog lijkt iets van toen, maar kun je je voorbereiden op wat misschien komen gaat?

Een indringende, actuele voorstelling over de dunne lijn tussen leven en overleven.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Hoe ruikt thuis?

Posted by

Een jongerenproductie (10+) rond de verhalen van de Roma en Sinti.

Tachtig jaar geleden, het klinkt zo ver weg. Maar de gevolgen zijn nog altijd zichtbaar. Waar je ook kijkt heeft de Tweede Wereldoorlog zijn sporen nagelaten.
Jaar op jaar herdenken wij en vertellen wij de verhalen van onze grootouders opdat deze nooit verloren gaan. Maar daarbij blijft het verhaal van de Roma en Sinti vrijwel altijd onderbelicht.
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam maken wij van Theater Na de Dam JONG in Delft, hierover een jongerenproductie. Daarbij zoeken we antwoorden op vragen als: wat waren hun gebruiken en rituelen? Hoe klonk hun muziek? En hoe hielden zij zich staande tijdens de oorlog? We proberen daarmee de verhalen van deze nomadische volksgemeenschap tot leven te wekken.

Het wordt de zesde jongerenvoorstelling van Theater Na De Dam in Delft, dit maal bij het verzetsmonument aan de Nieuwe Plantage. Het is gratis toegankelijk en aanmelden kan heel makkelijk via de link.

Komt u ook?
Opdat niemand de verhalen vergeet.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Bedrukt!

Posted by

Op het Kerkplein in Woerden staat het beeldje ‘Drukkers in verzet’ ter nagedachtenis aan de gebroeders Vergeer. Zij hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog hun drukkerij ingezet om illegale krantjes te drukken. Dit hebben ze met de dood moeten bekopen.

In het kader van Theater Na de Dam onderzoeken 22 jongeren, samen met theatermakers Sanne Dorrepaal en Niek Dekker, deze geschiedenis. We onderzoeken wat de rol is van media in een oorlog; 80 jaar geleden en nu. De centrale vraag in deze theatervoorstelling is ‘Wat is waar?’ We baseren ons daarbij op interviews met lokale experts, ooggetuigen(verslagen) en andere bronnen.

Deze voorstelling speelt op 4 mei om 21:00 uur, om 16:00 uur is de try-out. Op dinsdag 6 mei wordt deze voorstelling gespeeld voor groepen 7 en 8 van verschillende Woerdense basisscholen. De voorstelling is gratis, een donatie wordt op prijs gesteld.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Flink zijn

Posted by

Het is oorlog en dan kun je maar beter flink zijn en doen wat de grote mensen je vertellen.

Een voorstelling over oorlog door de ogen van een kind. Hoe het is om als kind niet te weten wat er aan de hand is. Over de kinderen van toen en de kinderen van nu, die opgroeien in een polariserende wereld waar ze zich toe moeten verhouden.

“Er is waarschijnlijk iets niet met mij in orde, ik ben waarschijnlijk een verschrikkelijk stout kind… Ik moet van nu af aan zoet zijn. Ik mag niet meer ondeugend zijn. Ik neem me voor om het iedereen naar zijn zin te maken.” (uit de documentaire: Ik was zo bang)

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Struikelen

Posted by

In de straten van Alphen liggen stille herinneringen aan een tragisch verleden.

Struikelstenen.

Kleine stenen, tien bij tien centimeter, afgedekt met een messing plaatje.

Eenenzestig monumentjes bij eenenzestig voordeuren. De laatste voordeuren waar deze Joodse Alphenaren woonden, voordat zij hun huis op brute wijze achter moesten laten.

Op 4 mei, aansluitend aan de dodenherdenking, poetsen wij de struikelstenen weer even op met onze woorden en gedachtes. Wie zijn de mensen en families achter deze namen? We zullen hun verhaal altijd blijven vertellen, de herinneringen blijven delen, de namen blijven noemen. Want een mens is pas vergeten, als zijn naam vergeten is.

In Theater Castellum in Alphen aan den Rijn zal op zondag 4 mei de voorstelling ‘Struikelen’ te zien zijn, om 21:00 uur aansluitend op de herdenking. De voorstelling is gemaakt door jongeren onder begeleiding van Alphense Theatermaker Irene Cournil.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.