ANTHEMON

Posted by


“Gedanst door een groep die vergeten wordt in de herdenking van de Tweede Wereldoorlog.”

Een voorstelling die het publiek meeneemt op een reis door verschillende herdenkingsrituelen. Van
verstilde momenten van rouw tot vieringen van hoop en veerkracht, de voorstelling weeft een rijk
bloementapijt van emoties en ervaringen.

De jongeren reiken het publiek verschillende manieren aan om te herdenken. Het stuk verkent niet
alleen de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, maar richt zich ook op het thema van verlies
en afscheid nemen van de mensen die dicht bij je staan. Met respect voor de verschillende culturele
tradities en persoonlijke verhalen, nodigt de voorstelling het publiek uit om te reflecteren op de
menselijke ervaring van herinneren, herdenken en eren.

Deze voorstelling is onderdeel van de Nationale Jongerenherdenking in Rotterdam.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Zwarte Melk

Posted by

Dit jaar staat de Nationale Herdenking op 4 mei bij Academiehuis Grote Kerk in het teken van de indrukwekkende, multidisciplinaire voorstelling Zwarte Melk. Met muziek, woord en beeld reflecteren we op onze gedeelde geschiedenis en kijken we hoopvol uit naar de toekomst.

De joodse schrijver Paul Celan begon zijn gedicht ‘Todesfuge’ met de woorden ‘zwarte melk’. Wat volgt is een treffende en pijnlijke omschrijving van zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Componist Alex Manassen gebruikte deze woorden – gesproken door Celan zelf – om een vierdelige elektronische compositie te maken op basis van muziek van George Enescu. Tijdens de voorstelling zal Israëlische kunstenaar Tali Farchi beeldend reageren op de muziek en kunnen we live ervaren wat de woorden van Celan in haar losmaken.

Naast deze muziek staat ook werk van Bob Hanf centraal. Er is een kleine tentoonstelling van schilderijen van deze joodse in Auschwitz vermoorde componist, beeldend kunstenaar en schrijver en er is aandacht voor zijn muziek. Denys Sukmanovskyi is in 2022 uit Oekraïne naar Zwolle gevlucht en studeert nu aan het ArtEZ Conservatorium. Hij speelt twee pianostukken van Hanf en Eider Armendariz en Almudena Bujanda voeren vioolmuziek van zijn hand uit.

Verder is er een – speciaal voor deze gelegenheid geschreven – gesproken bijdrage van stadsdichter Bauke Vermaas en brengen stemacteurs Edzard Leistra en Gerard Zuyderhoff de Nederlandse vertaling van ‘Todesfuge’ ten gehore, gemaakt door Auke Leistra.

Roos

Posted by

Alles vergeten of niets vertellen, is een verraad aan het leven…

Roos, een Oekraïens-Joodse vrouw, rouwt. Ze kijkt terug op haar turbulente leven en daarmee ook op een groot deel van de twintigste eeuw.

Haar monoloog is een diep ontroerende herinnering aan een aantal aangrijpende gebeurtenissen die de vorige eeuw hebben gekleurd. Aan het einde van haar indrukwekkende verhaal ontdek je dat het verdriet van deze vrouw niet zo voor de hand liggend is, als je in eerste instantie denkt…

Cool unlimited

Posted by

Op 4 mei, na dodenherdenking, gaat in Rotterdam een bijzondere theatervoorstelling van start, die de vraag centraal zet: ‘Hoe gaan we als samenleving om met mensen met een beperking in de huidige tijd en in de tijd van Nazi-Duitsland?’ Vanaf 4 mei t/m 22 september speelt de wandelvoorstelling COOL Unlimited in de wijk COOL, ism Karel de Rooij (bekend van het duo mini & maxi).

De voorstelling begint als een toeristische wandeling langs projecten voor herbestemming en nieuwbouw in de wijk, maar gaat gaandeweg steeds meer over de omgang met mensen met een beperking in de tijd van nazi-Duitsland.

Karel de Rooij speelt de gids, een psychiatrisch patiënt die lijdt aan psychoses. Zijn begeleider wordt gespeeld door een speler van Babel die psychoses gehad heeft. Met nog twee andere spelers met een beperking wordt het verhaal verteld over wat er gebeurde met kwetsbare mensen in WOII.

Aan de hand van de drie criteria van het eugenetische programma Aktion T4 van de nazi’s, stelt de voorstelling vragen over de omgang met mensen met een beperking in de huidige samenleving: ‘Kan iemand werken? Kan iemand leren? Kan iemand genezen?’ Hoeveel ben je als mens waard als het antwoord nee is?

De voorstelling belooft verrassend lief en ontroerend te worden en is een ode aan de beperkingen van ieder mens.

Abayomi

Posted by

Ieder jaar maakt Plein Theater een voorstelling voor Theater Na de Dam Jong. Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag extra bijzonder te maken. Als theater in Amsterdam Oost, midden in een buurt vol (Joodse) geschiedenis doet Plein Theater vanaf het begin mee aan Theater Na de Dam en herdenken en vieren wij samen met de buurt en de stad.

Abayomi
Wanneer alles om je heen verwoest wordt, mensen verdwijnen, dood en verdriet heersen, niks meer zeker is. Waar haal je dan tóch plezier uit? Hoe kan je je eigen levensenergie, plezier en speelsheid behouden, in tijden van onderdrukking en geweld? Waar haal je de kracht vandaan om door te gaan, overeind te blijven staan? Een groep jonge Amsterdammers onderzoekt samen met theatermaker Anemone Oostvriesland (Schweigman&) hoe dat was voor kinderen en jongeren tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo gaan ze onder andere in gesprek met Marjan Berk (91jaar) die tijdens de oorlog zelf een kind was. Ze duiken in de verhalen van Amsterdam Oost en de Oosterparkbuurt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze onderzoeken waar zij zelf plezier uit halen op moeilijke momenten.

Inspiratiebron voor de voorstelling is de Abayomi. Een poppetje dat Afrikaanse, tot slaaf gemaakte vrouwen, maakten voor hun kind. Met de Abayomi herinnerden zij hun kinderen aan hun eigen levenskracht, plezier en speelsheid; laat dát niet van je afnemen, wat er ook gebeurt.
Plezier en speelsheid als daad van verzet.

Over de maker
Anemone werkt sinds 2015 bij theatergezelschap Schweigman& als theater- en educatiemaker. Ze maakt fysieke voorstellingen die beginnen vanuit het lichaam. Haar voorstellingen zijn beeldend, fysiek en muzikaal. Tijdens het maakproces is er veel ruimte voor de eigen input van de spelers, de scenes ontstaan door middel van gezamenlijk onderzoek op de speelvloer en improvisatieopdrachten. Anemone schept de kaders waarbinnen gespeeld kan worden.

#GetInvolved
Productiehuis Plein Theater maakt theaterprojecten die aansluiten met historische en actuele thema’s van de wereld om ons heen. En als MeeMaakPodium stimuleren we de verbinding en de co-creatie met de buurt. Vanaf 2023 bouwen we voort op onze visie door deze te vervlechten met diverse bestaande programma’s, waarbij we je uitnodigen om mee te denken, mee te praten en mee te doen. Zo geven we podium aan 180 verhalen uit oost!

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Wie komt morgen met verhalen?

Posted by

Direct na de Dodenherdenking op het Domplein, is er in de Domkerk een optreden van dichter en schrijver Ingmar Heytze met zijn band Asfaltfeeën. Een scenische voordracht op muziek over de toekomst van ons herdenken.

Leo Vroman (1915-2014) dichtte de prachtige regels: ‘Kom vanavond met verhalen / hoe de oorlog is verdwenen, / en herhaal ze honderd malen: / alle malen zal ik wenen.’ 

We naderen langzaam maar zeker een omslagpunt in het herdenken van de Tweede Wereldoorlog – het moment dat er niemand meer in leven is die de oorlog zelf heeft meegemaakt. Vanaf dat moment kunnen we geen nieuwe vragen meer stellen over de oorlog, of tenminste geen nieuwe verhalen uit de eerste hand meer verwachten. Is dat louter een onvermijdelijk, maar toch vooral symbolisch omslagpunt,  de hand?

Dichter Ingmar Heytze kwam er eind vorig jaar pas achter dat zijn vader hem vooral de spannende, jongensboek-achtige verhalen over zijn Tweede Wereldoorlog had verteld, terwijl er ook een verhaal bleek te zijn dat hij niet kon of wilde vertellen. 

Verboden te dansen

Posted by

‘Dansen kun je niet verbieden, het is net zoiets als ademen, ik heb niet eens door dat ik het doe…’

De jonge spelers van de Theatermakerij spraken met ouderen over: dingen die verboden zijn maar die je stiekem toch doet, vermaak in tijden waarin niks mag, dat oorlog nooit helemaal uit jij lijf gaat en het ‘gewone’ leven van een kind in de Tweede Wereldoorlog in Enschede. Deze gesprekken vormen de inspiratiebron voor de voorstelling ‘Verboden te dansen.’
Verhalen over geheimzinnige vergaderingen, het geluid van marcherende soldaten, gebakken ratten, een buurmeisje dat ineens weg was en dat het leven van een kind gek genoeg ook gewoon doorgaat in de oorlog, vormen samen een indrukwekkende voorstelling. Meteen na de Dodenherdenking op 4 mei nemen de spelers van de Theatermakerij het publiek mee op een reis door het verleden en het heden.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Schaduwen van moed

Posted by

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog worden jaarlijks op 4 mei bovenaan de Grebbeberg nabij het Militair Ereveld en monument de slachtoffers herdacht die tijdens de Slag om de Grebbeberg vielen.
Op 4 en 5 mei vertellen wij een verhaal, één van de vergeten verhalen van moed en menselijkheid in “Schaduwen van Moed, Verhalen aan de Grebbeberg.” Deze voorstelling is gemaakt door nieuwe makers uit Rhenen. Laat je meevoeren naar de donkere dagen van de Tweede Wereldoorlog, waar Ellis, Cor en Annie hun angsten trotseerden in een wereld vol dreiging. Kom en ontdek een van de verhalen die groep Theater Na de Dam JONG Rhenen tot leven brengt. Een van de verhalen die onze stad en haar bewoners niet mogen vergeten.

Kaarten reserveren kan door te mailen naar info@cultureleparels.nl.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

HOOP

Posted by

Er hangt een schaduw over de tijd heen.
Als het om ons heen donkerder wordt, groeit het verlangen naar een vergezicht dat licht schijnt.
Een moment van hoop.

Een theatrale audiotour waarin gedichten, persoonlijke verhalen en flarden muziek een brug slaan tussen het heden, verleden en toekomst. De jonge generatie laat horen hoe zij opstaan voor hun idealen. Een intieme ervaring in de grootse Martinikerk. In het kader van Theater na De Dam spelen overal in Nederland voorstellingen om de dodenherdenking van extra betekenis te voorzien. De stemmen van toen klinken voor even in het nu.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Struikelstenen in muziek

Posted by

Na het grote succes van het project Struikelstenen in muziek 2023 zijn we blij om mee te delen dat op 4 mei aanstaande een bewerking van het project opnieuw te zien is.

In Struikelstenen in muziek wordt het verhaal van 6 struikelstenen in onze stad bezongen en vertelt door verschillende Kamper muzikanten en kunstenaars. Naast de liedjes zijn er ook prachtige beelden die de voorstelling ondersteunen en is er een expositie die na de voorstelling te bezoeken is.

De zes locaties die gepresenteerd gaan worden:

  1. Struikelsteen Boven Nieuwstraat 59, ter nagedachtenis aan Heintje Vos – door Remi Mateboer en Daan Kerkhof
  2. Struikelsteen Emmastraat 2, ter nagedachtenis aan Izak van der Horst – door Herman Broers
  3. Struikelstenen Gasthuisstraat 7, ter nagedachtenis aan Familie Goudsmid – door Jonah Bakker en Floris Hulsebos
  4. Struikelstenen Oudestraat 39, ter nagedachtenis aan Familie Boektje – door Iris Boter en Linda Westera
  5. Struikelstenen Hendrik van Viandenstraat 72, ter nagedachtenis aan Familie Vos – door Baruch da Costa
  6. Struikelsteen Van Heutzplein, ter nagedachtenis aan Abraham van Ploeg-door Geert Leurink

Toen zij wilden vertellen

Posted by

Jongeren uit Amersfoort verdiepten zich onder leiding van theatermakers Maike Pijnappel en Julia Spoelstra in de geschiedenis van Kamp Amersfoort ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met nabestaanden van mensen die in het kamp gezeten hebben omdat ze verzet boden. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling ‘Toen zij wilden vertellen’.

Verzet geboden – opgepakt – verhoord – vastgezeten.
In de gevangenis. In een kamp. In nog een kamp.
En dan is de oorlog voorbij.
Maar je draagt iets met je mee. En je wilt het kwijt.
Maar wie luistert er?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Noblesse oblige

Posted by

‘Noblesse oblige’ is een lezing van vier monologen die deel uitmaken van een voorstelling ‘in the making’. Het vindt plaats in een pand waar Joden onderdak vonden in de Tweede Wereldoorlog. Kom de banken vullen en luister naar het verhaal van een nieuwe generatie die op zoek is naar wat Joods zijn betekent ten tijden van oorlog:

Het is oorlog in hun tweede thuisland. Ben, Aviva en Tamar begeven zich in een kloof tussen hun eigen generatie, die de oorlog door de ogen van de media meemaakt en hun vader, die het ten lijve heeft ondervonden. Kunnen ze hun vader begrijpen? En hij hen?

Mail om een plekje te reserveren naar Dara Bazelet.

Doch

Posted by

Het is 2024. Zes jongeren spelen een verhaal. Een verhaal over WOII. Zes jongeren spelen zes verhalen. Op waarheid gebaseerd. Een Bosch verhaal. Om de geschiedenis levend te houden. Om de perspectieven te overzien. Dader, slachtoffer, wie toekijkt, wegkijkt, verzet pleegt, overloopt, verraadt, zijn normale leven leeft.
‘Doch’ Is geen gewone voorstelling. In ‘Doch’ ga je op meeslepende wijze op pad, langs persoonlijke verhalen en subtiele ontmoetingen. ‘Doch’ is een ontregelende poging om te begrijpen, te voelen en hier op theatrale wijze uitdrukking aan te geven.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Kom vanavond met verhalen

Posted by

Janneke Tanja en Kitty Legtenberg vertellen verhalen over de Tweede Wereldoorlog, afgewisseld met poëzie en muziek.

Maduro

Posted by

Drie jongeren hebben een theaterstuk over George Maduro gemaakt. Robine Neijssel (26 jr) schreef zelf het script voor dit stuk en speelt het samen met haar broer Jeremy (19 jr) en Tara Slaman (23 jr).

Het theaterstuk volgt George Maduro vanaf zijn geboorte tot zijn dood in een Duits kamp. Robine: “Ik heb gekozen voor een vertelvoorstelling, waarbij er afwisselend stukken verteld en gespeeld worden. We maken geen gebruik van een spectaculair decor of vele special effects. Het verhaal is al intens genoeg zonder die opsmuk.”

Verhaal gaat echt leven
In de voorbereiding las en keek Robine alle informatie die zij kon vinden over de oorlogsheld George Maduro. “Ik kende Maduro eigenlijk vooral van Madurodam, daar ben ik een aantal keer geweest. Maar toen ik de boeken over hem las en het script schreef begon het verhaal echt te leven voor me. Ik voelde zijn angst en verdriet en was hier zeer van onder de indruk. Ik hoop dat het ook zo overkomt op het publiek als ze de voorstelling komen kijken!”

Het bleef niet bij het lezen van informatie, Robine zocht ook contact met de schrijfster van het boek over Maduro, Kathleen Brandt Carey. Zij vond het heel bijzonder dat een groep jongeren dit verhaal over Maduro aan het publiek wilde vertellen en gaf nog veel meer informatie die goed paste bij de voorstelling. Robine: “Ook kreeg ik van haar een sjaal te leen, die George heeft gedragen! We gaan deze sjaal ook gebruiken in de voorstelling, dat is echt heel bijzonder!”

Via schrijfster Kathleen kreeg Robine ook contact met familie van George Maduro in Amerika. “Deze man, de neef van George, vertelde me wat hij had gehoord over zijn oom, hoe hij reageerde, hoe hij was als persoon. Ook dat hebben we verwerkt in de voorstelling”.

Reserveren kan door een mail te sturen.

De nacht voor de bevrijding

Posted by

In de fluisterende stilte van de nacht komen onze gedachten tot leven. Waar lig jij wakker van? Heb jij ook weleens een nachtmerrie? En bij wie kan jij dan schuilen?
Theatermaker Marije de Haan is samen met vijf jongeren uit omgeving Olst/Wijhe in gesprek gegaan met ouderen die als kind de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Deze ontmoeting heeft geleid tot een indrukwekkend gesprek over slapeloze nachten en de realiteit van nachtmerries die werkelijkheid werden. In ‘De Nacht voor de Bevrijding’ nemen we je mee op een reis door de tijd, waarbij vijf jongeren je laten zien dat zelfs in de donkerste nachten van de geschiedenis, er altijd een sprankje hoop is dat ons naar het licht leidt.

We kijken terug in de tijd om de echte betekenis van vrijheid en hoop te begrijpen voor ons leven nu… Want het is de afgelopen tijd wel erg donker.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Door de moffenzeef

Posted by

Rondom de 4 mei herdenking spelen Hilversumse jongeren theatrale scènes over de oorlogsjaren in Hilversum en de rol van de radio. Hoe reageerden de omroepen op de Duitse bezetting? Hoe werd er destijds omgegaan met desinformatie en propaganda? En was het misschien beter geweest als er geen radio was geweest? Een belangrijke inspiratiebron voor dit project is ‘de moffenzeef’; een Hilversumse uitvinding uit de Tweede Wereldoorlog waarmee men Duitse stoorsignalen kon omzeilen om naar Radio Oranje te luisteren.

De herdenking begint om 18:30u in Theater Gooiland (inloop vanaf 18:00u). Daarna volgt een stille tocht naar het Rosarium, waar bij het Verzetsmonument twee minuten stilte zullen worden gehouden. ‘Door de Moffenzeef’ is een jongerenproject van Theater Na de Dam, gerealiseerd in opdracht van de Gemeente Hilversum.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

NELLIE

Posted by

De Dansonderneming presenteert op 4 mei de voorstelling NELLIE, een eerbetoon aan de jongste dochter van de bekende Hoornse verzetsstrijders Trien en Bart de Haan. Als 15-jarige brengt Nellie al illegale krantjes rond. Na de arrestatie van haar moeder in 1942 neemt ze de zorg op zich voor de vele onderduikers die haar ouders in hun woning aan de Noorderstraat 12 in Hoorn opvangen.

NELLIE wordt gedanst door 15 jonge danstalenten in de leeftijd van 14 tot 19 jaar, in een choreografie van de Hoornse choreograaf Nanska van de Laar.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

VRIJ en VAST

Posted by

Veenhuizen is een bijzonder dorp. Strafkolonie, pauperparadijs, gevangenisdorp, het kent vele namen. Inmiddels is het zelfs uitgeroepen tot werelderfgoed. Het heeft dan ook een unieke geschiedenis waar al veel over geschreven en gemaakt is.
De Vooropleiding van Garage TDI startte een onderzoek naar een specifiek stukje uit de geschiedenis van Veenhuizen, de Tweede Wereldoorlog. Vanuit de waargebeurde verhalen uit die periode is de vertelvoorstelling VRIJ en VAST ontstaan. Door stil te staan bij de geschiedenis en de verhalen van toen te blijven vertellen, herdenken we het verleden samen actief.
Een voorstelling over hoe je je vrij kan voelen terwijl je vastzit, en hoe je een gevoel van vastzitten kan ervaren terwijl je vrij bent.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Kopje (z)onder

Posted by

Steek je je kop in het zand? Sluit je je ogen en hoop je dat het vanzelf verdwijnt? Vouw je je gedachten netjes op en stop je ze diep weg in een donker hoekje?
Maar hoe lang hou je dat vol? Wanneer begint het te knagen? Hoe zorg je ervoor dat je overeind blijft en jouw wereld blijft draaien?
In Kopje (z)onder probeert een familie zich uit alle macht vast te klampen aan de wereld zoals ze die kenden. Om hen heen verandert alles, maar dat houden ze zoveel mogelijk buiten beeld. Totdat de realiteit zich opdringt, bij hen aan tafel komt zitten en niet meer te negeren is.
Geïnspireerd door gesprekken met ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog in Beverwijk, spelen en maken getalenteerde jongeren een voorstelling over wegkijken, zien en verzet.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

TussenTijd

Posted by

7 jongeren brengen de verhalen uit de Biesbosch tot leven in de voorstelling TussenTijd.
De Biesbosch werd na de bevrijding van Noord-Brabant een grensgebied met het nog niet bevrijde Zuid-Holland. Er vonden gevaarlijke overtochten plaats (crossings) om mensen, berichten of medicijnen naar de overzijde te brengen. Gidsen en koeriers waagden hun leven (niet altijd belangeloos) en deze crossings hebben het leven van mensen gered.

We wachten
op het eind
van de oorlog.

We bevinden ons
tussen bevrijd
en
bezet
gebied.

Dit is de Biesbosch:
ruig en ruw.
Onzichtbaar.

Tussen riet en wilgen
bevindt zich een onhoorbaar
verzet:
de linecrossers.

We wachten.
Nog steeds.
Alweer.
Nooit meer.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Primetime Populisme

Posted by

Lief publiek,
Hooggeacht publiek,
Goedemorgen, middag of avond.
Het is tijd.
Tijd om uit de war te komen.
Het is uit de war tijd.
Het is tijd voor Primetime Populisme.

Wij, de jongerenredactie van een primetime tv-show, schotelen u dilemma’s voor. Duivelse dilemma’s waar eigenlijk geen antwoord op is. Maar wij gaan u helpen. Wij gaan u uit de war halen.

Daarvoor gaan we terug naar de Tweede Wereldoorlog, en weer verder. Nederland is nu 79 jaar geleden bevrijd, maar dat is niet 79 jaar zonder oorlog in de wereld. Wat wij ons soms afvragen: ligt de oorlog hier ook op de loer?

Daarom geven wij u een wegwijzer. Een wegwijzer langs fake news, meelopers, populisme, moralisme en andere moeilijke woorden. Wij gaan u helpen.

Lieve groet,
De jongeren van Zoetermeer.
Oh, en de groetjes van onze presentator Martino.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

De vakantie, het weer en de prijs van asperges

Posted by

Ieder jaar trekken we opnieuw hetzelfde boek uit de kast en herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Toch zijn er hoofdstukken die we liever niet lezen. Dingen die we liever niet zien, niet horen, niet over praten. Omdat het te pijnlijk is. Te waar is. Met 11 jongeren van Wildpark Eindhoven duiken we dieper op die hoofdstukken in. Want stel je voor: je vader was een beruchte NSB’er. Ga je het daar dan over hebben? Of hou je het oppervlakkig en praat je enkel nog over de vakantie, het weer en de prijs van asperges?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Wanneer jouw geschiedenis die van mij wordt

Posted by

Als de oorlog is opgeslagen in een land, in een systeem, op een plek, in je familie, in je lijf.
Wanneer een trauma uit de oorlog wordt overgedragen aan de volgende generatie. En de generatie daarna. En de generatie dáárna.
Wat gebeurt er dan?

De voorstelling ‘Wanneer jouw geschiedenis die van mij wordt’ is een voorstelling die gaat over de wijze waarop trauma’s uit de oorlog door kunnen werken in het heden. Alsof het herinneringen van een ander zijn die op de één of andere manier bij de volgende generatie terechtkomen. De voorstelling gaat over hoe trauma levens beïnvloed, keuzes in de weg kan staan, maar vooral over dat het heling nodig heeft.
Kunnen we het gewicht van het verleden verdelen als gemeenschap, zodat het lichter wordt?

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

De Laatste Rit

Posted by

‘Burgemeester D. Hoogenboom, Mej. A. Breed & C. Commandeur.’ Deze namen worden geëerd op het oorlogsmonument in Hoogwoud. Negen jongeren uit de omgeving zijn op ontdekkingstocht gegaan naar hun verhalen. Door gesprekken met overlevenden en nabestaanden zijn ze meer te weten gekomen over deze drie personen en andere oorlogsverhalen, waarin de fiets verrassend genoeg een terugkomend element bleek. Alles wat ze hebben ontdekt, brengen ze tot leven in de muzikale theatervoorstelling: ‘De Laatste Rit’, die plaatsvindt in de hervormde kerk in Hoogwoud op 3, 4 en 5 mei.
Laat je meevoeren door deze unieke voorstelling over de West-Friese geschiedenis. De jeugd van nu over de jeugd van toen.
De voorstelling is geschikt voor alle leeftijden vanaf 8 jaar.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Wacht op mij

Posted by

In Zeeland doet de Jeugdtheaterschoolzeeland voor de negende keer mee met Theater Na de Dam JONG. Op 4 mei om 21.00 uur wordt de voorstelling gespeeld in en om het Etty Hillesum Huis in Middelburg. Theatermaker Roos Zwigtman gaat in de week voorafgaand aan de Dodenherdenking met veertien jongeren aan de slag. Zij gaan in gesprek met ouderen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. We gaan hiervoor een intensieve samenwerking aan met het Etty Hillesum Huis.

Etty Hillesum is geboren in Middelburg. In 1943 is deze Joodse vrouw vermoord in Auschwitz. Haar dagboeken zijn uitgegeven en wereldwijd vertaald. “Op iedere plek van deze aarde is men thuis, wanneer men alles in zich draagt.” In deze voorstelling gaan we op zoek naar de verbinding tussen haar gedachtengoed en de verhalen van de ouderen die wij spreken.

Het verzamelpunt voor de voorstelling is het Zeeuws Archief.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Sjiwwe voor Sobibor

Posted by

In Sjiwwe voor Sobibor onderzoeken de spelers nieuwe manieren van herdenken, tachtig jaar na de transporten vanuit Nederland naar vernietigingskamp Sobibor. De voorstellingen zijn te zien op het terrein van kamp Westerbork.

Bij het maken van de voorstellingen onderzoeken de spelers het systeem achter de deportaties, de persoonlijke verhalen van de slachtoffers en ontwikkelen zij nieuwe rituelen om te herdenken en te rouwen. Sjiwwe is de zevendaagse rouwperiode in de Joodse traditie.

Na het grote succes van deze indrukwekkende voorstelling in 2023 is ‘Sjiwwe voor Sobibor’ vanaf 5 mei opnieuw te zien op het terrein van voormalig Kamp Westerbork.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Black Pages

Posted by

Theater voorstelling ‘Black Pages’ vertelt het verhaal over de zwarte bladzijden in ons geschiedenisboek.

“Waarom heb ik nooit geleerd over Leo Lashley, de Surinaamse verzetsheld die Joodse mensen hielp onderduiken en vervolgens zelf werd gediscrimineerd?”

Black Pages: de stilte spreekt.

“Aan het front worden we voor de leeuwen gegooid.”
“Jullie gaan, stuk voor stuk, de oorlog in.”

Black Pages: verhalen verborgen, begraven ter diepte van een bauxietmijn.

“Toch vochten honderden Surinamers vrijwillig voor de bevrijding van Nederland en Nederlands-Indië. Waarom staat hier ‘vrijwillig’?”

Wanneer je goed luistert hoor je hun stemmen en verhalen zachtjes echoën tussen de bomen en in de wind.

“Tweederde van de bauxiet die Amerikanen gebruikten om vliegtuigen te bouwen komt uit Suriname.”

Verhalen fluisteren vanuit de doofpot: Black Pages.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Hoe verdwijnt een mens?

Posted by

Vier jongeren nemen je mee op een wandeling door de Plantage Middenlaan. Ze delen hun vragen en gedachten over de geschiedenis van de Hollandsche Schouwburg en de tegenoverliggende crèche. Tienduizenden Joodse mensen werden op deze plek gevangen gehouden en vanaf hier gedeporteerd. Wat zag de argeloze Amsterdamse voorbijganger en wat gebeurde er werkelijk achter de façade? Waarmee worstelden de mensen die hier werkten? Hoe kan een mens ‘verdwijnen’ en hoe verloor je jezelf als je dankzij hulp van anderen kon ontsnappen? Wandel met ons mee vanaf het Auschwitzmonument tot aan de herdenkingsplaats in de schouwburg.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Open Ogen

Posted by

Op zaterdag 4 mei 2024 presenteert Theater Na de Dam weer ruim 130 voorstellingen over de Tweede Wereldoorlog in heel Nederland. De Rijswijkse Schouwburg is een van die deelnemende theaters met de voorstelling Open Ogen. Wanneer volg je simpelweg orders, hoe bepaal je wat het juiste pad is en wat doe je als ook de mensen die je vertrouwt lelijke fouten maken? In ‘Open Ogen’ onderzoeken tien jonge spelers wat het betekent om in tijden van oorlog de waarheid en je eigen onvolkomenheden onder ogen te zien, onder begeleiding van (lied)schrijver en maker Orihana Calcines. Loop in ‘Open Ogen’ een theaterroute door de straten van Rijswijk en stap zo onze geschiedenis in.*

De voorstelling wordt twee keer gespeeld op zaterdag 4 mei 2024, om 15:00 uur de try-out en om 20:45 de première.

* De wandeling duurt circa 1,5 uur, houd hier rekening mee als je slecht ter been bent.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.