TR Herdenkt

Posted by

Samen herdenken kan op 4 mei met elkaar bij Theater Rotterdam. Het programma bestaat uit zang, muziek en spoken word. Performancecollectief URLAND maakte in samenwerking met studenten van Codarts een koorstuk.

Op donderdag 4 mei wordt er van 19:45 tot 20:45 bij TR25 Schouwburg een programma georganiseerd om samen stil te staan bij het verleden. Het programma met muziek en spoken word is onder leiding van Milou Adjanga. Spoken word artiest Hasan Gök zal een stuk voordragen met muzikale ondersteuning.

Om 20:00 zullen we met elkaar twee minuten in stilte herdenken.

URLAND Herdenkt
Het programma zal daarna verder gaan in de Grote Zaal. Performancecollectief URLAND maakt een bezwerende, muzikale reis geïnspireerd op het boek ‘Is dit een mens’ van Auschwitz-overlevende Primo Levi. In een hedendaags koorstuk gecomponeerd door Annelinde Bruijs zingen studenten van Codarts de canto van Dante uit De Goddelijke Komedie, die Levi’s redding betekende in het kamp. Het koor lijkt in hun zang collectief te zoeken, zoals Primo Levi zich De Goddelijke Komedie probeerde te herinneren. De betekenis van her-denken en herinneren wordt invoelbaar gemaakt.

URLAND is sinds zijn oprichting bezig om de Grote Verhalen te hertalen in moderne tijden, en vraagt met deze performance af hoe een nieuwe generatie zich tot de geschiedenis en traditie verhoudt.

Het programma start in de Hal van TR25 Schouwburg en voor iedereen gratis toegankelijk.

De Soldaat (#withfilter)

Posted by

Ook oorlog moet sexy zijn. Dat wist kledingmerk Hugo Boss al toen het in de Tweede Wereldoorlog strakke uniformen voor onder andere de SS ontwierp. De vertegenwoordiger van dat sexappeal, de soldaat, was toen inderdaad voor velen een aantrekkelijk figuur.

En dat lijkt onveranderd…

Was het 80 jaar geleden vooral (on)verbloemde propaganda, vandaag de dag dragen oorlogsfilms en videogames, verkoopforums van historische wapens en actiefiguren voor kinderen zeker bij aan de fascinatie voor soldaten.

Theatermakers Franziska Menge en Jasper Koopmans voelen de noodzaak zich te verhouden tot dit gegeven. Zij laten zich in de voorstelling ‘De Soldaat’ (#withfilter) onderdompelen in (propaganda)beelden van soldaten uit zowel de Tweede Wereldoorlog als deze tijd. Jasper gamet graag een spelletje oorlog en trok als kind soldatenkleren aan, maar schrok toen hij een brief kreeg die hem confronteerde met zijn dienstplicht. Franziska heeft geleerd oorlog te veroordelen, mede door haar Duitse achtergrond, maar fantaseert erover om met een automatisch wapen te schieten. Beiden gaan op zoek naar de aantrekkingskracht van de soldaat.

De vrijheidsstrijders op Zuid

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sander Koning en Dionne Zwennicker-Norton in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Vrijheidsstrijders op Zuid.

Sander en Dionne deden samen met de spelers onderzoek naar aangrijpende en unieke verhalen die zich in de WOII op Rotterdam Zuid afspeelde. Een bundeling van deze historische gebeurtenissen wordt vertolkt in een theatrale mix van Spoken word en dans. In deze voorstelling staat het vieren van vrijheid centraal. 

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Nightingale

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Manouk Schrauwen in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Nightingale.

In Nightingale vertellen de dansers het verhaal van een persoon die op de vlucht is of in een benarde, onveilige situatie zit. In stilte dwalen hun gedachten af en dromen ze weg naar een andere wereld. Daar waar de vogels mogen fluiten en de zon op hen gezicht schijnt. Waar ze kunnen rennen, stampen, zingen en vliegen. Het stuk geeft zichtbaarheid aan een groep, die in de Tweede Wereldoorlog veel leed is aangedaan en geeft een stem aan hen die moesten fluisteren.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Nationale jongerenherdenking 2023

Posted by

Op 4 mei zijn we twee minuten stil. Twee minuten waarin we samen oorlogsslachtoffers herdenken. In 2017 vond de eerste editie van de Nationale Jongerenherdenking plaats. Een herdenking, als aanvulling op de Nationale Dodenherdenking, voor en door jongeren om op een geheel eigen manier stil te staan bij de oorlogsslachtoffers van alle tijden.

Op 4 mei 2023 vindt de Nationale Jongerenherdenking opnieuw plaats in het nieuwe Luxor Theater, met een ook dit jaar weer een programma dóór en vóór jongeren. Theater is bij uitstek de plek om vragen en gedachten over de geschiedenis, oorlog en vrijheid levend, concreet en persoonlijk te maken.

Het officiële programma start met de twee minuten stilte om 20.00 uur, aansluitend gevolgd door de voorstelling Nightingale die dansgezelschap Misiconi maakte in het kader van Theater na de Dam. Vervolgens zie je de mini-docu de making off Kings & Queens, de voorstelling die Jeugdtheater Hofplein om 21.00 uur speelt tijdens de Nationale Jongerenherdenking.

Nightingale – door Misiconi Company

Choreograaf Manouk Schrauwen gaat in het kader van Theater na de Dam aan de slag met studenten van Codarts en jongeren van Mytylschool de Brug. Een spannende samenwerking over een stem geven aan hen die vaak vergeten worden.  Zie meer onder ‘jongerenvoorstellingen’ in ons programma.

Kings & Queens – door Jeugdtheater Hofplein 

Regisseur Iris Heusschen maakt met 14 jonge talenten van Jeugdtheater Hofplein een ontdekkingstocht door de wereld van Drag.

Tijdens de Holocaust vond er ook vervolging plaats van mensen vanwege hun seksuele geaardheid en genderidentiteit. In januari 2023 stond de jaarlijkse herdenking van de Holocaust in de Bondsdag in het teken van lhbti+ slachtoffers.

DR. LEO LASHLEY

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling DR. LEO LASHLEY.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was oogarts Leo Lashley actief in het Rotterdams verzet. Hij organiseerde voedseltransporten uit de Hoeksche Waard en droeg zorg voor de onderduikers in de Breepleinkerk. Maar na de oorlog verlaat hij Nederland algauw. Discriminatie blijkt de oorzaak. Wat is er precies gebeurd? En waarom is zijn verhaal van onverschrokkenheid en moed zo onderbelicht gebleven?

In DR. LEO LASHLEY treedt een tiental Rotterdamse jongeren in de voetsporen van Leo Lashley. Ze spreken met verschillende ervaringsdeskundigen waaronder zijn kleinzoon Patrick Lashley. Op basis van deze gesprekken maken zij een voorstelling.

Theatermaker Jasper Vaillant verdiept zich elk jaar in een ander aspect van de Tweede Wereldoorlog dat in de geschiedenis onderbelicht is gebleven. Zo staat Theater Rotterdam niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de horror van het heden.

Tijdens de veertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 300 jongeren in 42 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2023 van betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Kamp

Posted by

Een enorme maquette van Auschwitz-Birkenau vult het podium.

Overvolle barakken, duizenden poppetjes in concentratiekampkleding, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Met Kamp geeft Hotel Modern vorm aan het onvoorstelbare: de grootste massamoord in de geschiedenis, in een speciaal opgezette vernietigingsstad.

Als oorlogsverslaggevers dwalen de spelers met minicamera’s door de maquette. Ze filmen de gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.

Kamp ging in 2005 in première in Theater Rotterdam en was al te zien in Europa, Australië, Japan, de Verenigde Staten en Canada. De voorstelling maakt overal de tongen los.

Kamp speelt op meerdere data, zie hier de gehele speellijst.

Meer dan bauxiet

Posted by

“Suriname tijdens WOII, daar weten we met z’n allen veel te weinig van” aldus Emma Lesuis. Ze doet onderzoek naar die tijd in de oude kolonie. De aanleiding was een schat aan filmpjes uit de jaren 40 en 50 in Suriname van filmmaker/ fotograaf Wim van der Ziel, die ze via de beste vriend van haar ouders heeft geërfd.

Suriname viel onder het Koninkrijk der Nederlanden en was dus ook van 1940 tot 1945 in oorlog. De Amerikanen haalden er bauxiet voor de wapenindustrie, dat is wel bekend. Maar er zijn zoveel meer verhalen. Bijvoorbeeld dat er veel Surinaamse soldaten en verzetshelden hebben meegestreden, dat er vermeende NSB-ers uit Nederlands-Indië in een interneringskamp op Jodensavanne werden gestopt, dat er vele Joodse vluchtelingen in Paramaribo belandden…

Emma ging naar Suriname, sprak met mensen die die periode beleefd hebben en nog herinneringen hadden en bezocht de plekken van belang. Het resultaat van haar vooronderzoek presenteert ze in een open toonmoment, met muziek van Rory Ronde, op 3 en 4 mei in Theater Frascati en op 12 mei in Theater Rotterdam.

Lees hier het interview met Emma.

Oorlog in mij

Posted by

Negen kinderen en jongeren uit Rotterdam verdiepten zich, onder leiding van theatermaker Pamela Schaap, in de beleving van mensen die oorlog hebben meegemaakt. Zij spraken met Wim Lauwen over hoe het was jong te zijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar ook met Amal Shaban over haar ervaringen met de hedendaagse oorlog in Syrië. De jongeren onderzoeken het gevoel van angst en daarmee de oorlog in henzelf. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Oorlog in mij (10+).

De voorstelling wordt gespeeld langs een looproute door de stad, met verschillende scènes op verschillende plekken. Ook de film Now. You see me! van Misiconi Dance Company is onderdeel van de route. De voorstelling begint en eindigt gezamenlijk in het Maaspodium.

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Afgedankt

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling “Afgedankt”.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten honderden Surinamers vrijwillig voor de bevrijding van Nederland en Nederlands-Indië. Daarna werden ze afgedankt. Wat is er precies gebeurd met deze vrijwillige helden? En waarom kregen ze nooit volledige erkenning voor hun loyaliteit?

Tijdens de dertiende editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 33 projecten door heel Nederland zich in om ook dit jaar 4 mei van extra betekenis te voorzien. Van Sittard tot Groningen en van Leiden tot Enschede klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Niets

Posted by

Heeft NIETS betekenis?

In een pruimenboom zit Pierre Anthon. Volgens hem is het leven zinloos en heeft niets betekenis. Dus kan je net zo goed in een boom gaan zitten. Zijn klasgenoten zijn verbijsterd en weigeren hem gelijk te geven. Natuurlijk heeft het leven zin! Er zijn talloze dingen die de moeite waard zijn en betekenis hebben… Toch? Ze besluiten dat ze om de beurt iets moeten afstaan wat hen dierbaar is. Maar in hun wraakzuchtige zoektocht naar betekenis raken ze langzaam verstrikt in een levensgevaarlijk spel met fatale gevolgen.

De voorstelling NIETS is een dynamische en fysieke thriller die vragen oproept over de angst voor een zinloos leven en over de onmogelijke opgave om te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft.  Hoeveel is vrijheid je waard? Wat hou je over van het leven dat je had voordat er beperkingen opgelegd werden? En wat betekent dat voor de dingen die wegvielen? Waren die essentieel voor het leven dat je leidt? De makers willen met de voorstelling een deur openen over de vraag wat écht van waarde is en leidt tot waardevolle gesprekken tussen jongeren én volwassenen.

Na de voorstelling vindt er een nagesprek plaats met de makers en de spelers. Onder andere over wat het betekent om deze voorstelling te spelen op 4 mei, de dag dat we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenken. Wat blijft er in tijden van oorlog over, waar vallen mensen op terug? Juist dan gaat het om de betekenis van het leven en van vrijheid.

Slachthuis vijf

Posted by

Luister. Billy Pilgrim is losgeraakt van de tijd. De Amerikaanse soldaat kan in 1945 door een deur stappen, en ergens in 1965 naar buiten komen. Zo herbeleeft hij aan het eind van de Tweede Wereldoorlog het gruwelijke bombardement op Dresden en wordt hij tegelijkertijd door aliens ontvoerd en tentoongesteld op hun planeet Tralfamadore. Op die plek leert Billy dat de dingen niet anders kunnen gebeuren dan ze gebeuren. En dat alle dingen tegelijkertijd gebeuren.

In Slachthuis vijf zien we Billy aan de hand van gesprekken met zijn dochter Barbara en zoon Robert door het verleden, heden en toekomst schieten. De realiteit rondom hem valt langzaam uit elkaar en traumatische gebeurtenissen uit Billy’s leven krijgen daarmee een nieuwe plek en betekenis.

‘Slachthuis vijf doet je happen naar adem’

NRC *****

Over Slachthuis vijf
Regisseur Erik Whien brengt het bijzondere meesterwerk van Kurt Vonnegut naar de grote zaal, met acteurs Bram Suijker, Hannah Hoekstra en Jip van den Dool. Slachthuis vijf wordt vaak omschreven als anti-oorlogsboek, maar het is alles door elkaar: existentieel, hilarisch, spannend, sciencefiction en filosofisch. Whien heeft de afgelopen jaren bewezen dat hij op weergaloze manier een boek naar het toneel kan brengen. Na Revolutionary Road van Richard Yates en Verdriet is het ding met veren van Max Porter is het nu tijd voor een toneelbewerking van Slachthuis vijf.

Erik Whien
“Toen ik Slachthuis vijf voor het eerst las, viel ik meteen voor de absurditeit en lichtheid, en voor de existentiële onderlaag. Afgelopen jaar herlas ik het boek en voelde me getroost tijdens alle bizarre ontwikkelingen in de wereld. En zeker nu, met een oorlog die zo dichtbij is uitgebroken, de enorme complexiteit van alles en de onzekerheid over waar de toekomst ons brengt. Het levensverhaal van Billy Pilgrim, zijn terugkerende mantra ‘zo gaat dat’, is haast een Oosterse manier om naar het leven te kijken. Voor mij heel waardevol in deze tijd.”
 
 

Het Geluid van Vrijheid

Posted by

77 jaar geleden, op 4 mei 1945, gonst het in Rotterdam van de geruchten. Eindelijk, de bevrijders komen eraan! Het Duitse leger heeft zich overgegeven, de BBC heeft het op de radio gemeld. Rotterdammers komen naar buiten en beginnen te dansen in de straten. Er worden vreugdevuren ontstoken. Maar de oorlog heeft enorme verwoestingen achtergelaten. Het historische centrum is in 1940, vlak na het begin van de oorlog, door de Duitse luchtmacht platgegooid, met meer dan 800 doden en 80.000 daklozen tot gevolg.

Tijdens dit concert worden die doden herdacht, maar ook de weggevoerde Joden, Sinti en Roma en alle militairen, die hun leven gaven voor onze vrijheid. Er wordt verteld over de terreur van de bezetting en het met geweld omverwerpen van de democratische rechtstaat. 

‘We zien dat nu in Oekraïne weer gebeuren en we beseffen meer dan ooit dat onze vrijheid zeer kostbaar en kwetsbaar is. We doen wat we kunnen voor de vluchtelingen, we geven ze vrede, hier, in Rotterdam, dat weet – al is het uit de verhalen van ouders en grootouders – hoe het is om in oorlog, geweld en onderdrukking te moeten leven. Maar laten we toch vooral niet vergeten om te swingen, te zingen en onze lieve vrijheid te vieren.’

Vincent Bijlo

De Konrad Koselleck Big Band speelt niet-alledaagse concerten over bijzondere maatschappelijke en cultuur-overstijgende thema’s. De bekende cabaretier en schrijver Vincent Bijlo vertolkt het verhaal en Ellen ten Damme zingt persoonlijke en herkenbare songs. Konrad Koselleck en zijn musici geven het verhaal met muziek en geluid lading en vleugels.

Speelt ook op 8 mei in Amersfoort, kijk voor meer informatie op de website van de Konrad Koselleck Big Band.

Waarom Truus

Posted by

Geertruida Wijsmuller (1896-1978) was een Nederlandse verzetsvrouw die voor en in de Tweede Wereldoorlog Joodse kinderen en volwassenen in veiligheid bracht. Ze heeft de levens van meer dan 10.000 Joodse kinderen gered. Toch is ze nauwelijks bekend. Tijd om het verhaal van deze daadkrachtige vrouw te vertellen, want haar heldhaftige werk grenst aan het ongelooflijke.

Margje Enna Wittermans (1979) is actrice, zangeres en theatermaakster. Studeerde in 2001 af aan de Arnhemse Toneelschool en is sindsdien werkzaam bij verschillende Theatergezelschappen en maakt haar eigen voorstellingen.

Bij het inspreken van een documentaire over Truus Wijsmuller, raakt Margje geëmotioneerd. Was het de daadkracht van Truus die haar trof? Of misschien het besef dat alles mogelijk is als we ons niet laten leiden door angst? Of trof het Margje op een dieper niveau? Was het geheim dat ze al een tijd met zich meedraagt de reden dat ze zich zo verbonden voelt met Truus Wijsmuller?

In de voorstelling TRUUS gaat ze op zoek naar deze verbondenheid en geeft ze gestalte aan een vrouw die zich door niemand liet stoppen in haar werk om anderen te redden.

De Joodse Raad

Posted by
Lineke Rijxman (mugmetdegoudentand) en jonge acteurs Jurriaan van Seters en Margo Verhoeven vertellen over hoe de ontstellende geschiedenis tot onder hun huid voelbaar werd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt op initiatief van de Duitsers een Raad opgericht die de Joodse gemeenschap in Nederland moet controleren en besturen, om uiteindelijk alle Joden naar vernietigingskampen te deporteren.

De Raad wordt – onder druk van de Duitsers – een doorgeefluik voor instructies van de Duitse bezetter. David Cohen, al zeer actief binnen de vooroorlogse Joodse gemeenschap, is samen met Abraham Asscher de aangewezen voorzitter van de Raad. Hij plaatst zichzelf daarmee voor een duivels dilemma. De makers willen in deze eerste zoektocht behoedzaam Cohens mogelijke beweegredenen nagaan tijdens zijn verbijsterende werk.

Hoe staan twee jonge mensen tegenover de Joodse Raad? Kunnen zij zich verplaatsen in een situatie waarin ze verstrikt raken in dilemma’s en uitzichtloze keuzes? Want pas onder extreme omstandigheden blijkt hoe ingewikkeld het kan zijn om moreel goede keuzes te maken.

De Jas 10+

Posted by

Wat kan één meisje betekenen in de donkerste momenten van de Tweede Wereldoorlog? Alles! Zolang ze maar over genoeg verbeeldingskracht beschikt. De Jas is een voorstelling over kleine mensen die grootse daden verrichten. Over hoop en wanhoop. Over licht in de duisternis. En over een geschiedenis die actueler is dan ooit.

De tweede wereldoorlog is zware kost. Maar onmisbaar in de opvoeding van een kind. Hoe zorg je ervoor dat je dit soort verhalen toch kunt delen met kinderen? Dat was een van de vragen die theatermaker Meike van den Akker zich stelde. Juist poppentheater leent zich voor het vertalen van grote thema’s. Poppen kunnen het groteske verbeelden, zonder dat het te schokkend wordt. Ellende wordt poëzie. Maar het verhaal wordt wel degelijk verteld.

Dolle Dinsdag

Posted by

Op maandag 4 september 1944 sprak minister-president Gerbrandy vanuit Engeland de Nederlandse bevolking toe. In zijn speech verwisselde hij één woordje, wat grote gevolgen zou hebben de volgende dag. Feitelijk stond in zijn tekst “de grens genaderd”, maar Gerbrandy maakte daarvan “de grens overschreden” en creëerde zo een fake news moment. Iedereen dacht namelijk dat hij bedoelde dat de oorlog nu eindelijk ten einde was. De dag erna, op Dolle Dinsdag, werd er gedanst, ging de vlag uit en wachtte men in hun mooiste kleding en met bloemen langs de kant van de weg op de bevrijders – inclusief de tot dan toe verborgen gebleven onderduikers. Niet wetende dat het échte moment van de bevrijding nog acht maanden en een hongerwinter op zich zou laten wachten.

Deze gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog trekt in de theatervoorstelling Dolle Dinsdag een parallel tussen toen en nu. Ook nu blijkt nieuws dat we aannemen als de waarheid even later opeens fake news te zijn. We leven in vrijheid en dat betekent dat je mag twijfelen, mag geloven en kritisch mag zijn. Hoe zit dat met jou? Wanneer vertrouw jij iemand wel of niet? Dik je de waarheid ook wel eens aan, of laat je dingen weg die de waarheid beïnvloeden?

De voorstelling Dolle Dinsdag gaat over geloven wat je wilt dat waar is en laat zien hoe beïnvloedbaar mensen zijn. Is de waarheid voor iedereen eigenlijk wel hetzelfde? En hoe kunnen waarheden die tegengesteld lijken te zijn toch samenkomen in een groter geheel? Hoe word je eigenlijk een zelfdenkend, kritische burger?

Voorstelling speelt ook op andere data, kijk voor meer informatie op de website van Walhalla.

Kamp

Posted by

Een enorme maquette van Auschwitz-Birkenau vult het podium. Overvolle barakken, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Op het toneel wordt de miniatuurversie van het kamp tot leven gewekt: duizenden geknutselde poppetjes van acht centimeter verbeelden de gevangenen en hun beulen. Als reusachtige oorlogsverslaggevers dwalen de drie spelers met minicamera’s door het kamp, filmen de gruwelijke gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.

Kamp ging in 2005 in première en was te zien in theaters en op festivals in Europa, Australië, Japan, de Verenigde Staten, Rusland en Canada. De voorstelling wordt nog steeds elk jaar gespeeld.

NB de voorstelling bevat geen gesproken tekst, dus ‘language no problem’.

Uit de pers:

‘Dappere en geslaagde verbeelding van het onbegrijpelijke’

Historisch Nieuwsblad

‘Indrukwekkend, droef en beklemmend, maar ook waarachtig’

Volkskrant

‘Individuelles Leiden wird von Hotel Modern nicht in den Vordergrund gestellt, man zwingt die Zuschauer eher in die Distanz. Verstörend ist das Stück dennoch. Die Performer wollen, dass die Opfer und Täter trotz aller Verkleinerung als Menschen erkennbar bleiben. Das gelingt ihnen’

ORF

‘Les micros-caméras entrent dans les dortoirs des baraquements, dans les valises où traînent encore les effets personnels des déportés, dans les miradors, dans la chambre à gaz. Elles s’attardent sur les visages muets, empreints d’incompréhension face à l’impensable’

Le Monde

L’obiettivo degli ideatori è perpetuare la memoria’

Corriere della sera

‘Kamp reminds us that the unthinkable can come to pass whenever humanity turns its back on the values upon which its own sanity and security rest’

LA Times

Dichterbij dan ooit

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jasmin Deekman, Pamela Schaap, Dionne Zwennicker  in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de voordeurvoorstelling, “Dichterbij dan ooit”.

Ik heb een verhaal en daarmee ontmoeten we elkaar. We praten over het verleden en leren zo meer over het heden. We onderzoeken. Wat hebben een 90-jarige en een 20+er met elkaar gemeen? Hoe kijk jij terug en ik vooruit? Waar denk je aan als je twee minuten stil bent op 4 mei? Misschien wordt jouw verhaal wel mijn verhaal. Of wordt mijn verhaal ons verhaal. Misschien komt de geschiedenis van ruim 75 jaar geleden wel dichterbij dan ooit.

Van 2 t/m 4 mei gaan drie groepen makers en jongeren langs Rotterdamse voordeuren om daar een verhaal te vertellen in de vorm van een korte voorstelling op de stoep/voortuin/binnenplaats.

Laat de voorstelling naar jou komen. Kies een tijdslot uit. De spelers komen binnen dit tijdslot naar jou toe en spelen de voorstelling bij jou voor de deur. Welk verhaal van welke maker je krijgt is een verrassing. Wel ontvang je een dag van te voren een specifieker tijdstip waarop je ons kunt verwachten. Het maakt niet uit hoeveel mensen er met je mee kijken, zolang je rekening houdt met ieders veiligheid. De voorstelling duurt ongeveer 15 minuten.
LET OP: Je kunt alleen een kaartje kopen voor een adres in Rotterdam, postcodes 3000 t/m 3089.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Foto’s: Guido Bosua

Doortocht

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film “Doortocht”.

Wat is er precies gebeurd met de Sinti en Roma tijdens de oorlog? Waarom weten we daar zo weinig van? En in hoeverre was Nederland medeverantwoordelijk voor hun lot?

In Doortocht onderzoeken zeven leerlingen van Mavo Centraal en Wolfert ISK deze wirwar aan vragen. Ze volgen de reis van Mädie Franz, bekend van het boek Daar praat ik niet over, via Westerbork, Auschwitz, Ravensbrück en Flossenburg/Wolkenburg en proberen zo een stem te geven aan een verzwegen geschiedenis.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Aan tafel

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Ayrton Fraenk en Esther Schouten in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor het digitale verhalenbuffet Aan tafel.

Aan tafel eten we, maar delen we ook verhalen. Vijftien jongeren van Maas zullen een speciaal 4 mei-menu samenstellen, dat bestaat uit verschillende ingrediënten.

Elk ingrediënt vertelt een droom, een herinnering, een verhaal van iemand die tijdens de Tweede Wereldoorlog is opgegroeid. Kook thuis mee en vul je buik met verhalen. Aan tafel!

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Het digitale verhalenbuffet is vanaf 4 mei hier te bekijken.

Terlantar / Ontheemd

Posted by

Negen Rotterdamse jongeren van Mavo Centraal en Wolfert College ISK verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis van Nederlands-Indië ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor het digital magazine en de podcast Terlantar / Ontheemd.

Zij spraken een overlevende van de Jappenkampen, een uitgezonden soldaat en twee Rotterdammers van wie de ouders of grootouders in Nederlands-Indië leefden. Wat is er precies gebeurd in Nederlands-Indië tijdens de oorlog?  En waarom weten we daar eigenlijk zo weinig van? Hoe komt het toch dat deze verhalen zo weinig zijn gehoord? En wat voor invloed heeft dat gehad op alle Indische Nederlanders die hier een nieuw bestaan moesten opbouwen?

De jongeren volgen vier verhalen van eerste, tweede en derde generatie overlevenden en proberen zo een stem te geven aan een verzwegen geschiedenis. 

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Het digitale magazine inclusief podcast is vanaf 4 mei, 10 uur, hier te zien.

Illustratie: Xaviera Altena.

URLAND Herdenkt

Posted by

I.v.m. de maatregelen omtrent het coronavirus is deze voorstelling uitgesteld. Wel staat Urland op 4 mei stil bij de herdenking met een korte video.

In een coproductie met Theater Na de Dam en Theater Rotterdam maakte URLAND een korte video, een fragment van de eigenlijke voorstelling die gebaseerd is op ‘Is dit een mens’ van Primo Levi. Annelinde Bruijs en Tomas Loos hebben de muziek gemaakt en de studenten die een kort koorstuk ten gehore brengen zijn: June Yanez, Emma Buysse, Romy Moons, Julie Boellaard, Juliette Luppes, Giovanni Brand, Emile Rogissart, Barbara Brink, Sweder de Sitter, Rosa Kreulen, Luca Bötzel, Annemarije Zoer, Nora Korfker, Jiska Mensink, Shauni Goetz en Yara Brand.

Wat we (niet) weten

Posted by

Ben ik mijn geschiedenis? Welk verhaal vertelt mijn stad? Of mijn straat? Wie zijn mijn (voor)ouders? Aan wie dank ik mijn vrijheid? Wat weet ik? En wat weet ik niet? In Wat we (niet) weten duiken ruim 20 jongeren in de leeftijd van 12 t/m 21 jaar met Maas theater en dans in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en het Slavernijverleden. De uitkomst van deze zoektocht presenteren ze in twee delen in het Maaspodium, op 4 mei 2019 in het kader van Theater Na de Dam en op 29 & 30 juni 2019 in het kader van Keti Koti.

De jongeren onderzoeken wat we nou eigenlijk echt herdenken en in hoeverre een geschiedenis van toen je identiteit van nu bepaalt. Ze werken vanuit wat ze weten, maar gaan vooral op zoek naar de zwarte gaten en lege plekken in dat wat ze nog niet weten. Ze vertrekken daarbij vanuit één onderzoek en maken twee verschillende voorstellingen.

Op 4 mei herdenken we tijdens de Nationale Herdenking de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien. Tijdens de tiende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 34 voorstellingen gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Keti Koti

Op 30 juni, de avond voorafgaand aan de Keti Koti viering, herdenken we de slachtoffers van de trans-Atlantische slavenhandel en de slavernij in de Nederlandse koloniën. Op 29 en 30 juni maakt Wat we (niet) weten deel uit van het Keti Koti festival georganiseerd door: Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst, Keti Koti Connect, Kabra Neti

4 DEGREES OF FREEDOM

Posted by
Conny Janssen Danst, Jeugdtheater Hofplein, Scapino Ballet en Lore Borremans slaan de handen in elkaar voor de voorstelling 4 DEGREES OF FREEDOM tijdens de Nationale Jongerenherdenking in Rotterdam. Vier choreografen gaan in dialoog met kinderen, jongeren en studenten uit Rotterdam en ontwikkelen choreografieën rond het centrale thema van herdenken ‘Geef vrijheid door’.

Stadshart

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Stadshart.

14 mei 1940, het hart van Rotterdam wordt gebombardeerd. Een groot deel van de binnenstad wordt weggevaagd, zo ook de Rotterdamse Schouwburg. Uit het puin wordt niet lang daarna een noodschouwburg opgetrokken, waar in 1947 weer theater is te zien. Eromheen groeit het centrum uit tot een thuishaven voor mensen van over de hele wereld. Hoe is deze wederopbouw tot stand gekomen? En wat vertelt het ons over Rotterdam anno nu? Stadshart is een voorstelling over elkaar ontmoeten en samen bouwen aan de toekomst. Hoe willen wij dat ons stadshart er in de toekomst uit gaat zien?

Tijdens de tiende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 34 voorstellingen gebaseerd op gesprekken tussen jongeren en ouderen over de oorlog. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Verloren vader | Tom Lanoye

Posted by

In opdracht van Theater Na de Dam schrijft de Belgische schrijver Tom Lanoye een nieuwe toneeltekst die de landelijke stadsgezelschappen op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei tegelijkertijd presenteren. Internationaal Theater Amsterdam, Noord Nederlands Toneel, Het Nationale Theater, Toneelgroep Oostpool, Tryater, Theatergroep Suburbia, Toneelschuur, Het Zuidelijk Toneel en Theater Rotterdam doen mee.

De tekst van Tom Lanoye, getiteld Verloren vader, gaat over een oud-strijder die door zijn voortschrijdende dementie steeds minder zeker wordt van zijn herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Wat is er echt gebeurd, en wat was zijn rol ook weer?

Theater Na de Dam geeft elk jaar een opdracht aan een toneelschrijver voor een nieuwe theatertekst over de Tweede Wereldoorlog. Eerdere schrijvers waren o.a. Rik van den Bos, Rebekka de Wit en, afgelopen editie, Arnon Grunberg.

Tom Lanoye
Tom Lanoye (1958) leeft en werkt in Antwerpen (België) en Kaapstad (Zuid-Afrika). Hij is romancier, dichter, columnist, scenarist en theaterauteur. Hij is een van de meest gelezen en gelauwerde auteurs van ons taalgebied en kind aan huis bij alle grote Europese theaterfestivals. Zijn grote Shakespeare-bewerking uit 1997, Ten oorlog, werd in 2015 door theaterbezoekers, acteurs en regisseurs gekroond tot nummer één van de Nederlandstalige theatercanon.

De Nationale Jongerenherdenking

Posted by

Op 4 mei zijn we twee minuten stil. Twee minuten waarin we samen oorlogsslachtoffers herdenken. In 2018 vindt de tweede editie van de Nationale Jongerenherdenking plaats. Een herdenking, als aanvulling op de Nationale Dodenherdenking, voor en door jongeren om op een geheel eigen manier stil te staan bij de oorlogsslachtoffers van alle tijden. Een actief programma waar je kan meedoen aan allerlei activiteiten rond het thema herdenken. Zo neem je bijvoorbeeld met je eigen telefoon deel aan het Smartphone Orchestra.

De Nationale Jongerenherdenking vond vorig jaar voor het eerst plaats in Rotterdam. De tweede editie vindt ook dit jaar weer plaats in Rotterdam én breidt uit naar de steden Roosendaal en Amsterdam.

Voor meer informatie en het programma in Roosendaal kijk op de website van Nationale Jongerenherdenking.

Revolte

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis hun stad ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling Revolte.

Wat doe je als er voor je ogen onrecht wordt gepleegd? Kijk je weg of grijp je in? Revolte is een locatievoorstelling over de passiviteit van de groep en de moed van het individu. Over lamgeslagen zijn en in beweging komen. Bevriezen en terugvechten. Het hazenpad en de weg naar medemenselijkheid.

Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 28 jongerenvoorstellingen. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

De Tweede Wereldoorlog eindigt vandaag

Posted by

Op verzoek van Theater Na de Dam schreef Arnon Grunberg een nieuw toneelstuk dat op 4 mei gelijktijdig door alle grote toneelgezelschappen in het hele land wordt gepresenteerd. De Tweede Wereldoorlog eindigt vandaag is een tragikomedie over een holocaust overlevende in het #metoo tijdperk. Over de macht van het slachtoffer, over schuldgevoel en zelfvernietiging, over het verleden als chantagemiddel.

“Herdenken is net als democratie een theatrale aangelegenheid, vandaar dat ik een stuk schrijf voor Theater Na de Dam” – Arnon Grunberg

Het laten schrijven van een nieuwe toneeltekst vormt sinds een paar jaar een vast onderdeel van Theater Na de Dam. Eerdere auteurs waren Rik van den Bos, Judith Herzberg en Rebekka de Wit. Deelnemende gezelschappen zijn Theater Utrecht, Toneelgroep Amsterdam, Toneelgroep Maastricht, Noord Nederlands Toneel, Het Nationale Theater, Toneelgroep Oostpool, Tryater, Theater Rotterdam, Theatergroep Suburbia, Het Zuidelijk Toneel en Toneelschuur Haarlem.