Als de mist optrekt

Posted by

Jongeren uit Alphen aan den Rijn verdiepten zich onder leiding van theatermakers Iselin van Duuren en Chyramain van Kempen in de geschiedenis van Alphen aan den Rijn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de interactieve wandeling ‘Als de mist optrekt’.

Leren schrijven of leren zwijgen? Buiten spelen of binnen blijven? Vrienden maken of afscheid nemen? Hoe ben je kind in tijden van oorlog? Bestaat er dan nog zoiets als een onbezorgde jeugd? Vijf Alphense jongeren spraken hierover met zes Alphense ouderen; Ger, Gerrit, Piet, Antje, Ben en Ruth. Tijdens deze wandeling delen wij enkele van hun herinneringen.  Over hoe het toen was op de plekken waar we nu lopen. Welkom bij ‘Als de mist optrekt’.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Download hier de wandeling.

Alleen in Oorlog

Posted by

Jongeren uit Drachten verdiepten zich onder leiding van theatermaker Lisa Groot Haar in de geschiedenis van Drachten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de route Alleen in Oorlog.

De jonge Drachtsters ontmoeten ieder een oudere Drachtster die de oorlog heeft meegemaakt. Ze praten over eenzaamheid, verbondenheid en herdenken. Geïnspireerd door deze ontmoetingen maken de jongeren ieder een 1 op 1 performance, die ze op 3 t/m 5 mei met het publiek gaan delen op een speciaal hiervoor gemaakte bankjes in de buitenlucht.

De voorstelling speelt 3 tot en met 5 mei acht keer tussen 13.00 uur en 16.30 uur.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven

 

 

Doorzetters

Posted by

Jongeren uit Amsterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Loes van der Staak en Marley Braaf in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale wandeling Doorzetters door het Westerpark.

In de voorstelling Doorzetters; een theatrale wandeling door het Westerpark, kijken en luisteren we naar verhalen van ouderen die de oorlog hebben meegemaakt. De verhalen van de jongeren van toen, doorverteld door de jongeren van nu. Waarin verschillen ze? Waarin kunnen ze elkaar vinden?

En wat betekent het om vrij te zijn? Juist in deze tijd waarin vrijheid ook niet vanzelfsprekend is. Hoe is het om (niet) naar school te gaan in tijden van oorlog? Of in tijden van een pandemie? Wat is verzet en hoe houd je vol in moeilijke tijden?

De theatrale wandeling door het Westerpark wordt geleid door theater, dans en muziek. De bezoeker wandelt door verhalen over verzet, vrijheid, moed en herdenken. Heden en verleden komen samen in de reis van de 17 jongeren die zich verhouden tot de verhalen van de ouderen. Loop mee, herdenk en vier de vrijheid samen met deze jongeren op 4 en 5 mei.

Praktische informatie:
De wandeling duurt 45 minuten tot een uur en is tussen de tijdsslots op eigen tempo te lopen. In de servicemail die u vooraf ontvangt staat vermeld op welke tijd u de wandeling kunt starten.  Om de theatrale wandeling in haar optimale vorm te genieten is het raadzaam om een opgeladen telefoon mee te nemen én oordopjes.

4 mei: Tussen 17.00- 19.00 uur
5 mei: Tussen 13.30- 15.30 uur en 16.30 en 18.30 uur
Vertrekpunt: Theater De Krakeling – Pazzanistraat 15

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven

Route van de vrijheid – oorlog in Delft

Posted by

Jongeren uit Delft verdiepten zich onder leiding van theatermakers Remko Weijer en Alexa van der Velde in de geschiedenis van Delft ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de wandelroute, Route van de vrijheid – oorlog in Delft.

Een bijzondere wandelroute door Delft met verhalen over de Tweede Wereldoorlog en vrijheid. Tijdens de wandeling kom je op plekken die een speciale betekenis hebben gehad in de oorlog. Door video’s, podcasts en opdrachten hoor en zie je de verhalen en komt de stad tot leven.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven

Dichterbij dan ooit

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jasmin Deekman, Pamela Schaap, Dionne Zwennicker  in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de voordeurvoorstelling, “Dichterbij dan ooit”.

Ik heb een verhaal en daarmee ontmoeten we elkaar. We praten over het verleden en leren zo meer over het heden. We onderzoeken. Wat hebben een 90-jarige en een 20+er met elkaar gemeen? Hoe kijk jij terug en ik vooruit? Waar denk je aan als je twee minuten stil bent op 4 mei? Misschien wordt jouw verhaal wel mijn verhaal. Of wordt mijn verhaal ons verhaal. Misschien komt de geschiedenis van ruim 75 jaar geleden wel dichterbij dan ooit.

Van 2 t/m 4 mei gaan drie groepen makers en jongeren langs Rotterdamse voordeuren om daar een verhaal te vertellen in de vorm van een korte voorstelling op de stoep/voortuin/binnenplaats.

Laat de voorstelling naar jou komen. Kies een tijdslot uit. De spelers komen binnen dit tijdslot naar jou toe en spelen de voorstelling bij jou voor de deur. Welk verhaal van welke maker je krijgt is een verrassing. Wel ontvang je een dag van te voren een specifieker tijdstip waarop je ons kunt verwachten. Het maakt niet uit hoeveel mensen er met je mee kijken, zolang je rekening houdt met ieders veiligheid. De voorstelling duurt ongeveer 15 minuten.
LET OP: Je kunt alleen een kaartje kopen voor een adres in Rotterdam, postcodes 3000 t/m 3089.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Foto’s: Guido Bosua

Onbekend en onbemind

Posted by

Jongeren uit Zutphen verdiepten zich onder leiding van theatermakers Irene Kriek & Jantien Fick in de geschiedenis van Zutphen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de video en muziek, “Onbekend en onbemind”.

Vanuit het landelijke Theater Na de Dam maakt Woest Oost dit jaar, in samenwerking met de Muzehof, een drieluik als voorstelling: een beeldende, muzikale video en een voorstelling met een gespreks-geschenk bij het publiek thuis aan de deur.

Op 16 mei 1944 vond in Zutphen de razzia plaats die alle Sinti en Roma oppakte om deze vervolgens naar kamp Westerbork te deporteren. Het was niet de Duitse- maar de Nederlandse politie die deze mensen arresteerden. Zoni Weisz overleefde op bijzondere wijze deze Razzia. Jongeren uit Zutphen reflecteren op zijn verhaal en ervaringen. Onder leiding van theatermakers Irene Kriek en Jantien Fick maken deze jongeren de voorstelling: ‘Onbekend en onbemind’. Hoe komt het dat wij zo weinig van deze geschiedenis weten? Wat betekent het om ‘anders’ te zijn en waarom zijn mensen zo bang voor mensen die anders leven dan zijzelf?

Negen jongeren uit Zutphen gaan op zoek naar antwoorden, de geschiedenis van hun stad en naar hoe wij willen omgaan met het onbekende. Wat kunnen wij leren van deze verhalen opdat dit nooit meer zal gebeuren?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Door de ogen van…

Posted by

Jongeren uit de gemeente Opmeer verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lore Koelemeijer en Tim de Haan in de geschiedenis van Spanbroek en omstreken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor korte docu ‘Door de ogen van…’

In deze docu volgen we drie jongeren in hun onderzoek naar een specifiek verhaal uit de oorlog. Dit doen zij aan de hand van een herinneringenboekje, geschreven door Bep de Haan – Appel, waar verhalen in staan van slachtoffers uit de gemeente die omgekomen zijn tijdens de bezetting. Hiervoor is na de oorlog een monument opgericht waar elk jaar de Dodenherdenking plaatsvindt.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

PuinHoop

Posted by

Jongeren uit Arnhem verdiepten zich onder leiding van theatermaker Elsbeth Hoefkens in de geschiedenis van Arnhem ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film “PuinHoop”.

“PuinHoop” gaat over het vinden van hoop en vooruitkijken tijdens een periode van crisis. In deze dynamische korte film over beweging en stilstand van de jonge regisseur Elsbeth Hoefkens mijmert een groep jongeren over hun toekomst. Via whatsappgesprekken, fysiek theater en radiofragmenten van vroeger geven ze vorm aan hun zoektocht. Vinden ze houvast in de verhalen van toen? Over de obstakels onderweg. Over de idealen en dromen van toen en nu.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 43 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

DOORHEEN

Posted by

Jongeren uit Delfzijl verdiepten zich onder leiding van theatermaker Lies van de Wiel in de geschiedenis van Delfzijl ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale wandelvoorstelling DOORHEEN.

De jongeren vertalen 5 oorlogsverhalen uit Delfzijl en maken daar een ‘monument’ van die op 5 verschillende plekken in Delfzijl te zien zijn. Op 4 en 5 mei loopt het publiek langs die ‘monumenten’: kleine voorstellingen, een beeldende installatie, dans of een zelfgeschreven lied. Hierin laten de jongeren je zien, horen en beleven hoe zij deze verhalen interpreteren en door willen geven.

Om de publieksstroom voor de herdenkingswandeling DOORHEEN te handhaven, wordt gebruik gemaakt van een reserveringssysteem. In het door jou gekozen beschikbare tijdslot kun je bij het startpunt, op vertoon van je reserveringsmail, het routeboekje ophalen voor de wandeling.

  • Startpunt: Station Delfzijl (op het perron aan de kant van de bussen)
  • Per tijdslot mogen 2 personen (of een huishouden) starten met de wandeling.
  • De wandeling is iets meer dan 3 kilometer lang en duurt in totaal ongeveer 1 uur en 15 minuten.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

DE NACHT

Posted by

De afgelopen maanden gingen zes jongeren in Amsterdam Noord in gesprek met ouderen uit de buurt over de geschiedenis van Noord ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor een korte film, soundscape, spoken word en een aantal (digitale) ontmoetingen en vragen.

We nodigen u uit online te dwalen door de website en instagram. Om te verdwalen, zelf op zoek te gaan naar een structuur of dat wat woekert en vreemd is juist te omarmen.

Van zaterdag 1 mei tot en met woensdag 5 mei worden een website en Instagramaccount iedere dag en nacht aangevuld, met als doel stil te staan en ons te verbinden aan de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog vanuit het perspectief van de nacht. Het perspectief van het donker, van dat wat verborgen, anders en vreemd is. Op 4 mei 2021 om 21:14, precies op het moment dat de zon ondergaat, is er via instagram een theatrale live ontmoeting tussen de spelers over de ontmoetingen die tijdens het proces hebben plaatsgevonden. Om stil te staan bij en betekenis te geven aan het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Heldenverhalen

Posted by

Jongeren uit Maastricht verdiepten zich onder leiding van theatermaker Celine Daemen in de geschiedenis van Maastricht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor een korte film, “Heldenverhalen”.

Het grootste Limburgse kamp “de Grote Looier”, waar na de bevrijding ‘foute Nederlanders’ werden vastgehouden, bevond zich in Maastricht. In een processie vierde Maastricht in 1945 deze rituele ‘reiniging’ van de stad. De jongeren van Kumulus Theaterschool verdiepen zich in moraalridders en misstanden van toen en reflecteren op het hier en nu.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Oorlog in de Weimarstraat

Posted by

Jongeren uit Den Haag verdiepten zich onder leiding van theatermakers Lotte de Leeuw, Karlijn Hamer, Christy-Ann Karijodirono en Junadry Leocaria in de geschiedenis van Den Haag ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale digitale route door de Weimarstraat.

De verhalen uit het verleden komen samen in de straat van 2021. Over hoe de Duitse soldaten tussen de Haagse zwembadgebruikers zwommen, terwijl de houten deurklinken ontvreemd werden om het vuur op te stoken. Over oorlog, die ook in Indië en Polen plaatsvond. Over hoe de oorlog een stempel drukte op de verschillende gemeenschappen in Den Haag en hoe deze samenleefden in de stad.

Hoe werkt het?
Wandel op woensdag 5 mei de digitale route vanuit huis met de interactieve routekaart op www.hnt.nl/DigitaleWandeling. Open de digitale routekaart en klik vervolgens op de verschillende locaties op de route. Zo ontdek je allerlei verhalen die wij hebben gehoord en die wij willen doorvertellen. Dat kan een audiofragment zijn, een videofragment of iemand die iets aan jou vertelt. Start jouw wandeling en ontdek.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Stories of tonight

Posted by

Jongeren uit Hoorn verdiepten zich onder leiding van theatermaker Kris de Graaf in de geschiedenis van Hoorn ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de dansfilm stories of tonight.

De dansfilm stories of tonight heeft als vertrekpunt het verhaal van Nike de Jongh, dochter van de bekende fotograaf Eddy de Jongh. Eddy de Jongh heeft als enige van zijn familie de Tweede Wereldoorlog overleefd. Verbinden en loslaten, kind zijn en verhalen vertellen staan in deze dansfilm centraal. Het is een samenkomst van improvisatie, choreografie en live muziek.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Om ons heen

Posted by

Jongeren uit Leiden verdiepten zich onder leiding van theatermakers Oukje den Hollander en Andrea Vermeer in de geschiedenis van Leiden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de audioportretten OM ONS HEEN.

PS|jong kijkt voorbij de stadsgrenzen van Leiden: wat is er OM ONS HEEN gebeurd? De jongeren nemen je mee in hun zoektocht langs Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten. Wat lang verborgen is gebleven, kan nu worden beluisterd.

Ga op pad met de PS|jong audioportretten en bijbehorende fietsroute! Je fietst van punt naar punt door drie dorpen om Leiden heen: Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten. Laat je meenemen in verhalen over de Tweede Wereldoorlog die lang verborgen zijn gebleven. De route is aangegeven op de kaart met nummers, maar je kunt op elke gewenste plek starten met de fietstocht! Bij drie speciale plekken maak je een stop om een audioportret te beluisteren. Vergeet niet tussendoor een lekkere koffie-to-go te halen bij IJsboerderij de Jong in Zoeterwoude! Veel luisterplezier.

Hoe werkt het?
Vanaf ma 19 april tot 29 april kun je voor 3 Euro een kaartje kopen voor OM ONS HEEN. Je krijgt van ons dan de audioportretten, een speciaal ontworpen routekaart, een bon voor een drankje-to-go en een aantal leuke extra’s thuis gestuurd. De route kun je vanaf di 4 mei t/m zo 9 mei fietsen. Bekijk de routekaart hier.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Over bommen en dijken

Posted by

Jongeren uit Dordrecht verdiepten zich onder leiding van theatermaker Marcos Valster in de geschiedenis van Dordrecht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de voorstelling “Over bommen en dijken”.

De voorstelling vertelt de herinneringen van drie personen uit de regio Dordrecht die kind waren in de oorlog.
“De schuilkelder schudt alsof ie gaat omvallen. Er valt van alles naar beneden: stro, aarde. En nog een keer, en nog een keer, en nog een keer. Het gaat maar door. Alles stort in.”

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Overbruggen

Posted by

Jongeren uit Diever verdiepten zich onder leiding van theatermaker Leander Breen in de geschiedenis van Diever ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream “Overbruggen”.

STAD = dorp, de livestream van Overbruggen
We vertellen het verhaal over de laatste week voor de bevrijding van Diever en Dwingeloo, waarin in 1 nacht een brug is gebouwd om Diever te bevrijden.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Doortocht

Posted by

Jongeren uit Rotterdam verdiepten zich onder leiding van theatermakers Pleun Peters en Jasper Vaillant in de geschiedenis van Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film “Doortocht”.

Wat is er precies gebeurd met de Sinti en Roma tijdens de oorlog? Waarom weten we daar zo weinig van? En in hoeverre was Nederland medeverantwoordelijk voor hun lot?

In Doortocht onderzoeken zeven leerlingen van Mavo Centraal en Wolfert ISK deze wirwar aan vragen. Ze volgen de reis van Mädie Franz, bekend van het boek Daar praat ik niet over, via Westerbork, Auschwitz, Ravensbrück en Flossenburg/Wolkenburg en proberen zo een stem te geven aan een verzwegen geschiedenis.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

De herinneringen van de straten

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Zuid verdiepten zich onder leiding van theatermakers Jurrien van Rheenen en Tamar Lagas in de geschiedenis van Amsterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de theatrale wandelroute door Amsterdam Zuid “De herinneringen van de straten”.

Na een jaar van isolement nemen we jullie, in kleine groepen, mee naar buiten. We begeleiden jullie door de diamantbuurt en tonen de herinneringen van de straten. Dat wat zij hebben gezien, gehoord, geroken en gevoeld. We tonen flarden van de bezette straten en de leegte van het afgelopen jaar. Wat als we alle herinneringen zouden kunnen zien, wat vertellen de straten ons dan?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Hoe smaakt vrijheid?

Posted by

Jongeren uit Almere verdiepten zich onder leiding van theatermaker Esther Bolte in de geschiedenis van Almere ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de uitvoering van: Hoe smaakt vrijheid?

Ook de acteurs van Theatergroep SubSub gaan in gesprek met ouderen en stellen hen onder andere de vraag: “Hoe smaakt vrijheid?”. Vanuit die antwoorden kiezen zij een gerecht en maken dat klaar. Dit gerecht brengen ze op 3 en 4 mei langs bij mensen, die wel een hart onder de riem kunnen gebruiken in deze tijd van lockdown en beperkende maatregelen. Bij het gerecht serveren ze theatrale performances (dans, spoken words, gedichten, etc.). Deze worden vooraf opgenomen (te scannen met QR-code) en waar mogelijk live aan de deur uitgevoerd.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Het proces van het project van Theatergroep SubSub is binnenkort terug te zien op hun social media.

TEMPO DOELOE

Posted by

Jongeren uit Zwolle verdiepten zich onder leiding van theatermakers Fieke van der Panne en Yuna Linde in de geschiedenis van Zwolle ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de audiovoorstelling TEMPO DOELOE.

TEMPO DOELOE is een audiovoorstelling over verlangen, heimwee en het opbouwen van een nieuw bestaan. Jongeren uit Zwolle en ouderen met een Indische- Molukse afkomst nemen je mee naar ‘de tijd van vroeger’ zoals zij zich die herinneren. Deze voorstelling vindt plaats aan je eigen keukentafel door middel van audio en het bereiden van een Indisch recept. Smaken, geuren en herinneringen zullen het publiek meenemen ver over zee naar het vroegere Indonesië.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Het vrije woord

Posted by

Jongeren uit Enschede verdiepten zich onder leiding van theatermaker Renée Buys en regie-assistent Kaya Minnegal in de geschiedenis van de stad ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream ‘Het vrije woord’.

Verhalen over geheime berichten, illegale drukkerijen, onderduik kranten, de waan van de dag, en het belang van het vrije woord vormen samen een indrukwekkende voorstelling. Ook in deze tijd rijst de vraag zijn alle woorden wel vrij? En hoever ga je om deze woorden te verdedigen en te verspreiden? Meteen na de dodenherdenking op 4 mei nemen de spelers van de Theatermakerij het publiek mee op een reis door het verleden, het heden en de toekomst.
…’Bij ons aan de keukentafel stencilde ze de folders die door de ondergrondse verspreid werden’…

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Vergeet mij niet

Posted by

Jongeren uit Zeeland verdiepten zich in de geschiedenis van Zeeland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film op locatie “Vergeet me niet”.

Een korte film die zich afspeelt in de Duinen van Dishoek. Waar de Duitsers waren gelegerd als onderdeel van de Atlantic wall. Waar een paar kilometer verderop melkboer Poppe als commandant van het Vlissingse verzet werkte.
Waar op 1 november 1944 de slag om Walcheren los brandde.
Een film over vergeten en niet meer kunnen vergeten.
Over herinneren, herdenken, stilstaan en doorvertellen.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

 

Het hol van de leeuw

Posted by

Jongeren uit Amsterdam Oost verdiepten zich onder leiding van theatermakers Berith Danse en Isa van Dam in de geschiedenis van Amsterdam Oost ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de livestream Het hol van de leeuw.
Het hol van de leeuw – Plein Theater in samenwerking met PACT+ (ROC van Amsterdam)

In Amsterdam Oost zijn de sporen van de Tweede Wereldoorlog onuitwisbaar. Voelbaar in de struikelstenen in de straten waar zoveel mensen zijn gedeporteerd, met het Muiderpoortstation waarvandaan de treinen vertrokken als getuige. En in de verhalen uit ARTIS, waar mensen schuilden boven de leeuwen – terwijl aan de andere kant van het hek Duitse soldaten de dieren bewonderden. De verhalen uit Oost komen samen in een hedendaagse beeldende montage, gespeeld en gemaakt door jongeren van nu.
Deze wordt live gestreamd op dinsdag 4 mei 19.30 – 21.00 uur op www.plein-theater.nl.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 43 projecten door heel Nederland zich in om 4 mei 2021 van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Het vergeten gras

Posted by

Jongeren uit Sittard verdiepten zich onder leiding van theatermaker Dönci Bánki in de geschiedenis van  Sittard ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor bewegingstheater, Het vergeten gras.

19 november 1944.
De Sittardse Boys tegen de Maurits Geleen, op het terrein van de Baandert. Limburg was al bevrijd, er werd gevoetbald voor het goede doel. De situatie leek veilig. Totaal onverwacht sloeg het noodlot toe. Tien minuten lang. Het exacte aantal doden is tot de dag van vandaag onbekend, maar zeker is dat er ook kinderen bij waren. Dankzij die ene gebeurtenis werden deze jonge dromers nooit volwassen. Die dag was de grootste voetbalramp uit de Nederlandse sportgeschiedenis. Overlijdensadvertenties spraken over ‘noodlottige ongevallen’. Het was tekenend voor de chaos van toen.

En nu? Hoe zit het met de chaos van nu? Nog steeds zijn er onwerkelijke werelden waarin kinderen, jongeren en ouderen plots uit ons leven weggerukt worden. Welke kinderen spelen er nu wedstrijden om te vergeten?

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven

 

Ada apa, opa?

Posted by

Jongeren uit Tilburg e.o. verdiepten zich onder leiding van theatermakers Rozemarijn Romeijn en Ayden Carlo in hun eigen familiegeschiedenis uit Nederlands-Indië en de Molukken in de periode tussen 1942 en 1965.

Op 5 mei vieren we in Nederland de bevrijding. Maar op 5 mei 1945 was de Tweede Wereldoorlog nog helemaal niet afgelopen. Wat speelde zich af in voormalig Nederlands-Indië en op de Molukken en hoe kwamen honderdduizenden mensen van daar naar Nederland?
Ze deden stamboomonderzoek, spraken met opa’s en oma’s en speurden de zolder af. Stan, Sem, Nimue, Inge, Tessa en JJ zochten, stelden vragen, wachtten, luisterden naar stilte, En ze vonden. Zowel in het verleden als in het heden. Want wat is de invloed van vroeger op nu?

De verhalen zijn op 4 mei te ervaren in een audiovoorstelling in combinatie met wandeling door de Indische buurt in Tilburg. Vanaf 4 mei zijn de verhalen ook online te beluisteren. Gebruik voor een optimale luisterervaring je allerbeste koptelefoon.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Kabar Angin

Posted by

Jongeren uit Breda verdiepten zich onder leiding van theatermaker Koen Verheijden in de geschiedenis van Breda ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor de korte film, “Kabar Angin”.

Op 4 en 5 mei blikken we na 75 jaar terug op een vergeten en zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Koen Verheijden ontwikkelt samen met een groep jongeren en een groep Indische ouderen van zorgcentrum Raffy een theatrale ervaring. Centraal staat de oorlogsperiode in voormalig Nederlands-Indië, de aankomst van de Indische Nederlanders in Breda en we stellen ons de vraag waarom we nu, anno 2021, zo weinig afweten van deze geschiedenis.

Tijdens de twaalfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 400 jongeren in 38 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Gesprek Voor de Dam 2021 – De zaak Jacob D.

Posted by

Op 2 juni 1943 werd de Nederlandse koopman Jacob Dirkmaat in Wenen onthoofd na een vonnis van het Volksgerichtshof, een bijzondere rechtbank die in 1934 werd opgericht als onderdeel van de afdeling Hoog- en Landverraad. Dit ‘Sondergericht’ stelde Nazi-Duitsland in staat om buiten de constitutionele wetgeving te opereren. Een Nationaal Gerechtshof was een oude wens van de NSDAP. Al in hun eerste partijprogramma eisten ze “het vervangen van het, de materialistische wereldorde dienende, Romeinse Recht, door een Algemeen Germaans Recht.” Jacob Dirkmaat was de eerste van 18 mannen die op deze avond werden gedood. Elke twee à drie minuten één. Op de overtreding die hem het leven kostte stond destijds in Nederland een boete van 3 gulden.

Jacob Dirkmaat was de grootvader van schrijver/regisseur Frances Sanders. Op basis van persoonlijke brieven van Jacob en zijn Weense geliefde Mimi Wiesnar, getuigenverklaringen en processtukken werd in 2020 in opdracht van Theater Na de Dam gewerkt aan een podcast. Deze kunt hieronder beluisteren.

Op 3 mei 2021 vindt er een theatrale lezing plaats van De zaak Jacob D. Na de lezing gaan we in gesprek over de voorstelling, de rechtsstaat, het individu en verantwoordelijkheid met hoogleraar mensenrechten Barbara Oomen, maker Frances Sanders en met een speciale bijdrage vanuit het gerechtshof in Wenen door dr. Friedrich Forsthuber, president van het Landesgericht für Strafsachen Wien.

Over Gesprek Voor de Dam
Ieder jaar maakt De Balie samen met Theater Na de Dam in het kader van de Nationale Dodenherdenking het programma Gesprek Voor de Dam op 3 mei en een passende voorstelling op 4 mei. Dit jaar worden beide programma’s samengevoegd: op 3 mei om 20.00 uur wordt vanuit De Balie in Amsterdam als livestream de theatrale lezing van ‘De zaak Jacob D.’ uitgezonden. Aansluitend vindt er een gesprek over de staat van de rechtstaat in het licht van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog.

Beluister hier de drie delen van de podcast-serie De zaak Jacob D.

Theater Na de Dam · De zaak Jacob D. – Frances Sanders & Theater Na de Dam

In Carré: Een Duits leven

Posted by

Een Duits leven
Live(stream) vanuit Carré
Theater Na de Dam en Koninklijk Theater Carré presenteren 4 mei om 21.00 uur een livestream van het stuk Een Duits Leven. Deze voorstelling zou 4 mei 2020 en vervolgens 4 mei 2021 live spelen in de piste van Carré. Wegens de bekende maatregelen kan dit helaas geen doorgang vinden. Juist in deze tijd vindt Theater Na de Dam het belangrijk om verdieping te bieden aan de Nationale Dodenherdenking. Daarom brengt bekroond actrice Hannah Hoekstra evengoed op 4 mei 21.00 uur live vanuit Carré de monoloog Een Duits leven. De voorstelling is via een livestream te volgen. Kaartjes zijn vanaf 13 april te koop via carre.nl en kosten € 12,50. De link naar de livestream en het voorprogramma wordt drie dagen voorafgaand aan de voorstelling per e-mail gestuurd naar het opgegeven adres.

Een Duits leven
Brunhilde Pomsel was de secretaresse van Joseph Goebbels, minister van propaganda onder Hitler en één van de hoogste nazi’s. Ze verkeerde tussen de grootste misdadigers van de eeuw en toch, zo verklaart ze op het eind van haar leven, was ze nooit helemaal op de hoogte van wat er om haar heen gebeurde. Voor politiek heeft ze zich nooit zo geïnteresseerd. Schuldgevoel heeft ze nooit gekend. Ze leefde een Duits leven. Een monoloog die laat zien hoe makkelijk mensen hun beeld van de realiteit kunnen aanpassen om geen gewetensnood te krijgen. De tekst van A German Life is gebaseerd op de gelijknamige documentaire over de secretaresse van Goebbels. De voorstelling ging voor het eerst in 2019 in première met Maggie Smith als Brunhilde Pomsel.

Hannah Hoekstra
Een Duits leven is een monoloog over de onbetrouwbaarheid van ons moreel kompas, vertolkt door de gevierde actrice Hannah Hoekstra, die net zo oud is als Brunhilde was toen ze voor Goebbels ging werken. Hannah Hoekstra over haar bijdrage aan Theater Na de Dam: “Ik wil zo veel mogelijk verhalen horen om de werkelijkheid te begrijpen en daarin zoeken naar licht als tegenreactie op de zwaarte van het leven.”

Nina Spijkers
Nina Spijkers is afgestudeerd aan de Regieopleiding in Amsterdam waar ze onder andere Leonce en Lena van Georg Büchner, Closer van Patrick Marber en Hamletmachine en Kwartet van Heiner Müller regisseerde. Ze liep stage als regie assistent van Johan Simons bij de productie Dantons dood van Toneelgroep Amsterdam. Momenteel is ze als maker aangesloten bij de Toneelschuur in Haarlem. Afgelopen seizoen maakte zij Dangerous Liaisons bij Bos Theaterproducties. En komend seizoen start ze bij TG Oostpool om de grote-zaal-productie te regisseren.

 

 

 

Gesprek Voor de Dam 2020

Posted by

Het estafette-interview over kunst en cultuur

Churchill zei tijdens de Tweede Wereldoorlog niet ‘than what are we fighting for’, toen hem gevraagd werd om te bezuinigen op de kunsten. Wel zei hij eerder: “The arts are essential to any complete national life. The State owes it to itself to sus­tain and encour­age them…. Ill fares the race which fails to salute the arts with the rev­er­ence and delight which are their due.”

Tijdens het jaarlijkse Gesprek Voor de Dam, een jarenlange samenwerking tussen Theater Na de Dam en De Balie, praten we dit jaar over het belang van kunst en cultuur. In crisistijd en daarbuiten. Dit doen we in een estafette-interview met o.a. regisseur Ivo van Hove van ITA, theatermaker Jan Joris Lamers van Maatschappij Discordia, zangeres Nora Fischer, mede-oprichter en zakelijk leider van Likeminds Jarrod Francisco, theatermaker en schrijver Marjolijn van Heemstra en schrijver Rashid Novaire en kunstenaar Sarah van Sonsbeeck (beiden genomineerd voor de Open Call van Comité 4 en 5 mei en De Balie). We openen de avond met een interview met Jaïr Stranders en Bo Tarenskeen van Theater Na de Dam.

De interviews worden gedaan door de redactie van De Balie.

Over Gesprek Voor de Dam

Het Gesprek Voor de Dam is een jaarlijks gesprek in de aanloop naar de Nationale Dodenherdenking waarbij filosofen, historici en theatermakers zich buigen over een actueel en urgent thema rondom de Tweede Wereldoorlog en het herdenken. Eerdere edities zijn terug te zien via de website van De Balie TV.

Het interview is live te volgen via de homepage en Facebookpagina van De Balie of de volgende dag terug te kijken via De Balie TV.

Männerbund

Posted by
Lars Brinkman en Martijn de Rijk over homoseksualiteit en vrijheid; tijdens de Tweede Wereldoorlog en nu.

“Ontwapenend in zijn eenvoud, ontroerend in zijn historische dimensies (…) Het belang van Brinkmans verhaal is te groot om bij een eenmalige uitvoering te blijven” aldus Theaterkrant in 2019 toen Männerbund in première ging. Gelukkig blijft het niet bij een eenmalige uitvoering en is Lars’ voorstelling ook dit jaar weer te zien in Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

Het Homomonument, Amsterdam. Drie roze driehoeken in graniet, gelegen op de Westermarkt, waar elk jaar op 4 mei de vervolging van homoseksuelen overal ter wereld wordt herdacht. Wat weinig mensen weten is dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog een grote daling is geweest in de vervolging van homoseksuelen in Nederland. Sterker nog, de homo-scène leek in de bezettingstijd zelfs te floreren.

“Ontwapenend in zijn eenvoud, ontroerend in zijn historische dimensies (…) Het belang van Brinkmans verhaal is te groot om bij een eenmalige uitvoering te blijven”

Theaterkrant

Getriggerd door deze bevindingen probeert acteur en theatermaker Lars Brinkman een nieuw licht te werpen op de geschiedenis die we allemaal denken te kennen. Is slachtofferschap verslavend? Is er een verband tussen homoseksualiteit en fascisme? Wat heeft de hechte mannenband, de aantrekkingskracht van het uniform en de verafgoding van het mannelijke lijf binnen het SS-leger met elkaar te maken?

In Männerbund vraagt Lars, zelf homoseksueel, zich af waarom we ons laten leiden door ongemak en schaamte in gesprekken over zaken die simpelweg niet eenduidig zijn. Hoe kunnen we op zoek gaan naar een eerlijke vorm van emancipatie?