Er waren vrouwen

Posted by

In deze voorstelling gaan jongeren op zoek naar wat verzet is, hoe klein dit kan blijven of hoe groot het kan groeien. En hoe verzet er uit zou kunnen zien in de wereld van nu. Ze gaan met nabestaanden in gesprek over vrouwen die in het verzet zaten tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarvan sommigen uit Apeldoorn kwamen of op het Ereveld begraven liggen.

Welke moed en angst schuilt er in ons zelf om te voelen dat iets niet klopt en iets te zeggen of te doen als dat nodig is? Is verzet wel echt verzet als je niet bereid bent om echt risico te lopen?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Het Achterhuis

Posted by

In deze aangrijpende theatermonoloog word je als publiek meegenomen in het indrukwekkende verhaal van Anne Frank, onderduikend tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je duikt in Anne’s binnenwereld; vol angst, hoop, dromen, verliefdheid, woede en verdriet. 

Een ontmoeting met een meisje wat toen leefde, maar nog altijd iets te zeggen heeft; Anne van toen, spreekt tot het hart van jong en oud nu.

Transport 38

Posted by

In Transport 38 nemen 12 jongeren je mee op route door Nijmegen. We starten op Plein 1944.

Interviews met nabestaanden, eigen materiaal, onderzoek en een reis naar Auzchwitz vormen de ingrediënten voor deze 10e Theater Na de Dam JONG voorstelling in Nijmegen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Jewish Jazz

Posted by

In Jiddische Jazz neemt Mirjam van Dam je mee naar de Joodse shtetls (stadjes) in het vooroorlogse oude Europa, om daarna met de boot over te steken naar New York. Van Odessa naar de Lower Eastside waar de joodse muziek op Tin Pan Alley veranderde in Jazz en Jiddisch theater veranderde in Broadway- en Hollywood-entertainment!

Joodse componisten en tekstschrijvers gingen, geheel tegen de regels in, samenwerken met Afro-Amerikaanse jazzmusici.

Daarmee is Jiddische Jazz een onverwacht prachtige uitkomst van een gewelddadige voorgeschiedenis, en zeker in deze tijd een lichtend voorbeeld van samenwerking en creativiteit.

Mirjam van Dam en band spelen heerlijke nostalgische muziek, swingend en met nesjomme!

Met verhalen over o.a. Gebirtig, Gershwin, Irving Berlin, Louis Armstrong, Mezz Mezrow, Sophie Tucker en vele anderen.

De joodse vrouw

Posted by

Een eenakter van Brecht, nu meer dan ooit actueel, ook al speelt het zich af aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Een vrouw staat voor een vreselijke keuze in deze tijden van spanning, in de hoop haar waardigheid te behouden.

De Propagandist

Posted by

Aan de hand van niet eerder gepubliceerde interviews, dagboekfragmenten, familiefilms en propagandafilms verhaalt De Propagandist over de opkomst en ondergang van de Nederlandse filmmaker Jan Teunissen (1898-1975). Als telg uit een rijke en invloedrijke familie kreeg Teunissen al vroeg de kans om zijn ambities als filmmaker na te jagen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog groeide hij uit tot de machtigste man in de Nederlandse filmindustrie. Als hoofd van de filmafdeling van de NSB en SS kreeg hij de bijnamen ‘de filmtsaar’ en ‘de Nederlandse Leni Riefenstahl’. Na de oorlog werd Teunissen vervolgd en gestraft, maar hij bleef trots spreken over zijn sluwheid en zijn banden met de elite van het naziregime.

De documentaire De Propagandist ontvouwt langzaam het portret van een complexe man en zijn drijfveren. Tegelijkertijd stelt de film de grenzen tussen documentaire en propaganda ter discussie, en wordt de rol van propagandisten belicht – hoe zij beelden, verhalen, desinformatie en ideologie verspreiden. Een film over grenzeloze ambitie en de manipulatieve macht van cinema. Winnaar Best Dutch Film Award IDFA 2024.

Can we agree to disagree

Posted by


Tijdens de Tweede Wereldoorlog stonden enkelen op waar velen zwegen.
Ze stelden vragen, keken verder of weigerden de norm te volgen.
Een collage van verhalen van verzet – groot én klein, individueel en collectief – vormen het vertrekpunt van de voorstelling die we maken voor Theater Na de Dam jong.
Verteld door een generatie die opgroeit in een tijd gekenmerkt door een overvloed aan informatie, meningen en waarheden. Zoveel soms, dat je je het liefst zou willen afsluiten.

In tijden van crisis verschuift de waarheid. Soms langzaam, bijna onmerkbaar. Soms met veel lawaai en geweld.
Maar juist in onzekere tijden wordt kritisch denken belangrijker dan ooit. Juist als niets meer vanzelfsprekend lijkt, moet je zelf leren kijken. Wie bepaalt wat waar is? Hoe herken je ruis, framing of manipulatie? En hoe vind je elkaar dan nog in een gedeelde waarheid?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

In Mijn Naam

Posted by

Stap in het hoofd van Sam, een jonge trompettist die op 4 mei een belangrijke rol speelt in de herdenking. Maar wat betekent herdenken eigenlijk? En hoe doe je dat oprecht?

In ‘In Mijn Naam’ nemen twee jonge spelers je mee op een persoonlijke en poëtische zoektocht naar empathie—aan de hand van één naam. Kun je werkelijk met iemand meeleven als je alleen hun naam kent? Is verbondenheid mogelijk zonder gezicht of verhaal? Of ontstaat echte empathie pas wanneer je iemand écht leert kennen?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Fragmenten van bestaan / Burgemeester Bloemers

Posted by

Arnhemse makers Elize Kuiper en Jesper Pouw maken voor Theater Oostpool een double bill: twee korte voorstellingen over Arnhem in de Tweede Wereldoorlog. Samen met studenten van MBO Rijn IJssel onderzoeken ze wat ‘verzet’ betekent, zowel toen als nu.

Eén groep gaat hierbij in op het orkest van Musis in de tijd van de tweede wereldoorlog. Omdat verschillende muzikanten een Joodse achtergrond hadden, mochten zij van de bezetter niet meer meespelen. Samen met de studenten onderzoekt maker Elize Kuiper verschillende leden van dat orkest, hoe deze muzikanten zich verhielden tot dit verbod en wat de waarde van kunst is in tijden van crisis.

De andere groep verdiept zich, onder leiding van maker Jesper Pouw, in het verhaal van burgemeester Henri Bloemers, die tijdens de Tweede Wereldoorlog burgemeester van Arnhem was. Burgemeester Bloemers besloot om niet af te treden tijdens de bezetting, omdat hij wist dat er dan een NSB’er op zijn post zou komen. Wat kunnen we nu leren van de onmogelijke positie waarin Henri Bloemers zich bevond? En hoe kunnen we, net als Burgemeester Bloemers, hoop blijven houden in donkere tijden?

Beide voorstellingen duren ongeveer een half uur en worden achter elkaar gespeeld in de Balkonzaal van Musis Sacrum.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Wat ik weet

Posted by

Theatermaker Zahra Lfil heeft samen met vijf jongeren uit Oldambt een voorstelling gemaakt geïnspireerd op verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Speciaal hiervoor hebben de jongeren gesproken met ouderen – de “ooggetuigen” – uit de regio.

Vorig jaar was Theater Na de Dam Oldambt een groot succes. De jongeren speelden ‘Evacueetje’ voor een uitverkochte zaal in De Klinker. De toeschouwers, waaronder de burgemeester, waardeerden de voorstelling met een staande ovatie. Dit jaar is er een extra speelmoment op 3 mei.

Op 4 mei 20.00u is er de gelegenheid om samen in het Theatercafé te kijken naar de nationale herdenking op de Dam.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Miss Informatie

Posted by

Wanneer stop je met kijken en begin je met aannemen? Wanneer stop je met luisteren en begin je met geloven? Blijf je zoeken naar de waarheid, ook wanneer een leugen jouw beter uitkomt? Blijf je strijden voor de winst, ook wanneer je weer dat de wedstrijd niet eerlijk verloopt? Wat is echt, wat moet gecheckt en waar wil je voor vechten? In miss-informatie gaan de deelnemers de strijd aan, met zichzelf, met elkaar en met de steeds groter wordende stroom aan (Miss) informatie.

Op de avond van de Dodenherdenking op 4 mei, zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Na het grote succes van ‘In Flarden’ voor Theater na de Dam in 2023, doen in 2025 opnieuw 12 leerlingen van de Purmerendse NKT Theaterschool mee aan dit project. Zij maken, onder leiding van theatermaker Tim Schuitvlot – van den Hout, een eigen voorstelling over de Tweede Wereldoorlog: ‘Miss Informatie’. Daarin staat het zeer actuele thema ‘propaganda’ centraal. ‘Miss Informatie’ zal op 4 en 5 mei in totaal drie keer te zien zijn in het NKT Theater aan de Gedempte Singelgracht.

Ervaringskundigen
Voor ‘Miss Informatie’ werden verhalen van ervaringsdeskundigen gebruikt. De deelnemende NKT-leerlingen, in de leeftijd van 13 tot 17 jaar, gingen in gesprek met de heer Capel (99) en mevrouw Meinen-Wiersma (86) uit Purmerend, die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. In een tijd waarin propaganda een enorme rol speelt in de dagelijkse maatschappij gebruikten de jonge makers onderdelen uit de gesprekken voor de uiteindelijke voorstelling ‘Miss Informatie’.

Voorstellingen en nagesprek
‘Miss Informatie’ is op 4 mei om 20.45 uur te zien, na de Dodenherdenking op de Kaasmarkt in Purmerend. Na afloop van deze voorstelling zal tevens een gesprek plaatsvinden met de ervaringsdeskundigen, het publiek én de jonge makers. Op 5 mei is ‘Miss Informatie’ te zien om 17.30 uur en om 19.30 uur.

Reserveren
Alle voorstellingen worden in het NKT Theater aan de Gedempte Singelgracht 16 te Purmerend gespeeld. Er zijn 50 plekken beschikbaar per voorstelling, de toegang is gratis. Vooraf reserveren is gewenst via www.nkt.nl/theaternadedam

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Als de oorlog voorbij is

Posted by

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Elizabeth. Drie jonge spelers (12, 14 en 14 jaar) vertellen hoe Elizabeth van der Windt als kind de Tweede Wereldoorlog en de nasleep ervan beleefde: een leven van verlies, veerkracht en de troost van dans.  

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Het onderduikspel

Posted by

‘Het onderduikspel’ is gebaseerd op de oorlogservaringen van Herman Silbenberg die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Sittard leefde. Als Joods jongetje moest hij al snel onderduiken. Zijn moeder noemde het ‘Het onderduikspel’ en ze beloofde haar zoon na de oorlog weer terug te zien in Sittard. Herman overleeft de oorlog op miraculeuze wijze, maar zijn moeder zal zich door het geweld van de bezetter niet aan haar afspraak kunnen houden.

Vijf jongeren doken bijna een jaar lang in het verhaal van Herman Silbenberg. Het resultaat is een voorstelling met hypermoderne muziek, die kijkt alsof je in een computerspel zit.

Alle bezoekers wordt gevraagd om hun telefoon mee te nemen en te gebruiken tijdens de voorstelling. Achteraf is er mogelijkheid om met elkaar na te praten met koffie/thee/fris en enkele prenten van Silbenberg te bestuderen.

Voor de avondvoorstelling op 4 mei is de zaal rond 19:40u geopend en is er de mogelijkheid om met de spelers de Dodenherdenking op de Dam op een scherm te bekijken. De zaal sluit kort voor 20:00u en zal na de Dodenherdenking weer opengaan. Om 20:30u begint de voorstelling.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Ondergedoken verhalen

Posted by

Op 4 mei staat Stadschouwburg Utrecht samen met veel theaters in het land in het teken van Theater Na de Dam. We delen verhalen over de Tweede Wereldoorlog om te herinneren en te herdenken. Bij Ondergedoken verhalen van Jeugdtheaterschool Utrecht vind je deze verhalen niet in de theaterzalen, maar moet je ze op andere plekken zoeken en ontdekken.

In deze derde editie van Ondergedoken Verhalen draait alles om perspectief. Welke route kies jij? Vanuit welk oogpunt bekijk jij de geschiedenis – en wat zie je dan in het licht van vandaag? 

Deze voorstelling is een onderdeel van ons 4/5 mei programma. Bekijk hier ons hele programma. 

Samen met jonge talenten ontwikkelden Jeugdtheaterschool Utrecht en Stadsschouwburg Utrecht deze bijzondere productie voor Theater Na de Dam. Op plekken waar je normaal niet mag komen, bots je op scènes en monologen over oorlog, vrijheid, hoop, angst, begrip en onbegrip. Onze jongeren baseerden hun teksten op verhalen van mensen die het echt hebben meegemaakt.

Geschiedenis moet je niet alleen doorgeven, je moet haar opgraven. Luisteren. Aanraken. Meenemen. Tijdens deze zoektocht langs verborgen scènes staat steeds opnieuw één vraag centraal: vanuit welk perspectief?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Ripples

Posted by

Waarom?
Ik wil graag weten waarom.
Waarom deed je wat je deed en doe je wat je doet?

In deze locatie voorstelling, proberen wij met alle generaties voor en na ons aan tafel te zitten en de moeilijke gesprekken te voeren.
Wie jij nu bent is niet de persoon die je voor altijd wilt blijven,

Toch?

In RIPPLES stellen we vragen. Gaan we de gesprekken aan. Luisteren we. Luister je mee?

Voor deze voorstelling kunt u een plek reserveren door te mailen naar srabhelakh@gmail.com.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Die grenze | De grens: Oorlog in Roermond

Posted by

Remunj, Roermond, maart 1945. Geen ronddraaiende beelden om 12 uur ’s middags op de toren van het stadhuis aan de Markt, geen Pierre Cuypersmonument op het Munsterplein, geen gezellige roezemoezende terrassen, niks. De stad is verlaten en ligt in puin na de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers hebben de toren van de kathedraal opgeblazen en de geallieerde bevrijders hebben zware beschietingen en bombardementen uitgevoerd om Roermond in handen te krijgen.

Wat heeft er zich in het grensgebied rondom Roermond afgespeeld? We vertellen en zingen over het leven onder de Duitse bezetting, het lot van de Roermondse Joden en over mensen die zich verborgen in de kelders onder het oude centrum.

Cabaretier en schrijver Vincent Bijlo vertolkt het verhaal. De bekende zangeres en multi-instrumentaliste Fay Lovsky brengt persoonlijke en herkenbare songs. De composities en arrangementen van de Duitse Konrad Koselleck samen met 9 musici van de bigband geven het verhaal met muziek en geluid lading en vleugels.

Nu, 80 jaar later, realiseren we ons dat de vrijheid die wij hebben zeer kostbaar is en dat we, in een tijd waarin oorlog steeds dichterbij komt, die vrijheid moeten bewaken.

Lacuna

Posted by

Sonja kan zich niets herinneren van het moment in haar vroege jeugd waarop haar leven gered werd: toen ze in 1943 voorgoed van haar ouders werd gescheiden. De ontdekking van drie zilveren ringen, die ooit van haar ouders zijn geweest, zet de regisseur aan tot het vragen naar haar verleden. In de emotionele reis die volgt, volg je Sonja door vervormde herinneringen, vervagende beelden en herinterpretaties van het verleden, naar dat ene moment van verlies en verdriet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Rondleiding ‘Stadsschouwburg Utrecht in oorlogstijd’

Posted by

De Stadsschouwburg Utrecht, geopend in september 1941, had een roerige start. Hoewel de bezetter dreigde met sloop, opende het gebouw toch en trok het in het eerste seizoen veel bezoekers. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw ook gebruikt door de NSB.  Met de speciaal samengestelde rondleiding ‘Stadsschouwburg Utrecht in oorlogstijd’ maken we deze geschiedenis zichtbaar met beeldmateriaal en verhalen. Hoe zag de Stadsschouwburg er toen uit en hoe was de situatie in het theater tijdens de oorlog? 

Deze rondleiding is helaas niet rolstoeltoegankelijk
Het gebouw heeft heel veel trappen. Op veel plekken kun je met de lift komen, maar niet overal. De rondleiding is daardoor helaas niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of gebruikmaken van een rolstoel. Geldt dat voor jou en wil je toch graag een keer rondgeleid worden? Neem dan contact op via mail. Dan kijken we of we dat mogelijk kunnen maken.

Verzet begint niet met grote woorden

Posted by

Met Theater Na de Dam volgt Cuijk het voorbeeld van andere gemeenten die ook langer dan twee minuten willen stilstaan bij de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog en de jaren van vrijheid daarna. Op initiatief van een aantal betrokken Cuijkenaren, van harte ondersteund door de schouwburg.  

Op het perron staat een oude man. Aarzelend. Angstig. Hij wil met de trein naar Assen, maar hij durft niet. Hij durft sowieso niet met de trein. Al heel lang niet meer. Maar dit keer stapt hij wel in. Hij zoekt steun bij een jonge vrouw die ook naar Assen gaat. Voorzichtig komt er een gesprek op gang tussen die twee.

Kritisch denken
Met deze scène begint de voorstelling in het kader van Theater na de Dam. Dit jaar is het thema ‘kritisch denken en de zoektocht naar gedeelde waarheid’. In de extreem gepolariseerde wereld waarin we nu leven, waar informatieoorlogen met fake news worden uitgevochten, is het thema actueler dan ooit.

Het gesprek in de trein wordt afgewisseld met scènes op basis van teksten die door jongeren geschreven zijn en vertaald werden naar teksten voor volwassenen. Over wat je zelf zou doen, als het oorlog was. Over desinformatie. Over in verzet komen. Of juist jezelf verstoppen. Soms worden de teksten voorgedragen, soms gespeeld in korte scènes. Daarnaast speelt muziek een belangrijke rol, zowel instrumentaal als zang.

De voorstelling wordt gespeeld door twaalf acteurs en twee muzikanten uit het Land van Cuijk.

Uitzending
Voor wie dat wil, is het mogelijk om vóór de voorstelling op een groot scherm in de schouwburg de Nationale Dodenherdenking op de Dam te zien.

Familieschriften

Posted by

Op 2, 3 en 4 mei wordt ‘Familieschriften’ opgevoerd. Dit is een vertelvoorstelling door Ina Schrama en Cor van Heerwaarden over Texelaars in oorlogstijd. Boeren, vissers, onderduikers, Amsterdammertjes, de mannen die naar Assen moesten om dwangarbeid te doen, de beschieting van Den Burg, het vliegveld, de Mok en andere gebeurtenissen komen voorbij.

Aanmelden kan door een mail te sturen.

Als het ware

Posted by

“De waarheid wordt verdronken en het water staat ons steeds hoger aan de lippen. Geen zorgen, met een diepe duik kom je vanzelf weer boven”.

De waarheid blijkt soms moeilijk te vinden en wanneer we die vinden is dat ook vaak niet geruststellend. Met verhalen uit de periode rond de Tweede Wereldoorlog kunnen de verhalen van nu beter op waarde geschat worden. Een gezamenlijke waarheid is het belangrijkste ingrediënt van een samenleving. Meningen over die waarheid kunnen uiteraard verschillen. Wat kunnen we geloven en hoeveel keuze hebben we daarin? Door vragen te stellen met een focus op vertrouwen, hoop en de waarde van waarheid reflecteren de makers en de jongeren op het verleden en onderzoeken en bevragen ze tegelijkertijd het heden.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Ga maar rustig slapen

Posted by

Zaandam in de lente van 1941. De mensen worden wakker, kinderen gaan naar school, boodschappen worden gedaan, kletspraatjes worden gemaakt en alles lijkt normaal.
Maar ondertussen proberen mensen zich te verzetten tegen de ideeën van de Nazi’s op geheime plekken. Alleen, zijn ze voorzichtig genoeg? En wie durft in te grijpen als alles misgaat?

Hoe blijf je vasthouden aan je eigen moraal en medemenselijkheid wanneer er de dreiging is alles kwijt te raken? Is het dan ieder voor zich? En ben je een verrader als je niet durft in te grijpen wanneer je buren worden afgevoerd of gewoon een mens? En ben je een held als je wel in verzet gaat?

Deze voorstelling is aangemerkt als geschikt voor mensen met een visuele beperking omdat de voorstelling een hoorspel is van teksten en soundscapes en daarom zicht minder van belang is. De focus ligt op de muzikaliteit van de tekst, stemmen en muziek.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Die mame!

Posted by

In het avondvullende muziekprogramma Die mame!, neemt Anouk Dorfmann u op eigenzinnige wijze mee in haar verhaal. Een verhaal over een zoektocht naar haar Joodse identiteit.

Begeleid door contrabassist/gitarist Gerard Schoren, accordeonist Bart Lelivelt en violiste Anneke Frankenberg, danst, zingt en vertelt Anouk over haar leven en haar familie. Zij laat u kennismaken met een breed scala aan klezmerstijlen, en gebruikt daarvoor de talen die in haar mond wonen: Jiddisch, Hebreeuws, Ladino, Frans en natuurlijk Nederlands.

Van kwetsbare en intieme slaapliedjes langs expressieve melodieën tot aan de meest uitbundige feestmuziek. Dit alles met als groot voorbeeld, Mamie, haar Joods-Algerijnse oma en een ECHTE Yiddishe mame. Anouk had geen Joodse moeder, maar werd er wel een.

Terwijl u luistert, zingt, wiegt en drinkt, neemt de band u mee terug naar die trouwerij waar u op de tafel stond te dansen of die vrijdagavond waarop uw moeder u neuriënd naar bed bracht.

Het is tijd dat het tijd was

Posted by

De Maliebaan, kroonjuweel van Utrecht:
Een prachtige, brede laan van precies een kilometer lang, met aan beide kanten fraaie herenhuizen en stadspaleizen. Het is een van de meest geliefde plekken van Utrecht, maar ook een plek met een weerbarstige geschiedenis.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte de Nederlandse ‘Unter den Linden’ als een magneet op de Duitse bezetter en de NSB. Musserts hoofdkwartier was er al in 1937 gevestigd, na 1940 volgden nog zeker vijftien nazi-instituten. Er vonden parades plaats, hooggeplaatste nazi’s maakten er hun opwachting, er werd vergaderd, gespioneerd, geroddeld en samengezworen.

Maar pal naast de gevreesde verhoorkamers van de Sicherhetspolizei woonde Dr. Max, ofwel Marie-Anne Tellegen, een spilfiguur in het verzet. En schuin tegenover Mussert resideerde ferm anti-Duitse rooms-katholieke aartsbisschop Jan de Jong, die zijn rug rechthield tegenover het nazi-geweld.

Tegelijkertijd ging het gewone leven door: er werden kinderen geboren, er gingen mensen dood, er werden spelletjes gespeeld. Behalve de prominente figuren duiken 18 jongeren uit het tussenjaar van de Theaterschool Utrecht samen met regisseur Gilles Groot in de wereld van diverse andere bewoners aan de Maliebaan.

Wat deed de rancune die zich tentoonspreiden op de Maliebaan met de gezinnen die er woonde? Werd de rechts-nationalistische krant Volk en Vaderland uit angst gelezen? Wie was er op de hoogte van de verzetskrant Vrij Nederland die onder Garage Grund op nummer 71 werd gedrukt?

Het is tijd dat het tijd was stelt vragen over hoe wij waakzaam en kritisch kunnen blijven in tijden van haat en desinformatie.

Nagesprek met Joke Hermsen
Aansluitend op deze voorstelling nodigen we je uit voor een verdiepend nagesprek met regisseur Gilles Groot, twee spelers en de invloedrijke schrijver en filosofe Joke Hermsen.

In de voorstelling dreigen de bewoners van de Maliebaan hun houvast te verliezen. Sommigen kiezen radicaal, anderen raken verstrikt in stilstand. Hoe herkenbaar is hun strijd voor jongeren vandaag? Tijdens het nagesprek reflecteren de spelers op hun personages en leggen zij verrassende verbindingen met het nu. Wat betekent hoop in een tijd waarin zoveel onzeker lijkt?

Joke Hermsen laat in haar nieuwe uitgave ‘Tijd is Hoop’ zien dat de hoop zélf zich verscholen houdt in onze ervaring van tijd. Haar werk ontvouwt een moedig en hoopvol denken, waarin filosofie kunst en politiek gezamenlijk optrekken om het dreigend onheil te bezweren. Wat is er voor nodig om moedig te zijn?

Een unieke kans om de thematiek van de voorstelling verder uit te diepen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Ik, Armando

Posted by

De voorstelling biedt een diepgaande verkenning van het denken en doen van “schuldigen” tijdens de Tweede Wereldoorlog, geïnspireerd door de teksten van kunstenaar Armando en bewerkt tot toneelstuk door Bart Kiene en Peter Oskam. Armando, die opgroeide in de oorlog en ervaringen bij kamp Amersfoort meemaakte, had een blijvende fascinatie voor geweld in al zijn artistieke uitingen. Hij onderzocht hoe mensen hun gewelddaden rechtvaardigen en ontkennen, en hoe daders zich als slachtoffers kunnen presenteren. Dit dehumaniseringsproces, waarin mensen tot zondebokken of zelfs insecten worden verklaard, stelt hen in staat om geweld te rechtvaardigen zonder gewetenswroeging. Een voorstelling die laat nadenken over die mechanieken die leiden tot onderdrukking en die geweld rechtvaardigen. En dus ook over wat een nazi was en hoe mensen daarin mee konden gaan.

De voorstelling verbindt deze thema’s met hedendaagse politieke retoriek. Armando’s gesprekken met voormalige SS’ers en zijn kritische blik op de maatschappij worden weerspiegeld in actuele situaties, zoals de manier waarop leiders als Poetin en Trump vijandelijke groepen framen. De makers nodigen het publiek uit om deze mechanieken van geweldsrechtvaardiging te herkennen en zelf na te denken over de moraal van deze kwesties, zonder hen een definitief oordeel op te leggen. Zware thematiek maar niet zwaar gebracht. Kortom een associatieve voorstelling die zeker stof tot nadenken geeft.

Stil(te) Stil

Posted by

In fiZi wordt op 4 mei in een samenwerkingsverband met Cultuurhuis ZierikC een uniek programma gebracht dat speciaal voor voor 4 mei is gemaakt in het kader van Theater Na de Dam.Op 4 mei, om 20:00 uur, is iedereen stil. Behalve de vogels. Zij leren ons hoe mooi stilte kan zijn. Maar ook dat het zelden écht stil is. Dat er vaak iets is wat haar verstoort. Een onderlinge spanning, die niet benoemd wordt. Een diepgevoeld verdriet, dat er altijd een beetje is. Een ingehouden frustratie. Dat de stilte te stil is. In STIL(TE)STIL zoeken vier volwassenen naar stilte. In het herdenken en in het alledaagse. En dat is ongemakkelijk, spannend, ontroerend en humoristisch. Stilte is immers een zoektocht. Eentje die de moeite waard is.

Artistieke 4 mei lezing

Posted by

De Tweede Wereldoorlog is tachtig jaar geleden. Hoe blijven we de Holocaust herdenken? Prof. Ido de Haan (UU), gespecialiseerd in de herinnering aan de Holocaust in Nederland, spreekt over de rol die omstanders speelden en hoe de Jodenvervolging wordt gebruikt in politieke discussies. Het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) geeft de lezing een theatrale vertaling. Theatermakers Greg Nottrot en Hanna Timmers zoeken ieder op eigen wijze naar meerstemmigheid.

De lezing is voor iedereen vrij toegankelijk en vindt plaats direct na de stedelijke herdenking op het Domplein dat jaarlijks duizenden bezoekers trekt.

Seizoenen van Herinnering

Posted by

Een indrukwekkend muzikaal-theatraal spektakel over de ingrijpende impact van de Tweede Wereldoorlog.
Onderwater Producties en het Dordrecht Philharmonisch Orkest (Phil Good) brengen, samen met inwoners van Dordrecht, een voorstelling over de Tweede Wereldoorlog en 80 jaar bevrijding in de stad.

Een muzikaal en theatraal spektakel over de impact van de Tweede Wereldoorlog. Vier personages – een verzetsstrijdster, een Duitse soldaat, een onderduikster en een bakker – vertellen hun verhaal. Een indrukwekkende voorstelling die geschiedenis tot leven brengt.

Mede mogelijk gemaakt door het Vfonds.

Streamin’ Echoes

Posted by

Sinds 2020 werken Misiconi en de dansers van Mytylschool De Brug samen aan de jongerenprojecten van Theater Na de Dam. Want herdenken doe je niet alleen. Een gedeeld verleden vraagt om een gezamenlijke stem. Dit jaar bundelen we opnieuw de krachten met Codarts-studenten en maken we een voorstelling die actueler is dan ooit.
Onder leiding van Minoe Bossink is in acht repetities gewerkt aan Streamin’ Echoes. Een krachtige performance over kritisch denken en waakzaamheid in een tijd van desinformatie en propaganda. Hoe onderscheiden we feit van fictie? Hoe blijven we scherp en geven we de toekomst een stem? Dans en spoken word samen tot een strijdbaar en hoopvol statement.

Over Misiconi
Misiconi is een gemixt dansgezelschap waarin dansers met en zonder beperking samen een choreografisch experiment aangaan. Misiconi is kleurrijk, eigenzinnig, interdisciplinair en divers. In plaats van te denken in labels, gelooft Misiconi in een wereld waarin inclusie de norm is. Het Rotterdamse gezelschap is een artistiek platform onder leiding van artistiek directeur en choreografe Joop Oonk. De choreografieën onderzoeken voortdurend onbekende aspecten van mobiliteit, met fictieve en technologische uitbreidingen van het lichaam en de geleefde ervaringen van de innerlijke werelden van de dansers. In 2021 werd Joop Oonk genomineerd voor de Innovatieprijs van de Nederlandse Dansdagen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Als je terugkomt

Posted by

Op 4 mei 2025 zijn jonge spelers voor Theater Na de Dam met ‘Als je terugkomt’ onderdeel van de herdenkingsavond van de gemeente Hilversum. Ze spelen een vierluik van voordrachten en (verstilde) theatrale momenten, verspreid over de avond.

Voor hun bijdrage aan de herdenking, verdiepten de jongeren zich in verhalen over de Tweede Wereldoorlog in hun stad. Met bijzondere aandacht voor de terugkeer en opvang van Joodse mensen na de oorlog. Van de ruim 2400 Joden die begin 1941 in Hilversum woonden, waren er minder dan 200 na vijf jaar nog in leven. Wat stond hen na de bevrijding nog te wachten? Hoe hielden zij zich staande en hoe hielden zij de herinneringen aan hun geliefden levend?

Zusje?
Ja
Waar ben je?
In je hoofd – ik ben altijd in je hoofd, dat weet je toch?
Ja… maar waar ben je echt?

Op 4 mei 2025 op verschillende momenten in de avond onderdeel van het algemene herdenkingsprogramma van de Gemeente Hilversum. Het programma start om 18:15 in Theater Gooiland, inloop vanaf 17:45 (met bijdrage van de spelers), theateringang Luitgardeweg 12. Aansluitend een stille tocht naar het verzetsmonument in het Rosarium, Bergweg 11. Na het stiltemoment om 20.00, zal daar het laatste deel van het programma plaatsvinden.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.