Dodenherdenking in Studio de Bakkerij

Posted by

Op 4 mei staan we samen stil bij de Nationale Herdenking. We herdenken alle burgers en militairen die waar ook ter wereld zijn omgekomen.

Vanaf 19:00 uur ben je welkom om aan te schuiven voor een lichte maaltijd en met elkaar in gesprek te gaan. Daarna verplaatsen we ons naar de zaal voor een bijzonder live-optreden van Tete2Tete & Thom Stout gevolgd door de livestream van de Nationale Herdenking op de Dam en de twee minuten stilte.

Na de herdenking is er kort ruimte om na te praten of een drankje te halen, waarna we de avond afsluiten met de indrukwekkende film The Zone of Interest. Een beklemmend oorlogsdrama over een SS-officier die een idyllisch leven leidt met zijn gezin net buiten de muren van Auschwitz, terwijl de gruwelen van het kamp om de hoek plaatsvinden. De film biedt een indringende blik op de banaliteit van het kwaad.

Streamin’ Echoes

Posted by

Sinds 2020 werken Misiconi en de dansers van Mytylschool De Brug samen aan de jongerenprojecten van Theater Na de Dam. Want herdenken doe je niet alleen. Een gedeeld verleden vraagt om een gezamenlijke stem. Dit jaar bundelen we opnieuw de krachten met Codarts-studenten en maken we een voorstelling die actueler is dan ooit.
Onder leiding van Minoe Bossink is in acht repetities gewerkt aan Streamin’ Echoes. Een krachtige performance over kritisch denken en waakzaamheid in een tijd van desinformatie en propaganda. Hoe onderscheiden we feit van fictie? Hoe blijven we scherp en geven we de toekomst een stem? Dans en spoken word samen tot een strijdbaar en hoopvol statement.

Over Misiconi
Misiconi is een gemixt dansgezelschap waarin dansers met en zonder beperking samen een choreografisch experiment aangaan. Misiconi is kleurrijk, eigenzinnig, interdisciplinair en divers. In plaats van te denken in labels, gelooft Misiconi in een wereld waarin inclusie de norm is. Het Rotterdamse gezelschap is een artistiek platform onder leiding van artistiek directeur en choreografe Joop Oonk. De choreografieën onderzoeken voortdurend onbekende aspecten van mobiliteit, met fictieve en technologische uitbreidingen van het lichaam en de geleefde ervaringen van de innerlijke werelden van de dansers. In 2021 werd Joop Oonk genomineerd voor de Innovatieprijs van de Nederlandse Dansdagen.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Oog om oog

Posted by

‘Oog om oog’ gaat over strijd en kameraadschap. Op wat voor manier kijk je naar elkaar? Wat blijft er van een conflict over als we ons inlevingsvermogen maximaal inzetten? Zoomen wij in op de motivatie en houding van de ander en proberen te begrijpen wat voor impact het handelen en gedrag kan hebben?

We zien groepen tegenover elkaar staan; groepen die samen strijden; lichamen die uitgeput raken; we horen een lange opgebouwde compositie passend bij de choreografie; we zien een danser met een bodycam, zoals soldaten tegenwoordig met bodycam een conflictsituatie in gaan.
Tegelijkertijd is het een voorstelling die hoop, reflectie en troost moet bieden in deze
(soms) roerige tijden.

Theatermakers Dionne Zwennicker-Norton en Freek den Hartogh werken samen aan een fysieke en muzikale voorstelling op maat voor de groep performers in de leeftijd van 12 tot 22 jaar. Dionne is als choreograaf en Freek als componist betrokken. Samen met de jongeren maken ze een choreografie en compositie op maat waarin de focus op het landelijke thema: gedeelde waarheid vanuit verschillende perspectieven ligt.

De ontmoeting met Rotterdammers op Zuid die hun een oorlogsverhaal delen is cruciaal voor het maakproces. Deze gesprekken geven inzichten en inspiratie voor de dans en muziek.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Amoral

Posted by

In veel verhalen over de Tweede Wereldoorlog voert moedig verzet de boventoon. Er is weinig ruimte voor het grijze gebied tussen ‘goed’ en ‘fout’. Waarom kijken we hiervan weg? Verschuilen we ons achter morele superioriteit?

In AMORAL verdiept een tiental Rotterdamse jongeren zich in collaboratie en de generationele gevolgen van tachtig jaar ‘wegkijken’. Ze spreken met drie (klein)kinderen van zogeheten collaborateurs en vertellen hun verhaal. Hoe werkt hun familieverleden door in hun leven? Wat is eigenlijk ‘goed’ en ‘fout’? En wie bepaalt dat?

Ook dit jaar zetten honderden jongeren door heel Nederland zich in om 4 mei van betekenis te voorzien. In het kader van Theater Na De Dam verdiept theatermaker Jasper Vaillant zich elk jaar in een ander aspect van de Tweede Wereldoorlog dat in de geschiedenis onderbelicht is gebleven. Zo staat Theater Rotterdam niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de horror van het heden.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de zestiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in ruim 50 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken vormen, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, de basis van de jongerenvoorstellingen.

Het verzet in mij – zoon van een verzetstrijder

Posted by

De overval op het Rotterdamse politiebureau Haagsche Veer is een van de meest indrukwekkende acties van het verzet in Nederland. Op 24 oktober 1944 werden daar 43 gevangenen bevrijd.

De vader van Feri de Geus speelde bij die levensgevaarlijke overval een hoofdrol. Nu speelt Feri in datzélfde Hoofdbureau van de Rotterdamse politie, zijn voorstelling ‘Het Verzet in Mij’. Een zoektocht naar de drijfveren van een vader die amper over zijn verzetsverleden sprak.

Hoe kun je jezelf bevrijden van een oorlog die al afgelopen was voordat jij geboren was?

In een theatrale, gesproken én gedanste vertelling reconstrueert Feri de Geus de overval. En hij vraagt zich af hoe hij als nazaat getekend is door het levensverhaal van een held die geen held wilde zijn.

Bijzonder is dat de Rotterdamse politie de voorstelling in eigen huis verwelkomt. Bereid om een gebeurtenis te laten herleven die aantoont hoe verscheurd het politieapparaat in oorlogstijd was.

Feri de Geus heeft als trainer, theatermaker en choreograaf bij Grand Cru Global de afgelopen 25 jaar over de hele wereld dansprojecten opgezet. Uit nieuwsgierigheid naar en vooral vanuit een sociale betrokkenheid bij culturen waarin jonge artiesten niet de kansen krijgen die ze verdienen.

De viering van 80 jaar bevrijding was voor hem het moment om terug te gaan naar zijn eigen motivatie en die van zijn vader. Feri’ s dochter Khoroi ondersteunt hem tijdens de voorstelling wat het verhaal een extra dimensie geeft.

Voel de geschiedenis en laat je raken door een verhaal dat nog altijd resoneert.

Speelt op meerdere data, kijk hier voor meer informatie.

Struikelstenen

Posted by

In de tweede wereldoorlog werden duizenden Joodse gezinnen uit hun huis in Rotterdam gehaald en weggevoerd, eerst naar kamp Westerbork en later naar kampen als Auschwitz en Bergen-Belsen.

Op een dag krijgen Merel en Vera het dagboek van Mirjam in handen, een meisje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in hun huis woonde. In het dagboek vertelt Mirjam hoe ze terechtkomt in kamp Westerbork en daar bevriend raakt met een meisje dat zegt dat ze Bettie heet. Mirjam probeert zich vast te houden aan de woorden van haar moeder: “In je gedachten ben je vrij,” maar hoe lang houdt ze dat vol?

Westerbork serenade

Posted by

Westerbork Serenade vertelt in een muzikaal-documentaire voorstelling het verhaal over het Joodse muzikantenduo Johnny and Jones, dat in de meest erbarmelijke omstandigheden van de Tweede Wereldoorlog met hun liedjes en muziek de moed hoog wist te houden en daarmee voor saamhorigheid wist te zorgen.

De twee jongens uit Amsterdam waren voortrekkers van de swingmuziek in Nederland en maakten vanaf 1937 furore met hun Nederlandstalige, jazzy liedjes die voorzien waren van actuele teksten. Hun populariteit heeft niet kunnen voorkomen dat ze in de Tweede Wereldoorlog door de bezetter werden opgepakt en via Kamp Westerbork werden afgevoerd naar Bergen-Belsen, waar ze in het zicht van de Bevrijding van uitputting stierven.

Ook vandaag de dag schrijven muzikanten in oorlogsgebieden liederen die troost en hoop geven. Westerbork Serenade brengt aan de hand van documentair verteller en journalist Roland Vonk bijgestaan door muzikale vertolkers Peter de Koning, Ted Koninkx en Pieter Ubbels (Trio de Flamingo’s) die de geweldige, bijna tijdloze liedjes van het duo laten herleven. Westerbork Serenade wordt daarmee een swingende muzikale geschiedenisles die op een lichte en toegankelijke manier de verhalen van toen en nu verbindt, waardoor het een geschikte familievoorstelling is voor iedereen vanaf 12 jaar.

Van de makers van De Razzia van ‘44 Bezongen.
Geschikt voor iedereen van 12+

Zing en wees gelukkig

Posted by

Zing en Wees Gelukkig is een intieme en muzikale voorstelling met een vrouwelijke cast over de verzetsvrouw Diet Kloos. In deze tijden van (dreigende) oorlog stellen we ons de vraag: durven we ons te verzetten als het nodig is en tegen welke prijs? Hoe solidair zijn we met elkaar in tijden van rampspoed?

Aan de hand van het levensverhaal van de Dordtse verzetsheld Diet Kloos vertelt de voorstelling over de moed om je leven op het spel te zetten voor een groter belang.
Spel: Dieke de Vries. Cello: Nina Hitz.

URLAND Her-denkt

Posted by

We hertellen, herinneren en herdenken. Een ritueel in een ritueel in een ritueel.

Performancecollectief URLAND maakt een bezwerende, muzikale reis geïnspireerd op het boek ‘Is dit een mens’ van Auschwitz-overlevende Primo Levi. In een hedendaags koorstuk, gecomponeerd door Annelinde Bruijs, zingen 30 studenten van Codarts Rotterdam de canto van Dante uit De Goddelijke Komedie. Het koor lijkt in hun zang collectief te zoeken, zoals Primo Levi zich De Goddelijke Komedie probeerde te herinneren. Zo wordt de betekenis van her-denken en herinneren voelbaar.

75 jaar geleden kwam de joods-Italiaanse scheikundige Primo Levi als een van de weinigen levend terug uit Auschwitz. Over de ontmenselijking en gruwelijkheden in het kamp schreef hij het boek ‘Is dit een mens?’. Levi vertelt hoe hij voor een medegevangene probeert een canto uit De Goddelijke Komedie van Dante te vertalen. Het is de canto over de dood van Odysseus, die in een middeleeuwse variant op de klassieke mythe probeert naar het rijk der doden te varen en als straf voor deze eigenwijsheid wordt verslonden door de zee. Het metrum en de poëzie van Dante zijn zo dwingend en stuwend dat het herinneren Levi dag en nacht bezighoudt, staande houdt zelfs. Dichterbij de reddende kracht van kunst lijken we niet te kunnen komen. De canto eindigt met de beschrijving van het schip dat ondergaat: ‘de punt/ dook onder, zo ’t een Ander heeft behaagd,/ tot boven ons de zee werd gesloten.’ Levi concludeert: zo is mijn lot verbonden met dat van Odysseus. Ik zit hier aangezien het een Ander behaagt.

Levi plaatst zichzelf in de traditie van het vertellen van verhalen. Levi hertelt Dante, Dante hertelt Odysseus. En URLAND hertelt nu Levi.

URLAND space: Putselaan 174, Rotterdam
Deuren open vanaf 14:30 uur.

Gharib

Posted by

“Terwijl we in onze jeugd vooral bezig waren met andere oorlogen, zoals die in Irak en Afghanistan, voelden wij weinig verbinding met de Tweede Wereldoorlog. Waar klasgenoten verhalen meekregen van hun grootouders, moesten wij het doen met wat we op school onderwezen kregen. Het leek vooral een Europese oorlog te zijn, waarbij de rest van de wereld ontbrak in dit narratief. Nu we zelf kinderen hebben, vinden wij het belangrijk om ons meer te verbinden met het land waar we wonen en de geschiedenis die daarbij hoort. Dit heeft ons geleid naar het Frans Militair Ereveld in het Zeeuwse Kapelle. Naar de graven van Marokkaanse soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog onder de Fransen vlag streden. Wat deden deze Marokkanen in Nederland? Waarom streden zij onder koloniaal gezag tegen de nazi´s en voor de vrijheid van Europa? En waarom hebben wij hier nooit iets over geleerd op school?”

In 2024 doken Mahfoud en Marcos in de vergeten verhalen van Marokkaanse soldaten die onder Frans koloniaal gezag vochten voor de vrijheid van Europa. Dit onderzoek vormt de basis voor de voorstelling Gharib, die in 2025 in première gaat. Hierin brengen Marcos en Mahfoud een verhaal tot leven van twee beste vrienden die meevochten, maar waarvoor precies? Vrijheid? Onafhankelijkheid? Erkenning? Loyaliteit?

Deze tijd
We denken dat in deze tijd een voorstelling over WOII en Marokkaanse soldaten extra relevant kan zijn. Ook om verschillende groepen dichter bij elkaar te brengen en de verharding in de maatschappij een beetje tegen te gaan. Met deze voorstelling kunnen we andere gesprekken op gang krijgen.”

Na afloop van de voorstelling in Dakota Den Haag, Maaspodium Rotterdam en Theaterproductiehuis Zeeland is er een nagesprek met Marcos en Mahfoud.

Over Theatercollectief Ayvu
Theatercollectief Ayvu wordt gevormd door Marcos Valster Da Costa Ferreira en Mahfoud Mokaddem, acteurs, theatermakers en docenten met een gedeelde passie voor het vertellen van urgente en persoonlijke verhalen. De samenwerking begon op de Jeugdtheaterschool en groeide verder tijdens hun opleiding aan de Academie voor Theater in Tilburg. Sindsdien geven ze een stem aan thema’s die voortkomen uit hun roots, de diaspora en hun plek in de samenleving. Met een filosofische en speelse blik onderzoekt Marcos in de voorstelling Grijs Gebied wat het betekent om Nederlander te zijn als Braziliaanse geadopteerde. Mahfoud opent de deuren naar zijn klaslokaal in de solovoorstelling MOED, waarin hij de schijnwerpers richt op kansenongelijkheid, het onderwijssysteem en stereotype beeldvorming. Met theatercollectief Ayvu zetten ze vragen in beweging en verhalen centraal die te vaak onderbelicht blijven.

Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet

Posted by

Een voorstelling van en met Theater Na de Dam-oprichter Bo Tarenskeen.

‘Wenen, 1923. Populisme grijpt om zich heen. Nepnieuws verblindt de massa. Gladde retoriek, de voertaal van propaganda, glipt door de filters van de kritische correctie. Met grote woorden wordt de alom groeiende afgunst gevoed. Woorden zijn niet onschuldig. Ze kunnen aansporen tot uitsluiting, verblinding, terreur. Taal kan vernietigen.

In 1923 komt de Weense Kring bijeen. Tegen de achtergrond van antidemocratische ontwrichting en demagogische dreiging – datzelfde jaar doen de nazi’s hun eerste greep naar de macht – probeert deze groep denkers de taal terug te brengen tot de essentie, te ontdoen van onduidelijkheid, valse logica en demagogisch misbruik. Taal moet helder, redelijk en zo wetenschappelijk mogelijk zijn. Als de taal helder is, zal het denken ook helder verlopen, denken ze. Iets wat die tijd wel kon gebruiken.

Ze gaan zo op in hun ideeën dat ze zich loszingen van de realiteit. Hun idealisme maakt hen blind voor de gevaren van hun tijd. Uiteindelijk staan ook zij met lege handen tegenover de overrompelende wijze waarop het populisme met taal als wapen de massa meekrijgt. Terwijl ze de taal en de ware betrekking op de wereld willen redden, zien ze niet hoe het nazisme bezig is de democratie tot op het bot te vernietigen. Aan de taal ligt het niet. Die is logisch. Die is duidelijk. Aan de taal kan het niet liggen.

In 2020 kwam theatermaker Bo Tarenskeen op het krankzinnige doch overzichtelijke idee om een elfdelige theaterreeks te maken over de logicus Ludwig Wittgenstein en zijn invloed op de wereld. Het eerste deel ging in 2021 in première. Na een uitverkochte tournee had deze een eveneens uitverkochte reprise in 2023.

Wittgenstein 1 gaf context aan Wittgensteins denken met een schets van zijn leven, zijn geestdriftig zoeken naar helderheid, logisch en ethisch. Wittgenstein 2 waagt zich aan een gevaarlijke analogie met onze tijd. Een wrang–komische voorstelling met vier spelers, over hoe het denken in zijn streven naar helderheid en waarheid zich loszingt van de realiteit.

“Bo Tarenskeen laat in tweede Wittgenstein-voorstelling mooi zien hoe machteloos het redelijke is.” De Theaterkrant, Keuze van de Criticus

Anton de Kom, mijn vader

Posted by

Anton de Kom: vrijheidsstrijder en verzetsheld. De geboren Surinamer streed tegen koloniaal Nederland. Toen hij verbannen werd naar Nederland streed hij tegen Nazi Duitsland. Dat moest hij met de dood bekopen.

Hoe verloopt het leven van zijn enige dochter, Judith de Kom (gespeeld door Urmie Plein, Colombina winnares Ik zeg toch sorry)? Als haar vader wordt opgepakt in 1944 is zij dertien jaar. Van haar moeder leert ze de kunst van eindeloos wachten op de terugkeer van haar vader. Vijftien jaar na de oorlog wordt zijn lichaam gevonden in een massagraf in Sandbostel. Ze herleest het vers dat hij in 1940 in haar poëziealbum schreef en herinnert zich dat ze er toen niets van begreep. Nu is dit gedicht het startpunt voor een levenslange zoektocht naar de man die haar vader was. Ze praat over haar eigen herinneringen die vervlochten zijn geraakt met herinneringen van anderen.

Op 3 mei is in het Bijlmerpark Theater is er een gratis inleiding van 19:00 – 19:30.

Op 5 mei in Harderwijk is er een nagesprek door Jos Schuring met Raymi Sambo.

De Soldaat (#withfilter)

Posted by

Ook oorlog moet sexy zijn. Dat wist kledingmerk Hugo Boss al toen het in de Tweede Wereldoorlog strakke uniformen voor onder andere de SS ontwierp. De vertegenwoordiger van dat sexappeal, de soldaat, was toen inderdaad voor velen een aantrekkelijk figuur.

En dat lijkt onveranderd…

Was het 80 jaar geleden vooral (on)verbloemde propaganda, vandaag de dag dragen oorlogsfilms en videogames, verkoopforums van historische wapens en actiefiguren voor kinderen zeker bij aan de fascinatie voor soldaten.

Theatermakers Franziska Menge en Jasper Koopmans voelen de noodzaak zich te verhouden tot dit gegeven. Zij laten zich in de voorstelling ‘De Soldaat’ (#withfilter) onderdompelen in (propaganda)beelden van soldaten uit zowel de Tweede Wereldoorlog als deze tijd. Jasper gamet graag een spelletje oorlog en trok als kind soldatenkleren aan, maar schrok toen hij een brief kreeg die hem confronteerde met zijn dienstplicht. Franziska heeft geleerd oorlog te veroordelen, mede door haar Duitse achtergrond, maar fantaseert erover om met een automatisch wapen te schieten. Beiden gaan op zoek naar de aantrekkingskracht van de soldaat.

Strijder

Posted by
  1. Iemand die strijdt, die deelneemt aan een strijd, gevecht of oorlog— krijgsman
  2. IJveraar: een strijder voor eer en deugd
  3. Tegenspreker – doen jongeren nou eenmaal, een ruziemaker
  4. Gewoon strijder toch: als we je dit moeten uitleggen ben je misschien oud; is een compliment
  5. Iets wat Rotterdam is, doet, heeft gedaan. Sterker door strijd
  6. Locatievoorstelling gemaakt door leerlingen van Mavo Centraal
  7. Een ode (s.o.) aan (naar onze) strijders.

Als er nu oorlog uit breekt….ga je dan strijden voor je vader- of moederland? Waarom en waarvoor hebben mensen in de Tweede Wereldoorlog eigenlijk gestreden? Hoe zagen deze strijders er uit en waarom deden deze strijders wat ze deden? Wie strijden er vandaag de dag voor de volgende generaties? Waar moeten we vandaag de dag meer voor strijden?

Leerlingen van Mavo Centraal beantwoorden deze vragen in een bijzondere locatievoorstelling in samenwerking met Bibliotheek Rotterdam, ter gelegenheid van 4 en 5 mei. Tijdens deze voorstelling gaat het publiek op reis langs diverse verhalen en performances, die ons collectieve geheugen aanspreken rondom de vraag wie we op ons vizier hebben als strijders uit ons verleden. De openbare bibliotheek symboliseert hierbij als een belangrijke plek voor het bewaren en doorgeven van essentiële verhalen aan de volgende generaties Rotterdammers.

Samen met theatermakers Mahfoud Mokaddem en Sudesca Janse onderzoeken de leerlingen van Mavo Centraal interculturele, vaak minder bekende verhalen van strijders somehow gelinkt aan Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hieruit worden poëtische vertellingen en bewegende beelden gemaakt, die het publiek uitnodigen om via de perspectieven van de jongeren zowel het verleden als het heden te ontdekken bij een belangrijke ontmoetingsplek in Rotterdam: de Centrale Bibliotheek.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Mandem

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Dionne Zwennicker-Norton in de geschiedenis van Rotterdam Zuid ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Samen met Dionne hebben de spelers deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, eigen gemaakt en vertolken dit naar een theatrale mix van spoken word, zang en dans. Deze informatieve voorstelling volgt het spoor van verzetshelden met wortels uit de Antillen en Zuid-Amerika.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

RUBATO

Posted by

In RUBATO verdiept een twintigtal Rotterdamse jongeren zich in de rol van muziek in de kampen. Ze spreken met overlevenden en deskundigen van Kamp Westerbork. Op basis van deze gesprekken maken zij een voorstelling. Hoe werd muziek ingezet door de nazi’s? En was het ook een vorm van verzet? Kan muziek troost bieden te midden van alle gruwelijkheid? Theatermaker Jasper Vaillant verdiept zich elk jaar in een ander aspect van de Tweede Wereldoorlog dat in de geschiedenis onderbelicht is gebleven. Zo staat Theater Rotterdam niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de horror van het heden.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

ANTHEMON

Posted by


“Gedanst door een groep die vergeten wordt in de herdenking van de Tweede Wereldoorlog.”

Een voorstelling die het publiek meeneemt op een reis door verschillende herdenkingsrituelen. Van
verstilde momenten van rouw tot vieringen van hoop en veerkracht, de voorstelling weeft een rijk
bloementapijt van emoties en ervaringen.

De jongeren reiken het publiek verschillende manieren aan om te herdenken. Het stuk verkent niet
alleen de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, maar richt zich ook op het thema van verlies
en afscheid nemen van de mensen die dicht bij je staan. Met respect voor de verschillende culturele
tradities en persoonlijke verhalen, nodigt de voorstelling het publiek uit om te reflecteren op de
menselijke ervaring van herinneren, herdenken en eren.

Deze voorstelling is onderdeel van de Nationale Jongerenherdenking in Rotterdam.

Theater Na de Dam JONG
Tijdens de vijftiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 46 projecten door heel Nederland zich in om de herdenking op 4 mei van extra betekenis te voorzien. Onder begeleiding van een professionele theatermaker gaan de jongeren in gesprek met (familieleden van) ooggetuigen, over hun herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Deze gesprekken, samen met andere bronmaterialen over de Tweede Wereldoorlog, vormen de basis van de jongerenvoorstellingen.

Cool unlimited

Posted by

Op 4 mei, na dodenherdenking, gaat in Rotterdam een bijzondere theatervoorstelling van start, die de vraag centraal zet: ‘Hoe gaan we als samenleving om met mensen met een beperking in de huidige tijd en in de tijd van Nazi-Duitsland?’ Vanaf 4 mei t/m 22 september speelt de wandelvoorstelling COOL Unlimited in de wijk COOL, ism Karel de Rooij (bekend van het duo mini & maxi).

De voorstelling begint als een toeristische wandeling langs projecten voor herbestemming en nieuwbouw in de wijk, maar gaat gaandeweg steeds meer over de omgang met mensen met een beperking in de tijd van nazi-Duitsland.

Karel de Rooij speelt de gids, een psychiatrisch patiënt die lijdt aan psychoses. Zijn begeleider wordt gespeeld door een speler van Babel die psychoses gehad heeft. Met nog twee andere spelers met een beperking wordt het verhaal verteld over wat er gebeurde met kwetsbare mensen in WOII.

Aan de hand van de drie criteria van het eugenetische programma Aktion T4 van de nazi’s, stelt de voorstelling vragen over de omgang met mensen met een beperking in de huidige samenleving: ‘Kan iemand werken? Kan iemand leren? Kan iemand genezen?’ Hoeveel ben je als mens waard als het antwoord nee is?

De voorstelling belooft verrassend lief en ontroerend te worden en is een ode aan de beperkingen van ieder mens.

Nationale Jongerenherdenking Rotterdam 2024

Posted by

Op 4 mei zijn we twee minuten stil. Twee minuten waarin we samen oorlogsslachtoffers herdenken. In 2017 vond de eerste editie van de Nationale Jongerenherdenking plaats. Een herdenking, als aanvulling op de Nationale Dodenherdenking, voor en door jongeren om op een geheel eigen manier stil te staan bij de oorlogsslachtoffers van alle tijden.

Op 4 mei 2024 vindt de Nationale Jongerenherdenking opnieuw plaats in het nieuwe Luxor Theater, met ook dit jaar weer een programma dóór en vóór jongeren. Theater is bij uitstek de plek om vragen en gedachten over de geschiedenis, oorlog en vrijheid levend, concreet en persoonlijk te maken.

Het programma start om 19.15 uur en wordt gepresenteerd door acteur en muzikant Guido Spek. Na het interactieve gedeelte Samen herdenken zijn we allemaal om 20.00 uur twee minuten stil. Na deze twee minuten stilte is er een voordracht verzorgd door Spraakuhloos. Hierna zie je eerst de voorstelling ANTHEMON van Misiconi gevolgd door Helden 2.0 van Jeugdtheater Hofplein. Rond 22.00 uur sluiten we de avond gezamenlijk af.

Samen herdenken
Om een betere toekomst te creëren voor de volgende generatie is het belangrijk om dichter bij elkaar te komen en meer te luisteren naar elkaar. Tijdens Samen herdenken staan we stil bij het feit dat vrijheid niet voor iedereen vanzelfsprekend is en je jouw vrijheid ook zomaar kunt verliezen.
In deze interactieve herdenking, gemaakt door Eric Magnée, maak je gebruik van je eigen telefoon om een connectie te maken met de mensen om je heen en met elkaar in gesprek te gaan. Wat betekent 4 mei en de twee minuten stilte voor jou? En wat kan jij er zelf aan doen om de wereld weer een klein stukje beter te maken?

Anthemon door Misiconi
Een voorstelling die het publiek meeneemt op een reis door verschillende herdenkingsrituelen. Van verstilde momenten van rouw tot vieringen van hoop en veerkracht, de voorstelling weeft een rijk bloementapijt van emoties en ervaringen.

“Gedanst door een groep die vergeten wordt in de herdenking van de tweede wereldoorlog.”

De Jongeren reiken het publiek verschillende manieren aan om te herdenken. Het stuk verkent niet alleen de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, maar richt zich ook op het thema van verlies en afscheid nemen van de mensen die dicht bij je staan. Met respect voor de verschillende culturele tradities en persoonlijke verhalen, nodigt de voorstelling het publiek uit om te reflecteren op de menselijke ervaring van herinneren, herdenken en eren.

Helden 2.0 door Jeugdtheater Hofplein
We komen aan bij de Stad van Geluk. De plek die betoverende verhalen verspreidt over hoop, mooie mensen, grote gebouwen, kleurrijke billboards, kernwaarden, witte glimlachen en niet te vergeten: helden. Allerlei helden. Speciaal voor jou. Alhoewel, zo gaan die verhalen…

Helden 2.0 laat het leven zien van de inwoners, die tegen heel verschillende uitdagingen aanlopen. Ze hebben één ding gemeen: deze mensen kunnen wel wat hulp gebruiken. Maar wat voor hulp? Van wie? En tegen welke prijs?

B.V. De Heldenfabriek verkoopt hoop, helden én regeert deze stad. Met haar succesformule zijn problemen van het verleden. Men hoeft alleen te volgen. In dit heldenbeleid is geen plek voor vragen, nuance of empathie. Alleen voor geluk en succes!

Wie besluit, en wie volgt?

Als je weet dat er iets niet klopt, zet je dan een stap naar voren?

Blijf je stil in de massa staan, of laat je je stem horen?

Hoe herken je een echte held? Zou er een held bestaan die zorgt dat alles goed komt? En herken je die dan aan een rode cape en indrukwekkende spierballen? Of misschien aan een betoverende stem, die tegen de stroom ingaat?

In Helden 2.0 wordt ook teruggekeken naar de geschiedenis en komen onder andere thema’s als macht, inspelen op wanhoop, zelf blijven nadenken, opstaan tegen onrecht en het behouden van je eigen stem aan bod. Thema’s die van alle tijden zijn, nu ook voor jongeren weer actueel zijn en aansluiten bij het moment van herdenken op 4 mei.

Programma
18:45 uur – Theater open
19:15 uur – Samen herdenken
20:00 uur – Twee minuten stilte
20:02 uur – Voordracht door Spraakuhloos
20:15 uur – ANTHEMON door Misiconi 
21:00 uur – Helden 2.0 door Jeugdtheater Hofplein
22:00 uur – Einde

De Rotterdamse Razzia van ’44 Bezongen

Posted by

In de muziektheatervoorstelling De Razzia van ’44 Bezongen komen verhalen en liedjes aan bod over de dwangarbeiders die tijdens de grote razzia van 10 en 11 november 1944 uit Rotterdam en Schiedam werden afgevoerd.

Meesterverteller Roland Vonk en actrice Daisy Hagendoorn wekken de geschiedenis tot leven. De meeste van de liedjes die gespeeld worden, hebben vermoedelijk voor het laatst geklonken in een Duitse barak of bij een reünie kort na de oorlog. Bij sommige teksten is zelfs geen muziek overgeleverd. Die is geschreven door de heren van trio De Flamingo’s: Peter de Koning (contrabas), Ted Koninkx (gitaar) en Pieter Ubbels (saxofoon). Het trio wordt aangevuld met Erik de Reus op piano, die ook de arrangementen maakt.

Het Razzia monument
Aanleiding voor de voorstelling is de officiële onthulling van het Razzia-monument in november 2023 ter herdenking van de slachtoffers uit Rotterdam en Schiedam. Het monument, een kunstwerk gemaakt door Rotterdamse Anne Wenzel, is een initiatief van twee zoons van Rotterdamse dwangarbeiders, René Versluis en Jan Willem Cleijpool. Het staat in het plantsoen naast het Van Ommerenhaventje aan de Parkkade in Rotterdam.

TR Herdenkt

Posted by

Samen herdenken kan op 4 mei met elkaar bij Theater Rotterdam. Het programma bestaat uit zang, muziek en spoken word. Performancecollectief URLAND maakte in samenwerking met studenten van Codarts een koorstuk.

Op donderdag 4 mei wordt er van 19:45 tot 20:45 bij TR25 Schouwburg een programma georganiseerd om samen stil te staan bij het verleden. Het programma met muziek en spoken word is onder leiding van Milou Adjanga. Spoken word artiest Hasan Gök zal een stuk voordragen met muzikale ondersteuning.

Om 20:00 zullen we met elkaar twee minuten in stilte herdenken.

URLAND Herdenkt
Het programma zal daarna verder gaan in de Grote Zaal. Performancecollectief URLAND maakt een bezwerende, muzikale reis geïnspireerd op het boek ‘Is dit een mens’ van Auschwitz-overlevende Primo Levi. In een hedendaags koorstuk gecomponeerd door Annelinde Bruijs zingen studenten van Codarts de canto van Dante uit De Goddelijke Komedie, die Levi’s redding betekende in het kamp. Het koor lijkt in hun zang collectief te zoeken, zoals Primo Levi zich De Goddelijke Komedie probeerde te herinneren. De betekenis van her-denken en herinneren wordt invoelbaar gemaakt.

URLAND is sinds zijn oprichting bezig om de Grote Verhalen te hertalen in moderne tijden, en vraagt met deze performance af hoe een nieuwe generatie zich tot de geschiedenis en traditie verhoudt.

Het programma start in de Hal van TR25 Schouwburg en voor iedereen gratis toegankelijk.

De vrijheidsstrijders op Zuid

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sander Koning en Dionne Zwennicker-Norton in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Vrijheidsstrijders op Zuid.

Sander en Dionne deden samen met de spelers onderzoek naar aangrijpende en unieke verhalen die zich in de WOII op Rotterdam Zuid afspeelde. Een bundeling van deze historische gebeurtenissen wordt vertolkt in een theatrale mix van Spoken word en dans. In deze voorstelling staat het vieren van vrijheid centraal. 

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Nightingale

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Manouk Schrauwen in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Nightingale.

In Nightingale vertellen de dansers het verhaal van een persoon die op de vlucht is of in een benarde, onveilige situatie zit. In stilte dwalen hun gedachten af en dromen ze weg naar een andere wereld. Daar waar de vogels mogen fluiten en de zon op hen gezicht schijnt. Waar ze kunnen rennen, stampen, zingen en vliegen. Het stuk geeft zichtbaarheid aan een groep, die in de Tweede Wereldoorlog veel leed is aangedaan en geeft een stem aan hen die moesten fluisteren.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Nationale jongerenherdenking 2023

Posted by

Op 4 mei zijn we twee minuten stil. Twee minuten waarin we samen oorlogsslachtoffers herdenken. In 2017 vond de eerste editie van de Nationale Jongerenherdenking plaats. Een herdenking, als aanvulling op de Nationale Dodenherdenking, voor en door jongeren om op een geheel eigen manier stil te staan bij de oorlogsslachtoffers van alle tijden.

Op 4 mei 2023 vindt de Nationale Jongerenherdenking opnieuw plaats in het nieuwe Luxor Theater, met een ook dit jaar weer een programma dóór en vóór jongeren. Theater is bij uitstek de plek om vragen en gedachten over de geschiedenis, oorlog en vrijheid levend, concreet en persoonlijk te maken.

Het officiële programma start met de twee minuten stilte om 20.00 uur, aansluitend gevolgd door de voorstelling Nightingale die dansgezelschap Misiconi maakte in het kader van Theater na de Dam. Vervolgens zie je de mini-docu de making off Kings & Queens, de voorstelling die Jeugdtheater Hofplein om 21.00 uur speelt tijdens de Nationale Jongerenherdenking.

Nightingale – door Misiconi Company

Choreograaf Manouk Schrauwen gaat in het kader van Theater na de Dam aan de slag met studenten van Codarts en jongeren van Mytylschool de Brug. Een spannende samenwerking over een stem geven aan hen die vaak vergeten worden.  Zie meer onder ‘jongerenvoorstellingen’ in ons programma.

Kings & Queens – door Jeugdtheater Hofplein 

Regisseur Iris Heusschen maakt met 14 jonge talenten van Jeugdtheater Hofplein een ontdekkingstocht door de wereld van Drag.

Tijdens de Holocaust vond er ook vervolging plaats van mensen vanwege hun seksuele geaardheid en genderidentiteit. In januari 2023 stond de jaarlijkse herdenking van de Holocaust in de Bondsdag in het teken van lhbti+ slachtoffers.

Dr. Leo Lashley

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling DR. LEO LASHLEY.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was oogarts Leo Lashley actief in het Rotterdams verzet. Hij organiseerde voedseltransporten uit de Hoeksche Waard en droeg zorg voor de onderduikers in de Breepleinkerk. Maar na de oorlog verlaat hij Nederland algauw. Discriminatie blijkt de oorzaak. Wat is er precies gebeurd? En waarom is zijn verhaal van onverschrokkenheid en moed zo onderbelicht gebleven?

In DR. LEO LASHLEY treedt een tiental Rotterdamse jongeren in de voetsporen van Leo Lashley. Ze spreken met verschillende ervaringsdeskundigen waaronder zijn kleinzoon Patrick Lashley. Op basis van deze gesprekken maken zij een voorstelling.

Theatermaker Jasper Vaillant verdiept zich elk jaar in een ander aspect van de Tweede Wereldoorlog dat in de geschiedenis onderbelicht is gebleven. Zo staat Theater Rotterdam niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de horror van het heden.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Kamp

Posted by

Een enorme maquette van Auschwitz-Birkenau vult het podium.

Overvolle barakken, duizenden poppetjes in concentratiekampkleding, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Met Kamp geeft Hotel Modern vorm aan het onvoorstelbare: de grootste massamoord in de geschiedenis, in een speciaal opgezette vernietigingsstad.

Als oorlogsverslaggevers dwalen de spelers met minicamera’s door de maquette. Ze filmen de gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.

Kamp ging in 2005 in première in Theater Rotterdam en was al te zien in Europa, Australië, Japan, de Verenigde Staten en Canada. De voorstelling maakt overal de tongen los.

“Een dappere en geslaagde poging om het onbegrijpelijke te verbeelden“.
Historisch Nieuwsblad

Ingenieus poppenspel heeft geen woord nodig“.
Trouw

Indrukwekkend en waarachtig spel met duizend onbeholpen poppetjes“.
Volkskrant

Kamp speelt op meerdere data, zie hier de gehele speellijst.

Hoor de vrouwen zingen

Posted by

Als de Moffen willen beletten
Dat de Tommies ons ontzetten
Ga je op transport
Reist per spoor: veilig, vlug, voordelig
Voor het lichaam wat nadelig… Au!

“Horen jullie dat? De vrouwen zingen!” zegt componist Marius Flothuis tegen zijn medegevangenen wanneer hij op Dolle Dinsdag vanuit Kamp Vught op transport wordt gezet. “Als mensen onder deze omstandigheden nog kunnen zingen, dan leeft er een kracht in hen die sterker is dan het kwaad dat hen bedreigt”.

Hoor de vrouwen zingen is een muziektheaterdocumentaire over moed, humor en de kracht van muziek in tijd van oorlog, gebaseerd op de getuigenissen van Lotty Veffer, dagboekfragmenten van David Koker en cabaretteksten van Hetty Voûte en Gisela Söhnlein, alias ‘Pooh & Piglet’, die gevangen zaten in Kamp Vught.

Meer dan bauxiet

Posted by

“Suriname tijdens WOII, daar weten we met z’n allen veel te weinig van” aldus Emma Lesuis. Ze doet onderzoek naar die tijd in de oude kolonie. De aanleiding was een schat aan filmpjes uit de jaren 40 en 50 in Suriname van filmmaker/ fotograaf Wim van der Ziel, die ze via de beste vriend van haar ouders heeft geërfd.

Suriname viel onder het Koninkrijk der Nederlanden en was dus ook van 1940 tot 1945 in oorlog. De Amerikanen haalden er bauxiet voor de wapenindustrie, dat is wel bekend. Maar er zijn zoveel meer verhalen. Bijvoorbeeld dat er veel Surinaamse soldaten en verzetshelden hebben meegestreden, dat er vermeende NSB-ers uit Nederlands-Indië in een interneringskamp op Jodensavanne werden gestopt, dat er vele Joodse vluchtelingen in Paramaribo belandden…

Emma ging naar Suriname, sprak met mensen die die periode beleefd hebben en nog herinneringen hadden en bezocht de plekken van belang. Het resultaat van haar vooronderzoek presenteert ze in een open toonmoment, met muziek van Rory Ronde, op 3 en 4 mei in Theater Frascati en op 12 mei in Theater Rotterdam.

Lees hier het interview met Emma.

Oorlog in mij

Posted by

Negen kinderen en jongeren uit Rotterdam verdiepten zich, onder leiding van theatermaker Pamela Schaap, in de beleving van mensen die oorlog hebben meegemaakt. Zij spraken met Wim Lauwen over hoe het was jong te zijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar ook met Amal Shaban over haar ervaringen met de hedendaagse oorlog in Syrië. De jongeren onderzoeken het gevoel van angst en daarmee de oorlog in henzelf. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Oorlog in mij (10+).

De voorstelling wordt gespeeld langs een looproute door de stad, met verschillende scènes op verschillende plekken. Ook de film Now. You see me! van Misiconi Dance Company is onderdeel van de route. De voorstelling begint en eindigt gezamenlijk in het Maaspodium.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Afgedankt

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “Afgedankt”.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten honderden Surinamers vrijwillig voor de bevrijding van Nederland en Nederlands-Indië. Daarna werden ze afgedankt. Wat is er precies gebeurd met deze vrijwillige helden? En waarom kregen ze nooit volledige erkenning voor hun loyaliteit?

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.