Dichterbij dan ooit

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jasmin Deekman, Pamela Schaap, Dionne Zwennicker  in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de voordeurvoorstelling, “Dichterbij dan ooit”.

Ik heb een verhaal en daarmee ontmoeten we elkaar. We praten over het verleden en leren zo meer over het heden. We onderzoeken. Wat hebben een 90-jarige en een 20+er met elkaar gemeen? Hoe kijk jij terug en ik vooruit? Waar denk je aan als je twee minuten stil bent op 4 mei? Misschien wordt jouw verhaal wel mijn verhaal. Of wordt mijn verhaal ons verhaal. Misschien komt de geschiedenis van ruim 75 jaar geleden wel dichterbij dan ooit.

Van 2 t/m 4 mei gaan drie groepen makers en jongeren langs Rotterdamse voordeuren om daar een verhaal te vertellen in de vorm van een korte voorstelling op de stoep/voortuin/binnenplaats.

Laat de voorstelling naar jou komen. Kies een tijdslot uit. De spelers komen binnen dit tijdslot naar jou toe en spelen de voorstelling bij jou voor de deur. Welk verhaal van welke maker je krijgt is een verrassing. Wel ontvang je een dag van te voren een specifieker tijdstip waarop je ons kunt verwachten. Het maakt niet uit hoeveel mensen er met je mee kijken, zolang je rekening houdt met ieders veiligheid. De voorstelling duurt ongeveer 15 minuten.
LET OP: Je kunt alleen een kaartje kopen voor een adres in Rotterdam, postcodes 3000 t/m 3089.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Foto’s: Guido Bosua

Onbekend en onbemind

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermakers Irene Kriek & Jantien Fick in de geschiedenis van Zutphen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de video en muziek, “Onbekend en onbemind”.

Vanuit het landelijke Theater Na de Dam maakt Woest Oost dit jaar, in samenwerking met de Muzehof, een drieluik als voorstelling: een beeldende, muzikale video en een voorstelling met een gespreks-geschenk bij het publiek thuis aan de deur.

Op 16 mei 1944 vond in Zutphen de razzia plaats die alle Sinti en Roma oppakte om deze vervolgens naar kamp Westerbork te deporteren. Het was niet de Duitse- maar de Nederlandse politie die deze mensen arresteerden. Zoni Weisz overleefde op bijzondere wijze deze Razzia. Jongeren uit Zutphen reflecteren op zijn verhaal en ervaringen. Onder leiding van theatermakers Irene Kriek en Jantien Fick maken deze jongeren de voorstelling: ‘Onbekend en onbemind’. Hoe komt het dat wij zo weinig van deze geschiedenis weten? Wat betekent het om ‘anders’ te zijn en waarom zijn mensen zo bang voor mensen die anders leven dan zijzelf?

Negen jongeren uit Zutphen gaan op zoek naar antwoorden, de geschiedenis van hun stad en naar hoe wij willen omgaan met het onbekende. Wat kunnen wij leren van deze verhalen opdat dit nooit meer zal gebeuren?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Door de ogen van…

Posted by

Jongeren uit de gemeente Opmeer verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lore Koelemeijer en Tim de Haan in de geschiedenis van Spanbroek en omstreken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor korte docu ‘Door de ogen van…’

In deze docu volgen we drie jongeren in hun onderzoek naar een specifiek verhaal uit de oorlog. Dit doen zij aan de hand van een herinneringenboekje, geschreven door Bep de Haan – Appel, waar verhalen in staan van slachtoffers uit de gemeente die omgekomen zijn tijdens de bezetting. Hiervoor is na de oorlog een monument opgericht waar elk jaar de Dodenherdenking plaatsvindt.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

PuinHoop

Posted by

Jongeren uit Arnhem verdiepten zich onder leiding van theatermaker Elsbeth Hoefkens in de geschiedenis van Arnhem ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film “PuinHoop”.

“PuinHoop” gaat over het vinden van hoop en vooruitkijken tijdens een periode van crisis. In deze dynamische korte film over beweging en stilstand van de jonge regisseur Elsbeth Hoefkens mijmert een groep jongeren over hun toekomst. Via whatsappgesprekken, fysiek theater en radiofragmenten van vroeger geven ze vorm aan hun zoektocht. Vinden ze houvast in de verhalen van toen? Over de obstakels onderweg. Over de idealen en dromen van toen en nu.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 43 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

DOORHEEN

Posted by

Jongeren uit Delfzijl verdiepten zich onder leiding van theatermaker Lies van de Wiel in de geschiedenis van Delfzijl ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale wandelvoorstelling DOORHEEN.

De jongeren vertalen 5 oorlogsverhalen uit Delfzijl en maken daar een ‘monument’ van die op 5 verschillende plekken in Delfzijl te zien zijn. Op 4 en 5 mei loopt het publiek langs die ‘monumenten’: kleine voorstellingen, een beeldende installatie, dans of een zelfgeschreven lied. Hierin laten de jongeren je zien, horen en beleven hoe zij deze verhalen interpreteren en door willen geven.

Om de publieksstroom voor de herdenkingswandeling DOORHEEN te handhaven, wordt gebruik gemaakt van een reserveringssysteem. In het door jou gekozen beschikbare tijdslot kun je bij het startpunt, op vertoon van je reserveringsmail, het routeboekje ophalen voor de wandeling.

  • Startpunt: Station Delfzijl (op het perron aan de kant van de bussen)
  • Per tijdslot mogen 2 personen (of een huishouden) starten met de wandeling.
  • De wandeling is iets meer dan 3 kilometer lang en duurt in totaal ongeveer 1 uur en 15 minuten.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

DE NACHT

Posted by

De afgelopen maanden gingen zes jongeren in Amsterdam Noord in gesprek met ouderen uit de buurt over de geschiedenis van Noord ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor een korte film, soundscape, spoken word en een aantal (digitale) ontmoetingen en vragen.

We nodigen u uit online te dwalen door de website en instagram. Om te verdwalen, zelf op zoek te gaan naar een structuur of dat wat woekert en vreemd is juist te omarmen.

Van zaterdag 1 mei tot en met woensdag 5 mei worden een website en Instagramaccount iedere dag en nacht aangevuld, met als doel stil te staan en ons te verbinden aan de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog vanuit het perspectief van de nacht. Het perspectief van het donker, van dat wat verborgen, anders en vreemd is. Op 4 mei 2021 om 21:14, precies op het moment dat de zon ondergaat, is er via instagram een theatrale live ontmoeting tussen de spelers over de ontmoetingen die tijdens het proces hebben plaatsgevonden. Om stil te staan bij en betekenis te geven aan het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Heldenverhalen

Posted by

Jongeren uit Maastricht verdiepten zich onder leiding van theatermaker Celine Daemen in de geschiedenis van Maastricht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor een korte film, “Heldenverhalen”.

Het grootste Limburgse kamp “de Grote Looier”, waar na de bevrijding ‘foute Nederlanders’ werden vastgehouden, bevond zich in Maastricht. In een processie vierde Maastricht in 1945 deze rituele ‘reiniging’ van de stad. De jongeren van Kumulus Theaterschool verdiepen zich in moraalridders en misstanden van toen en reflecteren op het hier en nu.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Oorlog in de Weimarstraat

Posted by

Jongeren uit Den Haag verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lotte de Leeuw, Karlijn Hamer, Christy-Ann Karijodirono en Junadry Leocaria in de geschiedenis van Den Haag ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale digitale route door de Weimarstraat.

De verhalen uit het verleden komen samen in de straat van 2021. Over hoe de Duitse soldaten tussen de Haagse zwembadgebruikers zwommen, terwijl de houten deurklinken ontvreemd werden om het vuur op te stoken. Over oorlog, die ook in Indië en Polen plaatsvond. Over hoe de oorlog een stempel drukte op de verschillende gemeenschappen in Den Haag en hoe deze samenleefden in de stad.

Hoe werkt het?
Wandel op woensdag 5 mei de digitale route vanuit huis met de interactieve routekaart op www.hnt.nl/DigitaleWandeling. Open de digitale routekaart en klik vervolgens op de verschillende locaties op de route. Zo ontdek je allerlei verhalen die wij hebben gehoord en die wij willen doorvertellen. Dat kan een audiofragment zijn, een videofragment of iemand die iets aan jou vertelt. Start jouw wandeling en ontdek.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Stories of tonight

Posted by

Jongeren uit Hoorn verdiepten zich onder leiding van theatermaker Kris de Graaf in de geschiedenis van Hoorn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de dansfilm stories of tonight.

De dansfilm stories of tonight heeft als vertrekpunt het verhaal van Nike de Jongh, dochter van de bekende fotograaf Eddy de Jongh. Eddy de Jongh heeft als enige van zijn familie de Tweede Wereldoorlog overleefd. Verbinden en loslaten, kind zijn en verhalen vertellen staan in deze dansfilm centraal. Het is een samenkomst van improvisatie, choreografie en live muziek.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Om ons heen

Posted by

Jongeren uit Leiden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Oukje den Hollander en Andrea Vermeer in de geschiedenis van Leiden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de audioportretten OM ONS HEEN.

PS|jong kijkt voorbij de stadsgrenzen van Leiden: wat is er OM ONS HEEN gebeurd? De jongeren nemen je mee in hun zoektocht langs Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten. Wat lang verborgen is gebleven, kan nu worden beluisterd.

Ga op pad met de PS|jong audioportretten en bijbehorende fietsroute! Je fietst van punt naar punt door drie dorpen om Leiden heen: Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten. Laat je meenemen in verhalen over de Tweede Wereldoorlog die lang verborgen zijn gebleven. De route is aangegeven op de kaart met nummers, maar je kunt op elke gewenste plek starten met de fietstocht! Bij drie speciale plekken maak je een stop om een audioportret te beluisteren. Vergeet niet tussendoor een lekkere koffie-to-go te halen bij IJsboerderij de Jong in Zoeterwoude! Veel luisterplezier.

Hoe werkt het?
Vanaf ma 19 april tot 29 april kun je voor 3 Euro een kaartje kopen voor OM ONS HEEN. Je krijgt van ons dan de audioportretten, een speciaal ontworpen routekaart, een bon voor een drankje-to-go en een aantal leuke extra’s thuis gestuurd. De route kun je vanaf di 4 mei t/m zo 9 mei fietsen. Bekijk de routekaart hier.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Overbruggen

Posted by

Jongeren uit Diever verdiepten zich onder leiding van theatermaker Leander Breen in de geschiedenis van Diever ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream “Overbruggen”.

STAD = dorp, de livestream van Overbruggen
We vertellen het verhaal over de laatste week voor de bevrijding van Diever en Dwingeloo, waarin in 1 nacht een brug is gebouwd om Diever te bevrijden.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Doortocht

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film “Doortocht”.

Wat is er precies gebeurd met de Sinti en Roma tijdens de oorlog? Waarom weten we daar zo weinig van? En in hoeverre was Nederland medeverantwoordelijk voor hun lot?

In Doortocht onderzoeken zeven leerlingen van Mavo Centraal en Wolfert ISK deze wirwar aan vragen. Ze volgen de reis van Mädie Franz, bekend van het boek Daar praat ik niet over, via Westerbork, Auschwitz, Ravensbrück en Flossenburg/Wolkenburg en proberen zo een stem te geven aan een verzwegen geschiedenis.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

De herinneringen van de straten

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Zuid verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jurrien van Rheenen en Tamar Lagas in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale wandelroute door Amsterdam Zuid “De herinneringen van de straten”.

Na een jaar van isolement nemen we jullie, in kleine groepen, mee naar buiten. We begeleiden jullie door de diamantbuurt en tonen de herinneringen van de straten. Dat wat zij hebben gezien, gehoord, geroken en gevoeld. We tonen flarden van de bezette straten en de leegte van het afgelopen jaar. Wat als we alle herinneringen zouden kunnen zien, wat vertellen de straten ons dan?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Hoe smaakt vrijheid?

Posted by

Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermaker Esther Bolte in de geschiedenis van Almere ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de uitvoering van: Hoe smaakt vrijheid?

Ook de acteurs van Theatergroep SubSub gaan in gesprek met ouderen en stellen hen onder andere de vraag: “Hoe smaakt vrijheid?”. Vanuit die antwoorden kiezen zij een gerecht en maken dat klaar. Dit gerecht brengen ze op 3 en 4 mei langs bij mensen, die wel een hart onder de riem kunnen gebruiken in deze tijd van lockdown en beperkende maatregelen. Bij het gerecht serveren ze theatrale performances (dans, spoken words, gedichten, etc.). Deze worden vooraf opgenomen (te scannen met QR-code) en waar mogelijk live aan de deur uitgevoerd.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Het proces van het project van Theatergroep SubSub is binnenkort terug te zien op hun social media.

TEMPO DOELOE

Posted by

Jongeren uit Zwolle verdiepten zich onder leiding van theatermakers Fieke van der Panne en Yuna Linde in de geschiedenis van Zwolle ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de audiovoorstelling TEMPO DOELOE.

TEMPO DOELOE is een audiovoorstelling over verlangen, heimwee en het opbouwen van een nieuw bestaan. Jongeren uit Zwolle en ouderen met een Indische- Molukse afkomst nemen je mee naar ‘de tijd van vroeger’ zoals zij zich die herinneren. Deze voorstelling vindt plaats aan je eigen keukentafel door middel van audio en het bereiden van een Indisch recept. Smaken, geuren en herinneringen zullen het publiek meenemen ver over zee naar het vroegere Indonesië.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Het vrije woord

Posted by

Jongeren uit Enschede verdiepten zich onder leiding van theatermaker Renée Buys en regie-assistent Kaya Minnegal in de geschiedenis van de stad ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream ‘Het vrije woord’.

Verhalen over geheime berichten, illegale drukkerijen, onderduik kranten, de waan van de dag, en het belang van het vrije woord vormen samen een indrukwekkende voorstelling. Ook in deze tijd rijst de vraag zijn alle woorden wel vrij? En hoever ga je om deze woorden te verdedigen en te verspreiden? Meteen na de dodenherdenking op 4 mei nemen de spelers van de Theatermakerij het publiek mee op een reis door het verleden, het heden en de toekomst.
…’Bij ons aan de keukentafel stencilde ze de folders die door de ondergrondse verspreid werden’…

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Vergeet mij niet

Posted by

Jongeren uit Zeeland verdiepten zich in de geschiedenis van Zeeland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film op locatie “Vergeet me niet”.

Een korte film die zich afspeelt in de Duinen van Dishoek. Waar de Duitsers waren gelegerd als onderdeel van de Atlantic wall. Waar een paar kilometer verderop melkboer Poppe als commandant van het Vlissingse verzet werkte.
Waar op 1 november 1944 de slag om Walcheren los brandde.
Een film over vergeten en niet meer kunnen vergeten.
Over herinneren, herdenken, stilstaan en doorvertellen.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Het hol van de leeuw

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Oost verdiepten zich onder leiding van theatermakers Berith Danse en Isa van Dam in de geschiedenis van Amsterdam Oost ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream Het hol van de leeuw.
Het hol van de leeuw – Plein Theater in samenwerking met PACT+ (ROC van Amsterdam)

In Amsterdam Oost zijn de sporen van de Tweede Wereldoorlog onuitwisbaar. Voelbaar in de struikelstenen in de straten waar zoveel mensen zijn gedeporteerd, met het Muiderpoortstation waarvandaan de treinen vertrokken als getuige. En in de verhalen uit ARTIS, waar mensen schuilden boven de leeuwen – terwijl aan de andere kant van het hek Duitse soldaten de dieren bewonderden. De verhalen uit Oost komen samen in een hedendaagse beeldende montage, gespeeld en gemaakt door jongeren van nu.
Deze wordt live gestreamd op dinsdag 4 mei 19.30 – 21.00 uur op www.plein-theater.nl.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 43 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Het vergeten gras

Posted by

Jongeren uit Sittard verdiepten zich onder leiding van theatermaker Dönci Bánki in de geschiedenis van  Sittard ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor bewegingstheater, Het vergeten gras.

19 november 1944.
De Sittardse Boys tegen de Maurits Geleen, op het terrein van de Baandert. Limburg was al bevrijd, er werd gevoetbald voor het goede doel. De situatie leek veilig. Totaal onverwacht sloeg het noodlot toe. Tien minuten lang. Het exacte aantal doden is tot de dag van vandaag onbekend, maar zeker is dat er ook kinderen bij waren. Dankzij die ene gebeurtenis werden deze jonge dromers nooit volwassen. Die dag was de grootste voetbalramp uit de Nederlandse sportgeschiedenis. Overlijdensadvertenties spraken over ‘noodlottige ongevallen’. Het was tekenend voor de chaos van toen.

En nu? Hoe zit het met de chaos van nu? Nog steeds zijn er onwerkelijke werelden waarin kinderen, jongeren en ouderen plots uit ons leven weggerukt worden. Welke kinderen spelen er nu wedstrijden om te vergeten?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven

 

Wat moet er nog gezegd

Posted by

Jongeren uit Eindhoven verdiepten zich onder leiding van theatermaker Annemiek Nienhuis en Madelène Veraa in de geschiedenis van Eindhoven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale rondwandeling ‘Wat moet er nog gezegd’ die plaatsvindt op Strijp S.

Dit jaar herdenken we voor de 76e keer. Voor de 76e keer op dezelfde manier; met kransen, meeslepende muziek, heftige verhalen, tranen, een gedicht van een tiener en verfrommelde gezichten; door hun gedachten, of door de zon?
Wat heb jij al 76 keer gedaan, in precies dezelfde vorm? Is het dan nog wel oprecht?
Is het dan nog wel echt?
Is het tijd voor iets nieuws? Nieuwe verhalen. Van hier. Van dichtbij: uit onze stad, over ons Philips, onze families, uit onze harten en uit onze hoofden. Van ons.
Herdenken in de rauwste vorm. Kun je herdenken uitkleden en wat blijft er dan nog van over?
Wat moet er nog gezegd?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Praktische informatie:
Tijdstip: tussen 13.00 en 20.00 uur
Start locatie: de Portiersloge op Strijp-S, Torenallee 1, 5617 BA Eindhoven
Hier krijg je nog extra uitleg voor je wandeling.
Je mag de wandeling ergens binnen dit tijdslot starten, dat mag dus ook aan het einde van dit tijdslot.
De wandeling duurt ongeveer 40 minuten en is rolstoeltoegankelijk.
Er zijn tijdens de wandeling geen toiletvoorzieningen door Wildpark geregeld.
Zorg dat je je houdt aan de basis coronamaatregelen tijdens de wandeling.
Neem mee:
– Opgeladen mobiele telefoon, met internet
– Oordopjes voor in de telefoon

Ada apa, opa?

Posted by

Jongeren uit Tilburg e.o. verdiepten zich onder leiding van theatermakers Rozemarijn Romeijn en Ayden Carlo in hun eigen familiegeschiedenis uit Nederlands-Indië en de Molukken in de periode tussen 1942 en 1965.

Op 5 mei vieren we in Nederland de bevrijding. Maar op 5 mei 1945 was de Tweede Wereldoorlog nog helemaal niet afgelopen. Wat speelde zich af in voormalig Nederlands-Indië en op de Molukken en hoe kwamen honderdduizenden mensen van daar naar Nederland?
Ze deden stamboomonderzoek, spraken met opa’s en oma’s en speurden de zolder af. Stan, Sem, Nimue, Inge, Tessa en JJ zochten, stelden vragen, wachtten, luisterden naar stilte, En ze vonden. Zowel in het verleden als in het heden. Want wat is de invloed van vroeger op nu?

De verhalen zijn op 4 mei te ervaren in een audiovoorstelling in combinatie met wandeling door de Indische buurt in Tilburg. Vanaf 4 mei zijn de verhalen ook online te beluisteren. Gebruik voor een optimale luisterervaring je allerbeste koptelefoon.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Kabar Angin

Posted by

Jongeren uit Breda verdiepten zich onder leiding van theatermaker Koen Verheijden in de geschiedenis van Breda ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film, “Kabar Angin”.

Op 4 en 5 mei blikken we na 75 jaar terug op een vergeten en zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Koen Verheijden ontwikkelt samen met een groep jongeren en een groep Indische ouderen van zorgcentrum Raffy een theatrale ervaring. Centraal staat de oorlogsperiode in voormalig Nederlands-Indië, de aankomst van de Indische Nederlanders in Breda en we stellen ons de vraag waarom we nu, anno 2021, zo weinig afweten van deze geschiedenis.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Vergeten Wo(e)rden

Posted by

Jongeren uit Woerden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sanne Dorrepaal en Niek Dekker in de geschiedenis van Woerden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de belevingstheater wandelroute “Vergeten Wo(e)rden”.

Vergeten en vergeten worden. Hoe gebeurtenissen groot en klein hun impact hebben op herinneren en onthouden enerzijds en vergeten anderzijds.. Een verhaal over blijven en weggaan. Een verhaal over groeien en stilstaan. Aan de hand van een route door het centrum van Woerden willen wij stilstaan bij wat vergeten is of vergeten dreigt te worden. De route is geïnspireerd door het initiatief “Schuldige Plekken” van fotograaf Hans van Ommeren. U loopt individueel of in tweetallen een route, op afstand ziet u kleine stukjes uit het hoorspel op verschillende locaties. Op 4 mei wordt de audiotour, uitleg en startpunt van de route hier geüpload.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Vertel Vrijheid!

Posted by

Vertel Vrijheid! Livestream op 4 mei
Hoe sta je stil bij 75 jaar vrijheid in een wereld waarin we beperkt zijn in onze vrijheid van bewegen? Vertel Vrijheid, het project dat jongeren betrekt bij het herdenken en vieren van 75 jaar Vrijheid, doet dit op 4 en 5 mei online met twee voorstellingen die via livestream bij te wonen zijn. In samenwerking met de Konrad Koselleck Big Band, Vincent Bijlo, Leoni Jansen en een groot aantal jongeren die hun idee van vrijheid en vrede in een rap hebben verwerkt.

Vanuit de voormalige Frisokazerne in Ede, waarin tegenwoordig het Akoesticum is gehuisvest, speelt de ‘storytelling’ Big Band in kleine bezetting en over verschillende ruimtes verdeeld. De verhalen van verteller Vincent Bijlo worden voorzien van muziek uit de jaren ’40 tot nu, waarbij ook de videoclips getoond worden van de raps die jongeren tussen 12 en 18 jaar in het kader van Vertel Vrijheid gemaakt hebben.

Op 4 mei staat het herdenken centraal. We staan stil bij de stilte die viel na het oorverdovende geweld waarmee Nederland werd bevrijd. We horen stemmen van mannen en vrouwen uit het verzet, gedichten van mensen die zich niet neerlegden bij hun onvrijheid en liederen die niet gezongen mochten worden. We herdenken de meer dan 100.000 gedeporteerde Nederlanders die na de oorlog niet meer terugkwamen en allen die met hun leven voor de vrijheid betaalden, de vrijheid waarin we nu nog steeds leven.

Live stream is o.a. te zien via ons YouTube kanaal Vertel Vrijheid en onze Facebookpagina Vertel Vrijheid op 4 mei 2020 om 21:00 uur en op 5 mei 2020 om 16:00 uur.

De voorstelling wordt uitgezonden vanuit de Frisokazerne, waar voor de oorlog Nederlandse militairen gelegerd waren en in de oorlog Duitse. Daarna diende het als tijdelijk Huis van Bewaring voor NSB’ers. Nu is het gebouw het onderkomen van het Akoesticum, het nationale trainingscentrums voor muziek, dans en theater.

Vertel nog eens over De Oorlog 2020

Posted by

Jongeren uit Nijmegen verdiepten zich onder leiding van theatermaker Nicky Ebbeng in de geschiedenis van Nijmegen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de podcast Vertel nog eens over De Oorlog 2020.

Je alleen voelen. Alleen staan. Alleen zijn.

Vandaag en tijdens de Tweede Wereldoorlog belangrijke thema’s. Jong GRAS gaat dit jaar op dezelfde manier te werk als voorheen, alleen is het resultaat totaal anders. Luister jij onze podcast?

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Beluister hier de podcast.

Theater Na de Dam · Vertel nog eens over De Oorlog – Theatergroep GRAS, Nijmegen

Overbruggen

Posted by

Jongeren uit Diever en Dwingeloo verdiepten zich onder leiding van theatermakers Dorien Folkers en Leander Breen in de geschiedenis van Dieverbrug ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de podcast Overbruggen.

In de podcast Overbruggen wordt het verhaal verteld van de noodbrug in Dieverbrug, die in één nacht gebouwd werd. Dwingeloo was al bevrijd door de Canadezen, maar Diever nog niet. Er was geen oversteek, dus gaf de Canadese commandant de opdracht: Maak mij een brug, geschikt voor maximaal 9-tons wagens. En zorg dat die brug morgenvroeg half zeven klaar is. Met de hulp van vele vrijwilligers lukte dit, waarna de Canadezen de oversteek maakten en Friesland dezelfde dag nog bevrijd werd!

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Beluister de podcast hieronder.

Theater Na de Dam · Overbruggen – Roestrvij Theater

Sfeerhe(a)ven

Posted by

Jongeren uit Roosendaal verdiepten zich onder leiding van theatermakers Sofie Habets, Romy Rockx en Bart Peters in de geschiedenis van Roosendaal ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de film Sfeerhe(a)ven.

In de film worden de verhalen van vijf ouderen uit Roosendaal vertaald van de oorlog toen naar de situatie nu. De jonge spelers reageren op de verhalen door een blijvend monumentje in hun eigen omgeving te creëren.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Geluid van Noord

Posted by

Jongeren uit Amsterdam verdiepten zich onder leiding van theatermaker Khouloud Zaher in de geschiedenis van Amsterdam Noord ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor het geluidsverhaal Geluid van Noord.

Amsterdam-Noord, zaterdag 17 juli 1943. Een luchtalarm wordt gevolgd door het zwaarste bombardement dat Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog te verduren heeft: 156 bommen op Noord. Hoe hebben de geluiden van dit bombardement, letterlijk en figuurlijk, vanaf dat moment gereisd?

We spraken erover met mensen die het meemaakten, zij vertelden verhalen zo uniek als hoe een geluidsgolf vibreert. En er was één locatie die de ouderen van Noord zich allemaal kunnen heugen, die iedereen verbond: de pont. Het geluid van de pont is gek genoeg al die tijd hetzelfde gebleven. Voor de oorlog, tijdens en nu nog steeds, verbindt en verplaatst de pont waardevolle geluiden.
Luister op 4 mei mee naar ons geluidsverhaal. Op de pont wordt het verhaal tussen 18:00 en 22:00 uur in fragmenten afgespeeld. Het gehele geluidsverhaal én een beeldverslag van de spelers worden op 4 mei beschikbaar gesteld op de verschillende online kanalen van de Tolhuistuin en Theater Na de Dam.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Beluister hier het gehele geluidsverhaal van de losse verhalen die ook op de pont te horen zijn.

Theater Na de Dam · Geluid van Noord – Tolhuistuin, ROC van Amsterdam, Amsterdam

De studenten stellen zich voor d.m.v. een beeldverslag van de voorstelopdracht ‘mijn geluid’. Zie en hoor wie het Geluid van Noord hebben gemaakt.

Van oude dingen de mensen die voorbijgaan

Posted by

Jongeren uit Leeuwarden verdiepten zich onder leiding van theatermaker Carlo Scheldwacht in de geschiedenis van oude spullen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor Van oude dingen de mensen die voorbijgaan

We herdenken de Tweede wereldoorlog door verhalen van de mensen die de oorlog hebben meegemaakt. We zijn verhalen gaan zoeken over de oorlog aan de hand van spullen. Spullen die zijn achtergelaten, gestolen, die zijn zoekgeraakt of juist teruggevonden.

De spelers hebben zich gestort op allerlei andere manieren om hun verhalen te vertellen, zodat jij als publiek er deelgenoot van kunt worden. En zo ontstond een online productie die jij straks op je scherm kunt zien. Spoken word, animatie, film, rap, vlog, muziek, mockumentary.
Vanaf 2 mei zetten we elke dag drie filmpjes op onze site. Zodat op 4 mei alle negen filmpjes te zien zijn.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Filmpjes 2 mei, 16 uur

Filmpjes 3 mei, 16 uur

Filmpjes 4 mei, 16 uur

We dachten vrij te zijn

Posted by

Jongeren uit Eindhoven verdiepten zich onder leiding van theatermakers Madelène Veraa en Annemiek Nienhuis in de geschiedenis van Eindhoven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor We dachten vrij te zijn.

Vijf jongeren in hun zoektocht naar ‘vrijheid’; wat is dat tegenwoordig nog en hoe geef je het vorm? Hoe belangrijk is vrijheid en hoe verandert vrijheid en de blik daarop door de jaren heen; we lijken altijd iets heftigs mee te moeten maken om te beseffen hoe waardevol die vrijheid is. Waarom is dat zo? En waar drijft het niet hebben van vrijheid ons toe?

Bekijk de filmcollage vanaf 4 mei 20.00 uur ’s avonds op de Instagram van Wildpark, het jeugdtheaterplatform van Eindhoven.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.