Anne Frank

Posted by

“Anne Frank – een dagboek vol geschiedenis” is een montagevoorstelling over het leven van Anne Frank, door de ogen van jongeren van nu. Wat doet het met je als je vrijheid ingeperkt wordt tot een zolderkamer? Wat maakt dat je iemand verraadt en hoe vieren we de vrijheid nu? Hoe is het om te schuilen voor bominslagen? Naast het dagboek wordt ook ander documentair materiaal gebruikt, zoals fragmenten van Radio Oranje en de Nationale Dodenherdenking.

De voorstelling is een geactualiseerde reprise uit 2017, met linken naar de oorlog in Oekraïne.

Oorlog in mij

Posted by

Negen kinderen en jongeren uit Rotterdam verdiepten zich, onder leiding van theatermaker Pamela Schaap, in de beleving van mensen die oorlog hebben meegemaakt. Zij spraken met Wim Lauwen over hoe het was jong te zijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar ook met Amal Shaban over haar ervaringen met de hedendaagse oorlog in Syrië. De jongeren onderzoeken het gevoel van angst en daarmee de oorlog in henzelf. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Oorlog in mij (10+).

De voorstelling wordt gespeeld langs een looproute door de stad, met verschillende scènes op verschillende plekken. Ook de film Now. You see me! van Misiconi Dance Company is onderdeel van de route. De voorstelling begint en eindigt gezamenlijk in het Maaspodium.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Beeld Buis

Posted by

Jongeren uit Amsterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Eva Benjamins, Rosa van Zonneveld en Christoff Henken in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Beeld Buis.

Twee kinderen kijken nietsvermoedend tv. Onderuit gezakt en verveeld stuiten ze op de herdenking op de Dam. Saai! En ze zappen door. En door. En door en door en door, tot dat…GLITCH…

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Mijn pop huilt ’s nachts

Posted by

“Mijn pop huilt ’s nachts” vertelt het waargebeurde verhaal van George en Ursula Levy. Twee Duits Joodse kinderen die vlak voor WOII naar Nederland worden gestuurd in de hoop dat ze hier veilig zijn. Als ook hier de oorlog uitbreekt, komen ze uiteindelijk in Kamp Vught terecht.
Daar worden beiden voor onmogelijke keuzes geplaatst, die hen de rest van hun leven niet meer loslaten.
Ursula koestert haar pop. Haar pop die haar troost en die, als ze haar best doet, ruikt naar thuis,

Op wonderbaarlijke wijze te ontkomen aan de kindertransporten van 1943 waarbij nagenoeg alle kinderen van het kamp worden afgevoerd en vermoord,
George en Ursula overleven de oorlog en vestigen zich in Amerika.

Van 1 t/m 5 mei ook te zien op het YouTubekanaal van Verhalenverteller Eric Borrias.

Tegen het vergeten

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Oost verdiepen zich onder leiding van theatermaker Femke Heskes in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Hun bezoek aan het Nationale Holocaust Namenmonument op de Weesperstraat vormt de basis voor de muzikale voorstelling ‘Tegen het vergeten’, dat op 4 en 5 mei gespeeld zal worden in het Plein Theater.

Je vergeet je sleutels, je vergeet de verjaardag van een vriend. Je vergeet de was uit de droger te halen, je vergeet iemand gedag te zeggen.

Iedereen vergeet wel eens iets. Iets kleins. Iets van praktische aard, vaak duurt het maar een paar uur voordat je er aan herinnerd word. Een klein briefje op de koelkast, een blik in je agenda. Ohja!

Maar we vergeten ook de grote dingen. Hele geschiedenissen. De oorlog en de mensen die daarbij zijn omgekomen. Mensen die hun leven hebben gegeven op dat wij nu in vrijheid kunnen leven. Waarom vergeten we steeds?

Een plaatje in een boek, een monument, een nationale herdenking. Ze helpen ons herinneren. Maar dat zijn korte momenten in een mensenleven. Waarom vergeten we steeds?

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

We zeggen alvast sorry

Posted by

Jongeren uit Tilburg verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lotte van Oudheusden en Isabel Schoonbeek in de geschiedenis van Tilburg ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling We zeggen alvast sorry.

Vijf eigenwijze jongeren nemen je graag mee op ontdekkingstocht binnen hun eigen herdenkingsritueel waarin nieuwe verhalen, hoofdpersonages, kleuren en muziek de boventoon voeren. Want deze jongeren hebben behoefte aan een ander ritueel dan “dat” op de Dam.

En daarvoor zeggen ze alvast sorry.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Als de oorlog je pad kruist

Posted by

Jongeren uit Delft verdiepten zich onder leiding van theatermakers Alexa van der Velde en Remko Weijers in de geschiedenis van Delft ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “Als de oorlog je pad kruist”.

Voor de vijfde editie van de Theater Na de Dam in Delft nemen zij je mee terug de tijd in, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Met de stad als decor volgen zij de paden van de Joodse inwoners van Delft.

Een locatievoorstelling met als thema de Struikelstenen en 142 Joodse stadsgenoten die het leven lieten. De spelers nemen je mee de Olofsbuurt in en vertellen je de verhalen achter een aantal Struikelstenen. Het Joodse meisje Betty Springer uit Amsterdam, dat zich schuilhield aan De Spoorsingel 28 bij de Haagsche verzetsgroep rond Kees Chardon. De familie Schnitzler met hun zeven kinderen, die woonden aan De Laan van Overvest. Salomon van der Stam de reiziger die nooit terugkeerde naar Delft. We nemen je mee naar de huizen waar zij woonden, leefden en droomden. Loop met ons mee in de voetstappen van het verleden.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Now. You See Me!

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Joop Oonk in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Now. You see me! gaat over het zichtbaar maken van een doelgroep die in de tweede wereldoorlog veel leed is aangedaan, maar waar tot op heden nog weinig aandacht voor is. De persoon met een beperking. Door middel van workshops op mytylschool de brug te rotterdam en aansluitend een repetitie zullen eerste en tweedeklassers toewerken naar een gezamenlijke dans (Now. You see me.). Spoken word artiest Mariëm Zian zal de ‘happening’ starten. Deze bestaat verder uit een gezamenlijke dans met als doel de verscheidenheid die van mensen uit kan gaan zichtbaar te maken en de collectieve kracht te vieren die daarvan uitgaat. Van het project zal een film worden gemaakt die te bewonderen zal zijn op 4 en 5 mei via de social media kanalen van Theater na de Dam en Misiconi. Vanaf 4 mei om 11 uur is de film hier te zien.

In Now. You see me vieren we de eigenheid en verscheidenheid en stimuleren zelf expressie bij een groep mensen die daar niet automatisch toe uitgenodigd wordt. In de film nemen de jongeren publieke ruimte in, dragen uit wie ze zijn en eisen voor even de aandacht op met hun unieke, zelf vormgegeven groepsdans. Een collectieve happening, een monument in de tijd om te vieren dat we er zijn en gezien mogen worden en om hen te eren die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het oog onttrokken werden.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Ondergronds

Posted by

Jongeren uit Diever verdiepten zich onder leiding van theatermakers Leander Breen, Welina Ensing en Dorien Folkers  in de geschiedenis van Diever ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Ondergronds.

Wat zou jij doen als je verplicht in het leger moet strijden voor de Nazi’s, maar liever verzetswerk tegen hen verricht? 

Zes jongens in Diever gingen letterlijk ondergronds door het graven van een groot hol om uit handen van de Nazi’s te blijven. 
Hoelang hou je dat vol? Je moet wel eten en af en toe schone kleren krijgen… 
Hoelang blijft zo’n hol geheim?

Zes spelers vertellen het verhaal van zes dappere jonge mannen die ondergronds gaan om in het duister tegen de vijand te vechten.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Josefien

Posted by

Josefien maakte de oorlog mee en die jaren bepaalden de rest van haar leven. Een voorstelling over verkleurde herinneringen, weggedrukte ervaringen en het verlangen gezien te worden.
Het verhaal is geïnspireerd op de bekentenis van Atie Ridder-Visser, die op 96-jarige leeftijd opbiechtte Felix Guljé na de oorlog te hebben vermoord.

Josefien wordt gespeeld door acht spelers van Lens Theatermakers. Zij schreven de tekst zelf, onder leiding van regisseur Susan Rooijmans-Grelling.